Gleyla schreef:hollywood86 schreef:Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent..
afhankelijk van je doel klopt dat als een bus!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gleyla schreef:hollywood86 schreef:Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent
Wat is dat nu voor een opmerking...
troi schreef:Tja, ik wordt ook altijd wat moe van dat soort opmerkingen. Fokken mag alleen maar met raszuivere goed presterende dieren, en dat is presterend dat ze in een bak hebben laten zien dat ze beter dan de rest bepaalde oefeningen kunnen uitvoeren. Ik vindt dat net zo'n zinvol (of -loos tis om het even) criterium als dat fokken op een kleurtje is. Voor mij als recrea ruiter zal het aan mijn derrière oxideren of een paard wel of niet in een binnenbak toffen rondjes kan racen en met zijn kont op de grond komt bij een stopje. Dan heb ik veel liever een goedzak met een mooi kleurtje.
Maar goed, klimt weer van de kast af en stopt met topicvervuiling..
rina schreef:En wie zegt er hier dat de TS maar een veulen wil fokken omdat een veulentje zo leuk is?? Heb ik niet van dr gelezen. Je kan er nu wel van alles bij gaan trekken, maar oordelen kan je pas als je het hele verhaal kent, de TS persoonlijk kent en haar motivatie kent. En zolang ik DAT niet weet ga ik niet oordelen, maar geef ik de info waarom ze vraagt.
rina schreef:Superpony dus JIJ gaat hier en nu maar even beslissen dat de merrie van de TS niks is???
Als de TS dat paardje aanbied voor het ZfdP hier in Duitsland, en paardje wordt aangenomen (waarbij ik gezien de papieren geen probleem verwacht) krijgt ze een gekeurde merrie ingeschreven in een stamboek.
En wie zegt er hier dat de TS maar een veulen wil fokken omdat een veulentje zo leuk is?? Heb ik niet van dr gelezen. Je kan er nu wel van alles bij gaan trekken, maar oordelen kan je pas als je het hele verhaal kent, de TS persoonlijk kent en haar motivatie kent. En zolang ik DAT niet weet ga ik niet oordelen, maar geef ik de info waarom ze vraagt.
superpony schreef:troi schreef:Tja, ik wordt ook altijd wat moe van dat soort opmerkingen. Fokken mag alleen maar met raszuivere goed presterende dieren, en dat is presterend dat ze in een bak hebben laten zien dat ze beter dan de rest bepaalde oefeningen kunnen uitvoeren. Ik vindt dat net zo'n zinvol (of -loos tis om het even) criterium als dat fokken op een kleurtje is. Voor mij als recrea ruiter zal het aan mijn derrière oxideren of een paard wel of niet in een binnenbak toffen rondjes kan racen en met zijn kont op de grond komt bij een stopje. Dan heb ik veel liever een goedzak met een mooi kleurtje.
Maar goed, klimt weer van de kast af en stopt met topicvervuiling..
Het gaat niet om prestaties, het gaat erom dat mensen vermeerderen. Weet je hoeveel paarden er nu te koop staan? Weet je hoeveel van die voor de ''leuk'' gefokte paardjes te koop staan daarvan? En hoeveel anderen problemen hebben, omdat eigenaar zich ernstig heeft vergist in zomaar even ene paardje fokken op ''kleur'' of voor de ''leuk''. Omdat je een merrie hebt en er van droomt daar eens een veulen van te hebben is geen goede reden. Er zijn gewoon teveel wild gefokte paarden en er staan veel en veel teveel paarden te koop en nog meer met problemen!
Goed en gezond fokken vraagt ervaring en kennis. het gaat ook om gezondheid. En daarna het opfokken, dat kunnen mensen niet. Mensen vinden een veulentje zo leuk en schattig, maar de ellende begint daar al.
Van de op prestatie gefokte paarden lukken er maar een paar. Maar met kundig fokken kun je wel een beetje weten waar je op fokt, karakter, goede benen, goede bouw, fijne gangen etc etc.