ja andere hengst kan zeker helpen. Wij hebben dit een keer met een merrie gehad, met andere hengst gelijk drachtig. Tegenwoordig heb ik ze aan de Fertile van Pavo staan en dat scheelt volgens mij ook voor de bevruchting, vorig jaar van de 8 merries 7 in 1 keer drachtig, 1 kwam een keer terug, maar dat doet deze altijd op de veulenhengstigheid achteraf bekeken. Succes!
besita
Geplaatst: 04-06-12 22:18
ponyparadijs ..jij bent zo eentje die ook denkt dat als de merrie plast na het dekken , het sperma er ook uitloopt
ponyparadijs
Geplaatst: 04-06-12 22:20
besita schreef:
ponyparadijs ..jij bent zo eentje die ook denkt dat als de merrie plast na het dekken , het sperma er ook uitloopt
Vroeguh ..... toen ik klein was wel ja Hahahaha nee dat vindt ik nog wat anders. Maar ik heb bij spoelen het idee dat je de baarmoeder (en dus baarmoeder hals) geheel schoonspoelt. En daar zit toch ook het sperma? Maar goed misschien heb ik daar een verkeerd beeld van.
besita
Geplaatst: 04-06-12 22:23
regumate is een lichaamseigen hormoon dus geen troep sommige merries en vooral oudere merries willen helaas uit zichzelf er niet genoeg meer van produceren om het prille vruchtje vast te houden en dan wil dat gewoon helpen
Het ei zit in de eileider. Daar zit het sperma ook. Daar vindt de bevruchting plaats. Ik weet ff niet meer uit mn hoofd na hoeveel dagen het (bevruchte) ei in de baarmoeder aankomt, maar dan moet die baarmoeder wel schoon zijn. Het kleine beetje vocht is dan al in de meeste gevallen al dodelijk. Het sperma dat na een dag nog in de baarmoeder zit.. tja wil je dat nog wel bij je ei Bij hele gevoelige merries kunnen de da''s een lange naald gebruiken, waarbij ze het sperma bij wijze van zo op het eitje kunnen leggen. Hoeft het alleen nog maar naar binnen te gaan. Dus nee spoelen kan geen kwaad voor een baarmoeder. In sommige gevallen is het noodzakelijk en zul je geen veulen krijgen als je het niet doet.
De merrie staat bij de hh en wordt begeleidt door de da daar. Ze scannen voor het spoelen dus ik neem aan dat ze alleen spoelen als de da het nodig vindt. Helaas lijkt het er dus op dat ze op de inseminatie reageert waardoor er vocht in de bm komt en het spoelen dus nodig is. En inderdaad bevruchting vindt in de eileider plaats en niet in de bm. Het duurt wel een paar dagen voordat het bevruchte eitje zich in de bm gaat nestelen. Spoelen kan dus voor bevruchting en innesteling geen kwaad.
Dat ze op de inseminatie reageert zou best kunnen. Wellicht is het dan een optie om een extra steriele spuit (en glijmiddel en de hele rambam) te gebruiken. Naast spoelen is er ook dat spul om de baarmoeder extra te laten ''samentrekken''. Meestal wordt dat samen gebruikt, maar je weet maar nooit
Je hebt merries die niet goed op de verdunning van het zaad reageren. Maar bij de HH kan het er onverdund oon gewoon in. Zaad gaat er via de baarmoeder in en moet dan opzwemmen in de eileider maar ik heb ok een beetje een raar gevoel bij zo veel spoelen.
Ik ben ook bezig met mijn merrie, ga nu de tweede cyclus in als dit niet pakt wissel ik ook van hengst maar ik ben nu overgeleverd aan diepvries omdat de hengst in de sport loopt
spoelen en alles komt daar toch overheen? Ik heb 2 jaar mijn merrie gust gehad met een giga rekening een paard die al gek werd al gek werd als je naar haar billen keek... Ik laat niet meer zulke dingen gebeuren zo snel.. Onverdunt is er niks aan de hand geen vocht ect. Dus ik zou dat gewoon proberen! Mijn merrie krijgt alleen nog vers!
