Welke hengst voor Selle francais merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:51

Unaniem kun je nou niet echt vergelijken met een SF! Unaniem is ook niet een springhengst bij uitstek, hijzelf beschikt over goede gangen en gezien zijn afstamming brengt hij ook allrounders voort. Unaniem zelf springt niet onverdienstelijk. Heb ook al aan hem zitten denken.

Kigali is geen dressuurvererver, moet je niet willen. Kigali's springen, tussen de hekjes zie je alleen Kigali zelf (onder een goede ruiter). Ferro is alleen dv als dat er nog is.

SF's zijn puur gefokt op springen, generaties lang. Bewegingwonders zijn het niet, mondjes zijn niet makkelijk, hebben ook vrij weinig souplesse en alleen al een vlugge blik op de ggk SF's binnn bijv het KWPN tonen al snel aan dat je voor beweging en souplesse (al jaren) niet bij een SF aan moet kloppen. Zet je daar een dressuurpaard op dan heb je straks grote kans op een paard dat niet kan springen (want pa kent en geeft dat niet) en weinig beweging heeft (want ma heeft dat niet en pa compenseert het niet). Allrounder lijkt mij dus echt een beter idee. Behoudt het springen, brengt de beweging er bij in.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-05-12 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:51

De reden om mijn merrie te laten dekken is echt voor mezelf. Ik ben hartstikke gek met deze merrie en wil er dolgraag een veulentje van, SF of niet..

Ik wil er geen dressuurtopper uit fokken, ik wil gewoon wat punten proberen te verbeteren, als dat mogelijk is. Er is mij echter verteld naar een dressuurhengst te kijken en aangezien dit voor mij nieuw is wilde ik input van experts zoals jullie :-)

Normaal gesproken zijn SF geen makkelijke paarden om te rijden, maar deze doet het heel goed! De gangen zijn niet extreem goed, maar ze heeft hele goeie achterhand, hele goeie draf. Op haar prestatie formulier staat: 70, 75, 70

Verder zit Mexico erachter.

Bedankt in ieder geval voor de reacties..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:52

Wat wil je uitgeven aan dekgeld? Ik zou zelf nl. echt bij de allrounders blijven. Maar de beteren (en./of bewezen) zijn wel wat prijziger.

Kim1507

Re: Welke hengst voor Selle francais merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:58

Prijs speelt in dit geval geen rol, moet uiteraard niet de spuigaten uitlopen...
Ik weet dat ik een gok neem met het dekken van mijn merrie en daarom wil ik me hier van tevoren goed in verdiepen!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:06

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor, maar is een gelderse hengst geen idee voor je merrie ? Of is dat een kant waar je geen optie in ziet, kan heel goed ;)

Als ik denk aan veelzijdig en power in de beweging, dit ook doorerven, neig ik toch richting de Gelderse kant.

Alexandro P is bijvoorbeeld een mooie langgelijnde moderne gelderse, die goede beweging doorerft, ruimte in het voorbeen en kracht in het achterbeen.

Maar zoals ik al zei, je moet het een optie durven geven ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:18

Over gelders gesproken. Ik heb destijds mijn gelderse merrie die zowel op de sprong als in beweging zich mag laten zien laten dekken door Pythagoras (Julio Mariner xx x Quidam de revel x Voltaire) dus wel wat frans bloed en volbloed. Heeft super uitgepakt. Veulen bewoog buiten gewoon goed en liet een goede sprong zien. Helaas is de merrie vroegtijdig ingeslapen. Ik was er zeer mee tevreden en was ook veel interesse voor. Dus misschien is gelders nog niet zo slecht bedacht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:23

Anders 'n hengst als Royaldik.

Royal Diamond uit de volle zus van Heraldik xx, de lijstaanvoerder vna het WBFSH Eventing sinds jaren.

Is naar GB verkocht als eventingvererver.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:41

Ik zou ook gaan voor een springhengst die lekker kan lopen.

Als je met een dressuur hengst gaat fokken (op een spring gefokte merrie)
heb je in het slechste geval kans op vererving van alle slechte eigenschappen. En dat jou merrie misschien gebruikt wordt en het leuk doet in de Dressuur wil nog niet zeggen dat ze dat ook gaat vererven.
Het veulen kan ook op de overgroot oma gaan lijken en hele andere eigenschappen hebben.
Met fokken moet je in eerste instantie proberen de goede eigenschappen te verankeren door die ook weer in de dekhengst te zoeken. Als 2e kijk je wat je graag wil verbeteren en dan ga je op zoek naar een hengst die daar het beste aan voldoet. Er worden al zo veel paarden gefokt die geen vlees en geen vis zijn, misschien zijn ze heel erg lief maar ik vindt het persoonlijk niet verstandig. Koop dan een leuk dressuur veulen....

