Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:03

Het is natuurlijk niet verboden om met papierloze pony's te fokken. Maar gezien er zo allemachtig veel shetlanders zijn die niemand wil hebben, vragen mensen zich gewoon af waarom jij er dan wel mee wilt fokken. Wil je de veulens zelf houden als het zover komt of zijn ze voor de verkoop? Vind je pony's wel erg leuk om te zien!

Voor een eventuele hengst kun je op marktplaats misschien een oproepje plaatsen?

Anseltje

Re: Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:07

Ik ben mij op dit moment alleen nog aan het oriënteren of er ergens iets bijloopt wat mij aanspreekt, wat ik uiteindelijk dan wil gaan doen ben ik nog over aan het nadenken en ga daar ook geen uitspraak over doen.

Ja ik heb nu al wat informatie verzamelt, dus denk dat ik al een heel eind ben met keuzes.

Haha ja het zijn ook dotjes. twee totaal verschillend, maar toch net moeder en dochter. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:11

Anseltje schreef:
Ik begrijp voor het stamboek dat papierloos fokken een beetje tegenstrijdend is, maar ik heb papierloze pony's dus waarom dan een papierhengst op zetten terwijl ik helemaal geen ambities heb in de sport of shows. Ik zie daar het nut niet van in. Het zijn mijn knuffelmaatjes en dat blijven ze. Miranda blijft bij mij totdat ze dood gaat. Tuurlijk zegt iedereen dat van dr eigen pony/paard, maar ik heb de ruimte om haar kwijt te kunnen dus ze loopt echt niet in de weg qua financiële posten of weidegang/stalgang.

Ik zie het nut van een goedgekeurde dekhengst WEL in. Die zijn op veterinaire gebreken gecontroleerd, net als zijn ouders en de generaties daar voor (en de nakomelingen worden ook gecontroleerd, bij gebreken bij nakomelingen word een hengst afgekeurd).
Ook al heb je geen keurings of sport ambities neem ik aan dat je wel een gezond veulen wil fokken, en niet eentje waarbij je meer kans heb dat die iets mankeert (met alle bijkomende kosten en ellende en verdriet dat je er van kan hebben).

Het zelfde geld natuurlijk voor je merrie, die zou ik ook eerst veterinair laten controleren en bij eventuele gebreken zeker niet laten dekken. (eigenlijk zou je de ouders ook moeten laten controleren, maar dat zal bij een papierloze pony wel onmogelijk zijn)

dyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:09

Ik vind het een goed idee dat je je oriënteert op dit gebied.
Het nmprs maakt de zaken er namelijk niet makkelijker op en dat geeft een grote druk op de fokkerij.
Uiteraard snap ik ook wat hierdoor de anderen gezegd word, maar sommigen gaan er wel er hard op in.
Ik snap jou natuurlijk ook wel.....er is niets mooiers dan een leuk veulentje in de wei te zien lopen......hier gaat mijn hart sneller van slaan!
Ik weet dan ook niet of dat je merries bij het nmprs ingeschreven staan, maar dit zou dan wel een goede keuze zijn om dit te doen.
Als je dan een goedgekeurde hengst kiest, dan kom je toch nog in het register of hulpstamboek te staan.

Succes met je zoektocht.