Hoefbevangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:42

Jeetje dit ziet er niet best uit. Volgens mij heeft deze pony al heel erg lang geen hoefsmid gezien. Er zijn zat hoefsmeden in friesland die kun je gewoon bellen, er is altijd wel eentje die wel tijd heeft. Dit moet je niet langer aankijken de pony heeft erg veel pijn zo.

Maar hoe staan de rest van de pony's erbij? Als die ook nooit een smid zien dan lijkt het me inderdaad beter om 144 in te schakelen want dit is best wel heel ernstig.
Hoop dat je nog een update gaat plaatsen hoe het verder met de pony gaat.

Het is overigens niet men pony maar mijn pony.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:12

De dierenarts is geweest, hij heeft nu pijnstillers, en hij zei hij zal nooit meer echt mooie hoeven krijgen, maar het komt wel goed, en hij heeft er wat aan gedaan nog, zodat hij nu al wat minder last heeft, en de smid komt gewoon dinsdag, en hij staat nu lekker op hooi en water..
Hij zei hij loopt nog goed voor zijn doen, en hij is nu ook wel kwiek en vrolijk, hadden em zo straks even in de bak gelaten, en hij was gewoon heel vrolijk gelukkig :)

De hoeven van hem zijn nooit echt goed geworden na de eerste x dat hij bevangen is geweest, maar toen hij na die mensen toe ging was het gewoon een vrolijke gezonde pony.

En ik bel er morgen heen, en ben van plan om men andere er ook weer weg te halen, want wil niet dat die hetzelfde lot krijgt als Richard.
En voor de rest zagen die er goed uit, alleen te dik..! Dus Oscar moet er ook maar weg :)

En de reden staat erin, en de reden dat ik ze nu weer terug kan nemen, is omdat ik nu niet meer alleen alles op hoef te hoesten, heb nu een vriend die me er in mee helpt :)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:21

Dus waarschijnlijk idd een verwaarloosde bevangenheid. Wat ik al eerder zei, vraag de smid om gefaseerd deze hoeven weer terug in model te brengen, dus niet in 1x te rigoreus. En waarschijnlijk is het dus idd een oude bevangenheid die nooit behandeld is. Het is, ik in de toekomst, heel belangrijk de hoeven zeer regelmatig te laten bekappen, ik zelf wacht nooit langer dan 8 weken, maar 5 weken is ook wel eens voorgekomen. Fijn dat je de andere pony er ook weg kunt halen. En er zijn nog meer ponies? Dan is het toch verstandig om evt. via,via, de dierenbescherming in te seinen, want mensen die zo iets laten gebeuren zijn geen verantwoorderlijke eigenaren.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:24

Dank je mysa, en klopt dat zei de DA ook nog, dit kan er niet in 1 x af, maar in sessie's zeg maar :) Dus dat gaat zeker goed komen :)

En ja ze hebben nog 3 shetjes ( met Oscar erbij ) En 2 haflingers...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:35

Fijn om te lezen dat de DA is langsgeweest TS, top dat je niet langer gewacht hebt! Ik hoop voor je dat hij straks weer pijnloos door het leven kan!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:39

Thnx Wildgirl :) Hij lag er vanmorgen vreselijk bij moet ik zeggen, hij lag bij me op schoot met zen hoofd, dus ik dacht dit is het, heb meteen weer gebeld na de Da en die kwam meteen gelukkig, ik ging men paard even voeren, en zo ging Richard staan, en toen kwam de DA er aan lopen, dus men vriendin en ik liepen naar hem toe om hem te helpen met zen spulletjes, en toen kwam kleine Richard al half rennend en hinnikent achter ons aan haha :)
En ik hoop ook echt dat het goed gaat komen, maar zie het nu wel weer wat beter in als gisteren :)

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:27

En dan nog een foto van de hoeven, van hoe ze er ongeveer rond die tijd dat ik hem weg heb gebracht Afbeelding
Deze foto is rond dezelfde tijd genomen als die op de pagina hiervoor, maar het kan best dat hij hier net bekapt is dat dat die andere foto hij nog bekapt moest worden :)
heb zoveel foto's ( ook door elkaar staan ) dus weet niet precies de datums ervan :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:11

Dat is wel heel duidelijk, dat het een verwaarloosde hoefbevangenheid betreft. Erg sneu en totaal onnodig. Na hoefbevangenheid ontstaat een groeispurt in de hoeven en moet er gewoon heel vaak bekapt worden. Pony hier in de buurt stond er net zo bij en kon gek genoeg ook nog gewoon draven in de wei. Is met iedere 6 weken bekappen weer goed gekomen. Maak niet de fout om bijvoorbeeld om de 9 weken te laten bekappen, nog beter is om het vooral in het begin nog vaker dan iedere 6 weken te doen. Wat je hoefsmid ook kan helpen zijn rontgenfoto's zodat hij kan zien hoe het hoefbeen zit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:15

