merrie van 23 dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:34

En ik bedoel te zeggen dat mijn paard van 27 ook zo reageert. Maar daar ga ik vanzelf geen veulen meer in stoppen. Dat een paard zo reageert hoeft niet per definitie te zeggen dat het verstandig is er een veulen in te stoppen en zekers niet een eerste.

@ wildgirl, een vergelijking met een paard die al 14 keer heeft geveulend, is geen vergelijk natuurlijk. Maar goed ik ben sowieso geen voorstander om paarden op hoge leeftijd nog te laten veulenen.
Ah, ik zie dat het bij jou om een shetlander gaat, tja die zijn op 23 nog niet zo oud qua lijf en leden als een kwpnér. Vind ik ook geen vergelijk om eerlijk te zijn.

Sammie

Re: merrie van 23 dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:51

Ik zou er niet meer aan beginnen. Besteed je geld gewoon aan een jonger paard, koop er een die je helemaal kan uitkiezen. Er staat zat leuks te koop. Persoonlijk vind ik het risico voor een maiden merrie op deze leeftijd te groot. Een fokmerrie is nog een ander verhaal, maar dat is hier absoluut niet t geval.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:53

na al deze meerendeel negatieve info zou ik als ik jou was het niet meer op je geweten willen hebben, haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:59

Mindim schreef:
En ik bedoel te zeggen dat mijn paard van 27 ook zo reageert. Maar daar ga ik vanzelf geen veulen meer in stoppen. Dat een paard zo reageert hoeft niet per definitie te zeggen dat het verstandig is er een veulen in te stoppen en zekers niet een eerste.

@ wildgirl, een vergelijking met een paard die al 14 keer heeft geveulend, is geen vergelijk natuurlijk. Maar goed ik ben sowieso geen voorstander om paarden op hoge leeftijd nog te laten veulenen.
Ah, ik zie dat het bij jou om een shetlander gaat, tja die zijn op 23 nog niet zo oud qua lijf en leden als een kwpnér. Vind ik ook geen vergelijk om eerlijk te zijn.

Ben ik met je eens, mijn merrie is zodanig uitgerekt dat het nu al lijkt of er een olifantje inzit :D
Maar dan nog, een gezonde merrie met een gezond voortplantingsoorgaan moet gewoon probleemloos drachtig kunnen worden,zijn en kunnen bevallen.
Om extra zekerheid in te dekken zou TS nog voor een wat kleinere hengst kunnen kiezen....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:13

Ra_chel schreef:
Wilawander schreef:
Grootste risico is dat het veulen niet door het geboortekanaal past daar de merrie na haar 12e anatomische enigzins verandert. Heeft ze voor die tijd een veulen gehad dan is dat geen probleem maar wanneer niet dan kan dat een probleem zijn. En meestal is dat dan fataal voor in elk geval 1 vanbeide maar vaak ook beide. Dat is de reden waarom ik dat absoluut niet zo doen.

is dat iets wat de VA voelt bij het opvoelen?
of kom je daar pas achter als het zover is?

Dat merk je als de merrie gaat bevallen en als het niet past dan wordt het vaak een spoedkeizersnede op stal. vaak overleven beide of 1 ervan dit niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:17

Ik zou het niet meer doen, ze is te oud vind ik. Het is het risico niet waard.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:29

ja indd als je paard er nou al ervaren mee was hoeft het geen probleem te zijn er zijn genoeg dek merries die op leeftijd zijn en gewoon drachtig worden, jou paard heeft hier waarschijnlijk geen ervaring mee en denk je dat haar er een plezier mee doet is de vraag? of is het alleen voor jou plezier omdat je het graag een keer wil meemaken? nee ik zou er dan voor kiezen om er een leuk veulen bij te kopen en het risico niet te nemen dat er iets fout gaat, als het fout gaat hoe voel jij je dan? ik bedoel het niet negatief maar ik vind dat je wel even moet nadenken vanuit je paard gezien.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:03

Wildgirl schreef:
@knakker, buikwand scheuren? Ik loop inmiddels een jaar of 15 mee in de fokkerij en heb contact met veel ''grote'' fokkers, ik heb nog nooit gehoord van een gescheurde buikwand :n
De buikwand bij oudere paarden is net zo elastisch of onelastisch als bij jongere paarden, dat is niet leeftijdgerelateerd.

