Fries paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

BBreedveld schreef:
Citaat:
Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.

Ben ik helemaal mee oneens. Mijn paard krijg prima voeding, maar heeft echt niet genoeg aan uitgeknipte kootholtes. Zijn 'mok' zit op het hele onderbeen.

Mijn Fries heeft doorlopend kale pootjes, ik neem het risico niet dat hij straks weer einschuss heeft. Bovendien zijn zijn sokken zo dicht behaard dat je gewoon niet kan voelen wat er aan ellende onder zit zodra het haar langer wordt dan een cm. En mijten zitten overal, niet alleen in de kootholte.

Zelfde hier hoor :j Hij heeft zulk enorm dik haar op z'n onderbenen, knippen helpt daar gewoon niet tegen. Ik moet ze echt scheren en bijhouden om te voorkomen dat het terugkomt.

Francisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:33

Ik heb altijd KWPNers gehad en nu 8 jaar in het bezit van een friese ruin.
Hij is heel sporttypisch gebouwd, echt een luxepaardje met mooie ruime gangen.
Ik heb hem voor de dressuur gekocht, maar afgelopen jaren gingen niet zo best.
Hij heeft veel last gehad van blokkades, waardoor zijn galop ook moeizaam ging.
Veel friezen hebben last van een weke rug, waar je extra aandacht aan moet besteden aan
de bespiering van de bovenlijn/achterhand om een ruiter te kunnen dragen.
Ik weeg ongeveer net zoveel als de topicstarter, ben 1.78 m lang en m'n paard 1.68 m hoog
met dekenmaat 205/215 cm. M'n paard kan me zeker dragen met de juiste bespiering en correct gereden.
Friezen zijn later uitgegroeid, pas na hun 8e. Mijn fries leek met 4 jaar nog een 2 jarige, hij was 1.62 m hoog
en had dekenmaat 1.85 cm, dus hij is best een stuk gegroeid nog in de jaren.
Verder heb ik in de afgelopen jaren 4 instructeurs 'versleten' omdat deze de hoop opgaven
dat het nog iets in de dressuur met hem zou worden, zo moeilijk was hij. Les nu 10 maanden bij een zeer
klassiek ingestelde instructrice en dat gaat echt geweldig, sindsdien gaat het al een stuk beter.
Friezen zijn lichamelijk zeker anders dan bijv KWPNers, en kunnen rijtechnisch ook erg verschillen.
Dit paard is echt een diesel die moet opwarmen en qua uithoudingsvermogen zijn ze ook minder dan een
bijv een KWPNer.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:28

Hallo,

Met toeval kwam ik ook op mijn eerste eigen paard bij een fries uit, nooit gedacht aangezien ik van manegepaarden afkom en eigenlijk enkel kwpners had gereden. Ikwil nu niet meer zonder me friesje . 75 kilo is een lachtertje voor een fries, dat kan ik niet zwaar noemen, Heel normaal zelfs. Ik ben zelf namelijk in de catogorie zwaar en mijn fries heeft daar geen moeite mee.

Houd er wel rekening mee, friezen hebben een bepaald karakter en vergern soms een andere aanpak dan je gewend bent. leren wat langzamer maar zijn wel consequent. Als je ze eenmaal hebt, heb je ze voor eeuwig. Ze vergeten niet snel, maar leren langzamer dan kwpn-ers.

Ze hebben wel koudbloed, dus zijn minder gek te maken dat scheelt al wel!

