[KG] welke kleur is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Re: welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:12

Jeetje wat leer ik veel hier. Hahahaha. Maar ik snap het verhaal Esmee. Een zwart paard is dus eigenlijk de simpelste versie van het hele kleuren verhaal....

Maar dan bedenk ik me ineens nog iets. Je ziet ook weleens paarden die in een bepaalde kleur geboren worden en met de tijd 'verschimmelen'. Zo staat er een pony bij ons op stal. Geboren uit een schimmel moeder als vos. En hoe ouder ze wordt hoe witter haar manen en staart worden. Maar alleen haar manen en staart dus. Met het verhaal van schimmel is altijd dominant is dat lastig te begrijpen. Want waarom alleen op bepaalde plekken?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:33

Mijn eerste gedachte was;
Is dat niet nog deels zijn wintervacht, en deels zomer. :')

Heel wat wijzer geworden hierzo, haha.
Ziet er wel gaaf uit trouwens op die ingezoomde foto.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:17

Schimmel is altijd dominant dus als het veulen deze gen mee krijgt van vader EN/OF moeder dan zal het altijd op een bepaalde leeftijd wit worden/zijn. Maar hier is het juist raden na want er zijn schimmels die je al ziet 'verschimmelen' als ze 4 maanden oud zijn en er zijn er die pas met 10 jaar ermee beginnen!

Naast schimmel hebt je een paar andere genen die verbleking van vachthaar of manen en staart kunnen veroorzaken:

- Roan, oftewel onveranderlijk schimmel, is ook een dominante gen, wordt alleen (net als schimmel ook) in directe lijn vererft = van ouder op kind en slaat nooit een generatie over, 'verbleekt' alleen de lichaam niet gezicht en benen, deze laatsten behouden hun kleur. In winter is de basis kleur donker en in zomer is de kleur 'verbleekt'.

- Sabino, wordt ook veelal stekelharigheid genoemd, is niet een dominante gen, kan generaties overslaan en dan ineens 'tonen', kan zeer minimaal of maximaal (bijna geheel witte paard), kan ook gewoon lichter manen en staart geven.

- Rabicano, indien aanwezig toont het, meest bekend kenmerk zijn de witte haartje op de staart wortel, kan ook 'stekelharigheid' geven door vacht maar dan vanaf de lies gebied naar voren, geeft ook wit door manen en staart (maar niet noodzakelijk).

- Flaxen, geeft verbleekte manen en staart (denk aan haflingers), verbleekt vacht haar niet!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:52

Schimmel uit zich gewoon op die manier Sharmila. Net als tobiano. Waarom maar een paar vlekken en waarom niet overal? En waarom bij het ene paard andere vlekken dan bij de ander? Dat uit zich dus steeds anders.

De simpelste kleuren zijn vos en zwart. Ieder paard is vos of zwart in de basis.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:14

OK..............................roan is dominant......nou uhm...... dit is dus zijn moeder......

Afbeelding

En dit is papa:
Afbeelding

Hoeveel kans heb ik dat die van mij dan nog gaat verschimmelen in de toekomst?
Laatst bijgewerkt door Sharmila op 20-06-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:15

Zijn moeder is geen schimmel toch? Dus 0,0 denk ik :)
Het zou wel kunnen dat hij het roan heeft van z'n moeder maar aangezien hij bruin is en geen vos krijgt hij het dus met zwarte haartjes door zijn bruine vacht heen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:16

Officieel is Flame toch roan? Dacht ik hoor....geen idee.....haar kleur is toch getest? Icor is toch ook een roan.....

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:18

Ohw sorrry dom antwoord.... ben nog aan het leren roan=schimmel!

Maar kan ik die zwarte haartjes dan toch zien als een soort roan/schimmel?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:18

Roan is geen schimmel! Dat is iets anders :)
Flame is niet op kleuren getest helaas. Ik had de haren hier wel liggen maar uiteindelijk wilde de eigenaresse het toch niet. Of Icor roan is weet ik niet, maar volgens mij juist wel. Op roan kunnen ze hier in NL sowieso niet testen trouwens.

