Paarden paspoort aanvragen? (kruising)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:26

Is dit stamboek wel erkend door het PVE?
Als dat niet zo is kan er helemaal geen geldig paspoort uitgegeven worden net als het Europees paardenpaspoort.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:30

astwice schreef:
Deze maand word mijn haflinger merrie gedekt door een tinker hengst (Twilight x Meastro)
nou is het zo dat de eigenaar van de hengst vroeg of ik er papieren bij wilde hebben,
maar wat houd dat dan precies in, en wat als ik dat niet doe.

2e vraag, hoe vraag ik mijn paspoort aan? is dat gelijk met het chippen? en wat zijn de kosten?
en waar zou ik haar dan aanmelden?

Er papieren bij hebben, betekend een papier met de afstamming van je veulen erop. Zou ik wel doen.

HAPPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:45

Wij zijn nog niet (EU) erkend,maar wel geregistreerd in het Verenigingsregister in Duitsland.
We hebben een overeenkomst met het KNHS voor chip en paspoorten voor onze leden in Nederland. Dus deze paspoorten zijn wel geldig!

Sammie

Re: Paarden paspoort aanvragen? (kruising)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:55

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:57

Dus het paspoort word dan uitgegeven door het KNHS als ik het goed heb begrepen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:07

Dat kan! Dan is het KNHS de uitgegeven paspoort instantie voor dit stamboek en niet het stamboek zelf. Dan trad daar de verwarring op. Het ging TS immers alleen om het paspoort en niet om een stamboek. (voor zover je je het een stamboek kan noemen, imo is het alleen een registratieboek).

HAPPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:17

Daar vergis je,je denk ik.We staan ingeschreven in het Verenigingsregister en mogen alles doen wat een erkend Stamboek doet,dus ook Afstammingspapieren maken en keuringen houden etc. Behalve zelf Paspoorten uitgeven. Een Paspoort is er alleen voor: het Chipnr. de naam van het dier en het registreren van de entingen en medicamenten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:23

HAPPS schreef:
Daar vergis je,je denk ik.We staan ingeschreven in het Verenigingsregister en mogen alles doen wat een erkend Stamboek doet,dus ook Afstammingspapieren maken en keuringen houden etc. Behalve zelf Paspoorten uitgeven. Een Paspoort is er alleen voor: het Chipnr. de naam van het dier en het registreren van de entingen en medicamenten.

Dus jullie zijn gewoon niet erkend en hebben geen enkele toegevoegde waarde. Stamboekpapieren maken mag iedereen. De niet erkende stamboeken doen dat nu ook en laten het paspoort ergens anders maken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:36

Dan kun je het net zo goed direct bij het KNHS aanvragen waarom dan via jullie
Afstammingspapieren maken mogen jullie zeg je.
maar een wild fok pony waar niets van bekend is hoe wil je daar afstammings- papieren bij gaan geven dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:41

Ik zie de toegevoegde waarde ook niet, daarom zei ik ook: "imo is het alleen een registratieboek". Een die ongetwijfeld duurder is dan een paspoort rechtstreeks via een erkende paspoortinstantie aanvragen.

Ieder zo z'n ding, maar ik kan mij niet voorstellen hoe keuringen moeten gaan. Als je geen kader hebt of eist hoe kun je dan bijv. een kruising shet x arebier x kwpn vergelijken met een halve shire. Wat voor waarde kun je dan aan de uitslag hechten? Als alles incl. kruizingen geaccepteerd wordt dan.. pardon my French.. ben je eigenlijk niks meer dan een afvalbak.

C'mon we dwalen nog af ook.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:43

janderegelaa schreef:
astwice schreef:
Deze maand word mijn haflinger merrie gedekt door een tinker hengst (Twilight x Meastro)
nou is het zo dat de eigenaar van de hengst vroeg of ik er papieren bij wilde hebben,
maar wat houd dat dan precies in, en wat als ik dat niet doe.

2e vraag, hoe vraag ik mijn paspoort aan? is dat gelijk met het chippen? en wat zijn de kosten?
en waar zou ik haar dan aanmelden?

Er papieren bij hebben, betekend een papier met de afstamming van je veulen erop. Zou ik wel doen.

Ik zou even bellen met het tinkerstamboek dan kan het best nog wel eens zo zijn dat je veulen straks ingeschreven kan worden.
Dat moet je even vragen hoe het daar precies zit.
Het papier van de hengst heb je nodig voor deze inschrijving dan krijg je de afstamming van de hengst ingeschreven in het paspoort.

wil je alleen een paspoort met chip dan kun je deze bij bijna elk stamboek aanvragen eerst even kijken welke de goedkoopste is.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 09-04-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:44

astwice schreef:
dus als ik het kwpn bel, dan verstrekken zij mij een paspoort?

edit:
Daks, bedankt dat is inderdaad waar ik naar zocht, want daar zit je niet met die lidmaatschappen volgens mij. en dat is bij haflingers wel.

Het ligt eraan wat het beleid van het stamboek is. Er zijn bij voorbeeld gesloten stamboeken (waar dus alleen raszuivere paarden in worden opgenomen en een paspoort kunnen krijgen), en er zijn stamboeken waar je voor elk ras of kruising een paspoort kunt aanvragen.

Wat Brainless schrijft is het slimste denk ik: gewoon een aantal stamboeken en de KNHS bellen en vragen wat een paspoort daar kost.

HAPPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:09

Ja, wij zijn idd het vuilnisbakken stamboek! Zo hebben we een lid met een Tobiano (kleur vast)Welsh hengst die bij zijn eigen stamboek niet ingeschreven kan worden vanwege zijn Tobiano kleur.Deze kleur wordt bij het Welsh stamboek niet geaccepteerd! Een ander heeft NRPS merries die in het hulpboekregister staan,deze mogen niet mee doen aan de keuringen van het NRPS. Een aantal van deze merries hebben nakomelingen van niet stamboek en dus ook niet gekeurde hengsten, dus krijgen een PVV paspoort zonder afstammingsgegevens. Het zijn prachtige dieren om te zien en ook bewegen,maar kunnen nergens ingeschreven worden om op een keuring te verschijnen. Zo hebben we zelf een NF hengst.Hij heeft een geweldige afstamming(vader is "Sulatik's Vivaldi,zijn overgroot vader is "Queenswood Solomon").Zijn moeder was gedekt door een zoon van Queenswood Solomon,helaas is deze nooit naar een hengstenheuring van het NF geweest,dus mijn hengst heeft een B-register papier.Hij mag dus niet op de hengstenkeuringen van het NF verschijnen,hoe mooi hij ook kan lopen en hoe lief zijn karakter ook is. En zo zijn er meerdere mensen die net zo denken als wij! Daarom hebben we "Het Algemene Pony en Paarden Stamboek" opgericht! Kortweg "HAPPS".

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:20

Ja oké maar wat moet je in hemelsnaam met afstammingspapieren van een niet goedgekeurde hengst, merrie die niet bij het stamboek ingeschreven mag worden.
Een paardje dat er goed uit ziet een mooie kleur heeft enz dat wil toch niet zeggen dat een papiertje dan een meerwaarde geeft.
Dat ze niet bij een stamboek niet geaccepteerd worden is niet zo maar er zijn duidelijke regels voor een ras en zeker het fokken met niet goedgekeurde hengsten is niet slim.
Waar denk je dat de paarden vandaan komen met aangeboren gebreken het stikt er van.
het vererven van ziektes en fouten enz
Dus is mij niet duidelijk waarom er een papier bij moet en wat je daar dan mee moet.