@TS, als jouw DA gaat opvoelen neem ik aan dat hij tegelijkertijd ook een scan apparaat inbrengt? Grote verklevingen kun je met de hand voelen evenals cystes, kleintjes zijn echter beter op de scan te zien.
Ik zou het proberen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Ik geloof er niet zo in dat een merrie die wat ouder is maar wel in uitstekende conditie het veulen eerder zou verstoten.
Mijn Bloembol is nu 21 en dragend, komend jaar blijft ze leeg maar evt gaat ze het jaar daarna ook weer bij de hengst(al is dit wel haar 15e veulen dus ze kent het klappen van de zweep!!)

Merrie van Odessa96 hier op bokt met gescheurde buikspieren: http://www.dressuurstallaurena.nl/index ... &Itemid=46

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:56

het is me hier in het topic duidelijk geworden dat er toch behoorlijke risico"s aan zouden kunnen zitten.
overigens (al maakt dat volgens mij geen verschil) gaat het om een welsh K merrie en niet om een kwpn.
alles wat ik hier tot nu toe heb gelezen bespreek ik komende week met mijn VA ,wellicht dat het ook per dier nog scheelt, zij heeft ook op een fokstal gewerkt (bessemeind in gilze) , ik neem op dit moment nog geen besluit , maar ben me er nu wel terdege van bewust dat het geen appeltje/eitje is.
ik moet hier heel erg goed over nadenken , maar op dit moment wegen de gevaren wel erg zwaar mee, ik wil het leven van de merrie niet op het spel zetten , dat is het mij niet waard.
het zou een mooie kans zijn om een veulen te mogen hebben van een (voor ons) fantastische merrie en een luxe vader , beide met goede bloedlijn , en het zou een geweldige ervaring kunnen zijn , met een veulen als kadootje , maar zoals ik het nu lees zou het evengoed een gruwelijke nachtmerrie kunnen worden , die in het ergste geval met de dood af zou sluiten ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:57

ik zou het niet doen :n teveel risico en zwaar voor je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:11

Ligt eraan, als ze in goede conditie is en nog fit is.. We hebben hier ook een 18 jarige merrie staan en als iemand me vraagt hoe oud ze is geloven ze me niet.. maar zo hebben we een even oude merrie staan die wel 33 lijkt zo doorgezakt dat ze is.. (dan is dat wel een fries maar toch.. ) Het verschilt gewoon gigantisch per paard. Laat je VA haar nakijken van binnen, is ze daar goed denk er dan nog goed overna ;)

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:14

Neeee dat kun je toch niet serieus menen? Kom op zeg, gun het diertje de oude dag....

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:24

wat leeftijd betreft zou ik zeggen niet doen, koop een leuk jong dier en fok daar eventueel mee.

Wat betreft het scheuren van de buikwand (ookwel hernia ventralis genaamd) dit kan bij een (extreem)zware dracht gebeuren, helaas heb ik een zelf een merrie die bij haar laatste dracht zo'n hernia opliep, dit was 4 jaar geleden en dekken gaat echt niet meer, enkel nog gezeldschapspaard

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:28

Suus schreef:
Neeee dat kun je toch niet serieus menen? Kom op zeg, gun het diertje de oude dag....

ik gun haar absoluut een oude dag , wanneer zij daar aan toe is, maar momenteel wordt zij ook nog gewoon 3 a 4 keer per week bereden hoor , t is een hele fitte dame , mensen staan me dan ook ronduit verbaasd aan te kijken als haar leeftijd te sprake komt.
zelf is ze absoluut nog niet van plan om met pensioen te gaan , ze gedraagt zich nog geregeld als een jonkie! (ligt ook aan t ras denk ik ,welshxarabier)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:12

Maar wil je dan een naar ik aan neem kleine merrie dekken met een grote kWPN hengst?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:22

de merrie is 1.45 en de hengst is 1.55 , de hengst is afstammeling van Zambuka, maar had een kleinere moeder en is zelf ook niet groot geworden , Zambuka zelf is flink aan de maat , maar zijn nakomelingen zijn geen van allen zo groot. (voor zover mij bekend dan he)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:24

