[TI] Scheren.. en dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:19

@ jilletje

Mijn jonge tinkermerrie staat ook zonder deken buiten. Snachts binnen, maar op de hals is het toch echt al zomervacht! Buik / benen / kont zit nog wel meer haar.
Foto van vorige week. http://i42.tinypic.com/w2eef6.jpg

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:21

tsja, iemand met kroeshaar moet ook veel langer kammen als iemand met stijl haar.
de ene vacht is de andere vacht niet.

er word hier ook aangeraden om niet te scheren maar het even aan te kijken, desnoods met lijnzaad olie.
zou dat niet veel verstandiger zijn?

en wsl ook veel goedkoper

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:22

Diaz schreef:
Ik denk er aan anders haar nek niet te scheren, en dan een fleece-gevoerde regendeken overdag buiten, en fleecedekentje snachts binnen :j

Dan moet het zeker goedkomen! En dan met lekker aan de slag of wandel dingen af, en daarna fleecedekentje

sorry maar dit is echt niet genoeg.
zoals hier boven al uitgelegd word zou ik ook minimaal 200 grams opdoen gewoon overdag en savonds.
het schijnt ook weer wat te gaan vriezen volgende week dan zou ik er persoonlijk nog dat fleece dekentje eronder doen.
ik schoor mijn haf altijd in oktober en die had de hele winter binnen en buiten 380gr op haar rug liggen.
beter te warm dan te koud.
dat hoeft nu uiteraard niet meer, maar mischien handig voor komende winter als ze zo rottig verhaard.

snowdon

Re: Scheren.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:43

Ik zou ook niet kiezen voor scheren, heb nog even geduld. Ze komt echt wel door die vacht heen binnenkort.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:37

Ik ga met Leonoor en Leon mee.
Niet scheren, extra lijnzaadolie door het voer, blijven borstelen, blijven Furminatoren en lekker in het zand zetten, zodat ze kan rollen en droog kan worden als ze heeft gezweet.
Nigel is hier ook al flink aan het verharen. Heeft ook jeuk, en krabt en rolt veel. Verwacht dat hij over 2-3 weken al zijn wintervacht kwijt is.
Dat is toch wel te overzien?
Plus, als je nu scheert, haal je een gedeelte van de zomervacht weg, lijkt me ook niet helemaal fijn voor Diaz.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:21

ze komen altijd wel raar in vacht te zitten als ze geschoren worden
en jij bent ook ngo ontzettend laat .
had het zelfs al met zoe en die is in maand okober geschoren toen

ik had haar eerst goed gewassen met jeuk stillende shampoo en dan van top tot teen in gesopt met schimmel spul en dan oplaten drogen ziet hoe ze het daar op doet.
de temperatuur kan het wel en als je haar goed droogstapt met zweetdeken.(ja gaat dan lang duren maar is beter als scheren)
wil dat echt niet ja dan scheren maar zou eerst wassen en van hele diaz insoppen met schimmelspul

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:40

De zomervacht is aan het doorkomen, daarom laat de wintervacht los, en dat zal best jeuken.
Mijn Fjordenman laat de zomervacht al prima zien, zijn boeg (en buik) is in oktober geschoren, en daar is het al voor 90% zomervacht wat er zit.
Nu scheren gooit haar hele systeem in de war, en dan ben je nog verder van huis.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 17:04

Bedankt voor jullie reacties :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:10

Ik ben het eens met leon, leonoor en pluchje.
Maar mocht je toch besluiten te scheren dan leg er aub wel een fatsoenlijke deken op.
Brandon stond 2 jaar geleden in de winter onder een dikke 500 grams en rond deze periode nog met een 200 grams, ze hebben het echt wel nodig zonder vacht.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:15

dit paard heeft duidelijk een huidprobleem.Als je hem niet scheert,kom je er niet achter wat het nu precies is en zal het alleen maar erger worden. Ik word zo moe van al die mensen die tegen scheren zijn. Loop eens een dagje met mij mee en zie ik wat ik allemaal meemaak aan huidproblemen tijdens het scheren.En dan doen we over 2 maanden hetzelfde rondje nog eens om te bewijzen dat paarden die nu geschoren worden,gewoon keurig in hun zomervachtje komen!
Verder geen deken met fleeceveoring opgooien.Fleece gaat trekken op de geschoren vacht en dat is niet erg aangenaam voor je paard. 200 gr zou ind genoeg moeten zijn na het scheren..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:18

Ho wacht even, ik ben geheel niet tegen scheren hoor. Mits in de juiste periode en om de juiste redenen. Onze 'sport'tinkers worden óók geschoren indien noodzakelijk, maar niet in maart.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:26

Ik heb er vandaag ook nog een geschoren hier. Die zat verschrikkelijk dik in zijn vacht en had dus ook enorme jeuk nu. Hij had ook echt een verschrikkelijke ondervacht nog. Ik heb hem proberen te furminatoren, maar zijn haren losten zelfs nog niet eens!!

