shetlanders scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwoezie

Re: shetlanders scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:59

Hoe oud is je shet?
Ben wel benieuwd, hier nooit problemen gehad.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:20

Hoi..

Het probleem van de veranderende vacht ken ik ook bij 1 van mijn shetten.
Het groeit wat harder aan als de temperatuur gaat schommelen.

Maar een paar weken geleden begon het schuren weer
(het weer word iets warmer, haartjes laten los.. jeukie jeuki .. en skuurie skuurie... |( )
hij ziet er wat plukkerig uit, maar we hadden net 2 uurtjes door het bos gereden *D .
Dus een paar weken geleden al een halsje geschoren...
en vanmorgen maar weer een stukje...

Afbeelding

En vandaag dus nog een stukje...

Afbeelding

Ps. we zijn er nog niet hoor.. maar hij is heel ongeduldig.. dus ieder keer als het iets warmer wordt en hij
weer meer last krijgt van zijn vacht haal ik er weer wat af... Dus het word wel weer netjes... Van de week zal ik zijn borstje nog
even netjes opscheren ha ha ha...

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:28

Nu is mijn vraag, stel dat je je Shet scheert en die krijgt zo een hardere vacht terug, komt die vacht dan ook ooit terug normaal? Of hoe zit dat?

Want één Shet laat ik elk jaar scheren zonder problemen, maar de andere zal dit jaar pas voor het eerst geschoren worden en ik zou het zonde vinden als ik haar vacht verknoei :/

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:34

Chary_xX schreef:
Nu is mijn vraag, stel dat je je Shet scheert en die krijgt zo een hardere vacht terug, komt die vacht dan ook ooit terug normaal? Of hoe zit dat?

Want één Shet laat ik elk jaar scheren zonder problemen, maar de andere zal dit jaar pas voor het eerst geschoren worden en ik zou het zonde vinden als ik haar vacht verknoei :/

Eerlijk gezegt weet ik dat niet.
Maar ik denk dat als het beter is voor de pony, om te scheren of een deel te scheren dat ik een iets andere vacht niet zo erg vind.
In de zomer heeft hij een prachtige vacht, hij is alleen iets ruwer..
Ik kan met recht zeggen dat ik er in de zomer niets aan zie... hieronder een foto als hij helemaal nat is.

Afbeelding

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:35

Okido :-)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:08

Mijn shet wordt 6 dit jaar, dus aan de leeftijd kan het niet liggen lijkt me?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:22

Neen da's waar, omdat er op de manege een vrij oude pony staat met ook een stekelige vacht, denk dat die ook geschoren, is daarmee :-)

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 03:05

Mijn hengstje is 2 keer geschoren afgelopen winter :)

Afbeelding

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:28

Ik zat er gisteravond nog over na te denken... Maar hij heeft ook wel eens een hele lelijke scheervacht gehad..
(ook nog in aanvang van een foto shoot... grrrrrrr)... en daar kan je wel goed zien dat het geen goed haar jaar was.
Maar de meeste jaren knapt Krummel er wel echt van op.

Ik weet eerlijk gezegt niet goed waar dat aan ligt... in de zomer trekt het wel altijd weer positief bij.
Mischien heeft het ook te maken met de dikte van de ondervacht of / en het wel of niet lekker in zijn velletje zitten ?
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die jaarlijks scheren en ook zoiets een keer hebben gezien ?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:41

Zo wat een manen zeg!

Ik heb ook altijd een lelijke pony na het scheren,
2 weekjes geduld en alles is weer netjes bijgegroeid.
Doordat het scheerapparaat nooit alles gelijk kan afscheren krijg je strepen.
Doordat die haartjes een beetje bijgroeien zie je er na een aantal weken niks meer van.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:51

Nobje, zoals jij hem scheert is vragen om meer schuren ;) Gewoon in 1x de hele handel eraf halen. En een deken erop gooien.
Zoals jij het nu doet,verplaats je de jeuk over zn lijf heen. Hij schuurt niet voor jan doedel ;)

En op de vorige pagina las ik iets over niet scheren omdat je anders aangekeken word. Ik zou daar dus lak aan hebben,als jouw pony er last van heeft,lekker scheren. Dan laat je m toch zo niet staan?
Kletsen doen ze toch wel ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:53

Ja inderdaad, ben ik het met je eens.
Ik loop ook een paar weken met een zebrapaard maar so what? :)
Mijn pony vindt het veel fijner omdat hij niet door zijn dikke haar uitkomt.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:13

Mijn hengstje had geen strepen hoor :D Gewoon goed scheren met veel geduld. hier op de foto is hij net 1 dag weer geschoren.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:12

obelix schreef:
Nobje, zoals jij hem scheert is vragen om meer schuren ;) Gewoon in 1x de hele handel eraf halen. En een deken erop gooien.
Zoals jij het nu doet,verplaats je de jeuk over zn lijf heen. Hij schuurt niet voor jan doedel ;)

Hai hij schuurt ook niet voor Jan Doedel hoor :o , hij heeft een aandoening die zijn huid overgevoelig maakt . Ben het mooie woord alleen even vergeten daarvoor |( ... Maar ik hoop altijd dat hij de winter met zijn hele jas gezond red. Maar soms is dat nou eenmaal niet zo. Dus ik begin dan altijd tegen het voorjaar met de probleem gebieden. En dan scheer ik meneer dribbel iedere keer een stukje verder. Vorige week zijn halsje gedaan tot hij er genoeg van had.. gister zijn borstje en morgen weer een stuk buik en tot waar hij me laat komen.... ik vind het fijn als hij zich vrijwillig laat scheren.. En hij is nou eenmaal vreselijk ongeduldig.. Maar als ik klaar ben ziet hij er als volgt uit (fofo vorig voorjaar).

Afbeelding

( toen kregen we ineens nog wat na -sneeuw grrr)...

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:16

Ik vind mijn pony altijd 10x leuker na het scheren :D

Hier was ze de dag na het scheren vorig jaar:
Afbeelding

Ik ga dit jaar eens proberen haar niet te scheren, is zien hoe dit zal uitdraaien :-)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:01

nobje schreef:
Hai hij schuurt ook niet voor Jan Doedel hoor :o , hij heeft een aandoening die zijn huid overgevoelig maakt . Ben het mooie woord alleen even vergeten daarvoor |( ... Maar ik hoop altijd dat hij de winter met zijn hele jas gezond red. Maar soms is dat nou eenmaal niet zo. Dus ik begin dan altijd tegen het voorjaar met de probleem gebieden. En dan scheer ik meneer dribbel iedere keer een stukje verder. Vorige week zijn halsje gedaan tot hij er genoeg van had.. gister zijn borstje en morgen weer een stuk buik en tot waar hij me laat komen.... ik vind het fijn als hij zich vrijwillig laat scheren.. En hij is nou eenmaal vreselijk ongeduldig.. Maar als ik klaar ben ziet hij er als volgt uit (fofo vorig voorjaar).

Dat kan(huidaandoening),maar dan snap ik nog niet dat je hem in gedeeltes scheert.
Dat ie ongeduldig is ala,maar ongeduldige pony's worden niet geboren,wel gemaakt ;)
Hier hebben ze maar te wachten tot ik klaar ben met scheren ( 1 ding scheelt met een shet ben je wel zo klaar :)) )

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:45

mijn shet is gesschoren om dat ie luis had