Welke hengst voor Flemmingh stermerrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Welke hengst voor Flemmingh stermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:56

Dat is haar inderdaad :)

Nog mensen ervaringen met zizitop met Flemmingh?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:29

Ja Zizitop is wel een mooie hengst maar ik vind m kortbenig en wat klassiek ook. Weet niet of dat een verbetering op de flemming merrie zal zijn.

Valdez zou ik zeker overwegen. Kan de Flemmingh rug versterken en opwaartse bouw meegeven.

En anders zou ik gewoon voor Negro kiezen. Een hengst die zich bewezen heeft en een sterk achterbeen erin kan bij deze merrie ook geen kwaad.

Ben benieuwd TS wat je van deze keuzes vindt.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:33

Vulina schreef:
Dat is haar inderdaad :)

Nog mensen ervaringen met zizitop met Flemmingh?

Een vriendin van me heeft een jaarling van Zizi Top x Flemmingh (zwetsloot hier op bokt)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:34

SantaCruz: als er een hengst bekend staat om wat kortbenig te geven aan de voorkant, is het Negro wel :D

De in jouw ogen wat klassieke opdruk van ZiziTop komt bij Contango weg. Vader Tango fokt redelijk de Contango-kant op en dat zie je terug in ZiziTop. Persoonlijk is dat juist een heel goed punt om hem vooral wél bij Flemmingh-bloed te gebruiken.
De merrie van TS heeft een korte croupe, iets wat ZiziTop weldegelijk kan verbeteren. Negro trouwens ook. Gezien het grote aandeel volbloed in de merrie denk ik dat het risico op kortbenigheid te verwaardelozen is.

Valdez is een prima hengst. Zou zeker een optie kunnen zijn. Maar Valdez voert wel veel volbloed, dat zou wellicht een nadeel kunnen zijn (lees: vastlegging van die korte croupe, niet gunstig)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:45

Negro fokt vaak kleintjes. Dus die valt af. Al wil ik die graag gaan gebruiken bij mijn Jazz x San Remo wanneer die volwassen is, maar dat terzijde.

Westpoint?? Wat zijn jullie meningen daarover?

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:13

ik heb ook een flemmingh gehad waar ik toen mee zou fokken en mij werd ook broere valdez aangeraden door iemand die het zeer goed doet in de fokkerij en altijd goeie veulens heeft.....

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:58

Nu heb ik de nakomelingen van Charmeur bekeken. Charmeur ben ik weg van maar vind dat hij een lang achterbeen heeft en nafokt. Weet niet of dat zo gunstig is in de toekomst.

Wat me wel opviel waren de nakomelingen van Citango. Nu hoor ik daar tegenwoordig niet veel meer over maar ik vond dat ze allen fijn konden lopen.

Dees: bedankt voor je uitleg. Daar zit inderdaad wat in.

Wat Negro betreft. Een kennis van mij heeft een Negro x Flemmingh en dat is geen kleine. Ook niet kortbenig omdat de flemming (ondanks dat ze zelf geen lang voorbeen heeft, het wel heeft nagefokt) Dat hoor je wel vaker van de flemmingh merries.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:16

Vulina schreef:
Negro fokt vaak kleintjes. Dus die valt af. Al wil ik die graag gaan gebruiken bij mijn Jazz x San Remo wanneer die volwassen is, maar dat terzijde.

Westpoint?? Wat zijn jullie meningen daarover?

Negro fokt echt niet altijd klein :n ligt helemaal aan de maat vd moeder en het lijntje waar ze uit komt. Op een kleine, beknopte merrie zou ik hem niet gebruiken, maar een merrie met maat en lengte kan dat wel aan :)

Wij hebben zelfs op onze volledig Gelders gefokte merrie Negro gebruikt. Resultaat: niet kortbenig, goede bovenlijn, mooi kruis en genoeg maat :) en hij kan ook nog goed bewegen. Negro geeft power en een hele goede galop.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:28

Maar mijn merrie is niet heel groot (ca 1.65 en ze moeten voor eigen gebruik beslíst niet kleiner) en daarbij toont de merrie ook niet groot, vandaar dat ik graag wat body er in wil.
Ik denk dat ik Negro toch niet ga gebruiken.. Die bewaar ik voor de Jazz ;)
Maar dan houden we nog over: Westpoint, Wynton, Charmeur en ZiziTop.
Broere Valdez is ook leuk, maar valt toch af.. Puur omdat hij mezelf niet echt aanspreekt.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:26

