Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mindim schreef:En ik bedoel te zeggen dat mijn paard van 27 ook zo reageert. Maar daar ga ik vanzelf geen veulen meer in stoppen. Dat een paard zo reageert hoeft niet per definitie te zeggen dat het verstandig is er een veulen in te stoppen en zekers niet een eerste.
@ wildgirl, een vergelijking met een paard die al 14 keer heeft geveulend, is geen vergelijk natuurlijk. Maar goed ik ben sowieso geen voorstander om paarden op hoge leeftijd nog te laten veulenen.
Ah, ik zie dat het bij jou om een shetlander gaat, tja die zijn op 23 nog niet zo oud qua lijf en leden als een kwpnér. Vind ik ook geen vergelijk om eerlijk te zijn.
Ra_chel schreef:Wilawander schreef:Grootste risico is dat het veulen niet door het geboortekanaal past daar de merrie na haar 12e anatomische enigzins verandert. Heeft ze voor die tijd een veulen gehad dan is dat geen probleem maar wanneer niet dan kan dat een probleem zijn. En meestal is dat dan fataal voor in elk geval 1 vanbeide maar vaak ook beide. Dat is de reden waarom ik dat absoluut niet zo doen.
is dat iets wat de VA voelt bij het opvoelen?
of kom je daar pas achter als het zover is?
Wildgirl schreef:@knakker, buikwand scheuren? Ik loop inmiddels een jaar of 15 mee in de fokkerij en heb contact met veel ''grote'' fokkers, ik heb nog nooit gehoord van een gescheurde buikwand
De buikwand bij oudere paarden is net zo elastisch of onelastisch als bij jongere paarden, dat is niet leeftijdgerelateerd.
@TS, als jouw DA gaat opvoelen neem ik aan dat hij tegelijkertijd ook een scan apparaat inbrengt? Grote verklevingen kun je met de hand voelen evenals cystes, kleintjes zijn echter beter op de scan te zien.
Ik zou het proberen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Ik geloof er niet zo in dat een merrie die wat ouder is maar wel in uitstekende conditie het veulen eerder zou verstoten.
Mijn Bloembol is nu 21 en dragend, komend jaar blijft ze leeg maar evt gaat ze het jaar daarna ook weer bij de hengst(al is dit wel haar 15e veulen dus ze kent het klappen van de zweep!!)
Suus schreef:Neeee dat kun je toch niet serieus menen? Kom op zeg, gun het diertje de oude dag....
Ra_chel schreef:de merrie is 1.45 en de hengst is 1.55 , de hengst is afstammeling van Zambuka, maar had een kleinere moeder en is zelf ook niet groot geworden , Zambuka zelf is flink aan de maat , maar zijn nakomelingen zijn geen van allen zo groot. (voor zover mij bekend dan he)
Ra_chel schreef:de merrie heeft als opa conquistador ,en de hengst heeft als vader Zambuka.
of het veulen waardevol is voor de fokkerij vind ik niet het belangrijkste punt , want het veulen zou toch bij ons blijven, ongeacht of het een merrie of hengstje zou zijn. (die dan wel geruind zou worden)
Ra_chel schreef:zelf is ze absoluut nog niet van plan om met pensioen te gaan , ze gedraagt zich nog geregeld als een jonkie! (ligt ook aan t ras denk ik ,welshxarabier)
Sammie schreef:Ra_chel schreef:zelf is ze absoluut nog niet van plan om met pensioen te gaan , ze gedraagt zich nog geregeld als een jonkie! (ligt ook aan t ras denk ik ,welshxarabier)
Ach, mijn kwpnmerrie wordt volgende week 27 en die sjeesde de afgelopen weken ook als een malloot door de wei. Maar geen haar op m'n hoofd die daar nog een hengst op zou zetten en al helemaal niet een die niet eens is goedgekeurd.