[TI] de moed zakt in me schoenen grrrrrrr

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:27

Als een boomlooszadel schuift dan past hij niet, ook bij zo'n zadel moet gelet worden op passen, denk aan lengte en pommelbreedte. Hier op stal worden zeker 7 Tinkers boomloos gereden, ook een paar met modelletje tafel. Voordat ik boomloos ging rijden had ik een JC zadel op mijn beide Tinkers liggen, lag -en zat- als een huis.

Waar ik ook goede verhalen over hoor is Thowergood, die hebben ook een cob-lijn.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:28

Wat is het exacte probleem bij het zadel? Past het wel maar blijft het heen en weer schuiven? Dan kan ik je uit de droom helpen want bij een rondgeribt paard zonder schoft zal het zadel blijven schuiven. Je moet als ruiter dus een goede balans hebben. Ik heb zelf ook een goed passend zadel, een massimo dresuur met boommaat 40, en deze schuift ook als ik mijn balans niet goed heb, Je moet goed op beide beugels rijden. Ik stap ook vaak via een opstapje op om zo mijn paard te ontlasten.

liljebo

Re: de moed zakt in me schoenen grrrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:32

Helaas kan ik mij bij annelot aansluiten. Ook ik heb een erg rond paard zonder schoft en al zo'n beetje alles geprobeerd. Het beste werkt het hier nog met de barefoot cherokee en dan heb ik de beugels net ietsje te lang, opdat ik er niet in leun. Ik stap ook op met opstap

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:21

Ik zat met precies hetzelfde probleem en ben uiteindelijk geslaagd bij Ferdinand van http://www.dezadelmaker.nl . Zéér kundige man, komt door heel Nederland. Heeft zadels in alle (normale) prijsklasses en geeft een super service.
Wat een verschil merkte ik met mijn nieuwe zadel, zo fijn! Daarnaast is hij erg ervaren in het zoeken naar het juiste zadel voor paarden met andere maten dan de standaard kwpn-er zeg maar.
Succes!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:40

als de tink dezlfde rug heeft als je haf, en het zadel op de haf is opgemeten, dan moet die je tink toch ook passen?? otw ze hebben dus niet dezelfde rug??

ik heb een KN zadel, ben er erg blij mee, maar vrees dat de hengst hem niet meer past ( staat al jaar stil)

als ik jou was zou ik eerst maar ff door sparen, anders blijf je in die zadels hangen die je nooit mooi passend op je tink krijgt

succes

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:27

Ik heb zelf een kent en master zadel op mijn tafeltje brede tinker, die hebben ook de cob uitvoering. Ik heb karin de boer laten komen. Zij heeft heel mijn paard opgemeten, gevoeld op scheef heden en haar beweging geobserveerd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:14

Ik heb een zoon van die van Annelot, ook maatje tafel dus en ik heb er een bates Caprilli opliggen en die ligt eigenlijk als een huis!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:21

helaas was voor mijn paardje de wintec, bates maar ook thorowgood, k&m te smal.

Ts laat toch een zadelpasser komen.
Rug ellende kost meer aan da en fysio kosten.
En niet eens gesproken over het welzijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:58

Alice13 schreef:
Bij ons hebben alle tinkers een kent & master zadel. Die heeft een speciale cob variant voor rondgeribde paarden. Tevens hebben die zadels een verstelbare boom waarbij ook het wervelkanaal mee veranderd. Iets wat bij de Wintecs niet gebeurd. Zijn mooie zadels, zowel tweedehands als nieuw voor een goede prijs te koop! Nieuwprijs is geloof ik 950 euro!

Mocht dit te duur zijn, de kunststof versie van Thorowgood heeft dezelfde opties. Die is er nieuw al vanaf 500 euro.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:08

Kent en masters is de leren versie van de torrowgood inderdaad. Kent en masters is er vanaf 950 euro

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:11

Ik heb tinker met ronde schoft..ook qua zadel lastig.maar heb nu een rosner en deze ligt prima..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:47

Ik heb een rondgeribte tinker, zonder schoft, breed en kort in de rug. Geen zadel paste, heb een zadel op maat laten maken door het Tweespan toen ie 6 was. Het is een Fryso dressuurzadel Legacy geworden en ik kan bevestigen.......het schuift niet! Echt een heerlijk zadel. Tot die tijd heb ik een Thorrowgood dressuurzadel gehad, dat lag redelijk maar schoof wel een beetje. Ik ben echt super tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:06

Ik had dit probleem ook met mijn tinkers, tot ik het beu was en een westernzadel heb gekocht. De pool wide. Betaalden we 2 jaar geleden 800 euro voor, super zadel en past op zo goed als elk rondgeribt paard. Heeft nu al op 4 verschillende tinkers gelegen, waarbij een fijn model en een zwaar model tussen zaten (bij eerste zat mijn singel op het eerste gaatje, bij de laatste op het laatste gaatje ;)) en bij alle 4 lagen ze super, ze schoven niet, ze waren niet te lang, opstijgen zonder probleem :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:04

Ik heb ook een hoop gedoe gehad met zadels. Ik heb meerdere zadels gehad en ook meerdere keren terug geweest om te laten verstellen enz. enz. maar ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat je net zo goed 1x een goed zadel kunt koppen waar dan wel een flink prijskaartje aan hangt, dan dat je steeds opnieuw een nieuw zadel moet kopen of je zadel moet laten opvullen en dat soort dingen.

