Arabier sterker dan andere rassen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:13

Femke schreef:
Ja, zeker!
Hoe dichter 't bij de natuur ligt, hoe sterker ze over 't algemeen zijn.
En natuurlijk hoort een arabier ook in dat lijstje thuis. Het paard is van oorsprong gevormd door de natuur.

En zoals ik al eerder zei wij hebben ook heel veel invloed op het gesteldheid....
officieel hoor je natuurlijk te fokken naar het fokdoel.

Maar het is dan niet zo dat ze onverwoestbaar zijn :+

amyz

Re: Arabier sterker dan andere rassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:55

Arabieren zijn al duizenden jaren gedomesticeerd, daardoor zijn ze ook zo verschrikkelijk mensgericht :)
Overigens staat de Arabier inderdaad bekend om de keiharde benen, maar dat betekent inderdaad niet dat ze onverwoestbaar zijn. Mijn Av had een tijdje geleden een misstap oid (krijg je met die lange benen) en had gelijk een peesblessure. Ken beuren :+

Als je gaat kijken naar robuust zou ik zeggen; koop een Welsh, een Hill pony. Die leven nog in de heuvels. Merk je ook gelijk aan hun karakter (alles behalve mensgericht) maar die zijn keihard.

Maar eigenlijk is fokrichting en opfok zó bepalend... Mijn Welsh ben ik van veulen af aan veeeel mee naar buiten geweest en die heeft keiharde benen (stond sowieso ook erg goed op zn benen).

Denk dat het haast onmogelijk te beantwoorden is.... Verschilt zó per paard...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:30

dandir schreef:
Dat dacht ik ook al : de mijne had al een maagzweer..... :?

Zo denk je wel heel kort door de bocht. Dat komt niet door het ras, maar door de voeding 9 vd 10 keer. :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:18

En daar schijnt zelfs 50 a 60 % van de paarden wel eens last van te hebben, dus die telt idd niet!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:33

Ik moet wel zeggen dat Daytje sneller kleine issues heeft dan de anderen (niet-Arabieren) op stal. Als er eentje een vies oog heeft, is hij de eerste die aangestoken is. Hij heeft het het snelst koud en heeft als enige een pesthekel aan regen *\o/*
Nu is dit laatste ook karaktergebonden natuurlijk.

Verder is het een keiharde. Hij heeft door zijn babyhuidje het snelst wondjes (hij staat in een groep met hengsten en ruinen gemengd), maar geneest ook het snelst. Laat niet zo snel merken als er wat is en als je niet op hem past, doet hij het ook niet. Hij loopt zich rustig dood.
Ik denk dat dit te danken is aan de loyaliteit van de AV.

Het is denk ik een beetje kiezen of delen. Je kiest voor een uniek karakter, wat je naar mijn weten in geen enkel ander ras terug vindt, maar daarvoor terug moet je wel een beetje extra op ze passen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:31

Arabieren hebben hun maat mee, in die zin: hoe kleiner, hoe taaier. Dat is een feit. En arabieren zijn niet groot. En daarmee hebben ze ook minder beengebreken dan grotere rassen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:27

Daar zit inderdaad ook wel wat in. Nu moet ik zeggen dat Day met zijn 157 wel aardig aan de maat is, dus of het dan nog geldt...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:56

Of ze daadwerkelijk sterker zijn dan andere rassen weet ik niet, maar ik weet wel dat ze ontiegelijk hard zijn voor zichzelf.
2,5 jaar geleden kwam de dierenarts voor mijn paard, omdat hij ingevallen was en niet wilde aankomen, stonk, en steeds last had van mok. Verder was er niks aan hem te merken, hij was super levendig, vrolijk, en ik reed nog bijna elke dag, en dan was hij super pittig. Uit het bloedonderzoek kwamen idioot hoge leverwaardes, wat de DA nog nooit gezien had, en ze zei ook dat het bijna onmogelijk was dat hij uberhaupt nog op zijn benen stond (laat staan dat ik er nog mee kon rijden!)

Nu ik het wist kon ik er rekening mee houden, en hij heeft dan ook bijna 2 jaar lang stil gestaan ivm zijn ziekte. Maar wss als hij echt had laten zien dat hij ziek was waren we al veel te laat geweest.. Ik heb ervan geleerd en ik pas nu onwijs goed op hem. Zodra er een klein iets is wat ik niet vertrouw dan gelijk de DA erbij, want als ik wacht tot hij iets laat merken ben ik al te laat.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:03

Ik denk dat Arabieren zeker behoren tot de sterkere rassen. Ik heb mij door een veearts laten vertellen dat meer dan 70% van de warmbloedrassen (met name dus KWPNers) niet door de klinische keuring kwamen op zijn kliniek. Ocds, athrose, hoefkatrol en noem maar op steken steeds vaker de kop op (niet alleen bij kwpn'ers hoor ;) ). Op mijn stal, waarvan merendeel warmbloedrassen, heeft 9 van de 10 wel wat. Echt niet normaal hoor :n. En dat heeft echt niets met de baasjes of de stalmanagement te maken, want ze zijn juist enorm goed voor de paarden. Mi komt het door het beleid van de fokkerij. Dressuurlijn op dressuurlijn is gewoon vragen om problemen :n ...
Nee, ik hou het verder op Arabieren, vooral nadat ik heb gezien hoeveel ellende mijn vrienden hebben (gehad) met hun paarden.

Oh ja, Ik heb overigens wel een 2-jarige kwpn'er (met flink wat gelders bloed wat ik trouwens liever zie), die te koop staat en niet om de reden die ik hierboven heb aangegeven :+.