Welk ras geschikt voor moeder en dochter van 11 jr?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:44

Lusitano.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:48

amyz schreef:
Wat dacht je van een arabier? :) Heel fijne paarden voor kinderen, goudeerlijk. Bovendien erg veelzijdig. Zijn er in alle soorten en maten, zou in jouw situatie kijken voor een russisch gefokte (of frans/pools) die zijn vaak wat groter en sowieso robuuster gebouwd dan bijv egyptische arabieren :)

Of een Welsh cob?

Helemaal mee eens. En als je eenmaal een band hebt ook nergens van onder de indruk op buitenrit, altijd op de pinken te rijden. Het zijn familiepaarden ten top.

Je zou eventueel ook een NRPS/KWPN kunnen overwegen. Ook daar zitten vaak vriendelijke, makkelijk te rijden exemplaren tussen. Dan zit je echter niet in de echte sportlijnen te kijken, maar meer de "recreatielijnen".

Overigens zijn PRE's ook erg goed van karakter en zeer werkwillig. Ook die passen bij je stokmaat en bouw eisen.

Maar goed, dit is wel weer zo'n topic waarin iedereen zijn persoonlijke favoriet gaat aanraden, waardoor de TS uiteindelijk nog helemaal niets wijzer is. Binnen vrijwel alle rassen die voldoen aan de eis van stokmaat en bouw zijn er wel vriendelijke mensgerichte karakters te vinden. Ik denk dat je beter de bokt markt en marktplaats kan afstruinen opzoek naar een paard/pony die voldoet aan je eisen, zonder je blind te staren op het ras.

Enamorado

Re: Welk ras geschikt voor moeder en dochter van 11 jr?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:31

En wat dacht je van een redelijk grote welsh cob?
Zijn veelzijdig en robust
Evaline de gruyter hier in nederland heeft hele leuke en ze verkoopt ook andalusiers dus dan kan je er een heen gaan om te gaan vergelijken

http://home.tiscali.nl/~jgruyter/

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:49

Hoewel ik dol op Tinkers ben (heb er zelf 2 :+ ) zou ik ze niet snel aanraden voor een meisje van 11. Het zijn koele paarden inderdaad, en over het algemeen braaf. Maar wél paarden met karakter en een eigen wil. Mijn beide paarden zijn goudeerlijk, mijn merrie is ontzettend voorzichtig met kleine kinderen. Een meisje van 3 stapte er zo op weg. Maar zodra ze merkt dat je kan rijden, mag je dat bewijzen.
Daarnaast hebben ze hun grootte en kracht tegen. Ook zonder kwaad te willen gaan ze zo met een 11-jarige aan de haal Hoewel mijn ruin laatst wel door een ik geloof 11 of 12-jarige naar de zomerwei is gebracht :+ Nou ja.
Wat ik maar wil zeggen, is dat je verrekt goed moet zoeken naar een geschikte Tinker voor een 11-jarige. Ze zijn koel, ze zijn braaf en ze zijn eerlijk, maar het kunnen ook dikke boeven zijn. Paarden met evenveel karakter als dat ze haar hebben.

Ik zou me als ik jou was niet vastpinnen op ras maar op specifieke kenmerken die je in een paard zoekt. Dus een stukje maat, koelheid, ervarenheid. Of dat nou een Tinker, Haflinger, Fries of Welsh Cob wordt, dat maakt niet uit. Zolang hij/zij maar qua eisen bij jullie past :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:58

Ik zou dan gaan voor een Haflinger, een mak typje.
Maar ik denk dat je niet echt ras-gericht moet zoeken, maar eigenlijk gewoon een pony/paard die aan jullie eisen voldoet ongeacht welk ras. :)

AnnikaRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:53

Ik heb zelf een kruising tinker en kvind het egt een toppaardje! heel koel in zn koppie dus een kruising tinker zal ik je zeker aanraden!

