Welke springhengst voor mijn E pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Re: Welke springhengst voor mijn E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:58

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:56

Peterina schreef:
HEEL veel contact met fokkers.
Beschouwing van zijn veulens op prijskampen en bij fokkers.
Algemene informatie die beschikbaar is vanuit het Stamboek.
Door pedigree analysis ... er zit geen verervend 'springbloed' erin.

Maar komt dat dan niet omdat hij alleen op dressuurmerrie's gebruikt wordt?
Hij kan zelf best aardig springen, als je dat combineert met een springmerrie zul je daar eerder een leuk allroud paard uit fokken dan een dressuurpaard.

De pony van TS is ook vrij allround gefokt, je kunt er eigenlijk beide kanten mee op.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:25

anneliesdj schreef:
Peterina schreef:
HEEL veel contact met fokkers.
Beschouwing van zijn veulens op prijskampen en bij fokkers.
Algemene informatie die beschikbaar is vanuit het Stamboek.
Door pedigree analysis ... er zit geen verervend 'springbloed' erin.

Maar komt dat dan niet omdat hij alleen op dressuurmerrie's gebruikt wordt?
Hij kan zelf best aardig springen, als je dat combineert met een springmerrie zul je daar eerder een leuk allroud paard uit fokken dan een dressuurpaard.

De pony van TS is ook vrij allround gefokt, je kunt er eigenlijk beide kanten mee op.

Iedere paard kan springen, spring of dressuur gefokt, maar m.i. is Alabastro met zijn bevestigt bloed niet geneigt om een 'allround' paard te geven. In combinatie met een springmerrie hebt je kans dat je een springer krijgt MAAR dan moet de merrie's springbloed sterk verankert zijn, wat niet bij het TS is. Zij zoekt een hengst die springkwaliteit, verankert bloed dus, doorgeeft zodat zij meer kans heeft op een veulen die zij in het springsport kan gaan gebruiken.
Kan hij een springveulen geven ... zeer zeker dat kan alle hengsten! ... maar gaat het een gericht spring-sport veulen worden, denk het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:34

Nee daar ga ik wel in mee.
Maar als TS echt een goed springpaard wil kan ze er beter een kopen, ik denk dat ze met de merrie beter een allround of dressuurpaard kan fokken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:29

Mijn merrie is TOTAAL geen dressuurpaard, en heeft ok gen dressuur gangen.

de merrie springt zelf aardig goed, met veel vermogen, en veel elasticiteit. Bloed aan een goede spring hengst toevoegen kan zeker geen kwaad. En ik heb me al door veel profesionele springfokkers en ruiters laten vertellen dat mijn merrie een indrukwekkende sprong maakt met een enorm goede techniek.

Dus ik denk dat er wel degelijk een spring gericht veulen uit kan komen. Ik hoef geen internationaal 1.60 paard te hebben.

Ik zit zelf erg te denken aan Classe, de zwarte hengst hierboven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:49

Zo van de foto's af in je profiel springt ze niet zo apart.
Wat vind jij geen dressuurgangen? Ik zie een pony die wel goed gebouwd is en met die afstamming verwacht ik wel mooie gangen. Misschien niet met de poeha die je bij dressuurpaarden ziet maar dat wil niet zeggen dat het geen dressuurpaard is ;)
Natuurlijk kun je wel een springpaard fokken voor de basisport, dat heb ik ook niet gezegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:41

Pony is 11/16 arabier, 4/16 welsh, 1/16 engelvolbloed ... dus hebt je hardheid, snelheid, stamina ... ideaal voor springsport ... maar niets dat duidt op dressuur aanleg.

Zou een hengst gaan zoeken met maat, misschien een scheut volbloed in 3e of 4e generatie maar met massa en dan eentje die gefokt is richting springen.

S.B.S. hebben een paar goede jonge springhengsten die misschien kunnen dienen.
CLEVER-FEE DES HAZALLES : http://dbsbsnet.2bcom.net/pages/popup_p ... ode=C45051
DOLLAR DE FREMIS : http://dbsbsnet.2bcom.net/pages/popup_p ... ode=D47134

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:50

Bedankt Peterina! Hier heb ik nu iets aan!

