Welke hengst voor mijn WV Saron x Manno merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:57

Patrss, elke hengst heeft voors- en tegens. Geen enkele is perfect.

Laurentz is geen Alexandro kwa beweging, maar ook zeker geen verkeerde voor zover ik hem en zijn nakomelingen heb gezien.

Als je een paard koopt om te rijden (recreatief, of sport), maakt het toch niet uit welke de vader is?? Dan wil je een goed bewegend, functioneel dier.

Wil je fokken, dan is het een ander verhaal.

Patrss_

Re: Welke hengst voor mijn WV Saron x Manno merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:22

Je hebt zeker een punt! Ik geef je ook zeker gelijk en ik vind Alexandro zn nakomelingen heerlijk om te zien. Het is alleen iets wat mij erg opviel en zou ik ooit willen gaan fokken, zou ik daar zeker wel op letten.

Omdat het veulen in de verkoop zal gaan is het idd een ander verhaal. en wat NatasjavE ook zei, mijn merrie heeft die beweging idd wel nodig.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:25

Lante, ik zou wel graag een gelderse hengst willen. Nu zit er natuurlijk wel gelders bloed in Negro maar mijn merrie is al half gelders/tuiger.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:31

Daarom vind ik dat die wel een scheutje rijpaardbloed kan hebben, om het tuigtypische iets meer te veredelen; krijg je een veel commerciëler sportpaard van en aangezien je wilt verkopen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:35

Hmmm maar een Rijpaard x Gelders x Tuigpaard. hmmm het papier wordt er niet intteressanter mee.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:40

Precies, dat idee had ik ook.

Ik denk toch dat ik ga kiezen, zoals MariekeA en Natasja al aanraden, tussen Alexandro P, Vitens of Parcival. Heel ironisch allemaal koss :o. Verder dan deze richting kom ik nog niet..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:55

Ik vind het wel interessant; Negro wordt vaker gebruikt op klassiek gebouwde, gelderse merries. Ik koop liever een Negro x halve tuiger dan een Gelders x halve tuiger. Maar goed; ik fok ook echt wel op sport. Negro is best wel commercieel nu hij preferent is en je krijgt gewoon Gelders papier (als je het dekbewijs goed invult). Maar Koss bloed is op zich ook zeker niet verkeerd als je per se puur Gelders wilt. :) Ben ik wel enthousiast over.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:10

Je moet echt niet meer tuigpaard nemen. Wat denk je van Elegant? Mooi (koss) vrij en echt gelders bloed. En hij geeft maat. Hij is overleden, maar er is nog sperma beschikbaar.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:39

Elegant zou ik zeker niet op deze merrie zetten vanwege de halsvorm. Laurentz heeft mijn voorkeur, of bv. Negro. Mooi gemodelleerde hengsten met goede bewegingen en geven dit ook door.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:58

Zo, het gaat hard hier! TS jouw vraag mbt Zethar: in mei heb ik de stal in Ellemeet gebeld waar hij nu getraind wordt. Zethar kan van zijn wachtstatus afkomen als zijn nakomelingen op de keuring in Didam op 7 juli een goed beeld laten zien. Dus je zou naar Didam kunnen gaan als het te doen is voor je. Verder heeft mijn merrie 2 nakomelingen van Zethar, als je foto's en filmpjes wilt zien, pb me dan maar. Hij fokt maat, beweging en bij mijn merrie wat slankere types.

Mijn merrie heeft ook 1 nakomeling van Laurentz en ik heb er ook meerdere op wedstrijd gezien. Stuk voor stuk heel erg braaf, mooi karakter en ook leuk lopen (eentje liep Z2). Ik heb wel de indruk dat hij geen enorme paarden geeft (misschien op een grote merrie wel). Ik ken een merrie van Sirius x Elegant en dat is een erg leuk dier wat enorm kan sjouwen (en ook keurmerrie is). Weet je al welke punten je nog verder wilt verbeteren? Naast de galop en de halsvorm?

*edit* filmpje van Elegant:

http://www.youtube.com/watch?v=e2UI6L3JxzM

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:18

Agnes, Elegant is nu niet te krijgen op dit moment. St Zeldzame huisdieren gaat daar voor liggen.

En je merrie moet er wel de hals voor hebben.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:40

NatasjavE schreef:
Agnes, Elegant is nu niet te krijgen op dit moment. St Zeldzame huisdieren gaat daar voor liggen.

Echt waar? Weet je waarom? Heeft dat te maken met de genenbank? Mag ook wel via pb anders wordt TS niet blij van mij ;) . Jammer, hij stond op mijn lijstje. Geeft hij verticale halzen?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 22:41

@ Agnes, daar ben ik idd ook een beetje bang voor met Laurentz in combinatie met mijn merrie is dat de veulens niet zo groot worden. ik gok namelijk dat mijn merrie max 1.63m wordt.

