Past dit zadel op mijn haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:50

Nou ja, omdat je graag wilt weten wat bokkers er van vinden, dan ga ik maar gewoon zeggen hoe ik het zie: Het zadel past niet, helaas. Hij is voor blijkbaar te smal, want je ziet hem knellen. Daardoor ligt hij te ver achterover. Met dit zadel kan je zo niet rijden, dat gaat je paard flink pijn doen. Waarschijnlijk deed het dat al toen de ruiter er op zat. Nee, ik zou het niet doen!!

sansiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:52

oke, ben dan heel benieuwd hoe de medebokkers er dan over denken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:55

ik heb weleens zadels gezien die meer niet pasten dan deze.

(TS vergeet je pony niet te ontwormen,even off topic)

funnyhorses

Re: Past dit zadel op mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:09

Ik vind zo van de foto gezien dat het zadel voren te smal is,het kiept achterover.
Als je goed kijkt zit het middenpunt van het zadel niet in het midden maar verder naar achteren.
Dus voor zo ver men het van een foto kan beoordelen zeg ik dat het zadel te smal is voor je paardje.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:29

vind het zadel ook niet mooi liggen, kiept idd achterover.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:39

Inderdaad zadelmaker bellen.

Je zegt zelf al dat hij opgevuld moet worden en van achter niet lekker ligt, dat is toch voldoende om er niet verder mee te gaan mar een zadelmaker te bellen om te kijken of dit zadel aan te passen is naar de rug van je pony.

Ik zou hier iig niet op gaan zitten of er nog weer op leggen. Zadel lijkt op de foto's te smal van voren en ligt ook tegen de schouder krap. Als je verder naar achter het zadel zou leggen kom je nog meer in de knoei qua breedte. Niet alleen de boom moet breed genoeg zijn, je moet bij de zweetbladen ook ruimte hebben.

Ik vind 3 weken zoeken naar een passend zadel overigens nog wel mee vallen hoor. Dat heeft bij mij veel langer geduurt.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:35

Zadel kiept inderdaad achterover,maar ligt veel te ook te ver naar voren. het zadel moet achter de schouders van de pony liggen. Wellicht dat het daarna minder kiept. Als het zadel op de juiste plaats ligt haal dan even je hand onder de kussens door om te voelen of het zadel daar van voor naar achter evenveel druk geeft. Als het zadel achter zwaarder aanvoelt zal het voor te smal zijn. Als het zadel in het midden lichter aanvoelt brugt het zadel d.w.z dat het in het midden niet goed aansluit. Als het zadel los op het paard ligt en je drukt op de boom dan moet het stil blijven liggen en mag niet voorover kiepen.Daarna voel je even voor van boven naar beneden onder de kussens of het zadel niet strakker aanvoelt bij de schoft en dus ook evenveel druk geeft naar beneden,zodat deze niet knelt bij de schoft. Als je dit allemaal hebt gedaan en het je komt deze punten niet tegen,dan ligt het zadel waarschijnlijk wel goed. Maar als je het zeker wilt weten, inderdaad een zadelpasser laten komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:46

Dit zadel gaat niet passen vrees ik.
Het ligt veel te ver naar voren en is te smal aan de voorkant.
De singelophanging lijkt me niet ideaal voor het type paard dat jij hebt. Dit zal het zadel naar voren trekken.

Haal er inderdaad een zadelpasser/maker bij. Misschien kunnen ze er nog iets van maken...
Dan zou je gelijk kunnen vragen of hij iets aan de singelstoten kan doen, zodat de singel op de juiste plek ligt en het het zadel niet naar voren trekt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:49

Ik ben geen zadelmaker , noch deskundige, maar ik vind het zadel ook niet geweldig liggen. Inderdaad te ver naar voren en niet in evenwicht en ik vrees dat het niet veel beter wordt als je hem naar achteren legt. Denk ook niet dat hij dan goed blijft liggen.

Helaas heb ik zelf veel ervaring met zadelgetrubbel. (nou ja, samen met mij waarschijnlijk velen, die een paard bezitten wat geen standaard rug/bouw heeft)

Is het geen optie om voor een (tweedehands) boomloos zadel te kiezen totdat je een perfect passend zadel hebt (tenzij boomloos top bevalt natuurlijk)
Boomloos past niet altijd, maar heeft wel een aanmerkelijk grotere slagingskans dan het gemiddelde boomzadel.

Tweedehands zul je moeten afgaan op de mening van iemand in je omgeving die verstand heeft van zadels bij het passen. Koop je een nieuwe, dan kan een goede verkoper je daar bij helpen. Ik weet bv dat Buitenzinnig op Bokt langs komt met boomloze zadels om te passen en eerlijk advies geeft. En zo zijn er vast meer.

Dan kun je in ieder geval voorlopig vooruit, vaak voor een hele redelijke prijs, en kun je op je gemak kijken naar 'het' zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:56

Zelf gaan zoeken naar een zadel gaat het echt niet worden.. Wil je een passend zadel, dan koop je via een zadelpasser een zadel. Een boomlooszadel kan een goede oplossing zijn, maar dat moet jou, en je paard, wel liggen. In een boomlooszadel komen namelijk meer bewegingen door op het paard, en dat moet je paard maar willen. Verder past inderdaad ook niet ieder boomlooszadel op iedere paard.

Dit zadel ligt inderdaad te ver naar voren, en de balans van het zadel is niet juist. Ik denk dus niet dat het zadel passend te maken is, maar misschien kan een zadelmaker toch nog wonderen voor je verrichten, en geeft een andere boom een beter resultaat.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:59

Het zadel ligt teveel naar voren, waarschijnlijk ook te krap en vind het ook aan de lange kant. Als je een zadelpasser laat komen, kijk dan goed mee. Veel zadelpassers zijn ook zadelverkopers en zijn niet echt een garantie voor een goed passend zadel.
Singelophanging zullen ze vaak aan de voorboom vast willen zetten, daar heb ik het persoonlijk niet op. Vraag dan of hij niet net achter de voorboom vastgezet kan worden. In principe hoeft een een singelophanging niet helemaal naar voren gezet, ik blijf er bij dat als een zadel echt goed in balans ligt ook de singel hem niet naar voren trekt.
Drie weken is trouwens nog niets, ik ben al ruim een jaar bezig voor het perfecte zadel...

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:04

Het is trouwens een euro hunter, geen euro humor hihi. heb het ooit ook gehad voor mijn pony toen en nu vaak bij zadelmaken. zo van wat ik zie ligt het zadel zoals voorgangers zeggwn niet goed. beste is even een beetje geld investeren voor een zadelmaker zodat het echt goed aangepast kan worden. stras ben je veel meer geld kwijt al hij problemem krikgt door een niet passend zadel.