Een vriendin van mij wil hetzelfde doen, spring merrie met dressuur hengst.
Haar merrie is klein, overbouwd en heeft 0 beweging (zelfs teugelkreupel) maar springt als een vlo.
Stel je voor ze zet er een dressuur hengst op en krijgt dan een veulen die, lange benen heeft, niet kan springen, weinig bewging heeft en overbouwd is en waarschijnlijk door zijn bouw nog niet makkelijk te rijden is ook.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:55

@ Sammie even een vraagje

Stel dat de TS Z1 of hoger met dit paard wordt, dan heeft het paard bewezen goede basisgang te hebben. Dan zit het kwa gangwerk wel redelijk goed/
De merrie krijgt natuurlijk ook genenboel mee van de moeders niet allen de vaders.

Dus als deze merrie dressuurmatig in orde is met goede gangwerk is het dan nog zo onverstandig om er een dressuurhengst op te zetten? Aangezien de hengst niet alleen voor de genenpoel zorgt.
Dan zou het veulen kwa gangwerk toch vooruitgang boeken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:10

Ik begrijp je vraag niet helemaal :D Stel dat.. dat is ze niet dus die vraag is niet aan de orde :)

Overigs even totaal offtopic een paard Z.. serieus ik ken er waar je je afvraagt hoe ze er ooit gekomen zijn. En dan is Z nog basis werk. Een paard z hebben gereden is geen garantie voor goed gangenwerk of doorfokken van het e.e.a.. (Kigal is daar een voorbeeld van dus. Hij kan springen + dressuur op hoog niveau, het laatste geeft ie niet door) Tel daarbij ook nog kundigheid van de ruiter van op.

Maar om toch antwoord te geven je (vermoedelijke?) vraag.. de SF genen blijven er in zitten, dus je moet op blijven passen met de souplesse, de harde mondjes etc. etc. SF zijn al jaren springpaarden en daar op gefokt.

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is om voor een allrounder te kiezen in dit geval. Je behoudt het springen en je voegt hopelijk wat beweging toe. Dat lijkt mij een beter optie dan straks een veulen hebben dat beiden niet kan omdat je van beiden niks hebt kunnen behouden.

Vergelijk het met een persoon van 1.50 en een persoon van 1.60 kruisen. De nakomelingen daarvan worden echt niet 1.55. Die kunnen 1.50 worden, kleiner worden, 1.60 worden en ook groter worden. A + C is niet B. :D Is toch echt afhankelijk van wat er in de genenpoel zit.

Maar goed, nogmaals ieder zo zijn ding. Als ts toch liever een 'echte' dressuurhengst wil, dan is dat uiteraard haar keuze :)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:52

Vanavond met een fokker bij ons op stal gesproken over de eventuele dekking van mijn merrie. We hebben haar vanavond bekeken aan de longe en haar papieren. Aan de hand hiervan blijkt dat mijn merrie niet 100% springen gefokt is (wat ik dus dacht) ze staat op papier als SF, maar haar vader als de vader van de moeder zijn SF, daarachter zit volbloed en drie allrounders. Hij geeft aan dat mijn merrie correct gebouwd is, een super goed karakter heeft, niet bergopwaarts gebouwd is en een wat zwaarder paard. Aan de hand hiervan en na het bekijken van haar papieren, zegt hij dat een correct gebouwde allrounder geen slechte keus is net zoals een Gelderse hengst, echter zegt hij dat dit een moderne moet zijn omdat ze al zwaarder gebouwd is. Een ranke hengst, bergopwaarts gebouwd, goed karakter en een verrijking van gangen zou het meest geschikt zijn. Zijn suggestie zou zijn: disconto. Wat zeggen jullie hiervan?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 04:58

Kim1507 schreef:
Vanavond met een fokker bij ons op stal gesproken over de eventuele dekking van mijn merrie. We hebben haar vanavond bekeken aan de longe en haar papieren. Aan de hand hiervan blijkt dat mijn merrie niet 100% springen gefokt is (wat ik dus dacht) ze staat op papier als SF, maar haar vader als de vader van de moeder zijn SF, daarachter zit volbloed en drie allrounders. Hij geeft aan dat mijn merrie correct gebouwd is, een super goed karakter heeft, niet bergopwaarts gebouwd is en een wat zwaarder paard. Aan de hand hiervan en na het bekijken van haar papieren, zegt hij dat een correct gebouwde allrounder geen slechte keus is net zoals een Gelderse hengst, echter zegt hij dat dit een moderne moet zijn omdat ze al zwaarder gebouwd is. Een ranke hengst, bergopwaarts gebouwd, goed karakter en een verrijking van gangen zou het meest geschikt zijn. Zijn suggestie zou zijn: disconto. Wat zeggen jullie hiervan?

Disconto , is die alleen middels DV beschikbaar ? Of las ik dat nou verkeerd ?

Ik ben het er mee eens om een allrounder te zoeken, je merrie is inderdaad mooi aan de massa :j Een gelderse optie zou kunnen zijn :

Chablis, Upperville x Zep, mooie, moderne gelderse hengst. Zijn eerste nakomelingen zijn dit jaar geboren, en zijn eigenaar zit hier op bokt. Dat is Montignac. Zijn eigen website is :
http://www.hengst-chablis.nl/

Alexandro P, Koss x Satelliet, geeft goede bewegingen door.
website :
http://www.arisvanmanen.nl/onzehengsten ... .php?id=64

Parcival, Koss x Unitas, loopt grand prix
website :
http://www.jboeve.nl/Hengsten/Parcival/parcival.php

Alexandro P en Chablis zijn beide donkerbruin. Parcival is een vos.

