hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:39

Dat heb ik dus niet, ik vertrouw Cantaor gewoon zoals ik mijn andere paarden vertrouw (behalve tijdens het echte dekken). Als ik dat niet kon bleef hij geen hengst.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:49

Cyrina schreef:
Dat heb ik dus niet, ik vertrouw Cantaor gewoon zoals ik mijn andere paarden vertrouw (behalve tijdens het echte dekken). Als ik dat niet kon bleef hij geen hengst.

Maar als je een echte paarden mens bent en je kan er goed mee omgaan en je weet hoe je ze juist benaderd en goed op kan voeden. dan is er respect en vertrouwen wederzijds, net als elk paard. Alleen kunnen heel veel mensen dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:23

Cyrina schreef:

Jij hebt jouw Cantaor al jaren en dan zou dat ook moeten....ik pas een jaar en tja tanden in je wangen...ik weet het niet, misschien wel niet :+ van mijn ruin weet ik dat hij mij nooit wat zal doen.....daar heb ik een hele goede band mee....mijn mijn anda moet dat nog groeien, maar als ik hem over een jaar of 2 jaar nog steeds niet vertrouw dan laat ik hem ook castreren....maar of dat ook in de ballen zit...weet ik niet, ken zelfs merries die ik nooit helemaal vertrouw en ook niet te vertrouwen zijn..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:52

Ik heb mijn (AV) hengst gekocht toen hij 3 was. Super braaf en echt geen Hengst. Met 4 jaar begon hij onder het rijden andere hengsten te grijpen. Stalhoudster heeft hem toen 1x meegenomen met een buitenrit en hem 1,5 uur uitgedaagd waarbij hij uiteraard niks deed. Pas de laatste 500 m wilde hij de andere hengst grijpen. Gezien zij watervlug was heeft hij toen acuut een ongelooflijk pak op z'n falie gehad en tot op de dag van vandaag, 20 jaar later, heeft hij het nooit meer geprobeerd.

Naar mensen toe heeft hij nooit hengstengedrag vertoond, alleen dus naar andere hengsten onder het rijden. Hoe het met hem zou zijn afgelopen als hij dus niet die lik-op-stuk afstraffing had gehad weet ik dus niet'maar ik weet wel dat ik destijds op het punt heb gestaan om hem te laten castreren. Echter na die afstraffing voelde je dat hij ging lopen loeren en was een simpele stem waarschuwing voldoende om hem van z'n plannen te laten afzien.

In juni wordt hij 24 en mensen die hem niet kennen geloven niet dat het een hengst is. Blijft braaf in z'n box staan met de deur open, is favoriet van de dochter (9) van de stalhouder met binnenzetten en vindt knuffelen als een echte vent betaamd "not-done" maar heel stiekum geniet hij er toch wel van.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:54

Ik heb veel verschillende ervaringen met hengsten, het verschilt echt per paard. Maar het brave of onhandelbare zit er vaak al van jongs af aan in. Ik heb een goedgekeurde hengst gereden bijvoorbeeld en die kon ik met zijn neus tegen een merrie aan parkeren (even voor het idee ;)), en dat deed hem niets. Maar mijn paard Pathos was niet te doen als hengst, zodra er een ander paard in de bak kwam tijdens het rijden was het héél hard rennen en niet meer stoppen, en hij gedroeg zich echt als een malloot. Het was sowieso niet de planning om hem te laten dekken, maar was wel mooi geweest als we hem hengst konden laten. Maar dan moest hij zich dus wel bij andere paarden in de buurt kunnen gedragen, aangezien het een sportpaard moest worden. Dus vandaar de keuze van castratie.