Nee, zelfs als ze al eerder veulens heeft gehad zou ik het niet doen.
Ze moet dat veulen wel 11 maanden bij zich dragen, dus ook nog een winter door.
Dat gaat heel veel van haar lijf kostten.
Voor een jonge merrie is het al zwaar, laat staan voor een van 23 jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:27

Ra_chel schreef:
de merrie is 1.45 en de hengst is 1.55 , de hengst is afstammeling van Zambuka, maar had een kleinere moeder en is zelf ook niet groot geworden , Zambuka zelf is flink aan de maat , maar zijn nakomelingen zijn geen van allen zo groot. (voor zover mij bekend dan he)

Je wil een merrie van 23 laten dekken door een hengst die niet goed gekeurd is????????

Een merrie van 23 die nooit een veulen gehad heeft zou ik alleen laten dekken als de merrie erg interessant is en ze erg waardevol is voor de fokkerij.(zeer interessante afstamming, veel gepresteerd in de sport etc, etc) Zo'n merrie laat je niet dekken door de hengst van de buren(= een niet gekeurde hengst)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:31

de merrie heeft als opa conquistador ,en de hengst heeft als vader Zambuka.
of het veulen waardevol is voor de fokkerij vind ik niet het belangrijkste punt , want het veulen zou toch bij ons blijven, ongeacht of het een merrie of hengstje zou zijn. (die dan wel geruind zou worden)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

ik zou het niet doen, omdat ik dan bang zou zijn dat het toekomstige veulen niet genoeg voedingsstoffen mee kan krijgen om zelf gezond op te groeien.
je neemt niet alleen een besluit over het leven van je merrie zelf maar ook over het leven van het paard dat zij voortbrengt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:45

Ra_chel schreef:
de merrie heeft als opa conquistador ,en de hengst heeft als vader Zambuka.
of het veulen waardevol is voor de fokkerij vind ik niet het belangrijkste punt , want het veulen zou toch bij ons blijven, ongeacht of het een merrie of hengstje zou zijn. (die dan wel geruind zou worden)

Of een veulen waardevol voor de fokkerij is moet altijd nog blijken als het diertje 3 is...
Om te beginnen, wil je dat een veulen een eerlijke kans krijgt vanaf de start, zal je met voor de fokkerij interesante ouderdieren moeten beginnen. En nogmaals een (te klein) gebleven hengst die niet goed gekeurd is, is niet een geschikt ouderdier.

En om om een merrie van 23 daar voor drachtig te laten worden....nee dan is mijn advies. Koop een leuk veulen dit najaar.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:49

Ik denk (weet door ervaring zeker) dat een veulentje fokken zoveel risicos met zich meebrengt, ongeacht de leeftijd! Er word in Nederland zoooooveel gefokt.... Er zijn zooooveeel veulens te koop voor een prikkie... Ik zou er niet aan beginnen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:34

Ra_chel schreef:
zelf is ze absoluut nog niet van plan om met pensioen te gaan , ze gedraagt zich nog geregeld als een jonkie! (ligt ook aan t ras denk ik ,welshxarabier)

Ach, mijn kwpnmerrie wordt volgende week 27 en die sjeesde de afgelopen weken ook als een malloot door de wei. Maar geen haar op m'n hoofd die daar nog een hengst op zou zetten en al helemaal niet een die niet eens is goedgekeurd.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:21

Sammie schreef:
Ra_chel schreef:

Ach, mijn kwpnmerrie wordt volgende week 27 en die sjeesde de afgelopen weken ook als een malloot door de wei. Maar geen haar op m'n hoofd die daar nog een hengst op zou zetten en al helemaal niet een die niet eens is goedgekeurd.

ik doelde hiermee op het met pensioen laten gaan , en niet mbt een dekking.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:22

Het kan goed gaan, maar je moet er wel bij stilstaan da het voor je paard een risico is, één van mijn pony's wou ik ook laten dekken, maar ik heb die in de dierenkliniek eerst eens laten schatten hoeveel kans er was dat het zou lukken omdat ze al redelijk oud was.. en ik had % kans dat het lukte en% dat het..... Ik heb et toch nie gedaan want moest ik mijn pony verliezen doordat ik een veulentje wil zou ik mezelf dat nooit kwalijk neme. Maar zo'n test is echt wel handig! :)