[KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: [KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:43

Ik ken Flicka in het echt en het is echt een red dun :j
De vlekjes...tja..geloof niet dat een appie zó laat doorkleurt

Nemurin ze is absoluut geen few spot, dan hadden beide ouders tonend appaloosa moeten zijn ;) Few spot komt altijd uit 2 appaloosa ouders

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:43

Ah ok. Zoals ik zei, geen verstand van. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:45

Few spot ;)

Afbeelding

en few spot ;)

Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:46

is het niet een gebrek aan(ik geloof) koper die pigmentvlekken veroorzaakt? ik heb het al vaker voorbij zien komen hier, bij vossen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:20

hmm dat is ook nog wel interessant... hoewel Flicka een goed halfjaar geleden een bloedonderzoek heeft gehad en alles binnen de waardes bleef.

voor zover ik weet kleuren appaloosa's niet zo laat nog bij, birdcatcher spots geloof ik wel. verder moet er ook nog één of andere genetische dinges zijn waarbij ze op een gegeven moment (anti)pigmentvlekjes krijgen, welke elk jaar meer worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:27

Dat heet vitiligo (Michael Jackson had het ook). Maar of dat op deze leeftijd nog kan, weet ik eigenlijk niet. Plus dat ze de vlekjes op de genitaliën al had... :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:54

nee vitiligo is het sowieso niet (staat ook op eerste pagina ;) ), inderdaad. er is ook niet iets anders dat iets soortgelijks veroorzaakt?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:54

Ik ken bij paarden alleen vitiligo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:01

hmmm ja ik dus ook. ken ook een paard dat dat volgens mij heeft (vind het ook absoluut niet mooi... haha!), echt duidelijke pigmentloze plekjes. hoop niet dat Flicka dat ontwikkelt. een sneeuwstormlook vind ik wel OK dan...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:03

Eerlijk gezegd is er bij ons een manegepaard (net afgelopen week met pensioen eeuwige jachtvelden gegaan) en die was ook voskleurig. Veel rooier en donkerder dan Flicka en gewoon een paard, of er appaloosa in zat weet ik niet.

Maar die kreeg ieder jaar weer een paar van dergelijke vlekjes erbij. Bleef verder gewoon vos. Niet stekelharig ook. Zeker toen ze wat ouder werd kreeg ze meer witte vlekjes vacht. Was gewoon normaal haar.

Nooit in verdiept waarom, want het maakte eigenlijk niets uit. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:12

haha nee doet het ook niet, tenzij het inderdaad een tekort zou zijn aan iets. maar ik ben gewoon gruwelijk nieuwsgierig en wil alles weten. daarbij vind ik het nogal gek dat er in haar wintervacht gewoon NIETS van te zien was, en de zomervacht in één keer vol lijkt te zitten met de vlekjes.

hoe oud was dat paard bij jullie? want een zwarte hier heeft het ook wel een beetje, maar dat is van het ouder worden en deels ook schuurplekjes.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:23

Dat paard was wel laat in de twintig als ik het zo moet gokken. := Ze doen het behoorlijk lang goed op onze manege om een of andere reden. Bij haar was het niet van schuurplekjes, ze schuurde eigenlijk helemaal nooit.

Verschil tussen zomer- en wintervacht is er sowieso wel. Bij heel veel (zwarte en bruine) paarden zie je in de zomer appeltjes, terwijl je die in de winter helemaal niet ziet. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:31

nee dat weet ik, Flicka is in de zomer altijd wat dieper van kleur dan in de winter, in de winter is ze wat fletser en lichter.

waar het mij om gaat is dat de vlekjes 'meekomen' met de zomervacht, en niet in de wintervacht te zien zijn, en eerder ook niet in de zomervacht aanwezig waren. het is dus echt iets wat in de laatste weken/ maanden, sinds het aanmaken van de zomervacht, lijkt te zijn ontstaan, iig aan de oppervlakte is gekomen.

bij een paard van rond de 20 is de kans aanzienlijk dat het door de leeftijd komt, 'grijs' worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:37

Grijs worden ze meestal eerst op het voorhoofd, daar had deze merrie nog geen last van.

