NMPRS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:03

Ik zal niet zeggen dat een pony onder de 100 cm niet voor de wagen kan :).
Maar mijn eigen ervaring is dat voor de sport (dus op wedstrijd nivo, niet alleen B en L, maar t/m het ZZ) pony's onder de 100 cm en/of pony's die niet voldoende massa hebben snel een beetje kracht te kort komen.
Ik heb geen ervaring met AMHA shows en wat daar gevraagd word. Maar voor de sport denk ik toch eerder aan de KNHS basis sport omdat daar door het hele land voldoende georganiseerd word (en shows zullen er ongetwijfeld veel minder zijn).

Zoals eerder gezegd, fok iets waar vraag naar is (en op het moment is er heel weinig vraag en een enorm aanbod). Een basis merrie met een goede passende luxe hengst zal ik niets van zeggen. Maar ik zou nooit met een basis hengst gaan dekken (is ook een rede waarom mijn meervoudig kampioenshengst gecastreerd is).

naditaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:02

@ Dennis: dat is ook zo hoor. Een miniature heeft natuurlijk minder power dan een shet van ruim een meter. En als je echt in de sport wilt mennen dan is een NMPRS of AMHA niet een goede keuze denk ik. Maar ik bedoelde ermee te zeggen dat een NMPRS of AMHA niet compleet onbruikbaar zijn. Er wordt veel met AMH's gemend, voor shows of recreatief. Ze kunnen echt wel wat.

Maar als ik TS was zou ik me nog eens goed bedenken wat je precies wilt. Luxe ponies fokken om daarna te verkopen.... Tja, leuk doel maar er zijn al talloze van deze ponies, zoals hier al meerdere keren gezegd werd.
Verdiep je eerst eens in wat je wilt, en daarna in bloedlijnen en hoe hengsten vererven. Vermeerderen kan altijd, goed, juist en doelbewust fokken is een kunst.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:22

Denk dat er veel succesvolle diertjes over het hoofd gezien worden. Succenvol in de sport zijn, is in mijn ogen niet het etiket van een B,L,M of Z aan je prestaties te moeten hangen. Kijk eens naar Buckje (nmprs 80cm ?) van Lieselotte, die is al maanden bezig met training en loopt deze dagen de Eper 4 daagse mee. Of de heren van Sap, Blaze (90cm amha ?) bijvoorbeeld die kan ik niet bijhouden hoor! En zo lopen er wel meer succesvolle kleintjes rond. Kracht bouw je op door te trainen.

TS geeft al aan dat ze zich meer wil verdiepen, tijdens de komende show zul je veel verschillende ponies zien in diverse diciplines, kom gezellig langs !

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:34

Persoonlijk zie ik graag een dier van minimaal 86 cm en nog liever eentje van 90 centimeter. Niet alleen voor de power maar ook voor de beweging. Ik heb niets tegen een ouderwetse shetlander, als ie kan bewegen en goed vlot gereden wordt kan ie net zo goed mee. En daar ligt t problemen, een shet mag ineens traag zijn, net als dat een shet ineens dik mag zijn want t is een shet.
Mijn ponys van 94 en 91 cm, de eerste volledig shet gefokt maar luxer uitgepakt met super bewegingen en heel veel power, de tweede half amerikaans, luxe dier maar met genoeg body om een kar te trekken, hij loopt de alle dieren van zijn maat en zelfs dieren die 10 of 20 cm groter zijn eruit. Op een marathonwedstrijd met 36 starts was dit span 3e en een span met 2 shetten van 83 en 90 cm 1ste! Het kan dus wel degelijk maar ligt ontzettend aan de ponys en de menner. Ik ben ervan overtuigd dat mijn shetlander het ZZ kan halen, qua kracht, qua conditie, qua beweging.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:40

Roinja fokt in grote aantallen op kleur en superklein en that's it. Als dat in de lijnen zit moet je heel erg letten op de gebitten, onderbijt is niet ongebruikelijk (ben ik tot mijn spijt achtergekomen, was een dochter uit Roinja moeder, is weer terug naar de vorige eigenaar daarom. Andere Roinja merrie waar ik naar vroeg bij een andere verkoper bleek ook een dikke onderbijt te hebben, vandaar de lage prijs).