Mijn andere paard is nu 6 en is ook nog hengst, en dat blijft hij zolang hij zo braaf als nu blijft. Ik geef hem geen speciale behandeling omdat hij hengst is, het is gewoon een paard en als hij zich misdraagt ben ik consequent, maar dat ben ik bij andere paarden ook. Ik ga niet extra voorzichtig doen, want juist vertrouwen vind ik heel belangrijk. Hij maakt af en toe wel een geluidje of hinnikt als hij een ander paard ziet/hoort, maar dat vind ik prima. Zolang hij verder zijn aandacht maar bij mij houdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:39

zeker wisselend per hengst (en ik heb toch al heeeeeeeel wat pre hengsten in handen gehad)
van de 4 die ik zelf heb, 2 vanaf jongs af aan, 1 wat ouder en niet zadelmak..., is de jongste wel macho maar handelbaar. 1 heb ik echt noodgedwongen moeten ruinen met 6 1/2 jaar. Die zat zichzelf zo in de weg, dat hij mager werd, zijn spiegelbeeld aanviel, en alleen maar boos was.
Na een periode van aankijken of het gedrag nog veranderde heb ik bij hem de knoop doorgehakt en hem geruind.
Voor hem een stuk rustiger.
De middelste, is 1 groot bravour typje , die zeker de beste mooiste en allerbelangrijkste wil zijn van alles om hem heen (onzeker gedrag) en je zal je mannetje moeten staan bij hem.
De jongste (leidertyp) is prima handelbaar, vind alles om hem heen leuk. Met andere rijdend in de bak geen probleem (in het begin wel druk) Bij hem is het niet nodig om hem te castreren.
het is natuurlijk wel van belang, waar je staat , hoe andere omgaan met jou hengst en of er rust op stal is.
overigens heeft diegene die ik heb moeten ruinen pas met 5 1/2 jaar de omslag gekregen dat ie hengst was en kreeg hij die verhoogde testosteron dingen. Als veulen was hij de makkelijkste van allemaal.

4 jaar zegt dus helemaal nog niets...die omslag kan ook later komen.

even tussendoor
Fuego was ook geen makkelijk mannetje in zijn jonge jaren :D ;)
de eigenaar zat destijds met zijn handen in zijn haar
nu loopt hij de sterren van de hemel op olympisch nivo 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:16

Ik ga het zien....hoop het natuurlijk niet.....hij is de enige die echt een dikke knuffel komt halen en die kan je dan ook lekker bij zijn zachte lippen pakken voor een dikke pakkerd...

Maar we staan op scherp met het komende lenteseizoen.... :D 1 deel is al hoog genoeg gemaakt van de wei....buren hebben merrie...zit wel nog wat ruimte tussen, maar je weet maar nooit...als hij die andere 2 maar niet in elkaar slaat.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:40

Drunksheep schreef:
Ik heb veel verschillende ervaringen met hengsten, het verschilt echt per paard. Maar het brave of onhandelbare zit er vaak al van jongs af aan in.

Even naar de natuur. De meerderheid van de hengsten heeft geen karakter of ambitie om ooit zo hard te gaan knokken met andere hengsten en haremhengsten dat ze een eigen groep merries kunnen veroveren. Die blijven gewoon heel hun leven in een vrijgezellengroepje rondhangen, en verdedigen daar hun plekje tov jongere hengsten die komen aanlopen.
Dit type hengsten is prima heel hun leven met een stabiel karakter in een mannengroepje te houden (hengsten, toch opletten met ruinen er bij, als het eens escaleert trekken die aan het kortste eind). En merries in die mannenwereld brengen is geen goed idee.
Met de zeldzame treffer met een haremhengst zal je wat anders moeten verzinnen.

russel schreef:
Maar we staan op scherp met het komende lenteseizoen.... :D 1 deel is al hoog genoeg gemaakt van de wei....buren hebben merrie...zit wel nog wat ruimte tussen, maar je weet maar nooit...als hij die andere 2 maar niet in elkaar slaat.....

