Kleurtje? Zoon van Lusitano hengst Ultramar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Kleurtje? Zoon van Lusitano hengst Ultramar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 08:31

Het veulen is niet van mij, maar van de merrie eigenaar. Of hij op kleur wil laten testen weten we niet, eerst moeten we afwachten hoe de kleur zich ontwikkeld als de veulenvacht weg is. Echt iets zinnigs daarover zeggen kan dus pas volgend voorjaar als ook de wintervacht er af is.
Het veulen heeft zebrastrepen en een hele duidelijke aalstreep, die helemaal doorloopt tot in de manen.
Dat was voor ons een belangrijk kenmerk; veel aalstrepen vervagen ergens op de schouder/ halverwege de rug; bij deze dus niet.
Maar bij de Lusitano's is dun een weinig voorkomende/ herkende kleur, dus wachten we af.
@Sjaad: Is Urbino volbloed Lusitano? Welke ouders zitten daarachter ( mag per pb)? Ik ben daar heel benieuwd naar omdat naar wat ik gehoord heb er eigenlijk maar 1 hengst bekend is die dun zou kunnen geven. Zou dus heel interessant kunnen zijn als het hier om andere voorouders gaat. Is Urbino getest op kleur?
@Keona: dezelfde vraag! Wat voor bloed zit er achter jouw jaarling? Want als ik het hier zo lees komt de wildkleur ( dun) dus wel vaker voor bij Lusitano's!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:35

Is dun een dominant gen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:55

onze merrie heeft als vader quiosque(deze is zwart met wild),en de moeder is baretta(valk)
hier foto van onze lusitano en de ouders
helaas zie je op deze foto de wild kleur kenmerken niet van onze merrie.ze heeft dus een aalstreep zebra streepjes een masker(deze zie je nu pas verschijnen),zwarte punten bij de oren
[ITP] lusitano en familie

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:57

die zwarte kleuren op de schouder en de aalstreep en strepen op de benen, hebben 2 van mijn paarden ook gehad als veulen, zij hebben dat nu niet meer. Hun vader is een bruine hengst, op onze site: http://www.twh-mm.nl, bij onze paarden, dan delicia en dan de onderste foto, staat hun vader. De nakomelingen waar ik het over heb, zijn coracao en jhumpa, jhumpa is nu een schimmel, maar heel donker geboren en net als haar broer en zussen van dat jaar met streepjes, donker op de schouder en aalstreep.
Wie weet heb je wat aan die foto, het is een mangalarga marchador, daar zit ook spaans bloed in van oorsprong ;)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

ElCid; Nee, Urbino is helaas geen volbloed. Ik heb ook nog nooit een kleurtest laten doen. Zoals ik toentertijd begrepen heb scheen zijn vader cremekleurig, stierenvechterspaard en naar Mexico verkocht te zijn. Ik heb geen idee uit wat voor moederlijn hij komt, maar ik denk dat hier de dunkleur vandaan komt.

Zijn kleur met aalstreep ( foto is in Portugal gemaakt bij vorige eigenaar ):
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... rbino2.jpg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:25

Quiosque is inderdaad een grullo ( black dun) ik heb hem wel eens gezien. @Keona, jouw paard lijkt zo op het 1e gezicht Buckskin, maar als ze de aalstreep etc. heeft is het dus een dun, grappig dat het masker nu pas komt.
@joyfordogs,vader lijkt inderdaad wel een Bay Dun, met de zwarte vlekken op de schouder.
@Sjaad, Urbino is een blijft een plaatje, volbloed of niet, maar het is dan dus niet te zeggen of zijn kleur van Lusitano voorouders komt of van de stierenvechter.
Intussen ben ik wel weer een stapje verder en is de opa van Helias zeer waarschijnlijk Bay of Red Dun, maar staat hij op papier als Isabel/ Buckskin. Leuk om zo de kleurtjes te bespreken :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:28

van wat ik weet, is hij gewoon bruin, dun komt niet voor bij de mangalarga marchador.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:39

Citaat:
Colours
The most common color is gray. Other Mangalarga colors include bay, black, chestnut, dun, palomino, pinto and roan. Mangalargas are usually solid colored, although there are occasionally spotted individuals.

http://www.ponynhorse.com/breed/Mangala ... hador.html

Dun komt dus wel voor bij de Mangalarga, maar van een foto is het natuurlijk maar gokken ;) . Ik weet wel dat donker Bay dun vaak verward wordt met "gewoon" bruin.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:26

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:44

ja op de foto lijkt ze ook enkel valk.maar op die foto is het gewoon niet zo goed te zien helaas maar ze heeft een aalstreep/zebrastreepjes en een masker zwarte oorpunten.dus echt een wildkleur

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:01

ik heb nieuwe foto's gemaakt waar je het duidelijk ziet [ITP] jaarling lusitano nieuwe foto's
ElCid schreef:
Quiosque is inderdaad een grullo ( black dun) ik heb hem wel eens gezien. @Keona, jouw paard lijkt zo op het 1e gezicht Buckskin, maar als ze de aalstreep etc. heeft is het dus een dun, grappig dat het masker nu pas komt.
@joyfordogs,vader lijkt inderdaad wel een Bay Dun, met de zwarte vlekken op de schouder.
@Sjaad, Urbino is een blijft een plaatje, volbloed of niet, maar het is dan dus niet te zeggen of zijn kleur van Lusitano voorouders komt of van de stierenvechter.
Intussen ben ik wel weer een stapje verder en is de opa van Helias zeer waarschijnlijk Bay of Red Dun, maar staat hij op papier als Isabel/ Buckskin. Leuk om zo de kleurtjes te bespreken :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:05

Kleur geen idee, maar hij is prachtig!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:37

ElCid schreef:
Citaat:
Colours
The most common color is gray. Other Mangalarga colors include bay, black, chestnut, dun, palomino, pinto and roan. Mangalargas are usually solid colored, although there are occasionally spotted individuals.

http://www.ponynhorse.com/breed/Mangala ... hador.html

Dun komt dus wel voor bij de Mangalarga, maar van een foto is het natuurlijk maar gokken ;) . Ik weet wel dat donker Bay dun vaak verward wordt met "gewoon" bruin.

dan moet ik toch weer eens met de fokkers van de mangalarga marchador, praten, we zijn afgelopen jaar in brazilie geweest, oa ook naar de " geboortestad" van de mangalarga marchador, en daar werd me wederom verteld dat de enige verdunningen, smokey black, valk en palomino zijn, verder bruin, zwart en vos en uiteraard schimmel.
ik heb er onwijs veel paarden gezien, en geen enkele dun.
Wel een keer gedacht er een te zien, maar dat was een schimmel die in de rode klei had gerold haha.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 09:44

Kan goed zijn hoor, er staan wel vaker fouten op internet! :o

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:05

@joyfordogs, je vergeet nog de roan en pinto. Ik ben het met je eens dat dun eigenlijk niet voorkomt. (en we hebben een hééleboel paarden gezien :roll: ) Wat wel veel voorkomt is sooty en dat geeft vaak ook de donkere kleuren en aalstrepen.

Het is een leuk veulen. Zie je inmiddels al wat onder zijn veulenvachtje vandaan komen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:24

Ik zal binnenkort de eigenaar vragen of hij nieuwe foto's heeft; ik ben nl. ook erg benieuwd hoe het er nu uitziet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:41

oeps, tsja ik zie roan en pinto, bont, (pampa), niet als kleur maar als tekening.
Maar dat komt ook voor in elke kleur idd, je hebt gelijk yvonne!