Als je pony verder gewoon gezond is, zou ik me er niet heel druk om maken hoor! Ik denk dat je er meer van maakt dan het is.
Ik heb sowieso altijd het idee dat vacht, juist bij die kleine pony's, in de zomer een soort glad onderhaar is, waar het in de winter echt dikke dons is. Gevoelsmatig is het voor mij dus best logisch.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:44

haha, druk maken niet. maar ik wil nu eenmaal altijd alles weten, dus ook hoe deze kleur heet. ik ben gewoon gruwelijk nieuwsgierig.

vandaag was goed te zien hoeveel het er ook zijn op de achterhand, nu de wintervacht in rap tempo uitdunt.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:06

apart mijn shet krijgt steeds meer wit het ene jaar wel andere jaar niet is stekelharig denk ik.
Dacht dat ook even te denken bij flicka tot ik de lichtere plekken zag ben benieuwd volg het even.
Nemerin bedoelde je gigi? (die was al zeker 25+ )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:59

Ja die bedoel ik. :j Is sinds 2 weken helaas niet meer.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:51

Ik weet via een vriendin dat bij gigi die plekken ook ligt begonnen. Maar hoe je het dan moet noemen geen idee. Van gigi wist ik al ben er elk weekend al veelste vroeg ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:52

Oh of ze licht begonnen wist ik dan weer niet. Ze was duidelijk te groot voor een appaloosa. :')
Maar ik reed er ook niet vaak genoeg op hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:54

appaloosa's komen in alle formaten voor, en in heel veel rassen. het formaat van het paard zegt daarin niets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

een heleboel stamboeken accepteren de appaloosakleur ook gewoon, hoewel er ook zijn die dat niet doen. appaloosa heeft niks te maken met ras of formaat op zich, gaat puur om bepaalde kleurgenen. nu komen die in het ene ras natuurlijk meer voor dan in het andere, maar appaloosa's komen dus voor in alle soorten en maten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:51

Ok, dus ook van 1.75m?
Nou ja hoe dan ook de bouw zou wel iets ver weg van appaloosa kunnen hebben maar het zijn allemaal mixjes bij ons. :=

Maar er is ook het "ras" appaloosa toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 07:41

het appaloosa stamboek heb je wel, inderdaad. ik heb er verder niet zoveel verstand van, hoe dat zit met wel of niet ras. volgens mij heeft het vooral te maken met de kleurgenen.
en ze zijn er idd ook van 1,75, en als je erg je best doet is het ook wel mogelijk misschien om een appie shire te fokken, haha!

ik vind het toch jammer dat niemand de vlekjes van Flicka verder herkent... zit ook te twijfelen om toch een bloedonderzoek te doen om te kijken of ze niet toch ergens een tekort heeft. is dat zinvol? een dik half jaar geleden waren alle waardes die getest zijn goed. dat ging toen over lever, nieren, spieren en voedingsstoffen algemeen (zoals dus koper, ijzer, Mg enz).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:49

Stel je vraag eens in het topic zeldzame en bijzondere kleurtjes de theorie, daar zitten veel mensen met verstand over kleurengenetica misschien kunnen zij je verder helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 08:09

OK bedankt, ik ga even zoeken...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:24

Mijn vorige paard nrps bruin 157 hoog en toen 13 jaar kreeg ook overal witte vlekjes.
Dit kreeg hij op t moment van verharen naar de zomervacht en met het verharen naar de wintervacht was t weer weg.
Hij zat helemaal onder. Alsof die in de sneeuw had gestaan.
Paard had er geen last van. T jaar erop kwam t terug in dezelfde periode maar minder.
Heb hem 4 jaar gehad en hij heeft t alleen op zn 13e en 14e gehad.
Er is naar gekeken.ze dachten aan Birdcatcher spots.even googlen.
Mijn paard heeft ergens wel Arabier in zich. Maar dit komt ook bij haflingers en andere ponys voor wellicht evt ook die van jou. (voskleurig)
En kijk hier eens verder: http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie