jonge merrie niet drachtig te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:32

branka16 schreef:
Leonoor schreef:
Mijn mening? Zoek een hengst waarbij je merrie in het land mag en laat de natuur zijn gang gaan :j

Idd was ook mijn 1e ingeving :j

Natuurlijke dekking wel een goede tip en zeker aan te raden, maar zomaar even merrie's en hengst in een wei....
Zou de veiligheid waarborgen, rustig en met vertouwen schouwen, netjes de merrie kluisteren, hengst goed onder controle van de baas aan de hand laten dekken, goed nastappen met de merrie.
Of zo iets.. :D ;)

Viennanova

Re: jonge merrie niet drachtig te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:36

Ik heb dit, al dan niet bij een jonge merrie, ook gehad. Swabs genomen, spoelen, vers en overdund, alles. Niks hielp. Merrie stond bij de betreffende hengstenhouder, en was daar totaal niet op haar plek.
Twee jaar na dit seizoen stond ze thuis vreselijk vies hengstig te wezen. Geinsemineerd en raak. Veulen loopt er nu naast :-) !

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:16

agerrits schreef:
branka16 schreef:
Mijn mening? Zoek een hengst waarbij je merrie in het land mag en laat de natuur zijn gang gaan :j

Natuurlijke dekking wel een goede tip en zeker aan te raden, maar zomaar even merrie's en hengst in een wei....
Zou de veiligheid waarborgen, rustig en met vertouwen schouwen, netjes de merrie kluisteren, hengst goed onder controle van de baas aan de hand laten dekken, goed nastappen met de merrie.

Ik zou gewoon een hengst kiezen waar ze er bij in mag, zo dekken wij ook vaak met onze welsh hengst :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:48

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:23

Zeker begrijp ik prima, ook al mooi dik op de foto :D
De natuurlijke dekking ben ik in dit verhaal hellemaal over eens.
Dit kan met minder risico beter aan de hand. Een merrie zowel van mezelf als van een klant, zet ik echt niet los in de bak of wei met onze hengst. Het effect van de natuurlijke dekking is en blijft het zelfde. Ik spaar onze hengst in iedergeval een klap van een merrie, wat zeker gevolgen zou kunnen hebben voor hem of zelfs einde sport. Ook kan je het niet naar de klant verkopen als de merrie, volledig onder de plekken zit, of zelf hengsten die een merrie tijdens het dekken tot bloedens kunnen bijten. Ten laatste zou ik mijn paarden niet zo in de modder laten lopen, ik mag hopen dat ze daar niet dag en nacht staan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:27

Is je merrie goed op gewicht?? Soms lukt het niet wanneer de merrie te vet is!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:28

agerrits schreef:
Zeker begrijp ik prima, ook al mooi dik op de foto :D
De natuurlijke dekking ben ik in dit verhaal hellemaal over eens.
Dit kan met minder risico beter aan de hand. Een merrie zowel van mezelf als van een klant, zet ik echt niet los in de bak of wei met onze hengst. Het effect van de natuurlijke dekking is en blijft het zelfde. Ik spaar onze hengst in iedergeval een klap van een merrie, wat zeker gevolgen zou kunnen hebben voor hem of zelfs einde sport. Ook kan je het niet naar de klant verkopen als de merrie, volledig onder de plekken zit, of zelf hengsten die een merrie tijdens het dekken tot bloedens kunnen bijten. Ten laatste zou ik mijn paarden niet zo in de modder laten lopen, ik mag hopen dat ze daar niet dag en nacht staan.

Mijn paarden slapen zelfs in die modder.
Helaas heb ik te weinig stallen om mijn paarden in te zetten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:31

agerrits schreef:
branka16 schreef:
Leonoor schreef:

Dat is ook een optie, maar dan nog mis je de feeling die de hengst heeft en de eigenaren niet ;) Mijn hengst dekt netjes aan de hand (kluisteren doe ik overigens bij voorkeur niet) na rustig geschouwd te hebben, maar bij voorkeur zet ik de merrie erbij in de wei. Mijn hengst weet zelf heel erg goed wanneer de merrie op ovulatie zit en dekt daarna ook niet meer. Heb ooit een merriehouder gehad die me belde (hengst was bij haar uit logeren gegaan) op de 3e dag hengstigheid dat hij 'kapot was'. Wist ik al dat ik hem gewoon weer kon ophalen, eisprong was geweest.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:45

Leonoor, hellemaal mee eens, ook weet je goed wat je doet en je kent je hengst, op basis van je verhaal ben je er bewust en zeker veilig mee bezig. Wellicht dat ook het ras en andere factoren mee spelen. Voor ons het het al met al geen optie, kluisteren hoeft opzich niet, maar met een veel aan merrie´s die ik niet ken, doen we het altijd. Gewoon de vaste handelingen. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:33

De vraag is: waarom is de merrie dichtgezet?