[WN] Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:14

je zou ook even op bokt kunnen zoeken, want er zijn behoorlijk wat topics die erg goed uitleg geven in dit soort dingen. Met alle mogelijke uitkomsten erbij.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:10

@mar, wil je geen foto van spirit plaatsen voor peterina..? Misschien is er dan meer duidelijkheid..?

Hij heeft wel witte benen namelijk..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 17:12

Peterna kan spirit op m'n profiel zien :) (ze heeft hem wss al gezien op bok.be)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:04

Ik zou hem laten testen op Tobiano. Als een van zijn ouders tobiano is, dan is er veel kans dat hij ST is.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:13

Wat kan ik dan doen als hij ST is? Is er dan een voordeel verbonden aan het resultaat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:21

Met het resultaat hebt je bevestiging dat hij tobiano draagt en kan doorgeven als je er mee gaat dekken. Dat is zowat de enige voordeel uit een test = bevestiging van een vermoeden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:25

Maar z'n pa is homozygoot (TT) en z'n mam is tt, dat heeft hij zowiso toch Tt? Dus 50% kans op gevlekte nakomelingen?

Edit: Of moet je dat bewijs kunnen voorleggen als je wilt fokken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:18

Maar is het qua papier een Regular of een SPB ??

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:22

SPB

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:15

Dan zou positief testen op Tobi een leuke testcase zijn om te proberen er een Regular papier bij te krijgen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 22:02

Zou dat lukken denk je? De ene zegt dat het absoluut niet mogelijk is, de andere zegt zoals jij

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:53

2a dat gaat je echt niet lukken die regular te krijgen. De APHA houd vast aan de kleuren die zichtbaar zijn. Zoals ik je al in het andere topic liet zien, met de zus van mijn eigen merrie, die is zelfs homozygote tobiano en ook die is SPB ingeschreven. Het zijn en blijven helaas SPB's omdat de APHA niet op genen regular papieren uitgeeft.

Wat het geven van kleur, wel of niet aangaat. In mijn profiel vind je een merrie genaamt A Saint She Aint. Een tobi merrie met veel wit. Die heeft in combi met zowel Paint als QH hengsten bijna alleen maar SPB's gegeven. Dainty van WB@bokt is een veulen van haar en een QH hengst, geen kleur mee gekregen. De combi van die merrie met Red Pebbles (load overo) gaf een SPB red dun met witte benen, en no vlekken erop. net 1 in combi met A sporty Danny gaf kleur.
Als de hoeveelheid wit op een paard moet aangeven hoeveel chroom je paard moet gaan krijgen.... helaas Y;( het werkt niet zo.

Wat Nocona aangaat. Zijn vader is zeker weten homozygote. Die staat in Duitsland. En zijn fokker heeft hem dus laten testen zo is te lezen op hun site. http://www.little-freedom-painthorsecor ... zygot.html Met de Deutsche grundlichkeit ga ik er vanuit dat ie dan ook idd homozygote is :D ;)
Laatst bijgewerkt door rina op 01-04-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 22:55

rina schreef:
2a dat gaat je echt niet lukken die regular te krijgen. De APHA houd vast aan de kleuren die zichtbaar zijn. Zoals ik je al in het andere topic liet zien, met de zus van mijn eigen merrie, die is zelfs homozygote tobiano en ook die is SPB ingeschreven. Het zijn en blijven helaas SPB's omdat de APHA niet op genen regular papieren uitgeeft.

Wat het geven van kleur, wel of niet aangaat. In mijn profiel vind je een merrie genaamt A Saint She Aint. Een tobi merrie met veel wit. Die heeft in combi met zowel Paint als QH hengsten bijna alleen maar SPB's gegeven. Dainty van WB@bokt is een veulen van haar en een QH hengst, geen kleur mee gekregen. De combi van die merrie met Red Pebbles (load overo) gaf een SPB red dun met witte benen, en no vlekken erop. net 1 in combi met A sporty Danny gaf kleur.
Als de hoeveelheid wit op een paard moet aangeven hoeveel chroom je paard moet gaan krijgen.... helaas Y;( het werkt niet zo.

Wat Nocona aangaat. Zijn vader is zeker weten homozygote. Die staat in Duitsland.

Wat bedoel je met die voorlaatste zin?

Nocona is ook homozygoot :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:57

Omdat ik die hengst even op moest zoeken, zie mijn aangepaste bericht ;) Ik ken nl de fokker.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 23:04

ik denk dat je trouwens m'n vraag niet snapt, dat leid ik toch af uit je antwoord.
Mijn vraag is niet of er ENKEL SPB uit komen in combi met een QH...

Mijn vraag is of de kans (die zowiso klein is) op SPB groter (gaat om beetje groter...) is als je een hengst gebruikt die niet een extreme expressie heeft van het tobiano gen met een QH die niets van wit heeft.

