[FJ] Wel of geen fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Re: [FJ] Wel of geen fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:35

Kan een volle fjord zijn, maar er zou ook best wat anders in kunnen zitten, vind hem toch iets anders van bouw.. Maar fjorden zijn ook uiteenlopend.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:28

Ik zie er niets anders in dan fjord. Lijkt me geen kruising :n

Een hengst, hengst laten zou ik alleen doen wanneer hij ingezet zou worden voor dekdienst.
Ik vind het eerlijker om in andere gevallen te castreren, omdat hem dan gewoon makkelijker in een groep kunt houden en geen last van hormoontjes :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:52

hij heeft al gedekt en hij is 10jr.zou niet meer castereren.
ingreep is veel riskanter,en zou ik in de kliniek dan laten doen,en of hij nog in een groep kan is nog maar de vraag,hengsten die laat gecastereerd worden blijven vaak hengsten gedrag vertonen.ik zou hem mooi hengst laten.
Ma_ris_ka schreef:
Ik zie er niets anders in dan fjord. Lijkt me geen kruising :n

Een hengst, hengst laten zou ik alleen doen wanneer hij ingezet zou worden voor dekdienst.
Ik vind het eerlijker om in andere gevallen te castreren, omdat hem dan gewoon makkelijker in een groep kunt houden en geen last van hormoontjes :P

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:55

Dat kan, ieders eigen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:47

Mariska

Dat is ook mijn reden....

En als hij word gecastereerd, word hij gedaan door fred smid en niemand anders.
Fred is een super dierenarts en ik heb hem geinformeerd of rusty te castereren was.

Mijn vraag naar hem:

Hallo,

Bij deze wou ik graag weten of een hengst, die 1 maal heeft gedekt, van 10 jaar, te castereren valt.

Zijn antwoord was:

Jazeker kan dat.
Het word dan een liggende ingreep, en de kosten zullen ongeveer 155 euro zijn. Inclusief narcose. Is je paard ook geënt met de jaarlijkse prik?

Nou dat is hij dus geen extra kosten.

Maar casteren gebeurt zowiezo, heb veel eigenaren gehoord en gelezen die een paard die wel gedekt heeft gezond en zonder complicaties hebben kunnen laten castereren.
Rusty is verder een gezond dier, en heeft na genoeg geen hengsten streken.
Ook met dekken was hij erg moeilijk, want eerst had hij helemaal geen oog op de merrie.

De reden waarom ik hem gecastereerd wil hebben zijn:

Hij verspilt geen energie meer.
Hij kan gewoon gestald worden waar dan ook.
Makkelijker voor ALS we ergens heen gaan (Wedstrijden, noem maar op)

Vind het beter voor hem. En daarnaast ook voor ons.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:17

Het is wel top dat je aan het paardje denkt ! Dat zie je niet vaak, men wil vaak toch van nee ik castreer niet want ik wil... vind top van je hoor !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:31

ik zie post van haar uit 2009,toen had ze hem ook al en misschien daar voor ook al.waarom heeft ze dan niet meteen gecastereerd als ze het beste voor haar pony wilde
Mioux schreef:
Het is wel top dat je aan het paardje denkt ! Dat zie je niet vaak, men wil vaak toch van nee ik castreer niet want ik wil... vind top van je hoor !

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:03

Gewoon castreren hoor ! :j Mijn, nu Fjordenruin, was 6 toen ik hem liet casteren. Hij heeft ook al gedekt. Hij is gewoon thuis gecastreerd, niks geen problemen! En het is gewoon véél makkelijker, een ruin ;).

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:39

Gewoon castreren. Dan kun je hem ook sociaal contact met andere paarden bieden, vind het vaak zo zielig als ze hengst gehouden worden en dan altijd maar alleen moeten staan. Terwijl er toch niet mee gedekt wordt.

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:40

ik zeg; volle fjord!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:09

keona schreef:
ik zie post van haar uit 2009,toen had ze hem ook al en misschien daar voor ook al.waarom heeft ze dan niet meteen gecastereerd als ze het beste voor haar pony wilde
Mioux schreef:

Klopt, ik had hem al toen hij een half jaar oud was.

Maar ik had NIETS te zeggen over mijn eigen pony mijn ouders waren de baas.
Zo wouden mijn ouders ook spontaan een westernzadel, terwijl ze niet eens wisten hoe dat moest liggen.

Zo zijn er zoveel van die dingen. En ook zo de casteratie want hun reden was: Hij is toch makkelijk? Dus waarom casteren? Kost alleen maar geld!
Maar nooit verder denken.

Dus eerst vragen voordat je oordelen trekt van iets wat je niet weet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:20

Vaak denken mensen die minder ervaring hebben in de paardenbranch inderdaad alleen aan geld, of iedergeval een groot gedeelte. En ja het kost geld... maar ik vind persoonlijk als je een paard koopt dat je moet voorbereiden dat zowiezo een paard veel geld kost. Kijk maar eens naar een kat, die is ook klein maar operaties kunnen altijd nodig zijn.

Ik vind zowiezo goed dat nu jij het mag zeggen je zegt ik laat hem castreren !

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:55

Dankje....

Er zitten nog meer dingen aan te komen waar me ouders er eerder niet voor hebben gezorgd.

Er komt een tand arts bij. Casterate. De osteopaat moet nog komen, en de zadelmaker komt nog langs.

Nou als er iemand dol op dr pony is en dr alles voor over heeft, dan zijn het wij paardenmensen wel en dus ik ook.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:43

Ik weet niet waar je woont, maar voor de tandarts kan ik je Spencer Shuman aanraden.
Kijk maar eens op http://www.paardenmond.nl
Dik tevreden over en helemaal niet duur..!! Hij gaat met veel geduld en rust naar het paard toe te werk.

Hij heeft mijn paard in april behandeld. Wolfstandje getrokken en haken (al had ie niet veel) bijgevijld.
Was 25 euro kwijt (maar dat kwam omdat ik de voorrijkosten met stalgenotes kon delen).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:27

Mariska, ik laat eigenlijk alles doen door Fred Smid. Hij is Vee arts en paarden tand arts.
Heb heb bij 4 paarden gezien, en dat beviel me echt heel erg goed. En omdat hij Vee arts is mag hij werken met verdovingen wat een reguliere paarden tand arts niet mag doen omdat hij geen papieren heeft vee arts niet heeft.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:49

Als je tevreden over hem bent moet je het inderdaad gewoon zo laten, was maar een tip voor het geval je nog een tandarts zocht! :)

Ik wil juist absoluut geen sedatie haha, daar ben ik niet zo van.. paard is hartstikke kalm bij de tandarts en staat het zonder morren toe, waardoor ik het idee heb dat het voor hem te harden is, anders speelde hij echt wel op. En injecties reageert ie op (grote bloeduitstortingen). Maar dat is ieders eigen, je moet wat dat betreft ook je eigen gevoel volgen. Fijn dat je nu alsnog tandarts en zadelmaker laat komen. Hopelijk is alles gewoon goed +:)+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:51

Nou inderdaad.

Heb al uitgestippeld wie ik er bij wil hebben....Fred smid voor casteratie en tanden (Hij is tevens mijn vaste DA) Magritta Holtman als Osteopate, en zadelmaker, moet ik nog 1 vinden waar ik me ok bij voel.

Maar alles is nu niet zo hard nodig...behalve te tanden, want we trainen nu toch niet onder zadel.