Terecht, hou het maar goed in de gaten, en als de weidegenoten ook maar lichte sporen van angst beginnen vertonen, onmiddellijk ingrijpen en scheiden (voor er eentje door de versnipperaar gehaald wordt. Ik spreek uit ervaring ;) )
Laatst bijgewerkt door Ruga op 12-03-12 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:43

mensen maken zich altijd dik om hengsten..
met de juiste concequentie kan jou hengst hengst blijven !!!

diane_bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:28

Als je bang bent om te knuffelen kan je misschien toch het beste voor castreren gaan, ok al vind ik het persoonlijk zonde.
Maar het is nog jammerder dat jouw angst tussen jou en je paard komt te staan. Hengsten kunnen ontzettend lief zijn en inderdaad ook erg van knuffelen houden. Maar er zijn ook de hengsten die moeilijk hanteerbaar zijn.
Dus kies wat jou het beste gevoel geeft bij jouw paard.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:45

Mijn PRE-hengst heb ik mn handen vol aan gehad in zn pubertijd, maar staat nu naast een merrie op stal en naast de rest van de kudde op het land met merries en 1 ruin. Ja, soms is ie weer even hengst, zeker in het voorjaar, maar is goed te corrigeren, als je maar weet hoe en het niet op de spits drijft (in zijn geval). Sommige mensen kunnen niet met hem door 1 deur, maar of dat nou persé met zijn hengstzijn te maken heeft, betwijfel ik. Belangrijk naast goede opvoeding, consequent zijn etc. is vooral wat te doen geven. Lekker rijden of ander 'werk' zodat ze evt. te veel aan energie, frustratie of anderszins kwijt kunnen.

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:36

Leuk topic om te volgen! Ik heb zelf helaas nog nooit met hengsten gewerkt, maar ik lees overal dat PRE hengsten dus heel rustig en relaxt kunnen zijn. Ik vroeg me af, is het mogelijk om (met de juiste paarden) bijvoorbeeld een hengst en een merrie naast elkaar op stal te zetten? Ik zie mezelf in de toekomst namelijk wel twee paarden hebben, liefst een of twee PRE's, maar hoe reëel is het om een hengst en een merrie te nemen?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:48

Hier staan ze juist naast elkaar, gewoon met tralies, dus ze kunnen neuzen en ook buiten in paddocks naast elkaar. Hoe meer je hengsten gewoon tussen de merries houdt hoe minder achterlijk ze doen als ze een merrie zien. Wel altijd oppassen als je een hengst heb die wel een tijd bij merries is weg gehouden, of een jonge puber die uit de opfok komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:27

Mijn 2 jarige Lusitano hengst komt binnenkort uit de opfok naar huis.
Hij komt op een stal te staan waar hij met een groep ruinen in de wei gaat, echt super!
Ik hoop ontzettend dat het goed gaat en blijft gaan, dan kan hij nog even hengst blijven en lekker uitgroeien en uitzwaren!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:34

Wat verstaan jullie onder pubertijd?

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:39

Cyrina schreef:
Hier staan ze juist naast elkaar, gewoon met tralies, dus ze kunnen neuzen en ook buiten in paddocks naast elkaar. Hoe meer je hengsten gewoon tussen de merries houdt hoe minder achterlijk ze doen als ze een merrie zien. Wel altijd oppassen als je een hengst heb die wel een tijd bij merries is weg gehouden, of een jonge puber die uit de opfok komt.

Dank je wel! Goed om te weten. Wat een schitterend ras toch, in alle opzichten!

Wat ik me ook nog afvroeg: is dit ras eigenlijk ook geschikt voor een sprongetje? Of houden de meeste daar gewoon niet van?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:41

Klein sprongetje kan altijd. Sommige kunnen echt goed springen, maar dat is lang niet standaard.

Pubertijd is net als bij mensen verschillend, de een begint eerder dan de ander, maar denk hierbij aan beginnend 2 jaar voor de hele vroege, tot eindigend op 6 jaar voor de late heren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:41

Cyrina schreef:
Klein sprongetje kan altijd. Sommige kunnen echt goed springen, maar dat is lang niet standaard.

Pubertijd is net als bij mensen verschillend, de een begint eerder dan de ander, maar denk hierbij aan beginnend 2 jaar voor de hele vroege, tot eindigend op 6 jaar voor de late heren.

