Imago KWPN Gelders paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Imago KWPN Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:15

Foto's van onze merries staan in mijn profiel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:16

Persoonlijk ben ik fan van het Gelderse paard, maar dan wel van de echte! Niet de halve tuigers of de 25% bloedvoerende Gelderse.
Mijn oude merrie was 100% Gelders gefokt en nu nog steeds ben ik op zoek naar een opvolger. Maar als je echt op zoek gaat naar een goede merrie met minstens 90% Gelders bloed, dan vind je niks!

Ik ben weg van de Gelderse paarden omdat:
- Ze een goed lijf hebben; goed gebouwd, stevig beenwerk (in mijn ervaring kunnen ze tegen een stootje)
- Ontzettend werklustig zijn; ze geven nooit op en doen alles voor de baas
- Ondanks een wakker een heet karakter ze toch blijven luisteren, ik ken geen Gelderse die makkelijk en dood is. Ik wel veel Gelderse die
ondanks dat ze wakker zijn toch blijven opletten en zich ook weer laten overtuigen door de baas. Ik heb nog nooit een Gelderse in
blinde paniek weg zien rennen.

Nadelen van het huidige fokbeleid:
- Echt Gelders verdwijnt steeds meer.
- Bloed is ontzettend "vervuild" door Koss (vind ik de enige niet fijne Gelderse hengst vanwege zijn karakter)
- Net zoals bij de haflingers wordt er naar een meer "sportmodel" gefokt, terwijl ik ze dan juist minder allround en fijn vind.
De sportgelderse zijn gewoon KWPN rijpaarden kopieën, als je dat wil koop dan een gewone KWPN-er.
- Ook zie ik steeds minder goede fokkers en steeds meer hobby-fokkers die op alles wat iets breder is een Gelders etiket plakken.

Ik zoek een goede merrie, minstens 1.65, geen koss-bloed en correcte gangen. Nou ik kan ze niet vinden ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

Ik heb aardig wat Koss nakomelingen betuigd en vind het juist erg fijne paarden, koel en nuchter.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

Mijn ervaring met het Gelders paard is over het algemeen positief.
Toch zou ik er zelf nooit een kopen, puur omdat het mijn type niet is kwa bouw en beweging. (Hou zelf meer van kleinere Amerikaanse pony-achtige types met vlakke (extra) gangen)

Ik heb zelf ongeveer een jaar met een hele leuke Gelderse merrie gereden;
ontzettend vriendelijk en dapper dier, ondanks haar jonge leeftijd vrijwel bomproof. Ze was makkelijk overal langs te rijden zoals groot verkeer, wapperend zeil, viaducten, spoorlijn etc. Niet van haar stuk te brengen dus! :D
Altijd ontzettend voorwaarts en niet moe te krijgen. Hindernissen en obstakels op het pad waren nooit een probleem, want ze sprong erg graag en weigerde nooit. Ik ben zelf niet zo'n held met springen, maar deze merrie ging overal zonder aarzelen overheen. Ongeacht de hoogte of breedte van een hindernis.

Mijn "minpunten":
Bouw; vrij lange vlakke rug/kruis. iets te hoog aangezette hals en weinig elegant hoofd.
Ze kon erg goed stuwen met haar achterbeen, maar was een grote uitdaging om correct verzameld te rijden.
Haar draf was mij niet comfortabel genoeg. Ik rijd graag lange afstanden, dus veel draf. En ze gooide erg hoog op in draf.
(Stap en galop zaten trouwens wel héérlijk. Lekker vlot en ruim.)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:20

Als ik met Urissa (parcival x goudsmid) op concours was sloegen mensen stijl achterover als ze haar afstamming hoorden :D

Ik vond het een vreselijk fijn dier, heel werkwillig, voor een gelderse wel vrij heet maar ze was absoluut niet gemeen en hield de voetjes braaf aan de grond.

