Wat kost jouw veulenopfok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Wat kost jouw veulenopfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:29

Wij bekijken het wel per seizoen, maar nu vragen wij €90,- per maand. Dit veranderen we niet zomaar, omdat de stro prijzen omhoog zijn gegaan. Dir seizoen blijft dat gewoon hetzelfde. Ik vind gewoon niet dat je bv Januari een paardje binnenkrijgt, welke €90,- per maand betaald, dat je daar elke maand bv 10 euro bij op kunt doen. Dan hebben mensen totaal geen vastigheid. Dat is gewoon het risico van ondernemen.

Stel je voor dat het stro dit jaar super goedkoop wordt, gaan de prijzen dan weer omlaag denk je?? Ik denk het niet, die extra euro's houden ze mooi in de knip!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:50

Het belangrijkste bij die "opfokbedrijven" is vooral de zomer..
Je ziet elke zomer weer dat er veel verdroogt en paarden op kale weiden lopen . Die bedrijven moeten ook vaak voer aankopen en zijn dan in de winter ook nogal prijzig.
Ik persoonlijk zie het niet zitten om je veulen op te laten fokken waar de opfok er ff bij gedaan wordt bij bv. pensionstalling of manege.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:13

Dat is het voordeel bij de Eifel opfok. Meer dan genoeg weide. Hectares vol.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:23

Vulina schreef:
Stel je voor dat het stro dit jaar super goedkoop wordt, gaan de prijzen dan weer omlaag denk je?? Ik denk het niet, die extra euro's houden ze mooi in de knip!

Ik heb het toch echt meegemaakt dat de prijs van de opfok naar beneden ging :j

Ik stond trouwens jaarrond op ong. 100 euro per maand... Zomer was goedkoper dan de winter, maar gemiddelt per maand was het rond de 100 euro. Vond dat heel netjes voor wat de dieren ervoor kregen :j Op en top verzorging en goed voer en zoveel mogelijk naar buiten in weilenden met goed gras. (zomers dag en nacht en als het weiland te nat werd alleen overdag) Nu had ik het geluk dat ik bij een kleine opfok terecht kon, want ik ben geen voorstander van grote groepen :o

Vorig jaar had ik 2 merrieveulens en deze besloten we zelf op te fokken. We hebben de ruimte en met merries is het allemaal net een tikkie makkelijker :j

Hoe we het dit jaar gaan doen weet ik nog niet... Heb nu 1 hengstveulentje en nog 1 drachtige merrie en het is nog even bedenken en afwachten wat we gaan doen :o

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:50

Natuurlijk zullen ze er wel zijn, die ook weer omlaag gaan in prijs. Maar de meesten niet.

Dit jaar gingen bij de meeste opfok bedrijven de prijs omhoog ivm stro. Er zijn maar heel weinig die dat zelf van eigen land halen. Wij ook niet. Deze winter zijn de stro prijzen hier drie keer verhoogd. Wij kiezen er dan voor om dat op ons te nemen en niet door te verrekenen naar onze opfok klanten, dan had ik in één winter drie maal moeten verhogen in prijs.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:57

Het BTW tarief gaat per 1 juli naar 19%. Ben benieuwd wat collega's met de prijs gaan doen...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:11

Ik betaal 100€ per maand, winter en zomer. Altijd op de wei, s winters ook, in de Belgische Ardennen, dus goed voor een goede gezondheid later.
Ze krijgen natuurlijk in de winter eten en hooi bij, hooi is gewoon zoveel dat ze willen. In de zomer is gras meestal genoeg, ze willen trouwens geen hooi tijd dat er gras ligt.