dit kan best nog even duren hoor! het uier moet veel voller. maar plaats anders over een dag of 3a4 nog eens een foto. het scheelt ook of je hem s'morgens maakt of s'avonds, in de ochtend zijn ze dikker vooral als ze op stal staat.
Voor mijn gevoel moet het uier ook nog wat voller en de spenen mogen wat verder naar buiten gaan staan. Maar kan ineens heel snel gaan!! Je merrie hoeft niet te kegelen, doet mijn merrie ook niet. Mijn merrie is altijd ineens smeriger als ze moet bevallen, dan heeft ze al wat weeèn gehad en dan gaat ze vaak wat meer rollen. Verder gaat ze vaak ineens stro vreten i.p.v. hooi. Verder onrust, zweten, echt druk op de uier en slappe banden inderdaad.
Wel ik ga vanavond nog eens fotos nemen want nu is de uier toch duidelijker al wat dikker geworden. Gisteren stond ze raar te doen in de wei ook met haar voorste poten stamte ze steeds hard tegen haar buik! je hoorde het echt elke keer zo bonk bonk . en ook met haar staart overal naar toe zwieren had ze gisteren zoveel heeft ze het nog nooit gedaan .
ik denk dat er echt nog niks komt de eerste week, dat wachten duurt lang he!
modirlief
Geplaatst: 12-05-12 10:06
kan niet meer zo lang duren nu. mocht ze in de wei lopen,zet de slootskanten af! niet te veel mee bemoeien,mijn ervaring is dat ze het gewoon kunnen ophouden. ze zal een rustig moment afwachten. zorg voor veel hooi en evt vers water. en na de bevalling de placenta er zelf af laten vallen. duurt het te lang de d.a. inschakelen. als ie er eenmaal af is, gelijk op ruimen. mocht ze binnen staan,een dag op stal houden en altijd in de ochtend naar buiten doen.
groetjes,fra4hondtje.
fjordenglenn
Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-12 17:28
vandaag nog eens enkel foto's genomen
er lijkt elk uit haar uier te komen ! momenteel staat ze in de wei en stamp met haar voorste poten constant tegen haar buik ook met haar staart wiebelt ze constant
dat hoeft niet altijd, dat doen ze bij mij ook. maar het komt nu echt dichtbij, hou in de gaten of ze melk drupt! maar ze is een maiden dus die doen dat ook niet altijd. laat je weten hoe het ervoor staat?
Lijkt op kegelen op laatste foto. Dan blijf ik altijd s nachts op stal, maar ook dan kan het nog paar dgn duren. Stampen op de wei kan ook van vliegen komen. Ik zit al wk op wacht, merrie draagt nooit over en nu morgen al een wk. Uier is wel vol, banden slap maar verder niets...
Uier kan nog een stuk groter worden maar dat het iets lekt is wel een teken. De fase voor de bevalling (pre-labour) kan wel twee daten duren. Ik raad je aan op Youtube wat filmpjes van bevallingen te kijken (staan er zat) dan weet je hoe het er uit ziet en wat je te wachten staat. OP www.marestare.com kan je merries vlak voor de bavalling volgen, leerzaam om het gedrag te herkennen. Vlak voor de bevalling worden sommige merries duidelijk warmer en wat klam. Ze kunnen de staart gaan afhouden, gaan vaak de kont schuren, schrapen, gapen of flamen.. Als je het voor het eerst meemaakt dan let je overal op maar bij de meeste merries is er geen misverstand mogelijk te zien wanneer ze beginnen.
Ik zou zeker op marastare wat merries volgens tijdens het afwachten kan heel leerzaam zijn, ook over de begeleiding tijdens de geboorte. Niet iedereen doet het perefct maar ik vond het erg leerzaam.
Minder eten en wat onrust dat hoort er bij in de laatste weken, ze zijn niet meer zo comfortabel, het veulen kan er even over doen om te draaien daar hebben ze vaak ook wat last van. Maar als ze gaan zie je het meestal wel, zeker een uurtje of 2 3 van te voren. Alleen de meesten gaan wel in de nacht.
In de buurt zijn is goed maar niet in de stal zelf, ze kunnen het uren ophouden daardoor.
fjordenglenn
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-12 14:38
Eindelijk is het zover ! athena is vanmorgen begonnen met kegelen ! hier enkele fotos