Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:06

altijd :j

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:16

Peterina schreef:
Maar ja Arie als je dat doet dan wordt je ook scheef aangekeken. En of je valt dan indirect de Stamboek/en aan en hun beleidt of je wordt aangekeken als iemand die niet weet waar ze over spreken.
Dus de meeste steken hun nek niet uit hier op bokt en houden wijzelijk hun mond!

En gelukkig behoor ik ook niet aan het genre die met baard en sigaar op de tribune van de HK zit! Grijze haren komen met de jaren niet met ervaring ... jammer dat mensen dat ook niet snappen! :(:)

De hengsten met een chip benoemen wordt een iets lastiger verhaal. Ik heb bij en met niemand een belang, ben dus zeker van niemand afhankelijk, ben grijs (als de kapper niet ingrijpt) en rook nog net geen sigaar (smaakt mij nl. niet). Ervaring heb ik opgedaan met het het verstrijken van de jaren en door de fouten die ik zeker heb gemaakt, en ja daar heb ik zeker grijze haren van gekregen....

Ik fok tegen alle gedrang in, ik lig graag met mensen overhoop (daar wordt men wijzer van) en wordt er zeker niet rijk van. Ik ben een fokker die doet wat ze denkt te moeten doen.

We hebben een paar leuke paarden gefokt maar dan ben je er nog niet. Het laten trainen van je paard vanaf het ZZL-niveau (dan heeft een paard al laten zien wat het kan en is te testen voor het zwaardere werk) brengt nog veel meer risico`s dan die paar centen van het dekken en opfokken. De risico`s van training dient de fokker/eigenaar goed in te schatten maar let op!... daar zitten wel de grootste risico`s, Voor je het weet, is je portomonaie leeg, zit je met een verreden/krom paard, krijg je tussentijds een grote bek van de ruiter/amazone of mag je je als eigenaar zelfs nog verantwoorden voor een rechter en dat alles met een gezond gefokt paard wat meer kan dan gemiddeld en met de beste bedoelingen.

Ik ben zeker voor een zo`n gezond mogelijke fokkerij maar... een hengst met echt kwaliteiten die lijkt te passen op een merrie van mij, heb je toch een kans dat ik het probeer.
Wij gaan nl. voortaan voor de gezondheid van een paard zover als dat wij dat belangrijk vinden. Het belang van het door ons gefokte paard en dat van ons zelf gaat voor wat/wie dan ook maar vindt.
Wij dragen de kosten, wij dragen de verantwoordelijkheid en zorgen voor ons fokproducten tot zelf op hogere leeftijd en tegen alle gedrag in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:43

sportfokker

Re: Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:52

Sezuan kan uitstekend uit de voeten met zijn chip. Iedereen die erbij wil dekken wens ik veel succes, daar niet van, al zou ik het zelf niet meteen doen.
Het goede van deze goedkeuring is dat iedereen het gewoon weet. Je kunt dus een afgewogen keuze maken. Dat is iets anders dan bij bv het NRW stamboek. Een aantal jaren terug stond er in hun keuringsvoorwaarden dat goedgekeurde hengsten maximaal 3 chips mochten hebben!!

Overigens is onze eigen ervaring dat de grootste paarden ook de grootste kans hebben op OC en OCD. En als wij van de 40 veulens er 1 hebben gehad met OCD, dan durf ik wel te stellen dat de opfok en voeding een grote rol spelen, want wij gebruiken altijd veel verschillende hengsten, ook buitenlanders.
Maar hoe groot is Sezuan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:10

Citaat:
Sezuan, de openbaring van de Deense hengstenkeuring en verrichtingskampioen, is voor de Nederlandse fokkers beschikbaar via De Watermolen. De driejarige zoon van Blue Hors Romanov, één van de olympische troeven van Edward Gal, is een fenomeen met zijn uitzonderlijke bewegingskwaliteiten, balans, afdruk en zelfhouding. Sezuan werd goedgekeurd in Denemarken. Weliswaar wel met een OC-bemerking op de knie. Het gaat om een minimale structuurverandering van het bot, niet om een losse chip wat op internet wordt beweerd.

bron:
Deense droomhengst Sezuan via De Watermolen verkrijgbaar.
http://www.watermolen.net/index.php?c=N ... e=4&id=131

Citaat:
Het gaat volgens dekstation De Watermolen om een minimale structuurverandering van het bot, niet om een losse chip wat door de Deense hengstenkeuringscommissie werd beweerd.

bron:
http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/24 ... watermolen

s0173957

Re: Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:57

Kwestie van de mensen compleet verkeerde info t egeven...
Imo is Sezuan een van die hengsten waarbij je door een afvlakking moet zien, maar daar gaan velen mij niet in volgen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:51

Vertel het eens in nederlands. ;)