Edit: ik zie hier dat iemand het onveranderlijk schimmel noemde maar dat zorgt bij jou voor de verwarring. Een schimmel wordt wit, roan doet dat niet.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:22

Ok ja dat is duidelijker inderdaad. Raakte daardoor in de war. Vind het behoorlijk ingewikkeld allemaal maar wel superinteressant dit onderwerp! Zeker bij onze tinkers, het zijn toch allemaal verassende mengelmoesjes.

Zo ook Sjim nu....hij krijgt steeds meer wit door zijn manen, staart en vacht. Gedeeltelijk ook ouderdom misschien. En bij Ceaden wordt nu ineens zijn zwarte staart weer wit. hahahaha snap er soms helemaal niks meer van.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:30

Ik heb dit weekend nog familie van Flame gezien, redroan, blueroan, maar niet allemaal zijn ze roan. :)
De vader van Flame is ook niet roan als ik het goed heb, dus dan zou Flame heterozygoot roan zijn.

Roan op een bruine zijn ook witte haren door de basiskleur heen, kijk maar naar Icor.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:34

Maar zorgt roan ook voor zichtbaarheid van de haarpuntjes? Want een vos is een vos dus die haarpuntjes zijn vos. Maar een agouti is eigenlijk een zwart paard en dat zie je nu op de uiteinden van de haren bij het paard van Sharmila (ik geef het toe ik kan de naam niet onthouden :o )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:37

Goeie vraag, ben daar dan ook wel benieuwd naar!
Hoe was dat bij Icor toen die jong was, die is bay roan....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:43

Volgens mij was Icor als veulen ook al een beetje deze kleur, maar dat weet Jacqueline vast wel.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:44

Icor op Ceadens leeftijd:

Afbeelding

Voor degene die het niet meer snappen. Dit is een halfbroer van mijn veulen. Zelfde moeder en die is hierin getransformeerd:
Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:41

Waarom moet je 2 verschillende kleuren haar pakken is mijn vraag ?
Het zit toch in het DNA ?

Kom ik weer met mijn Karlijn , die is wit .... heb dan ook alleen maar witte haren op kunnen sturen en toch weten ze dat ze een effen vos is ( volgens DNA ) met( maximaal) sabino( e/e , a/a , N/SB1 ).

Dus volgens mij maakt het niet uit welke kleur haren je trekt , als je dat bolletje maar hebt zitten aan het einde van het haar ( waar DNA uit getrokken wordt door Wageningen ).

Maar goed , al met al ben ik wel nieuwsgierig wat jouw Tinker nu echt als kleurgen heeft ?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:12

Voor de kleurentesten die ik ken maakt het niet uit welke haren je trekt. Maar het had geloof ik met de kleur brindle ofzo te maken en daar weet ik niks van.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:50

Nuage schreef:
Roan is geen schimmel! Dat is iets anders :)
Flame is niet op kleuren getest helaas. Ik had de haren hier wel liggen maar uiteindelijk wilde de eigenaresse het toch niet. Of Icor roan is weet ik niet, maar volgens mij juist wel. Op roan kunnen ze hier in NL sowieso niet testen trouwens.

Edit: ik zie hier dat iemand het onveranderlijk schimmel noemde maar dat zorgt bij jou voor de verwarring. Een schimmel wordt wit, roan doet dat niet.

Onveranderlijk schimmel is het officiele Nederlands benaming voor Roan. Alleen in het Trekpaard stamboek noemen ze alles schimmel en dat zorgt voor verwarring.

Moeder is een vos-roan, vader een zwart-bruin tobiano ... veulen is bruin basis kleur, en zou nog roan kunnen worden (weet je pas in het voorjaar volgend jaar) en zou ook een minimale tobiano kunnen zijn (zou je moeten laten testen).

