[KG]welke rassen hebben zilverappel/zweetvos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:49

Misschien niet op deze maar ik ken anderen die wel DNA getest zijn op zilver en positief waren. KWPN'er (met Gelders en Groninger bloed) wel te verstaan.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 16-03-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:52

Bij KWPN komt zilverappel heel regelmatig voor. Vooral bij tuigpaarden. Er zijn diverse hensten die witte cq zilver staart en manen hebben. bijvoorbeeld Ditisem Overigens gaf Nimmerdor ook regelmatig zo'n kleur

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:53

Weet je dat heel zeker van Numero Uno: heb er namelijk 2 gezien die echt een zilveren staart hebben (bruin met zilveren/zwarte staart). Even opgezocht: IDS 24 feb 2012 pag 11: Vivona v. Numero Uno. En zo ken ik er nog een.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:57

pillow schreef:
Bij KWPN komt zilverappel heel regelmatig voor. Vooral bij tuigpaarden. Er zijn diverse hensten die witte cq zilver staart en manen hebben. bijvoorbeeld Ditisem Overigens gaf Nimmerdor ook regelmatig zo'n kleur

Zilverappel komt niet regelmatig voor bij het KWPN ... het is eerder vrij zeldzaam.

De kleur dat jij bedoeld is eerder veroorzaakt door de flaxen of sabino gen.

Ditisem is een vos ... waar zowiezo zilver nooit op toont.

En Nimmerdor is een 'gewone' bruine en heeft absoluut geen zilver. Hij was wel Sabino drager.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:01

Peterina schreef:
pillow schreef:

Zilverappel komt niet regelmatig voor bij het KWPN ... het is eerder vrij zeldzaam.

En Nimmerdor is een 'gewone' bruine en heeft absoluut geen zilver. Hij was wel Sabino drager.

Ik zei ook Nimmerdor gaf zo'n kleur en niet had zo'n kleur Er bestaat wel degelijk zilverappelvos en Ditisem is als zodanig geregistreerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:07

hoogendroog schreef:
Weet je dat heel zeker van Numero Uno: heb er namelijk 2 gezien die echt een zilveren staart hebben (bruin met zilveren/zwarte staart). Even opgezocht: IDS 24 feb 2012 pag 11: Vivona v. Numero Uno. En zo ken ik er nog een.

100% zeker! Numero Uno is gewoon bruin ... er zit geen zilver in zijn afstamming.
De 'bleke' staart en manen worden veroorzaakt door een andere gen, hoogst waarschijnlijk sabino. Maar de moeder zit er ook voor iets tussen misschien.

Is het deze Vivona: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=67150
Moeder gaat terug op
- Voltaire
- Jasper
- Nimmerdor
- Matchim XX
allemaal bekende hengsten die absoluut geen zilver dragers zijn .....
Maar dan wordt het interessant want deze stammerrie gaat terug op Gelders bloed dat verder terug 'misschien' wel zilver dragers zijn: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?h ... axniveau=6
MAAR !! als het van haar afkomstig is dan zou dit betekenen dat sedert 1940 al de paarden met bleke/witte staart en bruin gekleurd zijn geschets en opgeschreven zonder melding van die verkleuring (wat natuurlijk mogelijk is) en dat er geen andere nakomeling de kleur heeft gemanifesteert. Dit lijkt mij niet mogelijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:12

pillow schreef:
Peterina schreef:

Ik zei ook Nimmerdor gaf zo'n kleur en niet had zo'n kleur Er bestaat wel degelijk zilverappelvos en Ditisem is als zodanig geregistreerd.

Zilverappelvos bestaat niet! Wel kan een vos drager zijn zilver maar zou het nooit tonen.

Nimmerdor 'gaf' nooit zo'n kleur als je het over zilver hebt! Hij droeg de gen niet dus heeft het nooit kunnen doorgeven.

Ditisem is misschien een voorbeeld van een vos die zilver draagt in het Tuigpaard register. Zijn bloedvoering gaat terug op Gelders bloed.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:13

Peterina, ja dat is 'r.
Aha, volgens mij is Voltaire drager van het Sabino-gen, dus het kan daar vandaar komen. Wij hebben hier meerdere merries met Voltaire-bloed (uit verschillende stammen) en de meesten zijn sabino (de een met wat meer en de ander met wat minder uiterlijke kenmerken). Mysterie waarschijnlijk opgelost ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:16

Peterina schreef:
Vraag mij af of deze is ooit DNA getest op ouderschap???????

Ik vind dat je hier nogal wat durf te insinueren...
Uiteraard wordt een aangewezen hengst op DNA getest.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:31

Volgens mij werden de hengsten 10 jaar geleden niet standaard op ouderschap getest?

En ik insinueer niets, ik vraag alleen of hij ooit een DNA test op ouderschap heeft gehad.

Als ik, als fokker, uit twee vossen een zwarte of bruin gekleurd veulen zou krijgen dan zou ik ook op ouderschap laten testen. Vind het de normaalst zaak dat als een veulen een afwijkend kleur heeft van zijn ouders dat er onderzocht moet worden waar die kleur vandaan komt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:05

Peterina schreef:
Volgens mij werden de hengsten 10 jaar geleden niet standaard op ouderschap getest?

