Lepel schreef:Waarom moet je 2 verschillende kleuren haar pakken is mijn vraag ?
Het zit toch in het DNA ?
Kom ik weer met mijn Karlijn , die is wit .... heb dan ook alleen maar witte haren op kunnen sturen en toch weten ze dat ze een effen vos is ( volgens DNA ) met( maximaal) sabino( e/e , a/a , N/SB1 ).
Dus volgens mij maakt het niet uit welke kleur haren je trekt , als je dat bolletje maar hebt zitten aan het einde van het haar ( waar DNA uit getrokken wordt door Wageningen ).
Maar goed , al met al ben ik wel nieuwsgierig wat jouw Tinker nu echt als kleurgen heeft ?
dat is echt alleen nodig als een paard idd brindle is, of een andere vorm van chimaera. Het komt niet vaak voor, maar het bestaat wel.
Bij brindle (een vorm van chimaera) is er in het begin van de embryonale fase iets niet helemaal goed gegaan waardoor het dier uiteindelijk 2 hele verschillende DNA pakketten heeft. Een deel van de cellen van het dier heeft dan het ene volledige DNA pakket, de andere cellen hebben een ander, ook volledig, DNA pakket. Daardoor kan een brindle tekening ontstaan: een vacht waarin hele stukken een andere kleur hebben doordat de cellen waar die haren uit ontstaan simpelweg een ander genotype hebben. Je kan dan dus stukken vos en stukken zwarte vacht in 1 dier hebben. Als je dan haren pakt uit het vos stuk, krijg je als uitslag dat het dier een vos basis heeft. Als je haren uit de zwarte vacht pakt krijg je als uitslag dat het dier een zwarte basis heeft. En als je uit beide haren pakt, krijg je in eerste instantie een hele verwarde laborant, die, als hij fotos heeft gezien en beetje verstand heeft van wat hij/zij doet zich realiseert dat het dier best eens een chimaera zou kunnen zijn.
(zo kan het dus ook zijn dat een dier duidelijk vrouwelijke geslachtsdelen heeft, terwijl het DNA van de haren zegt dat het een mannelijk dier is. De haren komen dan van een mannelijk DNA pakket en de geslachtsdelen van een vrouwelijke DNA pakket. Dat is ook een chimaera dan dus, en kan voor flinke verwarring zorgen. Het zelfde kan namelijk ook gebeuren met 2 DNA pakketten van hetzelfde geslacht: als de geslachtsdelen, en dus eicellen dan wel spermacellen, van het ene pakket zijn, en de vacht (of iig het geteste stuk) toevallig van het andere pakket, dan kun je de situatie krijgen dat, als een merrie chimaera is zonder dag je het weet, een veulen dat je geboren hebt zien worden, bij een DNA test opeens niet van zn moeder zou kunnen zijn.)
Maargoed, das best een ingewikkeld iets, en de kans dat dit paard een chimaera is is best klein dus eigenlijk was deze hele uitleg offtopic, lol. Maar wou het toch nog ff uitleggen.