Wynton is qua maat wellicht te riskant, er zijn vast ook wel grote van maar ik heb er enkel paarden van rond de 1.65 van gezien, als je iets van 1.70 wilt fokken zou ik toch een hengst nemen die echt vergroot. Al denk ik dat Wynton voor het model wel goed is!
Charmeur is wel een joekel, ruig beest. Zizi Top tsja, ik vraag me altijd af hoe mensen bij zo'n hengst komen, dat zou echt niet in me opkomen (een paard waarvan je ''vergeet'' dat hij er is).
Westpoint is prachtig, alleen denk ik dat hij wel een merrie met veel kracht nodig heeft, hij is zelf meer een danser dan een krachtpatser. Plus hij heeft veel bloed, zal qua body misschien ook niet veel toevoegen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:35

ZiziTop een hengst die je gauw vergeet? := heb je hem wel eens irl gezien?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:31

En Jazz zelf?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:12

Snap het wel hoor... ZiziTop is kwa kleur, aftekening en showgehalte best wel .... saai.
Goed in het lopen hoor, maar wel wat saai om te zien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:15

Een goed paard heeft geen kleur. Ik heb em gezien toen hij een jaar of 4 was. Geweldig wat een power! Vond hem alles behalve saai :) Hij heeft een mega front en ook nog een bloedmooie kop, wauw!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:59

Vind ik ook hoor!! Van zizi top, zou hem zelf ook niet gebruiken.... En waarom??? Geen idee, heb gewoon niet veel met deze hengst! Maar dat hij kwaliteit heeft voor het hogere werk, dat geloof ik zeker!
Maar het blijft ten alle tijden ook smaken verschillen! :j en dat heeft dan niets te maken met de kwaliteit van de hengst!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:03

Tuurlijk, zo werkt het ook in de fokkerij :j Het is voor een groot gedeelte gevoel. Als het iets van pure statistiek zou zijn, dan was het ook geen gokken meer :P :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:41

Zizi is geen voorbeenzwaaier maar heeft wel een mega achterbeen,met heel veel tact,souplesse en balans,qua lopen is het echt een hele goede hengst.De enige uit de Z-jaargang die mij kan overtuigen qua lopen dus ik vindt hem zeker geen gekke keus!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:54

Nu twijfel ik nog steeds... Eigenlijk tussen ZiziTop en Wynton.
Ook Sandro Hit en Uphill zitten nog in mijn achterhoofd... Lastig!!!

Ik vind Zizi Top zoals velen zeggen, gewoon een goede hengst, maar soms mist hij de 'wauwfactor'.
Wynton nakomelingen zijn qua exterieur helemaal mijn ding, maar idd, de maat.. Zie best vaak damespaardjes..
Sandro Hit vind ik erg mooi, maar vind zijn dekgeld te veel in vergelijking met een ZiziTop..
Uphill lijkt mij een hele veilige keuze...

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:17

Sandro Hit geeft over het algemeen een waardeloos achterbeen, al geeft hij wel knapperds qua voorkant, het is maar net wat je doel met het veulen is en wat je wilt fokken. Maar dan zou ik bijv. Santano een betere keuze vinden, dat is wel een van de betere SH zonen.
Uphill lijkt me qua type een mooie keuze voor je merrie. Al weet ik niet wat hij met de maat doet? Zelf is hij 1.68 maar of hij vergrotend fokt geen idee. Wel een mooie kap en type!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:19

Ik weet niet of ik het veulen aanhoud. Ik krijg er volgend jaar meer, en krijg zelf ook een kleine ;) Ik vind Sandreo echt een super paard, SH x Flemmingh.. Dus hij kan wel mooi uitvallen met Flemmingh..

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:23

Ik vind Sandreo niet zo goed uitgevallen, die laat zijn achterbenen op stal staan. Maar idd, een mooie voorkant heeft hij.

Maar als je het veulen misschien niet wilt aanhouden zou misschien Wynton interessanter zijn dan bijv. Zizi Top, Wyntons zijn knap en commercieel.
En gefeliciteerd trouwens, leuk :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:36

Ja dat is waar.. Maar waarom vind je Wynton knapper en commercieler dan ZZT?
Enne, bedankt :D

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:44

Zoals ik geloof ik al eerder in je topic zei doet Zizi Top me gewoon weinig, hij blijft niet hangen. Dat wil niet zeggen dat ik het geen goed paard vind hoor, goede motor heeft hij maar het is geen commerciële hengst. Wynton zelf doet het goed, zijn nafok doet het goed, dat is met het oog op verkoop wellicht interessant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:13

Uphill fokt niet vergrotend! zou ik laten staan..Santano vindt ik ook een betere optie dan Sandro Hit zelf,SH kan ook damespaardjes geven..

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:45

Ik zou SH laten staan, slecht achterbeen en er komen over het algemeen poppetjes uit. Dan zou ik eerder voor Wynton kiezen.