En over die vacht die niet mooi terugkomt: Dat is volgens mij echt de grootste onzin die er bestaat! Ik scheer hier al jaren en nog nooit heeft één van mijn paarden een lelijke vacht gehad in de zomer. In de lente wel even ja, als de haren terug beginnen te groeien (alleen als de hele winter geschoren geweest zijn, niet als ik pas in het voorjaar scheer). Maar eens de zomervacht klaar is, ziet het er weer prima uit.
Mijn shet scheer ik al jaren in het voorjaar. Ook die krijgt een prima vachtje in de zomer. Ook hij zal er dit jaar weer aan moeten geloven, maar met hem wacht ik tot het nog iets warmer is (Inderdaad ja, die wordt dus zelfs nóg later geschoren). De shet heeft wel zomereczeem en komt altijd vrij slecht uit zijn vacht. Hij wordt dus geschoren om extreme jeuk tegen te gaan en de eczeem goed te kunnen behandelen.

De pony die ik vandaag heb geschoren, heb ik wel een deken van 200 gram opgelegd. Je kan moeilijk hun eigen 'jas' uitdoen en er niets voor in de plaats geven.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:44

ben ook niet tegen scheren
heb zelf mijn tinker geschoren in oktober maar in maart haal je het hele natuurlijke systeem in de war en komen ze raar in het haar te zitten. :o
maar je moet doen wat je zelf het beste lijkt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:23

Hoho, ik ben niet tegen scheren hoor ;)
Mijn Tink staat met een zeer charmante racestreep die ik eind oktober heb geschoren.
Maar ik raad het deze situatie gewoon af ;)

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:37

Ze is toch ook net verhuisd? Dat geeft best veel stress bij paarden en kan ook een reden zijn dat ze opeens extra afvalt.
Ik zou het even wat tijd geven, veel borstelen en lijnzaadolie over het voer.
Mijn tinker is al een paar weken begonnen met ruien, maar sinds drie dagen is het echt met plukken. En ik weet dat dat nog wel een paar weken (zo niet maanden) gaat duren. Maar het komt goed en dan zijn ze weer zo mooi in hun gladde zomeroutfit! Met een mooie donkerbruine gloed over de zwarte plekken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:39

Ik heb ook niets tegen scheren, toen ik nog vollop trainde met mijn tink scheerde ik hem ook hoor ;)
Ik zou het gewoon nog even aankijken en goed borstelen.
Afvallen kan idd ook komen door de verhuis.

Ben benieuwd wat je gaat doen

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:30

Zonder aanvallend te willen zijn, ik weet dat wat ik ga zeggen misschien zo over kan komen, maar dat is niet zo bedoeld. Je hebt het beste met je paardje voor en zoekt naar de goede weg voor haar, dat is natuurlijk super. :)
Maar... Ik vind Diaz er eerlijk gezegd niet echt goed uitzien. Een vacht, of die nou aan het verharen is of niet, laat duidelijk de conditie van een paard zien. Ook een verharende vacht kan er gewoon gezond uitzien. Daiz zit fluffy in haar vacht en dat heeft niet alleen met verharen te maken, maar juist met algehele conditie. Ze ziet er daarnaast echt dun uit, ik zie de ribben door de fluffy vacht heen en ook haar nek is erg mager.
Een gezond paard in goede conditie heeft een gezonde vacht en wat vlees op het lichaam. Krijgt Diaz voldoende gezond eten, onbeperkt goed ruwvoer en iets voor de vitamientjes? Ze lijkt het nodig te hebben. Wordt ze voldoende ontwormd, is er onderzoek gedaan naar wormen?
Een gezond paard verhaart normaal en ziet er ook tijdens het verharen goed uit. Het verharen an sich kost geen energie, de zomerharen zijn al gemaakt en zitten eronder, een gezond paard laat langzaam aan zijn winterharen vallen.

Hier staan 10 tinkers en de ene heeft een wat rommeliger vacht dan de andere en de ene verhaart al wat meer dan de andere, maar geen enkel paard is al zijn of haar complete wintervacht kwijt. Het is maart en het kan nog steeds koud worden hoewel het nu zo warm is dat veel paarden inderdaad zweten onder de nog steeds dikke vachten. Dat is normaal.
Losse haren jeuken, hier vinden paarden het ook heerlijk om geborsteld en gekroeld te worden op het moment, niks raars aan, maar voor de zekerheid kun je laten checken op luis, maar ook dan hoef je haar niet helemaal te scheren er zijn pour-on middelen tegen paracieten.

Ik zou zeker niet gaan scheren. Ten eerste is het maart, nog een maandje ofzo en ze is verhaard. Daarnaast zit haar zomervacht al onder de wintervacht, je scheert deze gelijk mee en daarnaast verwijder je geen haren, je maakt de oude haren alleen maar korter, dat heeft niet heel erg veel nut in mijn ogen.

