[KG]kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [KG]kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:42

Branka, als het schimmel gen dan door gegeven wordt heb je alsnog een schimmel. Een bontgeboren schimmel.

Anneliesdj, nee alle veulens waren van de zelfde hengst. ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:48

Quir, maar het is toch het proberen waard?
Je kunt toch ook uit laten zoeken in hoeverre ze schimmel dragend is?
Misschien waren al die schimmels gewoon toeval :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:49

Dan is een andere hengst proberen een optie, zit er in de bloedlijn van de hengst ook schimmel?

Mijn schimmel hengst (avs) heeft bij een vos merrie tot 5x toe vos geboren veulens gekregen allen op leeftijd van 2 schimmel. Bij een kruising friesxkwpn'er (kleur donker bruin) een bruin geboren veulen op 3e jaar ook schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:04

Quir schreef:
Branka, als het schimmel gen dan door gegeven wordt heb je alsnog een schimmel. Een bontgeboren schimmel.

Wat jij noemt lijk me sabino, misschien komt dat meer tot uiting op een vos? Heeft verder niets met schimmel te maken trouwens.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:20

anneliesdj schreef:
Quir schreef:

Wat jij noemt lijk me sabino, misschien komt dat meer tot uiting op een vos? Heeft verder niets met schimmel te maken trouwens.

Was inderdaad een sabino, maar de zwarte hebben dit nooit getoond. Heeft ook niets met schimmel te maken, maar was als reactie op peterina dat vos wit aantrekt. ;)

Branka, je kan wel uit laten zoeken of ze hetero of homozygoot schimmel is, in dit geval is ze een hetero zygote schimmel (1 van de ouders heeft een kleurtje). Dus ongeacht de kleur van de hengst geeft ze altijd 50% kans op een schimmel.
Dus ze heeft nu 3 keer geluk of pech gehad dat het schimmel gen is door gegeven. Best kans dat de volgende tien veulens een kleurtje houden of ook weer schimmel worden. De hengst kan in dit geval dus niet bepalen of het een schimmel veulen word of niet (of de hengst moet zelf (homo zygoot) schimmel zijn natuurlijk).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:35

Maar terug te komen bij de TS ...

ongeacht WELKE hengst ze neemt ... homozygoot bont, homozygoot zwart/bruin/vos ( ;) ) of zelfs paars met groen stipjes! ... zij heeft ALTIJD 50% kans dat het een schimmel gaat worden (vanaf de geboorte of pas als het 10 jaar oud is!).

Wilt ze 100% zekerheid een niet-schimmel veulen hebben ... dan moet ze een andere merrie nemen die niet-schimmel is en daar een niet-schimmel hengst bij nemen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:07

Peterina schreef:
Maar terug te komen bij de TS ...

ongeacht WELKE hengst ze neemt ... homozygoot bont, homozygoot zwart/bruin/vos ( ;) ) of zelfs paars met groen stipjes! ... zij heeft ALTIJD 50% kans dat het een schimmel gaat worden (vanaf de geboorte of pas als het 10 jaar oud is!).

Wilt ze 100% zekerheid een niet-schimmel veulen hebben ... dan moet ze een andere merrie nemen die niet-schimmel is en daar een niet-schimmel hengst bij nemen.

Of een veulen kopen die niet schimmel is, heb je de enige zekerheid over de kleur.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:34

Sorry hoor, maar dat een basiskleur (vos) invloed heeft op de kansen van overerving van een Gray-gen, dat is klinkklare onzin. Bij de meiose is er echt niet meer kans dat als chormosoom A een vosgen heeft ipv een zwartgen, chromosoom B al dan niet vaker een Gray-gen bevat, wanneer het paard heterozygoot is. Meiose is een random proces waarbij puur op basis van toeval één van de twee chromosomen van een paar in een zaadcel terecht komt. Daar is geen conditie aan waarin chomosoom A invloed heeft op de kans dat chromosoom B wordt opgenomen ;) 50% van de zaadcellen bevat het chomosoom met een Gray-gen, en 50% van de zaadcellen bevat dat chromosoom niet bij een heterozygote hengst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:56

s6801881 schreef:
Sorry hoor, maar dat een basiskleur (vos) invloed heeft op de kansen van overerving van een Gray-gen, dat is klinkklare onzin.

Er wordt ook niet beweert dat een basiskleur, bijv. vos, invloed heeft op de kansen van overerving van een schimmel-gen, alleen wordt voorgesteld, nav verschillende onderzoeken en de recente onderzoeken adhv de ontdekkingen mbt het genome, dat er blijkt dat vos gekleurde paarden meer wit kunnen dragen. Bekend (alweer nav onderzoeken) is dat verschillende wit-veroorzakend genen weldergelijk een inter-reactie of co-dependance hebben met vos.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:22

Ik denk toch dat dat wel echt waar is hoor, even kort door de bocht, hoeveel vossen zonder aftekeningen ken je? En bruinen zonder aftekeningen?
Maar het zou toch best zou kunnen zijn dat iets als sabino meer toont op bvb een vos, net zoals bvb het cremegen duidelijker zichtbaar is op vos dan op zwart.
Maar dat staat tegenover de eerste persoon die daarmee kwam, die zei namelijk dat vos juist minder kans geeft op schimmel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:24

anneliesdj schreef:
Ik denk toch dat dat wel echt waar is hoor, even kort door de bocht, hoeveel vossen zonder aftekeningen ken je? En bruinen zonder aftekeningen?
Maar het zou toch best zou kunnen zijn dat iets als sabino meer toont op bvb een vos, net zoals bvb het cremegen duidelijker zichtbaar is op vos dan op zwart.
Maar dat staat tegenover de eerste persoon die daarmee kwam, die zei namelijk dat vos juist minder kans geeft op schimmel.