selka: er staat een prok merrie op marktplaats met jouw wensen :) Elegant x Zichem en dus volledig Koss vrij

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:21

Liselot schreef:
Als ik met Urissa (parcival x goudsmid) op concours was sloegen mensen stijl achterover als ze haar afstamming hoorden :D

Ik vond het een vreselijk fijn dier, heel werkwillig, voor een gelderse wel vrij heet maar ze was absoluut niet gemeen en hield de voetjes braaf aan de grond.

selka: er staat een prok merrie op marktplaats met jouw wensen :) Elegant x Zichem en dus volledig Koss vrij

Dat is onze merrie denk ik. Voorlopig Keur + PROK om precies te zijn :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:21

Ik ben gek op gelderse paarden, vind het robuuste stoere en veelzijdige paarden met een vaak werkwillig en nuchter karakter.

Mijn vorige paarden waren allemaal min. 50% Gelders, heb nu de eerste die dat niet is eigenlijk (zonder reden overigens)

Ik vind overigens de Gelderse paardenhoofden erg mooi! Ik hou sowieso niet van het bloederige chique paard, ik wil massa zien

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:40

Liselot schreef:

Die ervaring hebben wij ook onze paarden.
Mensen hebben idd nog dat plaatje van een ouderwetse vos in hun hoofd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:50

Ja van een ouderwets karrenpaard, nou dat was urissa absoluut niet :D

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:00

Ik vind Gelderse paarden echt super mooie paarden.
Toen ik op zoek ging naar een nieuw paard zocht ik bewust naar een gelders of Duits paard.
Dit omdat ze zo veelzijdig en goed van karakter zijn.
Het is een hanoveraan geworden omdat er niet veel gelders aanbid was op dat moment.
Ben er wel bij eentje wezen kijken maar dat was niet het type wat ik zocht.

Dus ik vind ze bijzonder mooie gezonde sterke veelzijdige en goede paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:01

Poeh waar denk ik aan bij het Gelderse paard?
Aan vossen met blessen, aan grote hoofden met een wat rond profiel, aan wat strakke ruggen met platte kruizen, aan wat grover beenwerk, aan beweging met knie maar met een achterbeen wat iets nakomt en meer onder mag treden.
Ik mis vaak wat bloed bij de Geldersen, ik houd meer van een sjieker paard, vlugger in de reacties, sensibeler en vlugger.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:18

dat is het tegenwoordige gelderse paard allang niet meer Suzanne, degenen die ik ken hebben juist veel bloed maar zijn niet zo paniekerig als een sensibele kwpner dat kan zijn.
Natuurlijk worden ze gefokt op wat meer bot en body, maar ook dat kan chique uitvallen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:26

Liselot, Geldersen hebben nog steeds weinig bloed. Wel hebben ze meer ras dan voorheen :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:33

Ik gooi hier toch even 2 hoofdfoto's neer van Donna en Filia:
Afbeelding

Afbeelding
Volledig GP gefokt...
Niks lomp of grof aan.
Donna staat momenteel bij een ruiter en die heeft zelden een paard gehad dat zo heet is en zoveel werklust heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:34

Dat bedoel ik :D er zit echt wel ras in!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:38

Het KWPN Gelders paard mag wat mij betreft weer wat meer terug naar de basis, klassieker dus. Het onderscheid tussen dressuurpaard en Gelders Paard is vaak moeilijk te zien. De hoofden tonen wat mijn betreft vaak wat te bloederig, dat mag best terug naar het ouderwetse Gelderse hoofd.

Vorige week wel een prachtige zware merrie gezien tijdens de Dag vh Levend Erfgoed. Daar had ik er best meer van willen zien.

