[KG] bonte paarden genetische fout??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:53

Ffortuna schreef:
Ik neem aan dat je kennis het over Engels rijden heeft en niet over Western? Daar lopen genoeg bonte paarden mee in de topsport... ;)

Dus het ligt wss niet aan dat ze slecht zijn? Anders konden ze ook niet in de Western meelopen neem ik aan..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:53

Ik weet wel dat kleur, bont of noem maar wat, niet uitmaakt of een paard kan presteren.
Mits natuurlijk de ruiter ook kwaliteiten heeft. :7

Maar het hele anti kleuren gebeuren is de nawee van de tijd dat een paard in de oorlog gebruikt werd.
Een zwarte of bruine valt niet op.
Een paard met veel wit valt op in het donker en is dus een schietschijf.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:55

s6801881 schreef:
Paddenpad schreef:
Zo zie je ook weinig paarden met hoge witte benen witte bles omdat "men" dit niet mooi vond en van mening waren dat die zwakkere benen en hoeven zouden hebben,echter bij de tuigpaarden zie je bijna niks anders en die moeten toch helemaal hard op de benen en hoeven zijn.

Ook dat is weer een fabeltje. Paarden met witte hoeven hebben geen slechtere hoeven dan paarden met zwarte hoeven. Daarnaast wordt dat patroon meestal veroorzaakt door sabino. Erg lang is dat onwenselijk geweest, nu wordt er bij sommige stamboeken door sommige fokkers op geselecteerd.

Dat bedoel ik te zeggen dus...."men"bepaalt hoe het exterieur er uit hoort te zien en hangen er een fabeltje aan wanneer het niet in hun straatje past terwijl tegenbewijs zo klaar als een klontje is,en veel mensen trappen daar nog in ook.

Persoonlijk ben ik geen fan van voskleurige(uitgezonderd koffievossen)maar wanneer zo'n dier een bewegingsmonster is laat je hem toch niet door de keuring komen of niet erkennen bij een bepaald stamboek omdat de kleur niet aanstaat,en om je zin door te duwen er dan maar een negatief label aan te hangen.
Dat vind ik dus wel wat de KWPN doet,ze hebben ooit een uitzondering gemaakt en dat was op Samber.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:57

De kleur heeft niet direct met het presteren te maken. De fokkerij erachter wel ;) kleurfokkerij,.het woord geeft al aan dat het anders is dan sportfokkerij :)

Mijns inziens heeft een goed paard geen kleur.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:58

Kortom: een goed paard kent geen kleur, maar paard met een kleurtje is lang niet altijd een goed paard.

Maar dat geld ook voor zwarten: lang niet alle zwarte paarden zijn goede paarden ;) Sterker nog, als je bij de AV's naar de zwartfokkerij gaat kijken mist het er behoorlijk aan type en beweging bij vele zwarte paarden. En dat is toch de sportkleur ten top!

LindyH

Re: bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:06

Zwart is wel graag gezien, maar ook moeilijker te fokken. Als je daarop gaat letten bij het kiezen van een hengst dan doe je vaak alweer concessies op andere terreinen, waaronder prestatie.

Natuurlijk heeft iedereen het liefste een topper mét een leuk kleurtje, maar die zijn echt zeldzaam en dus duur.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:22

nynk_char schreef:
Ffortuna schreef:
Ik neem aan dat je kennis het over Engels rijden heeft en niet over Western? Daar lopen genoeg bonte paarden mee in de topsport... ;)

Dus het ligt wss niet aan dat ze slecht zijn? Anders konden ze ook niet in de Western meelopen neem ik aan..

volgens haar is de genetische afwijking de reden dat deze paarden niet in de topsoprt meedraaien mbt dressuur en springen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:37

Sizzle schreef:
Weet ik niet precies wat de reden is, de kleur denk ik.
Bij wolven en vossen is het ook zo. Al na de eerste generatie domesticatie begin je al vlekken te zien.
Men denkt dat het genetisch wel aanwezig is, maar dat een roedel de 'vreemdeling' niet wil, terwijl die dior mensen juist vaak als extra 'schattig' gezien worden en daar dus positief op geselecteerd worden.
Dat appaloosa niet echt normaal is zie je ook wel door de slechte haarstructuur die ze vaak hebben en het veelvuldig voorkomen van nachtblindheid. Daarentegen was de appaloosa knapstrupper sonny of hojmark wel een GP dressuurpaard.

In 2004 heeft Zanko (fewspot knabstrupper) nog 2 gouden medailles gewonnen op de paralypische spelen en was daar de enige die door de 70% grens heen ging!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:41

s6801881 schreef:
Kortom: een goed paard kent geen kleur, maar paard met een kleurtje is lang niet altijd een goed paard.

En een goed paard met een aparte kleur heeft iets extra's !!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:26

Ik denk dat het eerder te maken heeft met de voorkeur van mensen.
Ik heb zelf een bonte gefokt, ze is nu twee jaar en ik denk zelf dat ze het erg leuk gaat doen onder het zadel.

Vriend en ik vinden juist dat je op dit moment meer bonte paarden ziet bij de topruiters (springen) dan voorheen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:46

Ariebren schreef:
Maar wat is mooier dan een bonte merrie, die 10 uur na de geboorte van haar veulen de bak in mag.

Afbeelding

Een niet bonte die dat mag :D Ik hou niet van bont....ik kan het gewoon niet mooi vinden.

Bonte paarden vallen in een kudde doorgaans te veel op voor roofdieren dus die worden veelal verstoten uit de groep. Tenminste...dat is een theorie die ik ooit gehoord heb. Schimmels zijn ook niet populair bij echt wilde kuddes.(dus niet verwilderde paarden)

Met sportprestaties heeft het minder te maken. Minder..