Rest van de paardjes die je noemt bij de afstamming ken ik niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:15

xElienx schreef:
maar wat is je toekomstperspectief met de veulentjes. Het is heel leuk als ze correct zijn, maar basis nmprs is niet erg gewild en ook niet heel erg gewenst binnen het stamboek. Een fokdoel gaat verder dan alleen correct en lief.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt, je moet streven naar het aller beste.

Ja hier ben ik ook mee eens, echt het allerbeste. Dat zit er niet in bij TS, ze doet het gewoon voor erbij en voor de verkoop en wil het bij 2 merries houden.

Dat is gewoon pretfokken en vermeerderen, dat doen al heel veel mensen en echt, er gaan er erg veel naar de slacht per vrachtwagen naar het buitenland en daar ff in "natuurgebied" geloosd tot ze wat vetter en groter worden en dan gaan ze naar de slacht en daar gaat het niet zo heel diervriendelijk aan toe. Er is gewoon een overschot aan ponytjes, eenmaal veulenaf wil men massaal van ze af.

Ik zou als ik TS was, gewoon ergens een net afgespeende veulen kopen, red je er weer eentje en heb je er lol aan en je weet hoe het eruitziet en of de kleur je bevalt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:05

TS wat heel belangrijk is voor je iets koopt. Wat wil je. Wil je enkel fokken? Wil je mennen? Wil je vooraan op keuringen lopen? Wil je ook ICAMH of MHCE showen? Wat zie je zelfs het liefste? Er is zoveel variatie binnen het NMPRS dat er vast iets is wat aan al jouw eisen voldoet. Echter vind ik het niet slim om een basismerrie te kopen terwijl je liever een luxe dier ziet. Dan zou ik liever even doorsparen om iets te kopen wat je echt helemaal geweldig vind. Op de show of de merriekeuring kan je al je ogen uitkijken, er komen zoveel verschillend gefokte dieren, alle soorten en maten en alle bedenkbare kleuren. Mijn tip is oriënteer je eerst voor je iets koopt. Ik houd zelf niet van het constante gesleep met die dieren.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 09:03

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties...ik ben van plan om bij de eerstvolgende keuring te komen kijken...ben benieuwd wat ik dan allemaal zie... overigens is de merrie nog niet opnieuw gedekt dus ook daar ga ik even voor rondkijken hoe of wat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:40

Ja het is verstandig om echt te gaan verdiepen waar er vraag naar is zodat je weet wat je fokken moet als je graag wilt gaan fokken.

Ik zie bijvoorbeeld heel veel van dit soort ponys op de advertenties zelfs eentje voor 400 euro en ik vind het dier er niet uitzien, ik zou er eerder 50 euro voor geven, zeker zoals het eruit ziet, absoluut niet mooi of luxe.

Maar kijk eens op advertenties bij die hele mooie dat bijna een arabiertje is, daar is denk ik wel vraag naar maar is weer helaas te fijntjes om er echt mee te gaan mennen, dat was een amha ofzo.

Ik ben niet helemaal thuis in de hele kleine ponys, dus ik heb er ook geen verstand van maar wel voldoende om te weten dat er raak gefokt wordt zonder erbij na te denken. Dat zie ik hier ook overal over me heen en zelfs hele leuke ponys die al 1 a 2 jaar te koop stonden, dat is toch veel te lang.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:01

ik kan je alleen maar de raad geven om toch luxe en goed bewegende paardjes te gaan fokken, er worden al zoveel grasmaaiers gefokt en je zal er ook een keer vanaf moeten ,en de goede en luxe worden altijd nog verkocht ook de hengsten ,verkijk je niet op het dekgeld dat komt vrijwel altijd wel terug bij verkoop(of je moet in extreem hoge prijzen zitten)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:15

Ragdollcat schreef:
xElienx schreef:
maar wat is je toekomstperspectief met de veulentjes. Het is heel leuk als ze correct zijn, maar basis nmprs is niet erg gewild en ook niet heel erg gewenst binnen het stamboek. Een fokdoel gaat verder dan alleen correct en lief.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt, je moet streven naar het aller beste.