Edit: van bovenstaande paarden zie ik liever de vos dan de bruine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:41

De bruine vind ik beduidend aansprekender dan de vos. De vos is weer een echte gelderse. De bruine toont rijtypischer.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:42

De vos is te koop O:)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:48

ik spam ook even een fototje, wel in opbouwende fase na een halfjaar stilstaan en dracht:
Afbeelding

pletje: hoe bedoel je dat? om meer ras te krijgen zou je toch ook aan de bloedvoering wat veranderd moeten hebben of sla ik de plank nu volledig mis?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:52

Een paard met veel bloed voert EV :) dat doen de Geldersen nog steeds weinig.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:57

hier ook een groot fan van gelders {hoewel ik met parzivals niet zulke fijne ervaringen had wb zadelmak maken...dan liever nog een Jazz}. Wij hadden een ster/sport merrie die op ZZ-zwaar nivo liep. Echt nog een kast van een merrie, breed, maar super lopen en goed te bewerken. Daaruit hebben we twee vollen zusters gefokt. De vader van deze merries was een eigen hengst, dus de merries hadden beide een register b papier. Op papier flut, in praktijk super. Vader was groot en driekwart volbloed, dochters mooie merries ,nog echt gelders om te zien, met goede beweging en veel front. 1 merrie is verkocht naar Luxemburg toen ze op Z nivo liep, de andere hebben we nog. Deze mocht Z2 starten, helaas door trauma van buitenaf is dat niet meer gelukt. Met deze merrie fokken we nog steeds {ondanks dat ze dus maar een simpel register b papier heeft}. Inmiddels hebben we er een waanzinnig goeie Johnson uit, echt een droompaard wat betreft looks, beweging en karakter, en een Jazz. Beide hebben nog steeds heel veel front, enorm veel voorkomen en heel veel kracht, absoluut nog ge-erft van hun oma. Alle merries uit deze lijn hebben ook echt een hengstenuitstraling. Ze hebben veel werklust en zijn sensibel. Stoppen nooit met lopen. Aangezien ik zelf heel lang ben, hou ik van een paard met body. Een chique dressuurpaardje verdwijnt onder mij.
Maar...ik zag laatst een gelderse merrie die een paar jaar terug utv kampioen was geworden. Mooi type, wel veel luxer dan onze paarden, maar wat een zenuwelijer! Starte in het Z, maar kwam negen van de tien keer de ring niet door. Niks braaf beestje.....En zo ken ik nog wel meer gelderse paarden. Die toch echt niet zo gemakkelijk zijn als wat het stamboek zou willen.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:32

tot augustus vorig jaar zag ik niks in een Gelderse,te lelijk als rijpaard te slecht als tuiger dus dan maar gelders,tot vorig jaar dus.
Ben nu in bezit van een stermerrie (SpecialxZichemXSatelliet)1.72m groot bruin veel hals,been rug en wekwilligheid.nadeel,ze heeft een afschuwelijk recht kruis waardoor we steeds te horen krijgen'oh een tuiger.waarop ik toch wil zeggen "nee een Gelderse.
Öm een lang verhaal kort te maken,haar achterkant is niet mooi,voor de rest is ze super en wil ik niet anders meer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:38

Ik vind de 'oer' Gelder echt schitterend :j

Zwier
Afbeelding

Ot van Wittenstein
Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:46

Wij hebben een inmiddels een 20 jarige Zep x Bazuin merrie. Zij is niet zo koel in de kop en een enorme heethoofd. Ze is meer het rijtype. Enorm werklustig. Gek op springen. Hindernissen kan je niet laten staan in de bak want dan houd ze uit zichzelf niet meer op. Met vrijspringen kwam ze altijd met gemak over 1.40m. Ook hele fijne bewegingen. Kortom hele fijne merrie. We hebben er twee veulens uitgefokt maar wel met rijpaard hengsten. Maar zou er graag nog een Gelderse uitfokken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 19:41

Ik lees hier toch wel veel positieve berichten :)

Als jullie op zoek gaan naar een Gelderse, hoe pak je dat aan? Lees hier en daar dat men geen Gelderse kon vinden ;)

En zien jullie wel Geldersen in de sport voorbij komen?