De foto's in mijn profiel zijn ok niet zo wow.
Ze is nu 110 tussen de paarden, en is geklasseerd op L SGW tussen de paarden.

Peterina: wat vind jij zelf van de hengst classe van vdl?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:50

Op papier ziet hij er goed uit .....
Vraag mij alleen af waarom VDL geen fatsoenlijke stand foto van de hengst hebben geplaatst waarop zijn beenstand te zien is ???????
Mocht ik hem gaan gebruiken zou ik dit toch opvragen; zowiezo ga ik altijd de hengsten 'bezichtigen' die ik wil gaan gebruiken. Zo kan ik mijzelf overtuigen of het waar is wat geschreven wordt.
Een punt ... die mij opvalt en dit komt misschien van de video's ... hij toont erg vierkant op de video's en dit is niet de meest ideale bouw in combinatie met je merrie.

Verder wat papieren betreft ... omdat Hannover en Holstein gesloten stamboeken zijn kan je daar niet terrecht; OS (Oldenburg Springen) zou misschien wel maar dan voor veulen opname moet je naar Duitsland. In Belgie kan je wel terrecht met BAPS x Hannoveraan bij het S.B.S.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:52

in belgie kan ik geloof ik ook bij zangersheide terecht niet?
Ja het stomme is dat ik zelf niet zoveel van bouw af weet.

Ik wil iig geen vos veulen of schimmel. En eentje met lengte en veel achterhand.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:58

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:14

Crown Z en Air jordan Z spreken mij erg aan.

Crown van wegen zijn ZEER indrukwekkende bloedlijn

En air jordan vanwege zijn exterieur

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:03

anneliesdj schreef:
Nee schimmel is dominant dus dat heeft ze alleen als ze zelf ook schimmel is. Ze kan zelf dus geen schimmel doorgeven, dat kan alleen van vaders kant komen.

Wat vind je van Cream on Top? http://www.creamontop.nl http://www.de-molenheide.nl/Hengsten/Cream_on_Top.html
Is wat langer gelijnd, super papier erbij (beetje volbloed ook nog), kans op een apart kleurtje en nog betaalbaar qua dekgeld.

Wooww, ik zou deze doen!
Leuk kleurtje &kan ook behoorlijk springen!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:05

Wowow, laat maar dit is een heel oud topic xd

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:02

Jamma hij moet ook mijn merrie haar fouten verbeteren he ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:58

Peterina schreef:
Pony is 11/16 arabier, 4/16 welsh, 1/16 engelvolbloed ... dus hebt je hardheid, snelheid, stamina ... ideaal voor springsport ... maar niets dat duidt op dressuur aanleg.

Zou een hengst gaan zoeken met maat, misschien een scheut volbloed in 3e of 4e generatie maar met massa en dan eentje die gefokt is richting springen.

Als ik hier nog weer even op mag reageren; arabieren presteren over het algemeen beter in dressuur en rensport, welsh is in beide evengoed. Als je puur kijkt naar het bloed wat erin zit zie ik geen springpaard én geen dressuurpaard, eerder nog een eventingpaard (die het dus allemaal moet kunnen).
En van de foto's af zie ik geen aparte manier van springen, wel een degelijk gebouwd paardje en de enkele bewegingsfoto is niet verkeerd.
Daar is dat bericht op gebaseerd.
En TS; dat ze op de foto's niet zo bijzonder springt wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet kan, op de foto's is geen vermogen en 'will' te zien en dat is waar ze voor 90% het parcour mee doorkomen.

Maar als je echt een springpaard wilt fokken moet je natuurlijk een springhengst nemen en wat dat betreft ga ik wel mee met je advies; maat, massa, beetje volbloed en cool in de kop (vechtlust geeft de merrie ws wel mee).
En dan zou ik toch nog eens gaan kijken naar Cream on Top die ik al eerder genoemd heb.