[KG] Veulen dood volgens Color Calculator?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:03

Oh vertel, hoe ziet marmerbont er dan uit? Altijd bereid iets te leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:05

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:11

Bij marmerbont blijven de harde delen soms, maar niet altijd, donker. Dan krijg je ook de maskers én de donkere plekken bij elleboog, schoft en schouder. Wat dat betreft is dat paard in je link typisch een marmerbonte (niet de variant die ik het mooist vind trouwens.) En omzoomde littekens moet ik nog eens zien, dus ik denk dat dit een shabrakje zal zijn.

Op zich kende ik die varianten in jouw link al wel Cassidy en nog een paar andere ook, ik heb er hier zon 5 lopen van het doorkleurtype, en er nog vele andere gefokt, je ziet er in mijn profiel. :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:25

Volgende vraagje: bij welke rassen kan OLWS voor komen?

s6801881

Re: Veulen dood volgens CC?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:26

Alle rassen met Frame Overo. Alle andere Overo patronen niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:28

Jeetje, wisten de fokkers dit niet? Vind ik eigenlijk best wel shocking, spijt me dat ik het zeg. Owls is heel erg bekend.

Frame overo op zich is trouwens geen afwijking of ziekte, zonder dat gen ook geen paarden met dat bont patroon. Je moet het alleen niet homozygoot hebben, dan is het dodelijk.
Laatst bijgewerkt door troi op 11-06-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:30

troi schreef:
Jeetje, wisten de fokkers dit niet? Vind ik eigenlijk best wel shocking, spijt me dat ik het zeg. Owls is heel erg bekend.

Ik verbaas me er ook over dat de hengstenhouder een Frame Overo heeft gedekt met een Overo hengst :n maar gedane zaken, tenzij de merrie natuurlijk nog erg vroeg in de dracht zit.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:31

Ik schrik ook nog elke dag van hoe weinig mensen daar iets over weten....
Ik heb een overo fokmerrie te koop staan en krijg geregeld mensen over de vloer 'die het zo'n zonde vinden dat ze dit jaar met een effen veulen loopt, volgend jaar zouden ze er dan gewoon een overo hengst opzetten voor een veulen dat zéker vlekken heeft..'
Ik heb de uitleg de laatste tijd dus al geregeld mogen doen. :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:31

mooi slecht van de fokker.

ik had er nog nooit van gehoord, blijf dit volgen.
wel intressant. alleen voor het veulen niet :o

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:40

Interessant inderdaad.

Al had ik al wel van OLWS gehoord. Ooit opgepikt toen ik me ging verdiepen in de fokkerij.

Het is inderdaad een slecht gevolg/resultaat van de kleurtjes fokkerij.. In mijn ogen misschien wel één van de beginselen wat betreft gevolgen van te ver 'doorfokken' met paarden.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:45

Dat vind ik niet, er is helemaal geen probleem mee als er verantwoordelijk mee wordt omgegaan.
Zonder olws, geen mooie overo's..
Een drager heeft ook geen last van enig ziekteverschijnsel ofzo, er mogen alleen geen 2 dragers gekruist worden.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:50

Zijn die paarden wel positief op lwo getest? Want niet ieder paard met kenmerken is daadwerkelijk lwo positief,maar wordt wel (t)overo genoemd.

Wij hebben een getest tovero(tobiano en overo+) amerikaans minihengstje en wij fokken dus zorgvuldig en bewust,al onze merries zijn lwo getest en zijn nakomelingen worden dit ook.

Qua kleuren vererving kan het idd hele gave patronen geven,maar ieder procent kans op een lethal white veulen is er al 1 teveel!!!!!!!!!
zeker als je weet wat een lijdensweg ze hebben die paar uur na hun geboorte......en dat zou niet mogen gebeuren.

Het kan uit onwetendheid gebeuren,maar er zijn ook fokkers die deze combinaties dus bewust combineren en dat is te triest voor woorden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:01

sandra3235 schreef:
Het kan uit onwetendheid gebeuren,maar er zijn ook fokkers die deze combinaties dus bewust combineren en dat is te triest voor woorden.

