snowdon schreef:Toen wij Diaz ophaalden (5 dec 2010), dit was niet bij Roos, stond Diaz al een poos op een overvolle bosweide. Had zich al helemaal kortgeschuurd en was niet in opperbeste conditie...
De eerste tijd schuurde ze hier ook nog behoorlijk, dit nam in de loop van de maand af.
In januari/februari was ze redelijk jeukvrij, maar zat ze nog wel onder de schilfers. Ze stond hier af en toe eventjes op gras, tesamen met de andere merries. Maar voornl in paddock met hooi.
Ik wil hier toch even wat over zeggen..
Diaz is bij ons gekomen met kort geschuurde staart en manen.. Ze was pas erg lat in het seizoen begonnen met schuren (op een weide bemest met varkensmest en ik meen bielzen waar ze aan geschuurd had)
Hier kwam ze meen ik in oktober, gelijk op drainage, vitaminen en olie gezet en gewoon op het gras gehouden..
Gewassen met azijnwater en elke dag smeren op de jeukplekken..
De jeuk was na 1,5 week verdwenen en alles groeide mooi aan.
Ook toen het voorjaar kwam en de muggen kwamen en het eczeem seizoen begon. Dit heeft Diaz dus absoluut niet..
Door minder leuke omstandigheden moesten we weg op die plek en kon Diaz dus niet met ons mee naar de nieuwe stal.
Ze is met de mede eigenaresse naar de bosweide gegaan op zeer vet gras (er was geen andere optie zo snel) en dit is lange tijd gewoon goed gegaan.
Echter pas later in het jaar (net als het jaar ervoo) vlak voor Leon haar op kwam halen, ging het mis en begon ze weer met schuren..
Ik weet even niet meer precies in welke maand Leon haar heeft op gehaald maar ergens in die periode is er dus een verandering in het gras, waar Diaz niet tegen kan..
En vandaar dus in korte tijd die niet beste conditite (nu staat het er net of de vorige eigenaresse niet goed voor haar zorgde en dat vind ik niet zo eerlijk..)
Echter ben ik ook van mening dat eiwitten de bouwstenen zijn van de groei en nu ze in haar opgroeiende periode toch ook tekorten gehad lijkt te hebben van eiwitten vind ik het niet heel vreemd dat de groei wat vertraagd is..
Ook hoor ik over dat ze op arm hooi staat. Arm hooi zitten geen eiwitten in, of veel minder, maar ook geen vitamines en andere stoffen die ze nodig heeft dus wanneer je die keuze neemt zul je haar op een zeer volwaardig supplement moeten zetten om haar groei voldoende te kunnen ondersteunen..
Als dit onderzocht kan worden kan ze zeker periodes op de wei staan, dat weet ik echt zeker want dat heb ik zelf gezien, mits haar lichaam maar ondersteunt wordt met drainage en voldoende vitaminen.
En over haar groei. Ik denk dat dit nog wel een klein beetje bijtrekt.
Toen ik Fiek kocht was hij met 3 jaar ook nog geen 1.40m maar nu is hij zo'n 1.45 en een heeeeeeel stuk breder dan toen.
Er paste toen ook geen zadel op Fiek en heb hem zonder zadel in moeten rijden..
Uiteindelijk een extreem kort westernzadel genomen waar mijn kont maar net in paste en nu past er van alles op zijn rug wat maar niet te lang is