Van schimmel is er geen sprake van niet van moeder's kant en niet van vader's kant.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:09

Ok peterina, het veulen hierboven. Halfbroer van die van mij is uiteindelijk wit geworden. Zie onderste foto.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:23

Nee Icor is niet wit hoor, dat is echt typisch roan. Als hij echt schimmel was dan waren zijn hoofd en benen e.d. ook wit geworden.

Ik denk niet dat hij min. tobiano is, heb het nog nooit gezien bij een tinker zonder zichtbare witte vlek. Soms wel een hele kleine vlek of een bliksemschicht, maar wel altijd iets wat je kon waarnemen. Ik denk dus dat hij geen tobiano draagt. Ik vraag me af of hij uberhaupt sabino draagt met die weinig aftekeningen op het hoofd. Heeft hij ook geen buikvlek?

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:28

Tijgerstreep :Y)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:47

Geen idee. Als veulen had hij er in ieder geval geen.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:51

Flame's vader is zwart/bont.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:04

Lepel schreef:
Waarom moet je 2 verschillende kleuren haar pakken is mijn vraag ?
Het zit toch in het DNA ?

Kom ik weer met mijn Karlijn , die is wit .... heb dan ook alleen maar witte haren op kunnen sturen en toch weten ze dat ze een effen vos is ( volgens DNA ) met( maximaal) sabino( e/e , a/a , N/SB1 ).

Dus volgens mij maakt het niet uit welke kleur haren je trekt , als je dat bolletje maar hebt zitten aan het einde van het haar ( waar DNA uit getrokken wordt door Wageningen ).

Maar goed , al met al ben ik wel nieuwsgierig wat jouw Tinker nu echt als kleurgen heeft ?

dat is echt alleen nodig als een paard idd brindle is, of een andere vorm van chimaera. Het komt niet vaak voor, maar het bestaat wel.
Bij brindle (een vorm van chimaera) is er in het begin van de embryonale fase iets niet helemaal goed gegaan waardoor het dier uiteindelijk 2 hele verschillende DNA pakketten heeft. Een deel van de cellen van het dier heeft dan het ene volledige DNA pakket, de andere cellen hebben een ander, ook volledig, DNA pakket. Daardoor kan een brindle tekening ontstaan: een vacht waarin hele stukken een andere kleur hebben doordat de cellen waar die haren uit ontstaan simpelweg een ander genotype hebben. Je kan dan dus stukken vos en stukken zwarte vacht in 1 dier hebben. Als je dan haren pakt uit het vos stuk, krijg je als uitslag dat het dier een vos basis heeft. Als je haren uit de zwarte vacht pakt krijg je als uitslag dat het dier een zwarte basis heeft. En als je uit beide haren pakt, krijg je in eerste instantie een hele verwarde laborant, die, als hij fotos heeft gezien en beetje verstand heeft van wat hij/zij doet zich realiseert dat het dier best eens een chimaera zou kunnen zijn.

(zo kan het dus ook zijn dat een dier duidelijk vrouwelijke geslachtsdelen heeft, terwijl het DNA van de haren zegt dat het een mannelijk dier is. De haren komen dan van een mannelijk DNA pakket en de geslachtsdelen van een vrouwelijke DNA pakket. Dat is ook een chimaera dan dus, en kan voor flinke verwarring zorgen. Het zelfde kan namelijk ook gebeuren met 2 DNA pakketten van hetzelfde geslacht: als de geslachtsdelen, en dus eicellen dan wel spermacellen, van het ene pakket zijn, en de vacht (of iig het geteste stuk) toevallig van het andere pakket, dan kun je de situatie krijgen dat, als een merrie chimaera is zonder dag je het weet, een veulen dat je geboren hebt zien worden, bij een DNA test opeens niet van zn moeder zou kunnen zijn.)

Maargoed, das best een ingewikkeld iets, en de kans dat dit paard een chimaera is is best klein dus eigenlijk was deze hele uitleg offtopic, lol. Maar wou het toch nog ff uitleggen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:01

Wel een heel interessant verhaal weer!