Ik weet ook wel dat een veulen van die hengst in het voorbeeld, nocona, in combi met een QH niet (altijd) een SPB heeft, waarschijnlijk gaat dat niet zo zijn, nu was het gewoon puur toeval. Maar is het even veel toeval moest de mam vlekken hebben? Dat is m'n vraag. Hopelijk heb ik hem hier wat duidelijker gevraagd :)

En begrijp me niet verkeerd, ik heb m'n paardje niet gekocht om z'n papieren en ook niet om dat hij al dan niet in AQHA of APHA zou kunnen opgenomen worden. Eerlijk gezegd kan me dat echt gestolen worden. Ik vraag het gewoon uit interesse :) En moest het nog kunnen, is de vraag dan of ik het wel ga doen. Ik ga wss geen wedstrijden ofzo rijden met hem, enkel recreatief dus tot welk stamboek hij dan hoort doet me niets :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:38

Nee hoor ik snapte je prima, ik draaide de boel gewoon even om met mijn merrie met heel veel wit. Andersom is er imo net zoveel/weinig kans op wel of niet veel wit. Maw er is geen kansberekening om er op los te laten hoeveel wit een veulen uit welke combi zal hebben. Dus met Nacano als uitgangspunt, die kan met een paintmerrie precies hetzelfde geven. Hengst zal het bontgen meegeven (die is homozygote) maar als de merrie het wel of niet meegeeft is imo alleen van belang of het veulen homozygote wordt ja of nee. Bij een QH merrie is dat nl onmogelijk. Maar de hoeveelheid bont is niet aan te geven of te berekenen. Daarvoor is dan hetgene wat Petrina aangeeft (Sabino, splash, rabicano enz) dan meer van belang.

Andere combi heb ik je al laten zien. Mijn merrie en haar zus (volle zus dus he).
Vader http://www.allbreedpedigree.com/drus+nike heeft van zichzelf ook niet al teveel wit. Is homozygote.
Moeder http://www.allbreedpedigree.com/strait+magic heeft behoorlijk veel wit, en is hetrozygote.
Die 2 hebben zowel ST gegeven als minimal white als behoorlijk bont. En de hengst heeft ook met QH merries bont (en behoorlijk) gegeven.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 01:28

Volgens mij zijn er veel dingen die ze nog niet weten. Ze doen er volgens mij onderzoek naar, ga eens opzoeken waar :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 01:48

Interessant: een artikel van de APHA over tobiano en homozygote tobiano's
http://www.apha.com/forms/PDFFiles/guid ... lorGen.pdf
Voor dit topic zijn paginas: 1 en 5 interessant, ik lees nog even door en kan dit dan aanvullen.
een quote:
"Breeding a homozygous tobiano should
produce all tobiano foals, with the exception
of a rare minimal-white. A horse that
produces five tobianos out of five solid
mates is thought to have a 97 percent
chance of being homozygous. Seven
tobianos from seven solid partners increases
the odds to 99 percent. Ten tobiano offspring
from 10 solid mates increases the
odds to 99.9 percent."

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:40

Sorry ik trek dat artikel even niet open, ken de APHA en hun PDF bestanden, en ik zit nu op de slakkenverbinding die dat niet aankan.

Maar datgene wat je quote geeft nog steeds geen kansberekening op hoeveel wit je gaat krijgen :) ;)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:16

Wat ik nog weet uit de studie is dat bij een-eiige tweelingen bij het rund (sorry :+ ) compleet verschillende bontpatroon geboren kon worden. De hypothese toen was dat de positie in de baarmoeder de verspreiding van het wit beinvloed.
Weet helaas geen recente data.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:34

rina schreef:
Sorry ik trek dat artikel even niet open, ken de APHA en hun PDF bestanden, en ik zit nu op de slakkenverbinding die dat niet aankan.

Maar datgene wat je quote geeft nog steeds geen kansberekening op hoeveel wit je gaat krijgen :) ;)

Zeg ik niet, zeg gewoon dat het interessant is ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:20

2a54z6e45r6r schreef:
from 10 solid mates increases the odds to 99.9 percent."

Ik vind het wetenschappelijk niet verantwoord om bij 10 veulens al te zeggen dat je voor 99.9% te maken hebt met een homozygoot ouder.
Wetenschappelijk juister zou 100 veulens zijn, maar er zijn maar weinig hengsten die dat aantal zullen halen.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:22

@ peterina, je vroeg om een foto van mijn merrie op de eerste pagina maar had dat niet gelezen en zie het nu pas..!

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

2a54z6e45r6r schreef:
Voor dit topic zijn paginas: 1 en 5 interessant, ik lees nog even door en kan dit dan aanvullen.
een quote:
"Breeding a homozygous tobiano should
produce all tobiano foals, with the exception
of a rare minimal-white. A horse that
produces five tobianos out of five solid
mates is thought to have a 97 percent
chance of being homozygous. Seven
tobianos from seven solid partners increases
the odds to 99 percent. Ten tobiano offspring
from 10 solid mates increases the
odds to 99.9 percent."

Deze artikel was geschreven voor het tijdperk dat ze het Tobiano gen hadden 'ontdekt' ... dus aub met heel veel zout nemen en niet alles als bibels aannemen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:45

Vas schreef:
@ peterina, je vroeg om een foto van mijn merrie op de eerste pagina maar had dat niet gelezen en zie het nu pas..!

Afbeelding

Rabiano misschien aanwezig ... vanwege de staart wit ... maar kan haar benen niet goed zien en haar gezicht.

Er zit wel een lekker kont op! :D