Pipo schreef:Mijn vraag aan het mensen van het symposium was......als je een paard al enorm bergopwaarts fokt, waardoor het LIJKT alsof deze op het achterbeen loopt, ben je jezelf dan niet enorm in de maling aan het nemen. Hij loopt niet op het achterbeen, maar zijn model is zo. Lijkt mij verneukeratief.......paard op stand moet in mijn ogen niet al extreem bergopwaarts gebouwd worden. Dit probeerde ik te koppelen aan de beperkingen van ruiters.
Christa kon er niet eens een fatsoenlijk antwoord op geven, die ging gelijk de aanval in. Lekker discusseren is dat.
Dit ben ik niet met je eens. Zoals Christa ook vertelde: een paard dat van nature al meer bergopwaarts gebouwd is, zal ook veel makkelijker op het achterbeen te rijden zijn. Dit scheelt een behoorlijk stuk training. (3-4 jaar zei ze). En dit gaf zij als (fatsoenlijk!) antwoord. En ze lijkt mij kundig genoeg om dat in te schatten.
Natuurlijk moeten we in onze fokkerij niet streven naar een kilometer lang voorbeen, dat is geen oplossing. Dat beweert ook niemand.
Gert van der Veen in Paard in Partjes:
"De positie van de ruiter op het paard wordt ook bepaald door de schouder. Het grote belang van die positie blijkt wel uit het feit dat drie-vijfde van het gewicht van het paard rust op het voorbeen. En dan vragen we van dat goede dier ook nog eens om in dressuur te rijzen in de voorhand. En bij het springen moet het paard toch vooral op het achterbeen gaan! Dat is anatomisch-mechanisch gezien een moeilijke opdracht voor het paard. In de fokkerij moeten wij er op zijn minst voor zorgen dat die gewichtsverdeling niet nóg ongunstiger wordt."
"...Er zullen altijd voorbeelden zijn van individuele paarden die met hun karakter kunnen compenseren wat ze lichamelijk tekort komen. Andersom geredeneerd zijn psychische fouten veel moeilijker te corrigeren dan exterieur fouten. Vanuit die optiek zijn ruiters en rijders soms minder geïnteresseerd in het exterieur van het paard, maar het blijft onze verantwoordelijkheid als fokkerij om het paard de fysieke mogelijkheden te geven om tot goede prestaties te komen. Ik zie dat als verplichting ten opzichte van het dier. We laten het paard dingen doen; dan moeten wij er ook voor zorgen dat het dat vrij gemakkelijk kán."