EllaBellaah

Re: Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:55

Nou die van mij is half fries half gelder maar dat is volgens mij een warmbloed in zinn gedrag :+ al begint dat ook steeds beter te worden :) wat je zgt over het trage leren klopt inderdaad wel, maar zodra ze iets snappen zullen ze het ook nooit meer vergeten of fout doen. Toen die van mij ineens snapte dat opstappen en een ruiter op je rug hebben niet eng is vond hij het ook helemaal best en gaf ineens geen kick meer. Ze zijn inderdaad heel liefdevol naar hun baasje en zullen je altijd warm verwelkomen als je oo stal aankomt. Mijn paard is al snel echt mijn maatje geworden, als ik op stal kom 's avonds en hij staat al binnen hoor ik hem al kei hard schreeuwen zodra hij mijn stem hoort <3
Vergis je niet in het koelbloedige van een fries hoor, ik ken ze die hardstikke mak zijn maar ook heethoofden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:54

meertje112 schreef:
Hallo,

Met toeval kwam ik ook op mijn eerste eigen paard bij een fries uit, nooit gedacht aangezien ik van manegepaarden afkom en eigenlijk enkel kwpners had gereden. Ikwil nu niet meer zonder me friesje . 75 kilo is een lachtertje voor een fries, dat kan ik niet zwaar noemen, Heel normaal zelfs. Ik ben zelf namelijk in de catogorie zwaar en mijn fries heeft daar geen moeite mee.

Houd er wel rekening mee, friezen hebben een bepaald karakter en vergern soms een andere aanpak dan je gewend bent. leren wat langzamer maar zijn wel consequent. Als je ze eenmaal hebt, heb je ze voor eeuwig. Ze vergeten niet snel, maar leren langzamer dan kwpn-ers.

Ze hebben wel koudbloed, dus zijn minder gek te maken dat scheelt al wel!

Nou dacht het niet, die van mij leert sneller dan de gemiddelde KWPN'er. Als je consequent beloont op het juiste moment hoef ik het maar twee keer te doen en ze heeft het al door. Friezen zijn soms wat koppiger dan een KWPN'er. Maar op elk ras is wel weer een uitzondering.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:44

MIjn fries leert ook enorm snel, soms iets te snel, dus ook de minder handige dingen :O
En friezen zijn warmbloeden, geen koudbloeden ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:02

Blabla1980 schreef:
MIjn fries leert ook enorm snel, soms iets te snel, dus ook de minder handige dingen :O
En friezen zijn warmbloeden, geen koudbloeden ;)

Jaaaa herkenbaar!! Belonen met aangalopperen.... vervolgens ging ze als een hobbelpaard op en neer omdat ze dacht dat ze dan braaf was....
Belonen met rechtsom in galop gaan, vervolgens linksom ook 5 keer rechtsom gaan....

Hoofd laag houden met hoofdstel omdoen en vervolgens met d'r hoofd zo'n beetje op de grond hangen zodat ik moet hurken om alles vast te doen!

Het is een enorme draak af en toe maar kan er heel erg om lachen! Probeer uit te zoeken welke hengsten erg "wakker" zijn en welke eigenschappen je zoekt in een paard. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde hengsten schrappen als je een wat rustiger type zoekt (Wierd, Jasper, Dries, Doaitsen, Anders zijn over het algemeen wakkere paarden die ook wat "drukker" zijn dan gemiddeld, ik scheer voor het gemak de uitzonderingen even over één kam het scheelt ook hoe je paard is opgevoed natuurlijk)

Dus wat zoek je, een braaf recreatiepaard of een paard om de sport mee in te gaan. Dan kun je qua bouw er ook rekening mee houden dat de oefeningen vanaf de M lastiger worden voor een wat "ouderwets" type Fries. Ga dan voor een paard met een langer voorbeen, een minder diepe borst en een lagere halsaanzet.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:24

Ghehe ja precies :) moet er ook meestal on lachen, vindt het best schattig...en dan ook helemaal trots zijn op zichzelf he :D

Nachtwens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:35

Ik ga denk ik voor een tinker, ik zoek gewoon een recreatie pony om lekker ritjes mee te maken:)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:48

Blabla1980 schreef:
Ghehe ja precies :) moet er ook meestal on lachen, vindt het best schattig...en dan ook helemaal trots zijn op zichzelf he :D