En ik insinueer niets, ik vraag alleen of hij ooit een DNA test op ouderschap heeft gehad.

Als ik, als fokker, uit twee vossen een zwarte of bruin gekleurd veulen zou krijgen dan zou ik ook op ouderschap laten testen. Vind het de normaalst zaak dat als een veulen een afwijkend kleur heeft van zijn ouders dat er onderzocht moet worden waar die kleur vandaan komt.

Je moet het boek "het paard in zijn kleurenrijkdom "van JK Wiersma eens lezen. Hier staan alle kleuren en hun verervingen in. Ook zilverappelvos. En overigens kun je van twee vossen die niet fokzuiver vos (en dat zijn de meeste vossen) zijn heel goed bruine en zwarte veulens krijgen.

Rennie89

Re: [KG]welke rassen hebben zilverappel/zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:09

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:11

ik zou zeggen rocky mountain horse het meeste lijkt op wat je beschrijft weet het ook niet anders

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:57

pillow schreef:
Peterina schreef:

Je moet het boek "het paard in zijn kleurenrijkdom "van JK Wiersma eens lezen. Hier staan alle kleuren en hun verervingen in. Ook zilverappelvos. En overigens kun je van twee vossen die niet fokzuiver vos (en dat zijn de meeste vossen) zijn heel goed bruine en zwarte veulens krijgen.

Mag ik is voorstellen dat je een boek van de laatste 10 jaar is gaat lezen en, alhoewel de zeer bekende boek van Wiersma prima was voor zijn tijd, niet eentje van de jaren zeventig refereert! De Wiersma boek is een schitterend boek met veel informatie over kleur in Nederland van meer dan 40 jaar geleden maar de genetisch informatie is helemaal achterhaald.

Vos x Vos is altijd 100% fok zuiver voor vos. Dit is een wetenschappelijk vaste regel bij kleurenerfenis bij paarden ... er zijn geen uitzonderingen op deze regel.
Als je een bruin of zwart veulen krijgt uit de combinatie vos x vos ... dan is de vader de vader niet, zo simpel ligt het!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:59

lifaya schreef:
Dit is ook een merrie met zilver :) naar mijn weten toch echt een vos: http://img94.imageshack.us/img94/3741/img7779w.jpg

Leuke mini! Lijkt sterk op een zilver-bruin, maar zou wel een zilver-vos kunnen zijn met flaxen. Weet je de afstamming?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:03

Ik heb eigenlijk geen idee, met de eigenaar is geen contact maar ze heeft wel een silverdapple (grijs)veulentje op de wereld gebracht :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:05

welsh cob

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:10

lifaya schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee, met de eigenaar is geen contact maar ze heeft wel een silverdapple (grijs)veulentje op de wereld gebracht :j

En welke kleur had de hengst?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:14

weet ik ook niet :n Ze hadden er wel een palomino hengstje staan en nog een bruin-zilver diertje.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:14

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:11

Peterina schreef:
Het is al lang bekend dat het silver gen in het KWPN bestaat. Hoogst waarschijnlijk komend vanuit het Gelders.

En ook Groningers, van oudser verwant aan elkaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:17

pillow schreef:

Niet vooral bij de Tuigpaarden maar bij de Tuigpaarden en de Gelderse. Tuigpaarden stammen af van de Gelderse.

Zilver is zeldzaam bij het KWPN.

Ditisem wordt overal als Zilverappel aangeduid NA zijn goedkeuring. Voor zijn verrichtingsonderzoek stond hij als vos in de boeken. Ik neem aan dat hij inderdaad getest is toen het DNA profiel werd vastgelegt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:27

Onze merrie was zilverappelbruin. Getest in Engeland.
Helaas was ze hetrozigoot.
Een nakomeling van de hengst Goya.

Nog even over het boek van Wierserma. Dat boek heb ik wel zo vaak door gekeken, ik heb nergens kunnen lezen dat je van 2 vossen een bruine of een zwarte kunt krijgen. Moet je me toch eens de bladzijde wijzen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:14

NatasjavE schreef:
Ik neem aan dat hij inderdaad getest is toen het DNA profiel werd vastgelegt.

Wordt er dan bij goedkeuring van een KWPN-hengst zijn hele genetische bagage wat kleur betreft in beeld gebracht d.m.v. een DNA test?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:22

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
Ik neem aan dat hij inderdaad getest is toen het DNA profiel werd vastgelegt.

Wordt er dan bij goedkeuring van een KWPN-hengst zijn hele genetische bagage wat kleur betreft in beeld gebracht d.m.v. een DNA test?

Normaal gesproken niet neem ik aan. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij dit paard wel gedaan is omdat ie toch wel heel appart gekleurd is en op de hengstenkeuring had men het over een vos en het verrichtingsonderzoek had men het ineens over een zilverappel.

Ook mogenlijk dat hij niet op kleur is getest. Het is een aaname van mijn kant.

Beste is om even de hengstenhouder te bellen.