[KG]Wat voor kleur wordt/is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:06

Ik heb het even nagezocht: dun is wildkleurverdunning en zichtbaar op alle kleuren: zwart, vos en bruin. Maar Wild Bay is een agoutivariant. Dus alleen zichtbaar op een zwart paard (maakt hem bruin). Wild Bay is eerste orde dominant. Een paard dat dus echt licht bruin is (Wild Bay) heeft minstens één ouder die Wild Bay (agouti) draagt (vos) of toont (bruin).

Dun is tevens dominant, maar toont op alle kleuren.

Dus Stef & spicegirl, er is een verschil, en ik bedoel niet Dun, maar Wild Bay (= licht bruin, een agoutivariant). En dat bestaat wel, het is een agoutivariant en alleen zichtbaar op zwart (geeft dus een bruine), niet op vos. Een paard kan daarnáást ook een dun gen tonen, die zaken staan compleet los van elkaar.

LadyMadonna

Re: [KG]Wat voor kleur wordt/is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:49

Ik weet wat dun is... Heb er zelf 1lopen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:55

Ja, maar je zegt tegen mij dat Wild Bay (als in licht bruin, als in een agoutivariant) niet bestaat, en verklaard mijn toevoeging voor de TS als waardeloos, dat is het dus niet ;) Iedereen kan zich inlezen in de kleurgenetica, en iemand die biologie heeft gestudeerd dus ook, helemaal met een universitair account dat toegang biedt tot een scala aan literatuur ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:56

En als je gelezen had, is die verwarring allang opgelost :) ik ben aardig op de hoogte van kleurenfenetica, alleen wild bay had ik nog nooit van gehoord. oliebol happens.

Vind dat je nu net doet of ik nergens wat vanaf weet, en dat weet ik wel. (zonder dat ik nu arrogant wil zijn )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:10

Dat zeg ik niet, maar zo gedraag je je wel steeds naar alle berichten die ik heb gepost: het bestaat niet en je weet er niets van, zelfs deze post is daar een indicatie voor. Dat ik niet bijzonder veel weet van verdunningen betekend niet dat ik helemaal niets weet van kleurgenetica. Verdunningen komen niet voor in de Arabisch Volbloed fokkerij, voor mij dus niet zo interessant. Bruin, en daarmee alle agoutivarainten wel, en daar weet ik echt voldoende van af, en hoef jij ook niet naar de TS te hinten dat ik geen idee heb, als daar duidelijk geen sprake van is ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:16

Ik heb alleen aangegeven dat ik er nog nooit van gehoord had, en dat nu niet gelijk elke vage bruine als wild bay bestempeld moet worden. Een veel voorkomend fenomeen op bokt, want tja, wild bay staat veel stoerder dan bruin natuurlijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:23

Niet als je daarbij bedenkt dat het gewoon één van de drie Agoutivarianten is ;) net als donker bruin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:24

Gewoon bruin dus, zullen we het daar maar op houden?
Kleurengenetica bij paarden is bijna onuitputtelijk, daar ben je nooit over uitgeleerd.

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:59

ik ook een veulen gehad met net zo'n licht kleurtje, maar die is nu een donkere koffievos.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:03

s6801881 schreef:
Ik heb het even nagezocht: dun is wildkleurverdunning en zichtbaar op alle kleuren: zwart, vos en bruin. Maar Wild Bay is een agoutivariant. Dus alleen zichtbaar op een zwart paard (maakt hem bruin). Wild Bay is eerste orde dominant. Een paard dat dus echt licht bruin is (Wild Bay) heeft minstens één ouder die Wild Bay (agouti) draagt (vos) of toont (bruin).

Dun is tevens dominant, maar toont op alle kleuren.

Dus Stef & spicegirl, er is een verschil, en ik bedoel niet Dun, maar Wild Bay (= licht bruin, een agoutivariant). En dat bestaat wel, het is een agoutivariant en alleen zichtbaar op zwart (geeft dus een bruine), niet op vos. Een paard kan daarnáást ook een dun gen tonen, die zaken staan compleet los van elkaar.

Wild bay is niet dominant, A is dominant, At en A+ staan daar onder, ik dacht zelfs in deze volgorde. Denk maar aan mawiyah, beide ouders tonen als A en mawiyah is een A+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:07

Nee, Wild Bay is eerste orde dominant. Dus of ze is niet Wild Bay, of Cupido is wel Wild Bay (hij oogt wel licht op de benen, zijn bruin is wellicht aan de lichte kant, ik weet niet of AF weleens een test heeft gedaan). Daarnaast zou, in jouw redenering Shanaya dan een Wild variant moeten dragen (immers je moet dan twee hebben), en die heeft dus waarschijnlijk een gewone agouti en een seal variant, tenzij Bahiyah extreme sooty is?

Citaat:
The order of dominance at the agouti locus is wild bay is dominant to all others, bay is dominant to black and tan-point but recessive to wild bay, tan-point is dominant to black but recessive to both bays, and black is recessive to the other three alleles

Bron is toegankelijk voor iedereen: http://homecomingbook.wordpress.com/201 ... in-horses/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:03

s6801881 schreef:
Nee, Wild Bay is eerste orde dominant. Dus of ze is niet Wild Bay, of Cupido is wel Wild Bay (hij oogt wel licht op de benen, zijn bruin is wellicht aan de lichte kant, ik weet niet of AF weleens een test heeft gedaan). Daarnaast zou, in jouw redenering Shanaya dan een Wild variant moeten dragen (immers je moet dan twee hebben), en die heeft dus waarschijnlijk een gewone agouti en een seal variant, tenzij Bahiyah extreme sooty is?

Citaat:
The order of dominance at the agouti locus is wild bay is dominant to all others, bay is dominant to black and tan-point but recessive to wild bay, tan-point is dominant to black but recessive to both bays, and black is recessive to the other three alleles

Bron is toegankelijk voor iedereen: http://homecomingbook.wordpress.com/201 ... in-horses/

De bron is een persoonlijk interpretatie van Sponenberg's informatie.

De kenmerken van de 3 verschillende dominate Agouti's zijn:
- (A) gewoon bruin in alle vacht tinten met zwart manen, staart en benen
- (A+) wild-type: een ietwat vale vacht kleur met zwart manen en staart maar 'valse' of minimale benen aftekening
- (At) seal-brown: zwart-bruin of bruin over hele lichaam met weinig tot geen onderscheidt van zwarte aftekeningen.
- (a) recessief: zwart gekleurd

Dominantie volgorder:
A+ (wild type) dominant op A (gewoon), die dominant is op At (seal Brown), die dominant is op a (zwart) = A+ op A op At op a. (+Ata)

A+ (wildtype, dominant) highly restricted black points such as those seen in Przewalski's horses.
A (mutation, 2o dominant) restricted black points, responsible for standard bay.
At (mutation, 3o dominant) poorly restricted black points, responsible for seal brown.
a (mutation, recessive) unrestricted black points, uniformly black coat.

The A and At alleles can be identified by DNA test. A 'normal' test voor agouti will give a false negative for At (seal brown).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:36

Tenzij ik totaal niet kan lezen zeg jij nu toch hetzelfde? :o Wild bay is dominant over alle andere agouti varianten? Ik heb Sponenberg zelf in huis, maar die bron kan ik niet quoten met link ;)