Moét een veulen afgespeend worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Moét een veulen afgespeend worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:34

Zo lang drinken komt niet zoveel voor, maar van wat ik me herinner is het niet echt gezond. Informeer bij de DA voor mogelijke problemen hierdoor.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:02

Mijn oplossing zou zijn...
Ga naar een welkoop winkel (oid) en koop daar een anti-drink beugel voor koeien, die normaal in de neus van de koe bevestigd moet worden. Naai die vast aan het neus stuk van een goed strak zittend halster en zet ze maar op de wei.. Cru, maar drinken was wel over :D

Heb dit gedaan toen mijn, ruim een jaar oude, jaarling bleef drinken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:09

Het kan problematisch zijn voor het uier van de merrie. Van uierontsteking kunnen ze behoorlijk zwaar ziek worden.
Daarom zou ik er mee uitkijken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:40

Wat hier vooral erg hielp was het tyrip systeem. ;)

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:47

Zolang de merrie het aankan is het geen probleem.
Ik heb eens een 2 jarige gehad die nog steeds bij haar moeder dronk :o
Ooit een poging gedaan om haar af te spenen maar na 6 weken kwam ze weer bij haar moeder in de wei en ze ging gelijk weer drinken en mama vond het prima.
Hoe ouder ze werd hoe minder vaak ze dronk en ze is ermee gestopt toen haar moeder naar de hengst ging toen zij 2 jaar was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:53

smurfje schreef:
als het veulen oud genoeg is. dan drinkt hij gewoon niet meer bij zijn moeder.
en de moeder maakt dan geen melk meer aan.
Denk je... Ik heb twee- en driejarigen onder de moeder zien kruipen..

Melk produceren kost enorm veel energie en dat kan echt vreten aan een merrie (invallen, mager zijn e.d.) dat is reden om te spenen. Daarnaast worden hengstveulens op een gegeven moment erg vervelend naar hun moeder toe (klimmen e.d dat een rot schop niet uit zal blijven met mogelijke ongelukken aan toe. Merries zijn de veulens, zeker de hengstjes met 5 a 6 maanden vaak meer dan zat.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:40

Ik heb in elk geval absoluut niet de indruk dat mijn merrie er van afziet, dat het zelfs zij is die wil dat het veulen drinkt... Ze is echt een moedertje. Als ik zou merken dat ze toch mager wordt of last krijgt aan de uier, zou ik ze meteen weer scheiden. Maar ik zou liever niets doen als het niet echt nodig is. Mij stoort het niet. Het veulen wordt heel goed opgevoed in de kudde en ik kan er perfect mee werken (wegnemen van de groep om te wassen/hoefsmid/borstelen, licht grondwerk,...). Ik ga het denk ik nog wat afwachten en zien hoe frequent ze nog drinkt.