veulen mee laten lopen onder longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:20

sjee, ts wat wil je nou?
het veulen nu al naar de ''klote'' laten lopen?
of je merrie en veulen gewoon de rust gunnen die ze beide verdienen en recht op hebben.

je vraagt of het kan,.. ja het kan. maar is het goed? nee.

en als jij je paard alleen heb om te rijden en het zonde vind om er voer en stro (geld) in te pompen
kan je beter naar een manege gaan. of een verzorgpaard nemen.
arm paard met zo'n baas. bah
het hoort je vriend te zijn en niet je slaafje die net na bevalling maar meteen weer conditie moet opbouwen.

oh ja, als ze na 1 rondje rennen in de wei al moe is, zou je der mischien wat vaker buiten moeten zetten. dat ze zelf kan lopen, wat ze aankan en haar veulen aankan.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:22

gipsyboy schreef:
sjee, ts wat wil je nou?
of je merrie en veulen gewoon de rust gunnen die ze beide verdienen en recht op hebben.

en als jij je paard alleen heb om te rijden en het zonde vind om er voer en stro (geld) in te pompen
het hoort je vriend te zijn en niet je slaafje die net na bevalling maar meteen weer conditie moet opbouwen.

oh ja, als ze na 1 rondje rennen in de wei al moe is, zou je der mischien wat vaker buiten moeten zetten. dat ze zelf kan lopen, wat ze aankan en haar veulen aankan.

Even rustig aan zeg?!
Ze vraagt om advies ze hoeft zich niet zo te laten beledigen,
door een of andere mens dat niet eens een fatsoenlijke reactie kan achter laten.

Cassidy

Re: veulen mee laten lopen onder longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:58

Ik vraag me serieus af wat de ts zou gaan doen als het paard wel met een langdurige blessure komt te staan.
Zie een paard dat je hebt gekocht en die buiten je weten om drachtig blijkt te zijn gewoon als een ziek paard dat zijn rust nodig heeft, en als dat 9 maanden niets doen is, dan is dat 9 maanden niets doen.
Wees blij dat het in dit geval om een ziekte gaat waar je blij van wordt, en die geen blijvende gevolgen achterlaat voor de merrie.
Gun het veulen een rustige jeugd, probeer niet van twee walletjes te eten.
Zie dit als een oefening in geduld hebben...als paarden je iets gaan leren, dan is dat wel geduld hebben.
En mocht je daar niet bereid toe zijn, hoop ik niet dat je paard nooit iets gaat krijgen dat wel een lang revalidatietraject vraagt. Of ga je hem dan meteen verkopen? Omdat je het zonde vindt van je geld als je paard zolang niets doet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:30

Zammie schreef:
Nou TS, dan had je beter een hobbelpaard kunnen kopen..Kost niets in onderhoud en als je er normaal mee omgaat, gaat ie ook niet kapot..

Inderdaad.

Nou en, jaartje bijna weer om, ja en dan............. er is toch geen tijdslimiet aan ofzo, of moet je m binnen nu en 3 maanden al verkoopklaar maken voor de wedstrijden??? jouw keuze of niet, merrie heeft een veulen en daar verander je niets aan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:33

kwam mischien wat rot me strot uit.
sorry ben niet zo goed in vriendelijk onderbouwend commentaar te geven.
weet het nooit zo goed te verwoorden.
ik ben wel duidelijk geloof ik.