Goed dat de dierenarts is geweest en dat hij nu pijnstillers heeft. Komt met goede zorgen vast goed.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:50

@ Kinka : Ja idd, de DA zei het ook al eerste tijd gewoon even afwachten hoe snel het groeit en dan om de 5/6 weken de smid erbij halen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:52

ik heb bij die van mij weleens na 4 weken de smid er al weer bij gehad en dan tussendoor zelf nog wat veilen. Het gaat echt zo hard dan bij ze...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:53

In het begin is zelfs iedere 3 weken niet heel raar. Goed naar je smid luisteren en liever een keer te veel dan een keer te kort hem er bij.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:56

@ Polly : Klopt want hij heeft het al eens eerder gehad, dus had de smid er al vaker bij...
En nu gaan we gewoon afwachten hoe snel het nu gaat groeien, en dan maar om de 3 weken of 4 weken, als dat nodig is :) Hij moet gewoon weer de oude worden!

Thnx voor jullie reacties!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 01:36

Wat ik even niet helemaal begrijp...hij was dus al eens hoefbevangen geweest toen hij van jou was?
Neem aan dat je dan dus ook weet hoe daarmee om te gaan...dus waarom een halve kilo biks erin?
Dat is wel het slechtste wat je kan doen bij een zwaar bevangen paardje?

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 07:38

Hij is al een tijd niet meer acuut bevangen, en is nu juist aan de dunne kant, heb bix met weinig eiwitten erin, ik wist niet hoelang hij geen eten en water had gehad, en had op dat moment geen hooi, alleen vet kuil en bix, nou dan lijkt me een half kilo'tje bix geen drama...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:39

Een halve kilo, dat krijgen mijn drachtige, vol in het werk staande merries niet eens!

Voldoende hooi en een vitamine supplement lijkt me beter op zijn plaats. Eerst zijn voeten goed krijgen, dat dunne is van latere zorg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:02

En ze worden niet bevangen van eiwitten maar van suiker, dus bix met weinig eiwitten er in zegt me ook niet zoveel :) Als hij te dun is naast je ruwvoer gewoon een voer voor hoefbevangen pony's (safe and sound van D&H, Marstall vito enz) en je kunt dan eventueel een scheut (omega)olie overheen doen. Daar is mijn te dunne ex-hb'er van opgeknapt. Die krijgt overigens ook nog geen halve kilo en dat is een welsh. Ik vind het dus ook wel veel. Het op goed gewicht krijgen vind ik best lastig bij een ex-hb pony. Want je kunt er niet zomaar van alles instoppen.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:45

Dat was vrijdag, hij staat nu ook alleen op hooi, heb zonet die mensen gebeld en haal men andere pony er ook weg, dus daar ben ik erg blij om:D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:58

Top dat je het diertje weer teruggehaald hebt - met wat 'sleutelwerk' kan dit best weer goedkomen. Maar hoe is het met de andere? Staat die er nog en is die net zo slecht verzorgd?
Wat hadden die mensen als excuus dat hij er zo aan toe was?

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:26

Die mensen hadden geen exuus, die zouden em na een goed plekje brengen hadden ze er over, en heb Oscar wel bekeken die is gewoon vet voor zover ik het kon zien. Die haal ik uit men werk gelijk ook op en bekijk hem dan meteen goed, en plaats van hem ook wel even foto's :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:13

Goed dat je ze allebei terug haalt! Succes met de verzorging, hoop dat alles goed komt met ze.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:14

Is het wellicht een idee om aangifte te doen? De toestand van de eerste pony is met recht mishandeling te noemen namelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:19

Het is wel te op te knappen maar alleen door een hele goede smid die weet wat ie doet.

En wat schandalig zeg. Dit is weer een geval van bewijs, dat je nooit gratis paarden weg moet geven, daar wordt toch minder goed voor gezorgd en of misbruik van gemaakt.

Die mensen moeten zich rotschamen.

Je kan beter die andere 2e pony ook mee terugnemen.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:49

Aangifte laat ik me hier niet over uit want weet niet in hoeverre dat word doorgespeeld en heb geen zin in gezeur, anders maar even een pb sturen daarvoor :) en @ragdollcat ik haal vanmiddag na men werk die andere ook op :D thnx voor de reacties!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:27

Zou je misschien ook foto's willen plaatsen van die 2e pony? Ben wel erg benieuwd hoe die eruit ziet.
En hou je ons op de hoogte van de vorderingen bij de 1e?