Jaa!! De inzet die ze dan toont om zo debiel aan te galopperen is dan echt enorm!! En dan zo omkijken hoe geweldig ze wel niet bezig is....
Hoe hoger ze springt hoe trotser ze is *\o/* Ik moet altijd zooo om haar lachen! Ik kan gewoon niet boos zijn op haar!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:00

Hahaha als die van mij iets goeds heeft gedaan waar hij uitbundig voor beloont wordt is hij altijd heeeeeeeel trots op zichzelf! Kleuter :+ Maar hij doet altijd wel zo hard zijn best, vanmiddag ook weer met de les (we zijn bezig met inrijden) hij snapte niet dat hij ook rechtdoor kon met iemand op zijn rug, en was even vergeten dat hij 4 benen heeft, hij vond het dus zo lastig, maar deed echt hard zijn best! Toen hij eenmaal wat stapjes zette en hij heel trots op hem waren, vond hij zichzelf echt helemaal the man :P

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:22

:) je moet wel van ze houden die gekke friezebeesten <3

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:55

Blabla1980 schreef:
:) je moet wel van ze houden die gekke friezebeesten <3

Gek kunnen ze idd zijn! Die van mij gaapt ALTIJD als ik het bit weer uit doe. En dan ook zo kijken van: Zie je het wel?? Grapjas!

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:59

Hi, ik heb altijd op Friese paarden gereden en heb nu zelf een Fries. Hij staat op een pensionstal voor Friese paarden en enn van allen, ook niet die ik van vroeger ken, hebben zomerexeem of mok oid.. Misschien moet je je verdiepen in de lijn waar het paard uitkomt. Daar hangt vaak ook het karakter vanaf. Het verschilt nsmelijk nogal. Succes met het zoeken, ik zou me niet zoveel zorgen maken. Ik ken een kwpn-er en die heeft altijd wat. Dus je weet het toch nooit. Koop van een betrouwbare verkoper...

Good luck!!

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:02

Nachtwens schreef:
Ik ga denk ik voor een tinker, ik zoek gewoon een recreatie pony om lekker ritjes mee te maken:)

Je moet je denk ik gewoon even vediepen in de rassen. Het is nogal een verschil, Tinker of Fries. Ook met een Fries kun je prima recreatief rijden. Er staan ee bij ons op stal meerdere die alleen lekker de bossen ingaan. Ze zijn over het algemeen behoorlijk koel in hun hoofd!

Ben benieuwd wat het wordt!

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:13

Ik heb ern fries die wel zomereczeem heeft! Hij krijgt hier in de xomer hippo eczema voor en heeft een eczeemdrken. Hijheeft nu nergens geen last meer van. Ieder pasrd heeft iets. Net als mensen is geen een paard perfrct! Ik zou mijn fries voor geen goud willen missen en is het braafste paard wat ik tot nu toe ken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:35

Francisca78 schreef:
Ik heb altijd KWPNers gehad en nu 8 jaar in het bezit van een friese ruin.
Hij is heel sporttypisch gebouwd, echt een luxepaardje met mooie ruime gangen.
Ik heb hem voor de dressuur gekocht, maar afgelopen jaren gingen niet zo best.
Hij heeft veel last gehad van blokkades, waardoor zijn galop ook moeizaam ging.
Veel friezen hebben last van een weke rug, waar je extra aandacht aan moet besteden aan
de bespiering van de bovenlijn/achterhand om een ruiter te kunnen dragen.
Ik weeg ongeveer net zoveel als de topicstarter, ben 1.78 m lang en m'n paard 1.68 m hoog
met dekenmaat 205/215 cm. M'n paard kan me zeker dragen met de juiste bespiering en correct gereden.
Friezen zijn later uitgegroeid, pas na hun 8e. Mijn fries leek met 4 jaar nog een 2 jarige, hij was 1.62 m hoog
en had dekenmaat 1.85 cm, dus hij is best een stuk gegroeid nog in de jaren.
Verder heb ik in de afgelopen jaren 4 instructeurs 'versleten' omdat deze de hoop opgaven
dat het nog iets in de dressuur met hem zou worden, zo moeilijk was hij. Les nu 10 maanden bij een zeer
klassiek ingestelde instructrice en dat gaat echt geweldig, sindsdien gaat het al een stuk beter.
Friezen zijn lichamelijk zeker anders dan bijv KWPNers, en kunnen rijtechnisch ook erg verschillen.
Dit paard is echt een diesel die moet opwarmen en qua uithoudingsvermogen zijn ze ook minder dan een
bijv een KWPNer.