Ik zou persoonlijk Diaz lekker veel eten geven, goed ruwvoer voornamelijk en misschien slobber met gekookte lijnzaad en of lijnzaadolie, da’s naast dat het sowieso gezond is goed voor de vacht. Goed en regelmatig ontwormen als je dat nog niet doet en zorgen voor een liksteen, zo’n recht toe recht aan ding van de welkoop. En misschien is het een goed idee om eens bloed te laten prikken mocht ze niet aankomen, misschien is er iets anders mis, maar ik zou zeggen, stop wat voer in dat paardje ze heeft het nodig zo te zien. :)
Nogmaals, niet vervelend bedoeld, maar ik denk echt dat het een algeheel conditieprobleem is en ze meer binnen zou moeten krijgen aan voedingsstoffen. Dat los je niet op door haar te scheren en dat heeft niks te maken met het voor of tegen scheren zijn.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 02-03-12 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:54

Bedankt voor de reacties weer! ;)

@ Calien1: Diaz is eergister verhuisd, de 'rui' was ervoor al aan de gang, maar op de nieuwe stal is het warmer, en zweet ze nog meer..

@ Kinsealy, Klopt, ze is algeheel in niet de optimale conditie, ze heeft nu bij de nieuwe stal onbeperkt hoor (bij de vorige stal overdag niets te eten) Ook heeft ze 2 weken terug een vitamine spuit gehad van me, en voer ik haar bij met Seniores Priores (Slobber) van Subli (en dagelijks 1 kg natures best/ condition xtra mix)
Ik ga zonnebloemolie geven voor de vacht. Vergeet ik telkens :o

Ik verwacht dat ze de komende tijd weer aan gaat komen. Over een paar weken doen we met de stal een mest-test, dus dan weet ik het gelijk rondom wormen, en dan wil ik ook haar bloed laten prikken.

Ik ga hoe dan ook scheren.. ze bijt zich tot bloedens toe, en zweet als een otter.. ook buiten stond ze vandaag gewoon te zweten! Ik ga niet nog een maand wachten, en haar zo laten kwakkelen.
Ook ALS ze iets heeft van schimmel of huid-conditie wat het zo slecht maakt allemaal, kan ik er nu helemaal niets van zien of aan doen.. Als het geschoren is spons ik haar af met betadinesopje.. is dat ook even helemaal ontsmet..

Zomervacht komt dan vanzelf wel.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:57

okee......
maar alsjeblieft......gebruik goede dekens!!!! en niet een fleece deken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:10

ALs je dan wilt scheren, gebruik dan een fatsoenlijk dikke deken!

En wat hierboven gezegd wordt klopt. Wat jeukt er nog meer dan lang haar, kort haar....
Als je haar nu scheert, scheer je inderdaad gewoon de winterharen, die dus nog uitvallen, af en niet weg. Dus verliest ze van die vervelende kleine kriebel haartjes.

Als ze tot bloedens toen bijt, is er wat anders aan de hand dan zomaar jeuk. En dan moet je geen advies op bokt vragen, maar naar je DA gaan voor onderzoek. Want jeuk van haar ok, maar zover kapotbijten is niet goed.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:05

Even over die extreme jeuk: Wat meer jeuk tijdens verharen is normaal, maar tot bloedens toe kapot bijten?

Ik dacht dat Diaz een tijdje geleden opeens allemaal plekken op haar benen had: jeuk, schilverig, kapot. Dat heb je behandeld en was snel weg. Maar stel nou dat dat bijv door mijten kwam? Die kunnen ook omhoog het lijf op kruipen en veroorzaken heel veel jeuk.

Ik hoop dat het snel over gaat.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:09

Oh ja en een vraagje: je hebt er vast een goede reden voor, maar waarom voer je Seniores Priores van Subli? Volgens mij is dit speciaal voor oudere paarden ontwikkeld die moeite hebben met kauwen? En Diaz is nog heel jong.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:14

Ik zou idd goede dekens gebruiken. en dus geen fleece deken, bij ooteman.nl hebben ze nu onderdekens voor 25 euro, ik heb er gister 1 besteld

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:19

De SP van Subli werkt ook goed bij jongere paarden die een extraatje nodig hebben, mijn vorige merrie kreeg het elke winter om goed in haar vlees te blijven. Dat paard kreeg onbeperkt ruwvoer maar at daar gewoon niet genoeg van op, met de SP er bij ging het wel goed.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 10:33

Ik ga er natuurlijk geen mega-dikke deken op gooien hihi ;) Dan heeft scheren nog geen zin, ze krijgt haar fijne gevoerde regendeken om.. en die is echt heel warm!

@ Carlien, klopt, het is dus waarschijnlijk een combi nu.. maar ik kan niets vinden of zien of behandelen zo.