Alleen heeft schimmel niks met "wit" te maken (aftekeningen dus).
Ik ken inderdaad maar heeeeeel weinig vossen zonder of weinig wit, terwijl bruine en zwarte meer dan genoeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:34

Nee dat zeg ik toch ook niet?
Of schimmel en vos elkaar aantrekken of afstoten heb ik geen idee van en lijkt me persoonlijk ook moeilijker te geloven dan bvb sabino en vos. Net wat s6801blabla al zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:45

Peterina schreef:
Haar niet-schimmel gen is van haar moeder's kant want Junior STV is homozygoot schimmel, dus van hem heeft je merrie het schimmel gen.

Junior is heterozygoot, zijn vader Variant was geen schimmel. Uniform was homozygoot schimmel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:05

Wacht even, ik heb hier nergens iets over sabino/rabicano etc. gezegd. Ik zeg alleen dat de overerving van een Gray-gen niet samengaat met welke basiskleur dan ook. Dus een vosveulen heeft, net als een zwart veulen, net als een zwart+agoutiveulen 50% kans om ook een Gray-gen te hebben.

Over rabicano/sabino etc. is relatief weinig bekend, en daar komt bij dat men vermoed dat het polygenetisch wordt overgeerft. In die situatie kan het heel goed dat vos en sabino gelinkt is, dat schiet ik dan ook helemaal nergens af. Ik heb het alleen over de overerfing van het Gray-gen gehad, aangezien de TS een vraag heeft over het Gray-gen, en sabino/rabicano een stuk complexer ligt en er nog te veel onduidelijk is om daar iets zinnigs over te zeggen binnen de vraagstelling van de TS.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:56

Ik heb een schimmel merrie (zwart geboren, draagt vos), die heb ik 3x met een vos gedekt en heb 2 zwarte merries en een vos geboren schimmel hengst (en wou zo graag een vos of een schimmel merrie).
Merrie heeft ook zwartbont geboren schimmel gegeven van een zwartbonte hengst. Maar ook een vosbont geborenschimmel en zwartjes.

Merrie heeft 9 schimmels (1x vos, 1x vosbont, 1x zwart bont 6x zwart geboren) en 4 zwarte gegeven. Ze houd zich dus erg slecht aan de 50% regel :+ (en ik hoop zo dat er nu een prachtige schimmelmerrie in zit, liefst vos geboren).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:03

Volgens mij houdt bijna geen enkel paard zich aan de 50% regel.
Mijn inmiddels ruin heeft nu 4 veulens gegeven (verwacht er dit jaar nog 2) en heeft 50 % kans zilverappel door te geven. Alle 4 de nakomelingen waren zilver ben benieuwd of de 2 van dit jaar ook weer zilver zijn.
Het kan dus zomaar zijn dat je merrie ondanks de 50% regel toch meestal schimmel vererft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:13

Volgens mij begrijpt niemand hier iets van kansbereking :+
Je hebt iedere keer 50% KANS OP... Dat is iets anders dan dat je paard precies 50% schimmels en 50% gekleurde paarden geeft.
De kans dat je twee schimmels achter elkaar krijgt is 25%, drie schimmels achter elkaar 12,5%, 4 schimmels op rij 6,25% etc. Maar die kans is nog altijd vele malen groter dan de staatsloterij winnen, dus is het helemaal niet raar dat dat gebeurt.
Je kunt ook 6 hengsten op rij krijgen, of 7 merries. Tóch is de verdeling merries/hengsten 50/50.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:48

De merrie - hengst stand is ook 9 - 4 voor mijn merrie. Dus helemaal goed zou je denken als je een schimmel merrie wil hebben, maar voorlopig heb ik die nog niet in het land lopen :P.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:31

Maar zo werkt het dus niet Dennis ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:36

Als jij 4 schimmelhengsten op rij hebt gehad, was de kans daarop 1/4 * 1/4 * 1/4 * 1/4 (= ongeveer 4 promille)
Toch blijft de kans op een volgende schimmelhengst nog steeds 25%, want de kleur en het geslacht van het vorige veulen heeft toaal geen invloed op de gok van dit jaar :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:41

Weet ik natuurlijk ook wel. Kwa merrie/hengst doen ze het goed, kwa kleur weten mijn merries bijna altijd de minst gewilde 50% te geven.
Heb ook schimmel x schimmel geprobeerd en krijg ik ook zwart uit. Mijn vos-roan heeft al bruin, zwart en vos (uit een bruine, zwarte en vos hengst) gegeven, maar de roan die ik zo graag wil heb ik nog steeds niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:51

Achja, denk dat dat voor veel mensen opgaat.

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:05

ik wil even een opmerking maken over homozyghoot bont x schimmel, er stond tussen de antwoorden dat je dan een schimmel bonte krijgt, dit is absoluut niet waar, ik heb vorig jaar een zwart bont hengstveulen uit mijn schimmel gekregen, zij was gedekt door een homozyghoot zwart bonte hengst, en 3 jaar gelden een palomino bont hengstveulen, toen is ze gedekt door een homozyghoot palomino bonte hengst,
dus je kan wel degelijk een bonte fokken uit je schimmel, ik kan geen foto's uploaden, helaas ik weet ook niet waarom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:09

Ook dan is de kans dat het veulen bont wordt 50%.
Dat een paard bont is wil niet zeggen dat er geen schimmel meer 'bij' kan, dat kan gewoon samen gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:09

Natuurlijk kan je een bonte uit een schimmel fokken. Dat ligt aan de schimmel, niet aan de bonte. Uit een homozygoot schimmel zal het je nooit en te nimmer lukken.