Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cyrina schreef:Dat heb ik dus niet, ik vertrouw Cantaor gewoon zoals ik mijn andere paarden vertrouw (behalve tijdens het echte dekken). Als ik dat niet kon bleef hij geen hengst.
Cyrina schreef:Dat heb ik dus niet, ik vertrouw Cantaor gewoon zoals ik mijn andere paarden vertrouw (behalve tijdens het echte dekken). Als ik dat niet kon bleef hij geen hengst.
Drunksheep schreef:Ik heb veel verschillende ervaringen met hengsten, het verschilt echt per paard. Maar het brave of onhandelbare zit er vaak al van jongs af aan in.
russel schreef:Maar we staan op scherp met het komende lenteseizoen....1 deel is al hoog genoeg gemaakt van de wei....buren hebben merrie...zit wel nog wat ruimte tussen, maar je weet maar nooit...als hij die andere 2 maar niet in elkaar slaat.....
Cyrina schreef:Hier staan ze juist naast elkaar, gewoon met tralies, dus ze kunnen neuzen en ook buiten in paddocks naast elkaar. Hoe meer je hengsten gewoon tussen de merries houdt hoe minder achterlijk ze doen als ze een merrie zien. Wel altijd oppassen als je een hengst heb die wel een tijd bij merries is weg gehouden, of een jonge puber die uit de opfok komt.
Cyrina schreef:Klein sprongetje kan altijd. Sommige kunnen echt goed springen, maar dat is lang niet standaard.
Pubertijd is net als bij mensen verschillend, de een begint eerder dan de ander, maar denk hierbij aan beginnend 2 jaar voor de hele vroege, tot eindigend op 6 jaar voor de late heren.
Jessix schreef:Dat gebeurd bij een hengst dus op het moment zijn ballen in gaan dalen en de hormonen (testosteron) een rol gaat spelen. Als een paard op 6 jarige leeftijd nog veranderd van gedrag kan ik dat voor mezelf niet aan pubertijd koppelen aan bovengenoemde redenen.
Nouvel schreef:Jessix schreef:Dat gebeurd bij een hengst dus op het moment zijn ballen in gaan dalen en de hormonen (testosteron) een rol gaat spelen. Als een paard op 6 jarige leeftijd nog veranderd van gedrag kan ik dat voor mezelf niet aan pubertijd koppelen aan bovengenoemde redenen.
dus de pubertijd zou dan zijn rond 1 a 2 jaar al?
en daarna niet meer, of loopt dat dan nog een paar jaar door tot ze echt volwassen zijn?
Nouvel schreef:bedankt voor de tip, ik ga even lezen!
ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven waarom paarden op latere leeftijd veranderen, mijn ervaring is dat paarden juist meestal makkelijker worden als ze ouder worden, maar goed, ik heb geen hengstenervaring...