Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:32

Te veel lijkt me niet, zo dicht zit het niet op elkaar. Bijna alle NL paarden zitten vol met lijnenteelt (linvasion, amor, farn ). De vraag is eerder wat hij verder mee brengt dan een kleurtje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:43

Ik zou hier helemaal geen problemen mee hebben en wat de gezondheid van de volgende generaties betreft zou ik me ook niet druk maken om gezondheidsproblemen. Die ga je pas krijgen als je het veulen (indien merrie) weer zou laten dekken door een hengst met samber voorin de afstamming en daar ben je dan zelf bij...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:44

ik vind inteelt niet nodig. er is zo veel keuze zowel binnen land als buitenland hengsten. ik kan me niet voorstellen dat er echt maar 1 hengst is die goed genoeg is voor een merrie. inteelt is inteelt. ik vind het onnodig gezien er zoveel dekhengsten aangeboden worden. als ik een paard te koop zie staan met inteelt ( maakt niet uit in welke generatie) dan vind ik het al niet intressant hoe mooi het dier ook kan zijn. ik zie liever een gewaagde keuze met een iets minder voor de hand liggende combinatie dan je lijntje beperkt houden kwa bloed.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:30

lijnenteelt kan soms heel goed uitpakken hoor :j ... bijv op ferro heb ik al een paar hele goeden gezien!
en onze halencia heeft 2 keer ramiro in de lijn.. ook een heel mooi veulen die extra kan bewegen. wij zijn er igg heel tevreden over :D
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1476900
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 23:38

Maar bij jou zit het weer een stuk verder weg.
Wel een leuk veulen zeg, zeker niet verkeerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:46

Juist door lijnenteelt hebben wij hier zulke goede paarden gefokt.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:10

waika haar veulen krijgt het ook :j

v. metall v.ferro v.ulft
m.brenda .v farn*(pref)
h
m. waika v.houston
mm.salaika v.wolfgang v.farn*(pref)

dus 1 keer via vaders moeder 3de lijn
en via moeders opa wolfgang 4de lijn

Preferentschap 1991 (25-09)
De hengst Farn is postuum het preferentschap verleend. Hier is sprake van een belangrijke stempelhengst, die met Nimmerdor een preferente zoon heeft afgeleverd. Zijn directe en indirecte invloed is groot. Invloedrijke hengsten en belangrijke stammerries heeft hij de fokkerij geschonken. Niettegenstaande het feit dat hij de fokkerij reeds geruime tijd geleden is ontvallen, ziet hij nog kans om een vijfde plaats in te nemen op de springindex met 149 punten bij een zeer hoge betrouwbaarheid van 92%.

maar het is nog even afwachten of het goed uitpakt natuurlijk!

ze heeft een eerder veulen gehad met ook lijnenteelt op farn :j
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/697750
en die was ook erg mooi :j
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 01:08

Maar Ramiro en Farn zijn wel van een andere klasse dan Samber en jij fokt er iets verder weg mee, dan kan ik het me beter voorstellen. Ik zie het probleem niet van 4e en 5e generatie.
Maar ik heb bv ook weleens een pony gezien waarvan vader en moeders vader dezelfde waren, nu is dat een extreem geval natuurlijk maar blijkbaar zijn er mensen die daar wat in zien.

Welke hengst zouden jullie absoluut vermijden om op terug te fokken en waarom?
Want nu gaat het alleen over Samber maar dat was niet de bedoeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:20

anneliesdj schreef:
Maar Ramiro en Farn zijn wel van een andere klasse dan Samber en jij fokt er iets verder weg mee, dan kan ik het me beter voorstellen. Ik zie het probleem niet van 4e en 5e generatie.
Maar ik heb bv ook weleens een pony gezien waarvan vader en moeders vader dezelfde waren, nu is dat een extreem geval natuurlijk maar blijkbaar zijn er mensen die daar wat in zien.

Welke hengst zouden jullie absoluut vermijden om op terug te fokken en waarom?
Want nu gaat het alleen over Samber maar dat was niet de bedoeling.