Onverdund is ook niet alles. Dat spul wat ze er bij doen zorgt ook voor steriliteit en is een soort voedingsbadje voor het sperma. Sommige baarmoeders reageren enorm heftig op wat daar ‘achter’ of ‘binnen’ gebeurd. Bij de een moet je dit doen, bij de ander zo. Sterielheid is dan sowieso belangrijk. Veel staat of valt ook met de juiste da. Zo heb ik mijn merrie het eerste jaar bij de hh gehad, kwam wel gust, maar met een nare bacterie terug… Iets wat je niet zo snel zou verwachten.. Dat bleek het jaar daarop trouwens pas, waardoor de eerste cyclus alleen maar is gespoeld om die bacterie er uit te krijgen! Vervolgens naar een andere hh gebracht, niet drachtig te krijgen. Laatste keer mijn eigen da geprobeerd, steriele spuiten, steriel glijmiddel, eenmaal insemineren, spoelen, verzendsperma. Spul meegekregen wat ze x dagen moest slikken, met een hormoon erin (weet de naam niet meer) om alles optimaal te krijgen. 11 maanden later had ik een veulen.
En dat is ook een idee voor ts, neem een swapje en kijk of er een bacterie in zit waar gericht op gespoeld kan worden. En helaas er zijn ook een paar bacteriën waar niet tegen op te spoelen valt.
sammie ik weet waar ik over praat ik heb dat allemaal al geprobeerd maar op onverdund reageert ze goed! geen vocht ect. bij verdunning wel.. dus er zijn echt merries die daar niet tegen kunnen
Sammie
Geplaatst: 05-06-12 09:51
Ik zeg toch ook niet dat jouw merrie daar wel tegen moet kunnen of dat jij niet weet waar je het over hebt. Of dat alle merries er wel of niet tegen kunnen… Waar staat dat? Ik geef slechts aan dat de ene merrie zo reageert en de andere zo. Een forum is om ervaringen te delen en informatie uit te wisselen.
Wie wat er mee doet moet iedereen zelf weten. En als er vragen zijn komen die vanzelf wel
Ik heb wel een pakket, maar dingen als spoelen en medicijnen zijn daar niet bij inbegrepen. Met zo'n pakket kan je alleen het scannen en opvielen afkopen.
Ik wacht de uitslag van de scan van deze week af. Ik hoop dat het deze keer wel gelukt is. Mocht dat niet zo zijn dan ga ik maar eens met de hh en da overleggen wat de beste optie is voor mijn merrie. Onverdund, meer steriliteit of andere hengst. De vorige keer dat ze een veulen heeft gehad, is het uiteindelijk met verzendsperma gelukt maar inmiddels zijn we vier jaar verder. De merrie is echter pas twaalf en in topconditie.
Ik vind het fijn om jullie ervaringen te lezen. Ben echt geen leek op fokkersgebied, maar je kan van iedereen wat leren of ideeën opdoen.
Zomaar spoelen met een standaard oplossing kan idd soms niet genoeg zijn, bij mijn merrie kwam er de laatste keer van het seizoen, na toch maar eens een slijmmonster te hebben genomen, uit dat er een bacterie in zat die niet onder de indruk was van gewoon spoelen. Toen is gericht gespoeld en was het wel raak. Als het dus niet gebeurd is, zou ik een slijmmonster laten nemen. (als blijkt dat dit verhaal speelt, dus dat het eerdere spoelen geen nut heeft gehad omdat niet het juiste middel gebruikt is, zou ik alsnog voor je eerste keus hengst gaan, want dan zou dit, na gericht spoelen, eigenlijk de eerste keer worden dat het echt kans van slagen heeft en was die kans eerder ook niet groter geweest als je een andere hengst had gebruikt)
Vandaag te horen gekregen dat ze drachtig is. Het vruchtje was nog wel klein dus scannen ze voor de zekerheid volgende week nog een keer. Ik hoop dat het vruchtje dan goed gegroeid is.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen.
Sammie
Geplaatst: 06-06-12 13:47
Succes ermee, hopelijk blijft het zitten!
cjb
Geplaatst: 08-06-12 10:15
En wat als je van merrie wil wisselen?
Stel je hebt een merrie waarbij het tijdens het seizoen niet wil lukken. (3 x geprobeerd.) Maar je hebt nog een merrie op stal. En die zou ook best bij die bewuste hengst kunnen passen. Kun je dan ook wisselen?
Of spreekt men dan over een nieuwe dekking en moet daar het volle dekgeld + begeleiding + ... voor betaald worden.
Van merrie wisselen is maar net wat je afspreekt, maar er bij het stamboek wel sprake van een ‘nieuwe dekking’ dus ook weer die afdracht. Maar dat zijn de kosten niet, in dit geval is het een stukje klantvriendelijkheid van de hh.