[TI] Hoeveel groeide jullie tinker nog na z'n 4de jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:56

karuna schreef:
Wat ik weet is dat ze zwaar jeukerig bij Roos is aangekomen en daarvoor op erg zwaar bemeste grond heeft gestaan, met dacht ik varkensmest. Bij Roos was het hoger gelegen zandgrond en zij heeft ook een aantal behandelingen gehad met iets, ik dacht drainage kuur. Daar is de jeuk weg gegaan en 2 jaar geleden stond ze op een vrij groot weiland met gras ( maar geen dikbemest gras) met mooie volle haarbos. We hebben toen heel erg zitten twijfelen haar te kopen en ik heb me toen verdiept in haar voorgeschiedenis. Ik weet niet waar Leon zijn paarden toen op had staan en of ze is gaan jeuken, dat zal Karlijn wel weten.

Ik heb haar nu (dankzij roos haar tips) ook al een tijd jeukvrij... drainage en vitamientjes :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:21

Weet je welk gras ze toen heeft gehad waar ze jeuk van kreeg? In welk seizoen, welke grond, hoe bemest en wat voor hooi/ kuil kreeg ze toen ook? Als ze nu jeukvrij is en het hooi heeft een constante kwaliteit kan het best zijn dat ze na langzaam opbouwen op de juiste wei gewoon kan gaan grazen, en je met een tijd rust een heel ander paard krijgt.

Als connor op te rijk gras staat, ingewikkeld hooi of teveel aan arm gras eet merk ik het het eerst aan jeuk en lichte stijfheid na rust. Daarna krijgt hij zware diarree als er ook teveel eiwit inzit. Bij hem ligt het aan de suikers in het eten vooral. Te rijk hooi geeft hem al problemen met 2 kleine plakjes hooi (een kilo of 5 droog gewicht) als hij verder strak op dieet staat. Bemest gras wat alleen met kunstmest of varkensmest is bemest net zo, zelfs al is het 2 e of 3 e snee. Ideaal voor hem is iets hoger gras, licht bemest met dunne koeiengier waardoor het gras geen tekorten heeft of gestrest raakt door overbegrazing en daardoor meer fructaan gaan aanmaken. Suikerhoudende extra s zijn zowiezo verboden voor hem, een stukje appel en hij schuurt zich gek.

Nuage

Re: Hoeveel groeide jullie tinker nog na z'n 4de jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:35

Is ook bekend waarom ze zo heftig op gras reageert? Heeft ze exceem, is ze insuline-resistent, allergisch voor gras, allergisch voor eiwit of reageert ze op een andere stof heel allergisch? (mest?). Anders wordt het zo moeilijk om het probleem op te lossen, want ik denk dat Diaz nog heel veel ontwikkeling voor zich heeft liggen. Ze loopt zeker 2 jaar achter in de fysieke ontwikkeling, en dat komt natuurlijk door haar gezondheidsproblemen.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:52

Als je op de site van Barefoot kijkt en dan de maattabel opzoekt dan zijn er wel 2 zadels in zitmaat 2 die zouden kunnen qua lengte:
Cherokee maat 2: 57 cm lang
Lexington dressuur maat 2: 56 cm lang
Maar ook ik vind Diaz er nog erg jong uitzien. Jaartje extra om uit te groeien doet vast een hoop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:10

Je geeft aan dat je een westernzadel wilt omdat je met haar western wilt gaan rijden. Heb je daarin ook een wedstrijdambitie? Want anders kun je ook naar een 'gewoon' boomloos zadel kijken. Die zijn vaak wat korter, en daarin kun je prima western rijden. Ik heb jarenlang heel fanatiek western getraind met mijn merrie, reed er alleen geen westrijden mee (tijd en vervoer en dergelijke). Gewoon met een BF Cheyenne, en dat wil prima hoor :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:24

Massimo vz: 42 cm lang
dressuur II franse kussens: 41 cm
trail franse kussens 41 cm

alle zadels zijn nog 2 maten op te buigen als hij breder word

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:29

Toen wij Diaz ophaalden (5 dec 2010), dit was niet bij Roos, stond Diaz al een poos op een overvolle bosweide. Had zich al helemaal kortgeschuurd en was niet in opperbeste conditie...
De eerste tijd schuurde ze hier ook nog behoorlijk, dit nam in de loop van de maand af.
In januari/februari was ze redelijk jeukvrij, maar zat ze nog wel onder de schilfers. Ze stond hier af en toe eventjes op gras, tesamen met de andere merries. Maar voornl in paddock met hooi.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:31

diaz is wel erg klein ja
maar ik lees en zie het steeds vaker tinkers die 1.35 of 1.40 net halen

Het is moeilijk
als je geld hebt voor 2 paarden zou ik zeggen tja waarom niet allebei
maar ik had een jaar geleden hetzelde een vd paarden wat uiteindelijk toch niet helemaal zoals ik voor ogen had (ging niet over groeien maar over karakter en omgang)
Toen toch verkocht en nu staat hij bij een leuk iemand die er helemaal weg van is en waar het helemaal het perfecte paardje voor is :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:37

snowdon schreef:
Toen wij Diaz ophaalden (5 dec 2010), dit was niet bij Roos, stond Diaz al een poos op een overvolle bosweide. Had zich al helemaal kortgeschuurd en was niet in opperbeste conditie...
De eerste tijd schuurde ze hier ook nog behoorlijk, dit nam in de loop van de maand af.
In januari/februari was ze redelijk jeukvrij, maar zat ze nog wel onder de schilfers. Ze stond hier af en toe eventjes op gras, tesamen met de andere merries. Maar voornl in paddock met hooi.