Denk eerder dat jouw fries je iets wilde vertellen over jouw manier van rijden. En die van je instructie. Een fries is heel eerlijk. En geeft aan wanneer er iets niet klopt in de manier van omgang.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:11

Ik heb bij toeval ook een fries... Verder kwpn gewend.
Ik viel voor haar karakter.... Maar verder wist ik niets van friezen. Inmiddels raak ik steeds meer besmet met het friezen virus.

We zijn bezig met inrijden ook Emma leerde niet heel snel, maar wel top! Ze is goud eerlijk en zo lief.
En inderdaad heel trots als ze beloond word.

Ook heeft ze vind ik dan een hele leuke eigenschap.
Als je naast haar staat omdat je wil opstappen, wijst ze even met haar neus naar de beugel.
En als je erop zit kijkt ze nog even of je goed zit
Afbeelding

Daarna gaat ze stappen.
Als we klaar zijn met rijden en ik wil afstappen doe ik 1 been er over heen, dan is ze me even kwijt en draaid dan heel langzaam een half rondje zodat ze me even kan zien. Als ik eenmaal afgestapt ben komt ze direct even slijmen met haar hoofd 'ben ik lief geweest?'

Ik weet 100% zeker dat wij maatjes voor het leven zijn <3

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:36

Ik heb ook een Fries. Hij heeft nog nooit mok gehad en heeft op zijn eerste stal wel veel en lang in viezigheid gestaan... Hij heeft ook geen zomerexceem. Het enige waar hij ooit last van heeft gehad is een slappe knieband. Daar hebben wel flink voor getraind en je merkt er nu niets meer van.
Qua karakter is het een leukerd. Heel erg gericht op mensen, komt altijd naar me toe in de wei, maar ook sociaal met andere paarden.

In de zomer is hij wel een beetje een trage, dan voeren we hem krachtvoer bij voor wat meer pit, maar in de winter komen de kaboutertjes tevoorschijn en kan hij van de gekste dingen schrikken en is hij goed voorwaarts... Mijn paard is niet de makkelijkste om stil oop te zitten, hij gooit heel hoog op, echt niet te vergelijken met mijn KWPN-er...

Staar je niet blind op een bepaald ras zou ik willen adviseren. Kijk naar welk paard je aanspreekt ongeacht het ras. Blijkt het ook nog een Fries te zijn ? Mooi meegenomen... Succes bij het vinden van een leuk paard !

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:03

friese paarden zijn mooie paarden, alleen zal ik eigenlijk niet zo snel een fries kiezen. veel friesen hebben een zwakke achterhand. natuurlijk kun je dat trainen en mok en mijt kun je behandelen. mijn buurvrouw heeft een leuk en lief fries paard staan, maar twee dagen geleden ontdekte ik dat alle benen dikke gallen (vochtbulten) hadden, en dat voor een nog maar net 3 jarige dat alleen maar in weiland loopt..
natuurlijk zijn er ook super sterke paarden die nooit wat mankeren, ik hoop voor je dst je jou droomfries vind! ze zien er inderdaad sprookjesachtig uit. hun hoofdhals houding vind ik erg aanspreken.
maar het beste is dat je gewoon gaat kijken om je heen naar verschillende paarden, friese paarden, kwpn, arabier of merens. en allemaal even mee kunnen rijden dan kun je het verschil per paard voelen en waarvan jij denkt; ja die is het! :-)

Yordi1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:25

Ik rij ook op Friezen ! Ik wil er ook een kopen, ben al aan het sparen.