Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pillow schreef:Bij KWPN komt zilverappel heel regelmatig voor. Vooral bij tuigpaarden. Er zijn diverse hensten die witte cq zilver staart en manen hebben. bijvoorbeeld Ditisem Overigens gaf Nimmerdor ook regelmatig zo'n kleur
Peterina schreef:pillow schreef:Bij KWPN komt zilverappel heel regelmatig voor. Vooral bij tuigpaarden. Er zijn diverse hensten die witte cq zilver staart en manen hebben. bijvoorbeeld Ditisem Overigens gaf Nimmerdor ook regelmatig zo'n kleur
Zilverappel komt niet regelmatig voor bij het KWPN ... het is eerder vrij zeldzaam.
De kleur dat jij bedoeld is eerder veroorzaakt door de flaxen of sabino gen.
Ditisem is een vos ... waar zowiezo zilver nooit op toont.
En Nimmerdor is een 'gewone' bruine en heeft absoluut geen zilver. Hij was wel Sabino drager.
hoogendroog schreef:Weet je dat heel zeker van Numero Uno: heb er namelijk 2 gezien die echt een zilveren staart hebben (bruin met zilveren/zwarte staart). Even opgezocht: IDS 24 feb 2012 pag 11: Vivona v. Numero Uno. En zo ken ik er nog een.
pillow schreef:Peterina schreef:Zilverappel komt niet regelmatig voor bij het KWPN ... het is eerder vrij zeldzaam.
De kleur dat jij bedoeld is eerder veroorzaakt door de flaxen of sabino gen.
Ditisem is een vos ... waar zowiezo zilver nooit op toont.
En Nimmerdor is een 'gewone' bruine en heeft absoluut geen zilver. Hij was wel Sabino drager.
Ik zei ook Nimmerdor gaf zo'n kleur en niet had zo'n kleur Er bestaat wel degelijk zilverappelvos en Ditisem is als zodanig geregistreerd.
Peterina schreef:Volgens mij werden de hengsten 10 jaar geleden niet standaard op ouderschap getest?
En ik insinueer niets, ik vraag alleen of hij ooit een DNA test op ouderschap heeft gehad.
Als ik, als fokker, uit twee vossen een zwarte of bruin gekleurd veulen zou krijgen dan zou ik ook op ouderschap laten testen. Vind het de normaalst zaak dat als een veulen een afwijkend kleur heeft van zijn ouders dat er onderzocht moet worden waar die kleur vandaan komt.
pillow schreef:Peterina schreef:Volgens mij werden de hengsten 10 jaar geleden niet standaard op ouderschap getest?
En ik insinueer niets, ik vraag alleen of hij ooit een DNA test op ouderschap heeft gehad.
Als ik, als fokker, uit twee vossen een zwarte of bruin gekleurd veulen zou krijgen dan zou ik ook op ouderschap laten testen. Vind het de normaalst zaak dat als een veulen een afwijkend kleur heeft van zijn ouders dat er onderzocht moet worden waar die kleur vandaan komt.
Je moet het boek "het paard in zijn kleurenrijkdom "van JK Wiersma eens lezen. Hier staan alle kleuren en hun verervingen in. Ook zilverappelvos. En overigens kun je van twee vossen die niet fokzuiver vos (en dat zijn de meeste vossen) zijn heel goed bruine en zwarte veulens krijgen.
lifaya schreef:Dit is ook een merrie met zilvernaar mijn weten toch echt een vos: http://img94.imageshack.us/img94/3741/img7779w.jpg
lifaya schreef:Dit is ook een merrie met zilvernaar mijn weten toch echt een vos: http://img94.imageshack.us/img94/3741/img7779w.jpg
pillow schreef:Bij KWPN komt zilverappel heel regelmatig voor. Vooral bij tuigpaarden. Er zijn diverse hensten die witte cq zilver staart en manen hebben. bijvoorbeeld Ditisem Overigens gaf Nimmerdor ook regelmatig zo'n kleur
Coloured schreef:NatasjavE schreef:Ik neem aan dat hij inderdaad getest is toen het DNA profiel werd vastgelegt.
Wordt er dan bij goedkeuring van een KWPN-hengst zijn hele genetische bagage wat kleur betreft in beeld gebracht d.m.v. een DNA test?