In feite kan een bonte net zo presteren als een niet bonte. Waren het niet dat de fokkers van warmbloeden vrij zorgvuldig het bonte paard hebben gelaten voor wat het is.
Samber was een uitzondering en liefhebbers van het bonte paard hebben hem veel gebruikt.
Maar de meeste sportpaardenfokkers hebben hem links laten liggen vanwege zijn bonte kleur.

Dus...sport en kleur hebben niets met elkaar te maken...
Maar sportpaardenfokkers houden niet van bont dus fokken ze geen bont. En zodoende hou je minder paarden over die en bont zijn en hoog presteren in de sport.

Maar volgens mij zijn in de western sport de bonte wel populair en doen ze niet onder voor de niet bonte.(weet ik niet zeker hoor...maar ik dacht het wel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:50

Ariebren schreef:
Ook het AQHA stelt een eis aan het maximale wit zijn op de Quarter.
Op de voetjes en onderbenen tot een maximale hoogte.

Klopt, maar met teveel wit worden ze nu niet meer door het stamboek buitengesloten.
De origine is de gedachte dat een wit paard niet levensvatbaar is, dus hoe minder wit hoe beter. Ook de Cremello's lieten ze hier maar onder vallen.
Ondertussen zijn we wetenschappelijk iets verder ;) en Cr x Cr is zéker levensvatbaar ;) Frame-Overo niet in homozygote vorm (OLWS), net als Wit x Wit.

Ariebren schreef:
Maar het hele anti kleuren gebeuren is de nawee van de tijd dat een paard in de oorlog gebruikt werd.

Verklaar hoe je op schilderijen van veldslagen altijd de hoogste baas op een wit paard ziet :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:48

Om Dubbelduns verhaal te ondersteunen een interessante link:

http://www.deschenhof.de/deschtra.htm

Er hebben relatief gezien toch vrij veel bonten hoog in de dressuur gelopen, haast allemaal Samber nakomelingen. Zo uit mijn hoofd, maar het zijn er meer, Samber, Samico F, Art Deco, Sambertino, Sammartini, Le Penotti Primo S en Willem van Nassau. In het springen heb je Utah van Erpekom, Ico Sun en Elvis.

Dat er via Samber relatief veel bonten gefokt zijn maar niet veel doorgebroken komt enerszijds door het fokbeleid van de hengstenhouder want die liet Samber je konijn nog dekken en anderszijds door de interesse van de fokkers want die wilden geen sportpaard fokken maar een bont paard met KWPN papieren. Overigens is de moederlijn van Samber (007) sporttechnisch gezien heel succesvol. Ook met de bonte nakomelingen.

freedom1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:37

Het is jammer dat bonte paarden zo onder gewardeerd worden.
Ik heb zelf een Zospecial x Wellington die best leuk kan lopen.
Maar als het KWPN (goede) bonte blijft weigeren blijft het lastig om een goede bonte KWPNer te fokken mensen grijpen nu toch meer naar de barockpinto hengsten als ze een kleurtje willen en 1 die het in de sport leuk kan gaan doen.

Ze zeggen "een goed paard heeft geen kleur" klopt, dus een goed paard kan ook bont zijn !!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:23

KWPN keurt een hengst niet af omdat hij bont is... het KWPN keurt de hengst af ondanks dat hij bont is.
Hij is dan gewoon net niet goed genoeg.
Bij het KWPN willen ze echt wel een bonte...maar dan moet ie wel goed genoeg zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:30

Vaak worden bonte paarden vooral op kleur gefokt, en wordt daarna pas gekeken naar bijv. sportaanleg en gezondheid, dus het is ook niet verwonderlijk dat ze over het algemeen minder goed presteren, al ken ik wel enkele bonte paarden (sport gefokt) die echt niet onderdoen voor de gemiddelde 'bruine'.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:00

DubbelDun schreef:
Verklaar hoe je op schilderijen van veldslagen altijd de hoogste baas op een wit paard ziet :)

De hoogste baas bleef natuurlijk thuis; die vocht echt niet mee in de frontlinie.
Hij vierde wel de overwinning natuurlijk, dan wel voorop en gezeten op zijn opvallend gekleurde paard.. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:14

Napoleon ging gewoon op veldtocht en had altijd een schimmel. Net als Ceasar

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:18

Die lui vochten nou niet bepaald hard mee... :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:20

Dat weet ik niet...maar hij stond daar wel bij de veldslag opvallend te staan met z'n witte paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:21

Nou ja...paardje...'t was een arabier....maar het was natuurlijk ook maar een klein mannetje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:10

DubbelDun schreef:
Ariebren schreef:
Ook het AQHA stelt een eis aan het maximale wit zijn op de Quarter.
Op de voetjes en onderbenen tot een maximale hoogte.

Klopt, maar met teveel wit worden ze nu niet meer door het stamboek buitengesloten.
De origine is de gedachte dat een wit paard niet levensvatbaar is, dus hoe minder wit hoe beter. Ook de Cremello's lieten ze hier maar onder vallen.
Ondertussen zijn we wetenschappelijk iets verder ;) en Cr x Cr is zéker levensvatbaar ;) Frame-Overo niet in homozygote vorm (OLWS), net als Wit x Wit.

Ariebren schreef:

Omdat die generaal de schilder betaalde.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:12

Haha, die is wel mooi :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:04

Napoleon was helemaal niet zo klein, dat is een heel hardnekkige misvatting. :') De Franse inch was langer dan de Engelse inch, dus hij was inderdaad 5'2 (1.59 in de Engelse variant) in Franse inches, maar 5'7 (1.75) in Engelse inches. Dat zou je nu aan de kleine kant kunnen noemen, maar in zijn tijd was dat heel gemiddeld. Sorry... die moest ff :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:38