Chablis is nog niet geheel duidelijk hoe hij fokt, omdat dit jaar zijn eerste veulenjaargang is. Ik zou dan toch eerder neigen naar een hengst waar al wel duidelijk van is hoe hij fokt.

Heeft je merrie al eerder een veulen gehad ? Dus is er bekend hoe ze fokt, of wordt dit haar eerste veulen ? Misschien ook iets om mee te nemen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:26

Ik zou sowieso het Koss bloed niet in mijn nafok willen hebben....je kunt met de eventuwele nakomeling zowat geen kant meer op. Bovedien fokken ze niet maat geloof ik.

Chablis vind ik iid een schitterende Hengst.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:10

Als dv geen probleem is, is Disconto een goede optie. Ik heb fijne nakomelingen van hem gezien die goed kunnen en fijn bewegen. Ik zou toch ook eens kijken naar Numero Uno of een van zijn nakomelingen, hij geeft ook echt fijne bewegers.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:41

Misschien stomme vraag maar DV is de kans op bevruchting hierdoor nog net zo groot als vers? Ik bedoel, moet je dan vaker insemineren om drachtig te raken?

Welke nakomelingen zijn er van Numero Uno? Kan ik hier eens naar gaan kijken.
Canteur vond ik persoonlijk ook een fijne hengst maar is daar ook alleen DV van? Alle sites die ik ervan vond zijn Duits..

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:52

Met dv is het moeilijker om je merrie drachtig te krijgen. Het moet exact op het juiste moment geïnsemineerd worden. Met vers sperma worden de meeste merries makkelijker drachtig.

Zonen van Numero Uno zijn Unaniem, Van Gogh, Warrant, Vincenzo en Viento Uno W. Je kunt deze info ook vinden op de site van het kwpn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:11

Mijn gelderse merrie waar ik over sprak was ook een Zep. Ik zou voor Chablis gaan en niet voor een Koss.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:26

Bedankt voor je antwoord, dan gaat DV het niet worden. Het is bij haar moeilijk te zien wanneer ze hengstig is, laat staan exact haar eisprong heeft. Ze heeft overigens 7 jaar dienst gedaan als fokmerrie, dus is bekend met dracht en veulens. Haar laatste veulen was: Finix, mooi hoogbenig veulen met als vader Azteca VDL (ook een mooie hengst vind ik :) )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:41

Voor dv moet ze sowieso naar de hh om daar te staan, die scant om de zoveel uur en insemineren op of vlak voor de eisprong. Dus dan zien ze wel wanneer haar eisprong is :D En vermoedelijk zal ze ook wel spul krijgen om het allemaal te bevorderen.

Wat je ook kunt afspreken, als je Disconto zelf wel ziet zitten. Dat je het probeert en als het na 2x nog niet heeft gepakt dat je een andere kunt kiezen. Boeve heeft meerdere (gelderse) hengsten op stal staan, waaronder ook een aantal die vers zijn.

Echter als het voor dit jaar zou ik zeggen 1x proberen en dan een andere, anders wordt het erg kort dag.

B_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:53

Quattro B ,kan ook bewegen en je blijft binnen het Frans bloed ...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:02

Chablis lijkt aardig rassig te fokken, zeker voor een Gelderse hengst :j Je kunt zo contact opnemen met Montignac, zij beantwoordt je vragen over Chablis met alle plezier :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:10

Als je Koss-vrij wil fokken, maar wel modern Gelders / Allround, zou je ook nog naar WV Saron kunnen kijken.

Hij is internationaal springen (135+) een ZZ-licht dressuur. Dit laatste in zeer korte tijd bereikt.
Uit de zelfde stam komt bijvoorbeeld ook Tepic la Silla. Superbraaf karakter.

Dekgeld is ook niet zo hoog. (500euro)
http://www.watermolen.net/index.php?c=N ... e=4&id=111

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:13

Jullie zijn geweldig allemaal!! Bedankt voor het meedenken.. Ben er ontzettend blij mee!

Quattro B vind ik een mooie optie! Dat mijn merrie zo'n goed karakter heeft is dan wel prettig gezien sommige nakomelingen van hem ;)

Azteca VDL vind ik ook een mooie optie, en haar laatste veulen was hier een nakomeling van, erg mooi met goeie gangen.

Unaniem van numero uno vind ik ook een een goeie maar kan hier weinig info over vinden...

Ik begin het plaatje meer en meer compleet te krijgen! Dankzij jullie.. Bedankt!!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:21

Misschien zeg ik iets heel raars hoor, maar corland dan?
Die fokt wel aardig allround, als ik de nakomelingen bekijk.
Ik kan je niet garanderen dat het karakter makkelijk is maar ik weet natuurlijk ook niet hoe je merrie is.
En anders Oscar? Zijn ook leuke allrounders en is zeker sperma van te verkrijgen.

Kan zo nog wel een hele rits opnoemen hoor maar ik weet niet of dat wat is. :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:23