merrie per ongeluk gedekt, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: merrie per ongeluk gedekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:13

Stom om een hengstige merrie naast een hengst te zetten !
Dat terzijde , je kunt idd de merrie na ongeveer een week.hengstig laten spuiten !

WB de kruising , kan best een heel leuk veulen van komen hoor .
Heb zelf zo,n kruising Fries x Kwpn Gelders en ze kan lopen hoor . Kan menig Kwpn er of Fries niet tegen op ..
Maar ik heb zelf de keuze gemaakt om deze kruising te fokken voor mezelf .. Dus dat is een ander verhaal als per ongeluk een kruising fokken .
Succes

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:14

Ja dat snap ik wel, maar ik zou het persoonlijk wel leuk vinden zo'n klein veulentje erbij! <3
dan maar een maandje oid minder intensief rijden. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:17

Een maandje? Je kunt zeker een half jaar minder intensief rijden. Daarnaast is zorgen voor zo'n ukkie en ze opvoeden ook niet altijd even makkelijk en t kost veel tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:58

Kijk, als het een keer voorkomt, ongelukje, foutje, kan best.
Maar een tweede keer? Is het niet stiekem opzet van de eigenaar?
Ben je er intussen al achter wat je zelf wilt, heb je met de eigenaar gesproken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:47

CupCakes_ schreef:
@ anneliesj, maar gaat het tegenwoordig dan alleen maar om rijden? kijk dat is wel leuk! maar het verzorgen er rond om is ook leuk, ik zie steeds meer dat het alleen maar om rijden gaat.. alsof dat alleen belangrijk is,
(geldt niet voor jou hoor Clau!)
en als ze het veulen houden, dan is het toch leuk om daarvoor te zorgen alst eenmaal geboren is?

Waar betaal je dan nog voor?
Als je alleen een beetje wilt aaien kun je ook bij een boer zijn shetlanders gaan verzorgen.

Sorry dat het wat bot klinkt maar ik vind het een dom argument, je betaal er gewoon voor, dan mag je ook wel wat verwachten lijkt me.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:54

heeft de hengst papier?

en is het de bonte merrie uit je profiel die hij gedekt heeft?

dan kan het veulen ingeschreven worden bij het barok pinto stamboek :j

denk dat als er een bonte uit komt dat er nog best een leuke markt voor het veulentje gaat zijn :j

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:13

Er is momenteel geen markt voor wat voor een veulen dan ook......

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:20

tones schreef:
Er is momenteel geen markt voor wat voor een veulen dan ook......
Feit.

En daarom hoop ik ook dat TS er goed met de DA over gaat hebben en dat de merrie opnieuw hengstig gespoten zal worden, zodat de vrucht niet blijft zitten.
Succes TS! Houd ons op de hoogte.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:34

als je een lease contract hebt, heb je recht op een paard wat je kan rijden lijkt me logisch dat je ook onder die voorwaarde een contract tekent, dus als er iets mankeert aan het dier zou de eigenaar zich eigenlijk aan de contract voorwaarde moeten voldoen en jou voorzien van een te berijden paard van gelijke kwaliteit lijkt me!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:45

TS, ik zie waar je vandaan komt en ik geef je weinig kans voor goed overleg :x

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:55

mss heeft de eigenaar wel genoeg plek en land om het veulen zelf te houden...

en over 2 jaar kan de markt geheel anders zijn als nu...

denk dat TS er verstandig aan doet te overleggen of ze dit paard wil doorleasen bij drachtigheid of een ander paardje gaat leasen,wat de eigenaar verder met de merrie en evt dracht doet lijkt me meer zijn pakkie aan...

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:07

Een paard dat je least moet je berijden, maar in gevallen als deze zou je er ook nog steeds voor moeten kunnen zorgen.
Dit is mijn mening. Je raakt gehecht aan het paard dat je verzorgt, dat schuif je niet zomaar aan de kant, ookal is het drachtig. Dat is juist nog leuker. Een leuke ervaring erbij!
Jullie kunnen misschien zeggen van niet, maar het is mijn mening erover.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:09

kirrypaard schreef:
Een paard dat je least moet je berijden, maar in gevallen als deze zou je er ook nog steeds voor moeten kunnen zorgen.
Dit is mijn mening. Je raakt gehecht aan het paard dat je verzorgt, dat schuif je niet zomaar aan de kant, ookal is het drachtig. Dat is juist nog leuker. Een leuke ervaring erbij!
Jullie kunnen misschien zeggen van niet, maar het is mijn mening erover.

Je kunt het misschien wel kunnen verzorgen, maar dat is niet waar je voor betaald. Als je de zorg gaat dragen voor een drachtige merrie dan moet je daar niet het volle pond voor hoeven betalen.

En niet iedereen vindt het leuk om te zorgen voor een veulen.

