Anseltje schreef:Ik begrijp voor het stamboek dat papierloos fokken een beetje tegenstrijdend is, maar ik heb papierloze pony's dus waarom dan een papierhengst op zetten terwijl ik helemaal geen ambities heb in de sport of shows. Ik zie daar het nut niet van in. Het zijn mijn knuffelmaatjes en dat blijven ze. Miranda blijft bij mij totdat ze dood gaat. Tuurlijk zegt iedereen dat van dr eigen pony/paard, maar ik heb de ruimte om haar kwijt te kunnen dus ze loopt echt niet in de weg qua financiële posten of weidegang/stalgang.
Ik zie het nut van een goedgekeurde dekhengst WEL in. Die zijn op veterinaire gebreken gecontroleerd, net als zijn ouders en de generaties daar voor (en de nakomelingen worden ook gecontroleerd, bij gebreken bij nakomelingen word een hengst afgekeurd).
Ook al heb je geen keurings of sport ambities neem ik aan dat je wel een gezond veulen wil fokken, en niet eentje waarbij je meer kans heb dat die iets mankeert (met alle bijkomende kosten en ellende en verdriet dat je er van kan hebben).
Het zelfde geld natuurlijk voor je merrie, die zou ik ook eerst veterinair laten controleren en bij eventuele gebreken zeker niet laten dekken. (eigenlijk zou je de ouders ook moeten laten controleren, maar dat zal bij een papierloze pony wel onmogelijk zijn)