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:07

bij mij op stage hebben ze een leuke kleine KWPNer staan L springen L dressuur 14 jaar vos 3 witte benen en bles, geen (stal)gebrekenen super braaf als je een beetje kan rijden. voor foto/meer info graag pben.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:05

Inderdaad een Tinker :j

Ik ben 14 en mijn moeder reed ook paard. Wij gingen bewust op zoek naar een Tinker. Uiteindelijk kwamen we uit op een geweldig lieve merrie, echt een schat van een beest. Ik ben er ook nog niet uitgegroeit ofzo. Zeker niet als je een redelijke robuuste hebt. De mijne moet zo rond de +1.50m zijn. Mijn vriendin van 1.70m past er ook gewoon nog op.

Edit; Tuurlijk heeft ze ook haar wilde dagen hoor! Maar dat heeft echt ieder paard..

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:19

Een haflingertje kwam het eerste in mij op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:33

Ik zelf heb een paint merrie, verschrikkelijk koel in haar kop MAAR snel in de benen.
Is zeer rustig buiten, kan een leuk dressuurproefje lopen met een gemotiveerde ruiter en word heet in het springen en crossen.

Ze is 1.55/1.58 Ikzelf ben 1.73.
http://img812.imageshack.us/img812/6973 ... 1kopie.jpg
hier een voorbeeldje van ons samen.

Ik denk dus dat je beter kan kijken naar een flinke e pony, en gewoon bij veel verschillende pony's moet gaan rijden!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:52

amyz schreef:
Wat dacht je van een arabier? :) Heel fijne paarden voor kinderen, goudeerlijk. Bovendien erg veelzijdig. Zijn er in alle soorten en maten, zou in jouw situatie kijken voor een russisch gefokte (of frans/pools) die zijn vaak wat groter en sowieso robuuster gebouwd dan bijv egyptische arabieren :)

Of een Welsh cob?

Of een Crabbet gefokte wij hebben een 2 jarige staan die zeer zeker zou gaan passen bij hetgeen wat jullie graag willen jij kan er als hij ingereden is leuk mee weg rijden en je dochter kan er ook alle kanten mee op tis maar net welke plannen er gemaakt gaan worden, maar hij is nog maar 2 dus dat is natuurlijk nog jong, en het ligt aan je eigen ervaring of dat iets zou kunnen zijn. ;)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:48

amyz schreef:

Of een Welsh cob?

Arabier lijkt mij niet zo geschikt

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:51

het eerste wat in mij op komt is sportief gebouwde haflinger.
maar je hebt je lijstje met 'eisen' klaar, ga gewoon aan de hand van dit lijstje paarden bezoeken, en ga er niet ook nog 1 specifiek ras aan koppelen, want dat is echt nergens voor nodig

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:08

jillhorses schreef:
amyz schreef:

Of een Welsh cob?

Arabier lijkt mij niet zo geschikt

En waarom niet? de AV kenners weten dat dit zeker wel een geschikt ras is een heus familiepaard maar een ander ras zou dit ook zeker kunnen zijn tis maar net waar je het beste mee klikt en overweg kan ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:59

Omdat het een topic uit mei 2012 is zal de TS waarschijnlijk al een keuze gemaakt hebben.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:35

mij lijkt eerder een welshje of een new-forest!
daar kan je namelijk alle kanten mee op kwa sport maar ook gewoon heerlijk recreatief :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:24

Ik denk niet dat je de vraag moet stellen wel ras is geschikt. Alle rassen kunnen geschikt zijn namelijk. Zelfs ee kwpn. Het is maar net hoe rustig de paard of pony is. Ik denk dat alles wel kan. Tegenwoordig heb je hele leuke allround paarden en ponys namelijk. Voor mijn bonte kwpn merrie had ik een Oldenburger Hengst mijn zusje van ton 8 reed hier mee op buiten ritten zo mak als een lammetje geen stap verkeerd. En ik reed hem in de Z2 ook was het een bonk van een paard (1.84) mijn moeder had een haflinger en daar kon dan weer niemand op rijden. Licht gewoon aan hoe koel een paard is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:41

Mri daar heb je waarschijnlijk gelijk in, en ik vraag me dan wel af wat de keuze geworden is!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:15

Te heeft alleen in dit topic gepost en is daarna niet meer online geweest.
Wat het uiteindelijk is geworden zullen we waarschijnlijk niet te weten komen.