Ik heb er lang voor moeten sparen, maar Daaleman is laatst geweest voor Tirzah en over 3 weken hebben wij een prachtig zadel dat helemaal voor haar op maat is gemaakt.

Mocht je toch een Thorowgood willen proberen die van mij komt dus over 3 weken te koop :D

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:57

Ook hier is het probleem bekend. Jaren gezocht en de perfectie gevonden in een msfc zadel. Zadelmaakster paste het zadel op paddy en plop! Het paste....wonderbaarlijk!!!

Ga naar http://www.stoeterij-angelbeeck.nl daar zie je een kopje zadelpas service. De mevrouw, petra smink genaamt is echt een top top top zadelpasser en verkoopt de msfc zadels.

Ennn...ik hoef niet meer met krukje op te stappen ( al doe ik het wel want is beter voor de rug). Het zadel ligt muisstil!!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:20

ja inderdaad foto's plaatsen
maar pas goed op mijn tinker past ook niks
heb nu een ghost er op liggen want mevrouw was al te breed voor jc,thowergood,wintec,fairfax

zat al in boommaat xxw en ja was nog 3 toen dus ja had ik niks over

zelf de trekker was te smal!! en die kan aardig breed gemaakt worden

ik rij nu 1 jaar door op mijn ghost en dan laat ik een massimo aanmeten.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 22:25

iedereen bedankt voor de reacties , t probleem is inderdaad vooral dat elk zadel niet stabiel ligt en opzei schuift , plus dat ik mijn wintec ging passen , ging ze er als een speer vandoor en reed ze verschrikkelijk onrustig terwijl ze normaal met rijden heel relaxed is en bijna niet vooruit te branden is , en ik begin inderdaad te denken dat een goeie zadelmaker voor haar wel beter is ik wil inderdaad haar rug ook niet verpesten daar ben ik erg bang voor nu omdat de zadels bijna niet recht blijven liggen ,
en ze is nog erg jong ik dacht als ik nu een zadel laat aanmeten , dan kan ik over een paar jaar terug want ze groeit of veranderd ook nog wel wat , ze is nu bijna 4 jaar

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:36

waar woon je ballen je mag mijn ghost proberen
de mijne is nu 4 en laat aanmeten met 5 jaar massimo kan later nog 2 keer vermaakt worden en met 2 boombreedtes verbreed of versmalt

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 22:37

ik woon in hoorn , oke das wel beter inderdaad als dat dan nog kan :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:40

helaas niet bij me in de buurt.
anders had ik wel willen langskomen

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:13

hallo

ik heb meedere tinker zijn erg breed, en rond
ik had hiervoor altijd wintec zadels , schoven heel erg , 1 werd er zelf gestrest van , op deze heb ik nu de trekker pro endurance liggen , ligt super paard is ook weer ontspannen , de pommel is verstelbaar, zeer makkelijk voor als het paard breeder of smaller word ,
de andere hebben een massimo ook geen problemen meer met schuifende zadels ,zijn super geschikt voor de ronde paarden met weinig tot geen schoft.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:31

Ken het probleem. Heel moeilijk om een goed passend zadel te vinden.
Als je paard nog in de groei zit, aan het uitzwaren is etc. dan kan je er inderdaad vanuit gaan dat je niet met 1 zadel klaar bent. (ik heb het over boom-zadels, van boomloze zadels heb ik geen verstand)
Het is al een paar keer genoemd, maar als je een zadelmaker laat komen, zou ik zeker vragen of hij Massimozadels meeneemt. Massimo is onstaan en opgebouwd op een tinker. http://www.massimo-der-sattel.de/ Er zijn veel verschillende modellen, en in de boommaten is een ruime keus.
Voordeel vind ik ook het brede kussenkanaal, en veel schoudervrijheid. Én de boommaat kan 2 maten veranderd worden. Da's echt een pre voor een paard wat nog gaat veranderen van bouw.
Nadeel vind ik het prijskaartje. Een nieuwe valt denk ik niet binnen je budget, een tweedehands zou wel een optie moeten kunnen zijn.

Goed, blijft natuurlijk dat ieder paard weer anders is, maar echt de moeite waard om eens te proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:53

voor de mensen die een zadel hebben laten aanmeten.... hebben jullie geen last van wisselend gewicht en wisselende breedte bij de paarden? Hier is dat toch wel verschillend in zomer/winter.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:03

Daarom heb ik een zadel met verwisselbare voorboom en probeer ik mijn paard zo goed mogelijk op gewicht te houden. De schommeling tussen zomer en winter is daardoor maar klein.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:07

gooya ,,
bedankt voor de uitleg en tip ,, iedereen overigens , ik zal eens kijken of ik een massimo kan vinden tweedehands of even eentje passen want klinkt wel goed inderdaad , en alle berichten hier zijn ook goed .. had ff op mp gekeken helaas niet iets tussen maar we zijn iig op de goeie weg ,,