Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Maar Ramiro en Farn zijn wel van een andere klasse dan Samber en jij fokt er iets verder weg mee, dan kan ik het me beter voorstellen. Ik zie het probleem niet van 4e en 5e generatie.
Maar ik heb bv ook weleens een pony gezien waarvan vader en moeders vader dezelfde waren, nu is dat een extreem geval natuurlijk maar blijkbaar zijn er mensen die daar wat in zien.
Welke hengst zouden jullie absoluut vermijden om op terug te fokken en waarom?
Want nu gaat het alleen over Samber maar dat was niet de bedoeling.
Airborn schreef:dat kun je toch nieteens meer lijnenteelt noemen? Ik vind het zowiezo al een kromme term, maar dat is gewoon regelrechte inteelt... En niet zn beetje ook. Je kan nog zo'n goed paard fokken voor je gebruiksdoel, zoveel inteelt is gewoon niet goed voor de gezondheid van individuele paarden en nog slechter voor de populatie...
anneliesdj schreef:JA natuurlijk, maar je geeft aan dat je negatieve gevolgen vaak pas zichtbaar worden bij kruisingen van inteeltproducten, dan zou dus meerdere keren in verdere generatie's meer risico geven dan minder keren dichtbij.
In mijn geval komt het papier er zo uit te zien: http://www.allbreedpedigree.com/voorbeeld4
Als ik het zo zie vind ik het een stuk minder schokkend dan het idee was
Dees schreef:Bij lijnteelt op hengsten als Samber, die toch echt wel thuishoren in de vorige decennia (of 2), is dat je grote kans maakt om wat 'achteruit' te fokken in model en in bewegingskwaliteit.
Airborn schreef:Persoonlijk vind ik het best kwalijk dat zulke dieren nog goedgekeurd worden ook... Dat zou toch niet moeten kunnen?