Ik snap 'em. Zelf geloof ik daar dus niet zo in.. Ik koppel pubertijd toch echt aan de verandering in het lichaam, de overgang van kind naar man/vrouw. Het intreden van de (geslachts)hormonen speelt daarin een belangrijke rol i.m.o. Dat gebeurd bij een hengst dus op het moment zijn ballen in gaan dalen en de hormonen (testosteron) een rol gaat spelen. Als een paard op 6 jarige leeftijd nog veranderd van gedrag kan ik dat voor mezelf niet aan pubertijd koppelen aan bovengenoemde redenen.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:55

mijn Criollo hengst van bijna 4 is ook echt een knuffel. Hij loopt nu tussen de merries en de dames zetten hem wel op z'n nummer. Sinds kort begonnen met longeerwerk en naast de bak ligt de wei van de buren, met zowel merries als ruinen. Die zijn wel interessant, maar hij blijft netjes op zijn rondje lopen, maakt af en toe een bokkesprong als de buren ook gaan rennen, maar dat vind ik niet echt typisch voor hengsten.
Mocht hij toch vervelend worden, wordt hij geruind. Daarnaast vind ik het jammer dat ik hier in de buurt nergens op een manege met hem mag komen en dus volgend jaar niet eens een onderling wedstrijdje kan rijden.
Ik denk inderdaad dat je met alle paarden consequent moet zijn, maar dat je met hengsten wat meer moet opletten, vooral in het voorjaar als de hormonen opspelen. Maar ook merries kunnen dan behoorlijk lastig zijn en hebben een consequente hand nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:57

Jessix schreef:
Dat gebeurd bij een hengst dus op het moment zijn ballen in gaan dalen en de hormonen (testosteron) een rol gaat spelen. Als een paard op 6 jarige leeftijd nog veranderd van gedrag kan ik dat voor mezelf niet aan pubertijd koppelen aan bovengenoemde redenen.

dus de pubertijd zou dan zijn rond 1 a 2 jaar al?
en daarna niet meer, of loopt dat dan nog een paar jaar door tot ze echt volwassen zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:59

Pubertijd van de PRE is mijn ervaring tussen de 4 1/2 en de 6 of 7
het andere haantjesgedrag zie ik niet als puberen, maar onzekerheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:09

Nouvel schreef:
Jessix schreef:
Dat gebeurd bij een hengst dus op het moment zijn ballen in gaan dalen en de hormonen (testosteron) een rol gaat spelen. Als een paard op 6 jarige leeftijd nog veranderd van gedrag kan ik dat voor mezelf niet aan pubertijd koppelen aan bovengenoemde redenen.

dus de pubertijd zou dan zijn rond 1 a 2 jaar al?
en daarna niet meer, of loopt dat dan nog een paar jaar door tot ze echt volwassen zijn?

Geen idee. Wellicht dat het even duurt, net als bij mensen? Op de leeftijd 1 a 2 jaar wanneer de hormonen dus inderdaad toenemen merk je wel dat hengstjes bijvoorbeeld gaan bijten of hun voorbeen eens uitslaan. Meer babbels krijgen in de kudde. Hengsten van 2 a 3 verlaten de kudde dan ook om die reden. (of worden er gewoon uitgezet :+ )

Waarom mensen op vaak latere leeftijd verandering merken in het gedrag van hun paard is mij een raadsel. Ik heb dat zelf ook nooit meegemaakt met mijn eigen paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:13

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:19

bedankt voor de tip, ik ga even lezen!

ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven waarom paarden op latere leeftijd veranderen, mijn ervaring is dat paarden juist meestal makkelijker worden als ze ouder worden, maar goed, ik heb geen hengstenervaring... 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:23

Nouvel schreef:
bedankt voor de tip, ik ga even lezen!

ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven waarom paarden op latere leeftijd veranderen, mijn ervaring is dat paarden juist meestal makkelijker worden als ze ouder worden, maar goed, ik heb geen hengstenervaring... 8-)

maar 7 jaar is echt niet oud :o
Goloso is nu inmiddels 16 :D en wordt echt nooit volwassen (nee hoor ;) )
hij is door de jaren heen zeker handelbaarder geworden. Maar ik heb in de pubertijd echt mijn handen vol gehad aan hem.
dat ligt niet alleen aan zijn hengst zijn, maar ook zijn karakter.