Nou er zijn er die het nog veel erger doen

Faunita Is een Manno x Manno x Renovo x Renovo. Weet dat Manno een kleinzoon van Renovo is.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=5

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:42

dat kun je toch nieteens meer lijnenteelt noemen? Ik vind het zowiezo al een kromme term, maar dat is gewoon regelrechte inteelt... En niet zn beetje ook. Je kan nog zo'n goed paard fokken voor je gebruiksdoel, zoveel inteelt is gewoon niet goed voor de gezondheid van individuele paarden en nog slechter voor de populatie...

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:24

vader en moeders vader zelfde ken ik ook meer maar daar ga ik niet aan beginnen hoor :+
ik had niet bewust metall uitgezocht om lijnenteelt toe te passen :n maar farn is een stempelhengst die hele beste nafok heeft om die 2 keer in de lijn te hebben vind ik helemaal niet negatief!
evenals 2 keer ferro in de lijn!
deze bijv. is gefokt door mijn moeder en heeft enorm goed uitgepakt! ze er heeft bewust gekozen.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=5
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 462&type=3
de hengst dreamboy heeft ook lijnenteelt op ulft :j 3de en 4de lijn
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 4?levels=5
http://www.wbrinkman.nl/index.php?optio ... &Itemid=23
de hengst Decor Cachet L ook op farn en nimmerdor=farn en verder weg nog een paar meer
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 1?levels=6

en zo zijn er zovelen! die erg goed uitgepakt hebben.

stukjes over lijnenteelt
http://www.horses.nl/fokkerij/artikelen ... ngt-succes
http://www.highflyer.supanet.com/coefficient.htm
Laatst bijgewerkt door lisch op 03-06-12 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:46

Lijnteelt op Farn/Ferro heeft ook zijn risico's... de nafok van Farn/Ferro staat niet bepaald bekend om duurzaamheid in het beenwerk.

Wijlen Van Helvoirt was niet vies van lijnteelt. Die durfde heus Jazz op een Amor-merrie te gebruiken. Voorbeeldige fokker of niet, dát zou ik dus niemand aanraden :D

Bij lijnteelt op hengsten als Samber, die toch echt wel thuishoren in de vorige decennia (of 2), is dat je grote kans maakt om wat 'achteruit' te fokken in model en in bewegingskwaliteit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:56

Airborn schreef:
dat kun je toch nieteens meer lijnenteelt noemen? Ik vind het zowiezo al een kromme term, maar dat is gewoon regelrechte inteelt... En niet zn beetje ook. Je kan nog zo'n goed paard fokken voor je gebruiksdoel, zoveel inteelt is gewoon niet goed voor de gezondheid van individuele paarden en nog slechter voor de populatie...

Ik vind het bij Faunita echt veel en veels te veel.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:54

Mijn merrie heeft 4x Ibrahim, vanaf de 6e generatie en verder. Ze heeft 2x Ibrahim via de vader en 2x Ibrahim via de moeder. Ze heeft veel bloed, maar toch heeft Ibrahim qua extererieur op haar gestempeld.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/501473

Ze heeft al 4 nakomelingen gehad met eenzelfde hengst bij haar fokker, waarin ook Ibrahim (ook verder weg) voor kwam en dat pakte niet slecht uit.

Toch wil ikzelf Ibrahim vermijden. Mijn zoektocht naar hengsten begint bij of hij Ibrahim-vrij is en dan of hij op mijn merrie kan passen.

Een paard dat geen enkele dezelfde hengst heeft in zijn/haar stamboom is volgens mij ook niet mogelijk. Bij elk stamboek zijn er een aantal stamhengsten geweest en de meeste lijnen gaan dus vaak terug op dezelfde stamhengst. Het is aan de fokker om te kiezen voor een vrijere bloedlijn te behouden of terug te keren naar dezelfde soorten genen.

Ik ga dit topic ook blijven volgen, omdat dit ook al lang door mijn hoofd spookt. Mijn meest favoriete hengsten hebben Ibrahim 1 of meerdere keren in de stamboom.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:17

anneliesdj schreef:
JA natuurlijk, maar je geeft aan dat je negatieve gevolgen vaak pas zichtbaar worden bij kruisingen van inteeltproducten, dan zou dus meerdere keren in verdere generatie's meer risico geven dan minder keren dichtbij.
In mijn geval komt het papier er zo uit te zien: http://www.allbreedpedigree.com/voorbeeld4
Als ik het zo zie vind ik het een stuk minder schokkend dan het idee was :P

Hier zou ik me inderdaad helemaal geen zorgen om maken!