Ja hier ben ik ook mee eens, echt het allerbeste. Dat zit er niet in bij TS, ze doet het gewoon voor erbij en voor de verkoop en wil het bij 2 merries houden.

Dat is gewoon pretfokken en vermeerderen, dat doen al heel veel mensen en echt, er gaan er erg veel naar de slacht per vrachtwagen naar het buitenland en daar ff in "natuurgebied" geloosd tot ze wat vetter en groter worden en dan gaan ze naar de slacht en daar gaat het niet zo heel diervriendelijk aan toe. Er is gewoon een overschot aan ponytjes, eenmaal veulenaf wil men massaal van ze af.

Ik zou als ik TS was, gewoon ergens een net afgespeende veulen kopen, red je er weer eentje en heb je er lol aan en je weet hoe het eruitziet en of de kleur je bevalt.

precies en met toekomstperspectief bedoel ik ook dat het fokdoel verder gaat dan de erfgrens. Zo'n beestje kan wel 30 worden, wat is het doel van het dier? voegt het iets toe? een fokdoel gaat verder dan tot de verkoop en verkoop is geen fokdoel.

Dennis, mijn luxe mannen van onder de meter (94cm) komen niets te kort in de wedstrijden hoor. niet in de dressuur, niet in de marathon, niet op de lange afstanden. ik moet ze juist vaak even de rem er op zetten. Ze lopen onze C-welsh er uit. Ik denk dat dat te vaak onderschat wordt.

[AR-ITP] Spik en Span vliegen Stip voor Stip voorbij
[AR-ITP] *TROTS* Stippen op Bathmen te paard!!!!
[AR-ITP] Stippen gesignaleerd in Voorst

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:55

TS: met een basishengst fokken zou ik zeker niet doen om de redenen die al genoemd zijn. Als je dan beslist wil fokken zou ik voor een luxe hengst gaan die bewezen heeft met basismerries luxe veulens te geven.

Over sport met de kleintjes, ben ik het er niet mee eens dat je met de luxe dieren niets kan. Mijn kleinste AMHA (iets van 79 cm op de schoft) kan bijna 1 meter springen en is dan ook meervoudig Europees kampioen in de springrubrieken (aan de hand uiteraard) voor AMHA's. En ook aangespannen vind ik dat de grotere AMHA's zeker mee kunnen. Voor een HCA sulky hebben ze ook in het bos power genoeg. En ik verwacht dat mijn beide zwartbontjes in tweespan ook prima wegkomen met een marathon wagen.
Ciska:misschien moet je Echo maar eens uitproberen, die komt niets tekort aan kracht voor een tweewieler. Weet zeker dat je dan op je uitspraak terug komt :D .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:38

Ook ik ga zelf voor meer maat, maar dat zegt niet dat je met kleintjes niks kan. Kijk nou naar Josefien Krijgsman, die met haar ukkies gewoon marathons en vaardigheid rijdt, en niet onverdienstelijk.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:31

Ik denk dat de luxere paardjes juist meer souplesse hebben om het beter te doen in de dressuur, net als dat een warmbloed het meestal beter doet als een zwaarder type. ;)
En ze hebben idd ook vaak meer temperament.

NMPRS basis is idd gewoon shetland, dus is niet het fokdoel, echter een goede shetland merrie kan een heleboel bijdragen maar idd dan wel voor een goede luxe hengst gaan.
Veulens goed verkopen kan je ook nu nog steeds, máár dan moet je wel meedoen aan keuringen en shows en goede resultaten behalen, oftewel je moet een beetje naam maken voor je diertjes.
Ik zou dus beginnen met je merrie te laten opnemen en naar de keuring gaan, en dan zou ik zeker niet gaan verder fokken met een dier wat niet minstens een 2de premie haalt.
En zo kun je horen wat de goede en slechte punten van je dieren zijn.
Succes!