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:13

Nou, ik in ieder geval wel, zeker als het nog zo jong is. Het opleiden zou ik persoonlijk ook niet doen. Maar het af en toe borstelen en in de weide zetten wel of zo iets.
De moeder die kan je in de tijd dat ze drachtig is ook nog verzorgen, maar voor een veel mindere prijs, tesnoods voor bv; 5 euro per keer dat je komt! Tot je er niet meer op kan rijden, dan zou ik gewoon er nog lol aan hebben, daarna moet je maar zien wat je doet.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:19

Tjemig, Amoraya gedekt door Healke? Dat is flink zuur. Healke is al lekker bezig met dekken, zag dat hij nog 2 andere merries mag dekken. Hij heeft zijn mannelijkheid dus wel gevonden inmiddels!
Bij ons op stal stond hij in een hoekstal naast een merrie (van eva), zonder die hoge tussenschotten, en dat ging gewoon prima hoor. Ze hadden zelfs gewoon neuscontact. Nooit problemen geweest tussen die 2. Ivm keuring van de stallen moest hij verhuizen naar een andere stal (naast Amoraya dus) en is zijn oude stal meteen in beslag genomen door een ander paard. Jammer, vond het een leuk dier en had hem graag weer tegenover ons gehad. Daar was hij rustig. MIsschien had hij toen ook nog niet gedekt en was hij daarom zo rustig naast die merrie.
Als Amoraya uiteindelijk niet meer mag rijden ivm drachtigheid, krijg je gewoon een ander paard tot je beschikking voor het rijden hoor. Dat is altijd prima geregeld op stal.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:21

kimmie261 schreef:

denk dat TS er verstandig aan doet te overleggen of ze dit paard wil doorleasen bij drachtigheid of een ander paardje gaat leasen,wat de eigenaar verder met de merrie en evt dracht doet lijkt me meer zijn pakkie aan...

De eigenaar runt een manege, de paarden lopen niet veel op het land. Ja tijdens de vakantie lopen ze 3 weken op het land...
Overigens hebben ze elk jaar veulentjes..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:22

Maritje1991 schreef:
kimmie261 schreef:

De eigenaar runt een manege, de paarden lopen niet veel op het land. Ja tijdens de vakantie lopen ze 3 weken op het land...
Overigens hebben ze elk jaar veulentjes..

jonge paarden lopen wel op het land hoor!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:23

Dat valt dan mee.

Ik zou er persoonlijk ook niet zo blij mee zijn hoor.
Maar ik zou al niet blij zijn met de gehele situatie :P

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:26

tsja, daar valt weinig aan te veranderen als je een lease paard hebt...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:26

Twee keer? :+

Ik ga dit ook even volgen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:33

oww is gewoon een beetje gepland dus door de eigenaar,die fokt meer veulentjes..

en hij heeft er plek voor,dus ook geen man over boord als zo'n veulen niet verkocht zou worden :)

nou ja,zo te horen denk ik niet dat TS wat aan deze situatie kan veranderen,en wordt het ook geregeld als je een paard least dat je dan een ander paard ter beschikking krijgt :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:46

itsmi schreef:
tsja, daar valt weinig aan te veranderen als je een lease paard hebt...

Klopt, daarom zou ik daar ook geen paard leasen :+
Vandaar dat ik mijn pony heb gekocht.

Maar dat is een andere discussie.

Ik vind het ook erg maf dat het gewoon 2x zo gebeurt...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:47

Denk niet dat het gepland is door de eigenaar hoor. Tussenschotten kunnen los omdat tijdens het mesten alles met de traktor eruit gereden word. Kan gebeuren dat het schot per ongeluk losgeraakt is, er aan gerommeld is door kindjes of dat het niet goed vast gezet was.
Dit heeft staleigenaar niet met opzet gedaan, dat weet ik vrij zeker. Hij vindt alleen een veulen niet erg, dat is altijd welkom, dus ik denk niet dat hij het weg laat halen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:20

:D Als leaser ben je nog geen eigenaar. Het is dan (lijkt mij) niet aan de leaser om te bepalen of het veulen blijft zitten of niet. Als ik lees dat er bij de eigenaar wel meer veulens gefokt worden en dat je een ander paard ter beschikking krijgt als je leasepaard niet gebruikt kan worden door bijv. ziekte, dan is de kans dus erg groot dat de eigenaar dit veulen dus gewoon laat komen, en jij dus genoegen met een ander paard moet nemen.

Erg zuur natuurlijk als je bijv. wedstrijdmatig goed bezig zou zijn en je dus noodgedwongen een aantal maanden niet meer kunt rijden met het dier en daarna weer van voor af aan moet beginnen, maar tja, als je daar geen afspraken over hebt gemaakt.....
Erg l.llig, want dit is natuurlijk iets waar je geen rekening mee houdt normaal gesproken. Kreupel kan elk paard worden, dat is overmacht.... maar zwanger...daar help je als eigenaar meestal zelf aan mee.

Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van kruisingen KWPN-Fries. Maar dat komt doordat ik er eentje ken die uitziet als een andalusier: bruin met lange zwarte manen en staart, loopt Z-dressuur, kent vrijetijdsdressuur, is zindelijk...plast op emmer :D . Echt een plaatje van een dier <3 .

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:22

WTF is nou weer vrijeTIJDdressuur?

:P