Ben overigens wel benieuwd of die Faunita vruchtbaar zal blijken..
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-06-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:23

En Rex Z Rebel 1 Z x Ratina Z oftewel broer x zus.

Weet niet waar hij nu is en of goed nakomelingen van gekomen zijn maar hij was bij zangersheide gekeurd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:33

:x Persoonlijk vind ik het best kwalijk dat zulke dieren nog goedgekeurd worden ook... Dat zou toch niet moeten kunnen? :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:25

Airborn schreef:
:x Persoonlijk vind ik het best kwalijk dat zulke dieren nog goedgekeurd worden ook... Dat zou toch niet moeten kunnen? :n

KWPN maakt er volgens vorig jaar nog eentje Hengstkampioen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:52

Dees schreef:
Bij lijnteelt op hengsten als Samber, die toch echt wel thuishoren in de vorige decennia (of 2), is dat je grote kans maakt om wat 'achteruit' te fokken in model en in bewegingskwaliteit.

Wbt het model volg ik je, maar hoe bedoel je qua bewegingskwaliteit?

Airborn schreef:

Mee eens, is misschien leuk als sportpaard maar je wilt daar toch niet mee verder fokken.
Je loopt ook nog risico dat merrieeigenaren zich er niet in verdiepen en hun merrie bij zo'n hengst aanbieden terwijl ze ook familie is.

@ Dees; welke was dat?

drvanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:03

Ik kijk altijd naar de volbloeden bij de voorouders en dan wil ik Rantzau, Laudanum, Cottage Son, Ladykiller, Marlon, African Drum, Lucky Boy en verderop Dark Ronald, Bay Ronald en St Simon zien. Ze doen dat in de volbloedenfokkerij al jaren en met resultaat. Voor meer info over deze hengsten moet je maar eens great stallions bezoeken, Rantzau en African Drum staan er helaas niet (meer) bij. Dit ondanks het feit dat er geen enkele volbloedhengst is die meer invloed heeft gehad op de Franse (en eigenlijk ook Duitse) sprinpaardenfokkerij dan Rantzau, en dit via zijn zonen Starter ( langs moederkant in Frankrijk) en Cor de la Bruyere ( langs eender welke kant in Duitsland).
Laatst bijgewerkt door drvanroy op 03-06-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:10

St Simon is al zo lang dood..daar zit letterlijk een eeuwigheid aan generatie tussen. Dan spreek ik inmiddels niet meer van Inteelt.
Ik en mijn man zullen ergens ook noig wel een gemeenschappelijke voorouder hebben(als je maar ver genoeg terug gaat)

drvanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:18

Het gaat hier toch over lijn(en)teelt en niet over inteelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:22

Ja klopt...maar lijnenteelt is ook inteelt.
St Simon staat bij alle paarden zo ver achterin de afstamming dat ik vindt dat dat ook niet helemaal meer lijnenteelt is en in de springpaardenfokkeriij is het bloed van St Simon bijna niet te vermijden volgens mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:22

Annelies, zie http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/334933
Diebrecht. Bekijk die maar eens op 6 generaties (getalletje rechtsboven). Een en al lijnteelt en toch de kampioen.

De paarden van pak-em-beet 25 jaar terug bewegen anders. Minder lichtvoetig, minder ruim. Dat is iets om rekening mee te houden als je je lijnteelt richt op een hengst van 25 jaar terug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:30

Nouja, het is dat ik weinig keus heb omdat ik graag bont wil fokken anders koos ik wel een andere hengst om op terug te fokken ;)
Ik ga ik toch weer verder zoeken, er moet toch een moderne bonte hengst te vinden zijn die geen familie is in de eerste 3 generatie's...?

Apollo is qua type ook vrij ouderwets geloof ik en ik denk dat de merrie dat wel kan hebben maar wat er dan uit komt rollen is toch niet helemaal wat ik in gedachten heb denk ik.