Verder ben ik wel heel benieuwd naar de namkomelingen van Zethar van jou merrie :D

Ik weet nog niet zo heel goed wat ik verder nog wil/moet veranderen aan mijn merrie aangezien ik nog een soort van "leek" op dat gebied ben :') . Wel ga ik dit jaar naar de keuring in Didam om te kijken, ben benieuwd naar alle nakomelingen en ik neem aan dat ik daar heel veel dingen van kan opsteken. :o

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:36

Patrss_ schreef:
Verder ben ik wel heel benieuwd naar de namkomelingen van Zethar van jou merrie :D

Die staan in mijn profiel :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:44

NatasjavE schreef:

En je merrie moet er wel de hals voor hebben.

Elegant is onder voorwaarden wel beschikbaar. Hij zit in de genenbank. Het antwoord wat ik kreeg van de Stichting Zeldzame Huisdierrrassen:

"Beste Agnes,

Voor zover ik weet is het sperma nog steeds beschikbaar. De gang van
zaken is dat u eerst contact moet opnemen met de KWPN Cat. afd. Gelders
Paard en daar toestemming aanvragen en als u toestemming heeft gekregen
dan kunt contact opnemen met CGN (http://www.cgn.wur.nl/NL/).

Groet,

Peter van Eldik, secretaris SZH
"

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:29

Haha, ik kreeg weer een andere reactie, nl. dat je contact op moet nemen met de AB-stal en dat die een aanvraag in moet dienen!

Heb er toen contact over gehad met het KWPN / SZH en AB-stal.

Overigens vind ik dit ook geen merrie voor Elegant gezien de halsvorm.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:08

Ts, jouw merrie is al opgeknapt! Kan me eerdere foto's herinneren.
Maar ze zal nog verder veranderen, kijk over een jaartje maar ns opnieuw. Ben benieuwd haar volgend jaar in Didam te zien! Dit jaar komt er ook al een Saron geloof ik.

Op basis van het papier zou ik idd gaan voor een Gelders ingeschreven hengst, zonder al te veel tuigbloed. Dan kom je idd op Vitens, Sirius, Laurentz, Chablis.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:33

@ Albert, knappe nakomelingen van Zethar zeg! Als ik zo een aantal nakomelingen heb gezien van hem vind ik het echt zonde dat hij op wachtstatus staat! Hij staat toch echt op me lijstje met favorieten! :9

@ GJ9, bedankt! Opgeknapt is ze zeker haha, het was nog net geen klein berggeitje toen ik dr kocht :D Ze zal idd nog heel wat gaan veranderen, iedere maand als ik foto's maak en ik vergelijk ze zie ik alweer een hele verandering. Ik ben nog wel aan het twijfelen tussen IBOP of stbk volgend jaar, nog een tip betreft keuze?

Dit jaar al een Saron? ooh wat leuk, ben benieuwd! :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:55

Beide!

Stamboekkeuring geeft een mooi beeld van haar tussen dr leeftijdsgenoten, jij krijgt een rapport van haar sterke en zwakke punten, en het belangrijkste: ze wordt als het goed is in het stamboek opgenomen. IBOP is voor daarna, extra predikaten, of wanneer je merrie op de stb keuring niet genoeg punten voor bewegen had.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:02

Mag je uberhaupt meedoen aan IBOP als ze niet in het stamboek is opgenomen??

Ik zou zeker ook eerst stamboekopname doen.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:04

Ja dat wel, als ik het goed heb gelezen is na de IBOP is dan ook gelijk stamboekopname. Daarom twijfel ik, want dan heb ik wel 2 vliegen in 1 klap zegmaar :P

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:06

"Haalt een merrie minimaal 70 punten in de rijproef of 75 punten in de aangespannen proef en is zij bij het KWPN geregistreerd, dan krijgt zij het predikaat IBOP. Een merrie die nog niet op de keuring is geweest, kan gelijk na afloop van de IBOP worden aangeboden voor stamboekopname en bij voldoende score ook ster worden verklaard. " - bron: kwpn

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:08

Ik meen dat stamboekopname vorig jaar voor de IBOp was...

GJ, kan jij je dat nog herinneren. Die zwarte merrie met RP-vader???
Die werd trouwens wel heeeul netjes voorgesteld door de ruiter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:16

Patrss_ schreef:
"Haalt een merrie minimaal 70 punten in de rijproef of 75 punten in de aangespannen proef en is zij bij het KWPN geregistreerd, dan krijgt zij het predikaat IBOP. Een merrie die nog niet op de keuring is geweest, kan gelijk na afloop van de IBOP worden aangeboden voor stamboekopname en bij voldoende score ook ster worden verklaard. " - bron: kwpn

Bij de Gelderse is de stamboekopname in juli en de IBOP in het najaar.