Waarom doen ze dat dan? 25% kans op een ziek veulen, 25% kans op een FO vrij veulen en 50% kans op een FO. Kortom, als je met één FO ouder gaat fokken heb je even veel kans op een FO, en zo niet, dan heeft het veulen in ieder geval gelijke kansen op een gezond leven als elk ander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:06

Waarom ze het doen? Omdat een veulen met een overo vachtpatroon meer geld opbrengt.
Uiteindelijk gaat het allemaal om de centen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:17

Maar of je nu 50% kans hebt of 50% kans hebt, dat maakt volgens mij geen flikker uit hoor ;) En een OLWS veulen lijkt me vooral duur omdat het afgemaakt moet worden. Je merrie een jaar voor niets drachtig en een dood veulen. Uit een Fr fr x Fr fr krijg je 1x fr fr (is effen) 2x Fr fr (= Frame Overo) en 1x Fr Fr (=OLWS =dood), dus voor de fokker schiet dat geen ene flikker op. Hij heeft per definitie maar 50% kans op een Fr fr veulen (Frame Overo en gezond). Alléén als je het dode veulen niet meetelt schiet je er mee op omdat je dan 66.7% kans op een Overo, maar dat is simpelweg een statistisch trucje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:49

Een goede fokker die zich heeft verdiept in de materie loopt ook bewust dat risico niet. De fokkers die deze gok wel nemen schaar ik niet onder de fokkers....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:48

TS, weet je zeker dat het om Frame Overo ouders gaat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:19

sheela schreef:
Volgende vraagje: bij welke rassen kan OLWS voor komen?

Alle rassen waar Frame Overo in voor komt ... MAAR ook alle Kruisingen met en tussen die rassen.

Voorbeeld: Frame Overo Paint x KWPN kan een niet-gevlekte veulen geven die FO drager is! Fok je verder met deze veulen en ooit met een 'andere' FO-drager Kruising dan hebt je hier 25% kans op een OLWS veulen die levend geboren wordt maar die je binnen de 72 uur een spuitje moet geven!

Testen is de boodschap ... niet alleen op zichtbare dragers van het patroon maar ook op kruisingen uit combinaties waar Frame Overo ouder is gebruikt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:14

Op facebook is een Amerikaanse fokker die pas geleden uit 2 "solid" ouders een lethal white veulen heeft gehad een informatie groep begonnen. Misschien voor meer mensen hier interresant, er worden verschillende foto's geplaatst van paardjes waar je het frame niet van zou verwachten maar die het toch zijn.
http://www.facebook.com/groups/191616400965250/

Cassidy

Re: [KG] Veulen dood volgens Color Calculator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:07

Solid bred Paints (voorheen Breeding Stock) kunnen zeer zeker OLWS dragers zijn. Daarom testen voordat je gaat dekken. En een goede hengstenhouder heeft zijn hengst getest en zegt ook als hij OLWS drager is.
Een goede fokker, en een goede hengstenhouder neemt het risico niet op een niet levensvatbaar veulen.

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:42

ik zelf niet maar veulen fokken is altijd een risico

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:44

Zoek even bij western, daar vindt je heel erg veel over Lethal White.
En als je gaat fokken dan vind ik dat je dit soort onderzoekjes moet doen vóór een merrie drachtig wordt met een 1 op 4 potentiële kans op lethal white. Zo'n veulen heeft geen schijn van kans en als eigenaren en dierenartsen het niet weten gaat het nog op een vreselijke manier dood ook.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:56

Oh jeetje, ik wist ook helemaal niet dat dat kon gebeuren bij kleuren -O- Als fokker verdiep je je daar toch wel in, lijkt me? Succes met je veulen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:44

Is er nieuws over het veulen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:10

Ik had eigenlijk verwacht dat de dekking dit jaar is geweest en de bevalling pas volgend jaar is, maar dat staat er idd nergens.
Dus ik ben ook wel benieuwd, was de dekking dit jaar of vorig jaar?