Ik wil hier toch even wat over zeggen..

Diaz is bij ons gekomen met kort geschuurde staart en manen.. Ze was pas erg lat in het seizoen begonnen met schuren (op een weide bemest met varkensmest en ik meen bielzen waar ze aan geschuurd had)
Hier kwam ze meen ik in oktober, gelijk op drainage, vitaminen en olie gezet en gewoon op het gras gehouden..
Gewassen met azijnwater en elke dag smeren op de jeukplekken..
De jeuk was na 1,5 week verdwenen en alles groeide mooi aan.
Ook toen het voorjaar kwam en de muggen kwamen en het eczeem seizoen begon. Dit heeft Diaz dus absoluut niet..
Door minder leuke omstandigheden moesten we weg op die plek en kon Diaz dus niet met ons mee naar de nieuwe stal.
Ze is met de mede eigenaresse naar de bosweide gegaan op zeer vet gras (er was geen andere optie zo snel) en dit is lange tijd gewoon goed gegaan.
Echter pas later in het jaar (net als het jaar ervoo) vlak voor Leon haar op kwam halen, ging het mis en begon ze weer met schuren..
Ik weet even niet meer precies in welke maand Leon haar heeft op gehaald maar ergens in die periode is er dus een verandering in het gras, waar Diaz niet tegen kan..
En vandaar dus in korte tijd die niet beste conditite (nu staat het er net of de vorige eigenaresse niet goed voor haar zorgde en dat vind ik niet zo eerlijk..)

Echter ben ik ook van mening dat eiwitten de bouwstenen zijn van de groei en nu ze in haar opgroeiende periode toch ook tekorten gehad lijkt te hebben van eiwitten vind ik het niet heel vreemd dat de groei wat vertraagd is..
Ook hoor ik over dat ze op arm hooi staat. Arm hooi zitten geen eiwitten in, of veel minder, maar ook geen vitamines en andere stoffen die ze nodig heeft dus wanneer je die keuze neemt zul je haar op een zeer volwaardig supplement moeten zetten om haar groei voldoende te kunnen ondersteunen..

Als dit onderzocht kan worden kan ze zeker periodes op de wei staan, dat weet ik echt zeker want dat heb ik zelf gezien, mits haar lichaam maar ondersteunt wordt met drainage en voldoende vitaminen.

En over haar groei. Ik denk dat dit nog wel een klein beetje bijtrekt.
Toen ik Fiek kocht was hij met 3 jaar ook nog geen 1.40m maar nu is hij zo'n 1.45 en een heeeeeeel stuk breder dan toen.
Er paste toen ook geen zadel op Fiek en heb hem zonder zadel in moeten rijden..
Uiteindelijk een extreem kort westernzadel genomen waar mijn kont maar net in paste en nu past er van alles op zijn rug wat maar niet te lang is

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:59

Ik zeg toch niets over de verzorging bij de vorige eigenaar? Feit blijft mijns inziens dat die bosweide en/of die periode funest was voor Diaz. Geen kwaad woord over de verzorging verder hoor.

Wanneer we haar hebben opgehaald, staat overigens in mijn reactie. 5 december 2010.
In 2011 is deze periode wel goed gegaan begreep ik?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:03

Nee, maar omdat er staat 'was niet in opperbeste conditie' kunnen mensen dat naar eigen ideeën in gaan vullen ookal bedoel jij het niet zo ;-)

Diaz heeft vanaf maart 2011 in die bosweide gestaan en pas vanaf augustus/september begon het schuren... Omdat er op die plek geen mogelijkheid was om Diaz verder te behandelen is haar huid daarna niet meer tot rust gekomen..

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat het in een bosweide, met enorm veel insecten, niet gelijk mis gaat, wat erop lijkt dat de oorzaak toch anders is dan we allemaal denken..
En dat dit dus ook weer anders is dan de directe allergische reactie op gras die Karlijn noemt..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:07

Dan moeten mensen goed lezen :roll: ;)
Ze was ook niet bepaald in een goede conditie, als mensen daar meer aan vast willen plakken doen ze dat toch wel. Ook al zeggen 100 mensen dat ze goed verzorgd werd verder.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:51

Zoals inmiddels al bekend was is sil van 5 tot 7 nog 3,5 cm ge groeid
Heb hem al een tijdje niet meer gemeten maar zal me niet verbazen als daar alsnog 1 of 2 cm bij is gekomen