maar ben het eens met cassidy en ragdollcat

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:54

Ik begin straks ook weer met longeren, maar zonder veulen, dat vind ik dus echt te gevaarlijk.
Het veulen is nu bijna 3 week oud en heb 2 dagen geleden voor het eerst de merrie even aan de andere kant van de boxwand gehad. Uit elkaar maar toch dicht bij elkaar. Veulen reageerde goed. Was rustig, hinnikte af en toe wat.
Vandaag weer gedaan nu de merrie 2 boxen verder vastgezet. Dit vond het veulen al wat spannender maar deed nog steeds niet erg raar, merrie wou liefst gewoon naar buiten toe.
Ach overmorgen ofzo weer even zodat het veulen rustig kan wennen dat de merrie wel eens even weg is en ook weer terug komt, als het veulen er weer wat rustiger onder word kan ik eens eens kijken hoe het gaat als het veulen de merrie niet meer kan zien. Maar de merrie zou het liefst nu al naar buiten gaan en aan de longeerlijn rennen, aan het hele hoofdje wel te zien. Zonder bijzet o.i.d. maar gewoon om even uit te kunnen vliegen zonder op haar veulen te letten... even lekker bokken en schoppen en doen.
Voordeel is, dat de box waar dit veulen in staat dus wel veulenproof is.
Ik zou toch echt zorgen dat die box je veulen op geen enkele manier kan verwonden en dan rustig het veulen laten wennen dat de merrie wel eens even weg is.
Alle tijd nemen en goed kijken wat merrie en veulen aangeven.
Dit is een hele leuke bezigheid als je graag wat met je paard wilt doen. Je kan paard even borstelen als je ze uit elkaar hebt, je kan het veulen leren dat een halster omdoen niet eng is, het veulen leren aan een touwtje te lopen... Dan ben je toch leuk met de paarden bezig en die dingen op zichzelf zijn al best beetje stressvol en vermoeiend voor zo'n veulen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:01

gipsyboy schreef:
sjee, ts wat wil je nou?

Dit is toch wel de HARDE waarheid hoor!
goed verwoord +:)+

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:51

mijn veulen was een maand of 2 toen ik weer begon, ze zouden al eerder het land op en weer wat doen, maar helaas was er wat een slechte start tussen de 2.
maar ik heb mijn veulen gewoon in de box gelaten, bijde deuren dicht, en ben weg gegaan met de merrie, mijn ouders keken af en toe eens om het hoekje, en zo heb ik het altijd gedaan..
ging heel goed, en het veulen was er zomaar aan gewent dat ik soms eens even weg was en daarna weer terug kwam. opbouwend van 10 minutjes tot gewoon weer op wedstrijd na een aantal maanden zegmaar

longeren heb ik een paar keer met bijden in het land gedaan, het wil wel, maar is niet heel handig zegmaar :P
vooral als je zo'n banjertje hebt als die van mij hihi

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:43

Ik heb mijn merrie ook wel gelongeerd, maar dan waren de veulens een maand of 3 en die bleven toen bij haar-zijn vriendjes in de wei, dus toen waren ze wel rustig. Ik zou het rustig aan doen, vooral voor een jong veulen is meerennen met de longe een behoorlijke belasting en ik vind het ook niet ongevaarlijk, ze racen zo de andere kant op, zo de longe in met alle gevolgen van dien..
Met een ander veulen heb ik wel kleine stapritjes gemaakt over de weilanden, ehm, ik op moeders dan, niet op het veulen natuurlijk, hihi. Maar ook dan niet te lang en pas als moeder en kind er voor mijn gevoel aan toe zijn.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:27

Maar mensen ik begrijp dat het niet goed is voor het veulen maar stel dat je je merrie klaar moet maken voor een keuring hoe pakken jullie dat dan aan???

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:18

doe waar jij je goed bij voelt ;)
de meningen zijn hier over verdeelt wat je hier heel goed kan zien.
ik kan in bijde dingen vinden waarvan ik denk ja daar heb je gelijk in.
hier worden we het toch niet over eens
dus doe waar jij je goed bij voelt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:08

FriesRoosje schreef:
Maar mensen ik begrijp dat het niet goed is voor het veulen maar stel dat je je merrie klaar moet maken voor een keuring hoe pakken jullie dat dan aan???

Het veulen het liefst in een veilige, goed afgesloten box zetten als je met de merrie gaat werken.

Verder is dit topic al 3 maanden oud, TS heeft het probleem hopelijk al lang opgelost, ik zal hier daarom een slotje plaatsen.