[TI] keuringsklaar maken van mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:56

Ariebren schreef:
En toch wil de aanjager dat extra stukje knieactie, onderzetten van de achter benen eruit halen.
Alleen de vasthouder moet hem dan weer wat tegen houden om te voorkomen dat het paard in galop gaat.
Dus komt het hoofdje omhoog.
Ik moet altijd nog terug denken wat de vrouw van Yv Foubert deed op een hengsten keuring. (Oud Gastel)
Zij liet de voorbrengers voor het showen even oefenen met de hengst.
Geloof dat Leonoor vorig jaar ook zoiets heeft gedaan.??

Klopt, op de jonge hengstenkeuring met King hebben ze wat rondjes geoefend met hem.

Ariebren

Re: keuringsklaar maken van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:12

Dat was gezellig die dag.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:55

Ik heb wel geleerd van de laatste keuring, dat de spanning van de eigenaar heel erg veel mee of tegen kan werken. Ik was super getresst op de keuring en dat was goed aan mijn merrie te merken. Een voorbrenger had meer dan waarschijnlijk een kalmerendere invloed op haar gehad. Maar of ze dan uberhaubt een rondje had gelopen, dat vraag ik me dan wel af.
Ik kan niet spreken over de NSvT keuringen, aangezien ik daar nooit ben geweest. Maar ik moet zeggen dat tot nu toe alle ICS-NL keuringen waar ik ben geweest er ontzettend veeel respect voor ekaar en onder elkaar is. Niemand kijkt je aan op je fouten en iedereen is erg ondersteunend. Als je iemand zou vragen om je paard voor te brengen, dan zal dat zonder problemen gedaan worden. Maar er is ook ontzettent veel begrip voor degene die het zelf willen leren. Bij mij spelen alleen mijn zenuwen ontzettend parten, maar dat is dus alleen iets wat ik met ervaring opdoen, kan veranderen.
Daarom ben ik niet iemand die gelijkt roept dat je voor een voorbrenger moet kiezen. Ben je er niet zeker van, uiteraard, ga dan voor de voorbrenger. Maar wil je het zelf leren, dan vind ik JUIST dat de tinker keuringen hier voor een geweldige plek zijn om het te leren.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:02

Interessant dit, wist niet dat een voorbrenger zoveel verschil kon maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:02

LecyTinker schreef:
Maar als je het niet zelf probeerd, hoe moet je dan ooit ervaring opdoen? Zelfs de voorbrengers zijn bij niets begonnen. Wil je je paard maar 1x laten keuren, dan is een voorbrenger zeker ideaal. Maar als je van plan bent het zelf vaker te gaan doen, dan kan je alleen die ervaring krijgen door het zelf te gaan doen.

_/-\o_
Precies wat ik dacht, alleen zat ik op mn tel, dus kon t niet typen :P

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:36

Woow wat veel reacties dat je vooral niet zelf voor moet brengen (als je geen ervaring hebt, wat veel mensen niet hebben..)
Mijn reden dat ik overweeg om zelf voor te brengen (ga even afwachten hoe de training met mijn meisje gaat..) is dat mijn merrie als veulen slecht voorgebracht is doordat ze haar moeder niet door lieten lopen. Dit had ook te maken met een (naar mijn mening) te kleine bak.
Wat mijn mening toch is dat een keurmeester toch wel moet kunnen zien of het een goed paard is of niet. Ongeacht door wie ze voorgebracht word.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:36

Je laatste regel gaat natuurlijk niet op voor de beweging. Daarom moeten ze dat rondje lopen. Alles qua exterieur is dan al bekeken. En met verkeerd voorbrengen laat je paard niet zien wat hij/zij in huis heeft, en als ie dat niet laat zien kan de keurmeester dat uiteraard ook niet zien. Ze beoordelen op wat ze zien, niet op wat het paard eventueel wel eens zou kunnen. Het is een momentopname.

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:52

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de voorbrengers laten het er ook niet altijd goed uitkomen. Tenminste dat heb ik eens ervaren. (Zal zeker niet zeggen dat dat altij is hoor!)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:58

TS, natuurlijk heeft elke voorbrengen een bepaald type paard dat hij beter kan voorbrengen. Het is dus de kunst om de juiste voorbrenger te selecteren uit het aanbod voorbrengers. Heb je een heftig paard, dan kan je vaak beter voor een iets rustigere voorbrenger gaan, zodat deze je paard een beetje afremt op zijn drukke gedrag en heb je een wat kalmere/luie tinker, dan past een energiekere voorbrenger wat beter, omdat deze je paard wat extra energie kan geven. Dus ik zou je aanraden omgewoon goed te kijken in welke klasse jouw tinker valt en dan even kijken welke voorbrenger er aanwezig is die dat extra beetje aan je paard meegeeft.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:23

spannend sucsses
wat voor paard heb je ??

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 10:43

quote="stellanoella"]spannend sucsses
wat voor paard heb je ??
[/quote]

Ik hen een tinker merrie ik denk type grai..
Ze is de rechtse op mn pf foto :)

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:26

erg interessant, ik wil mijn jaarling in juli mee laten doen, maar ik wil niet zelf laten voorbrengen omdat ik het eerst een keer wil aanzien:$
waar kun je van die voorbrengers vinden? en hoe duur zijn ze?
en ik las over die aandrijvers ( die achter ze aan rennen met een zweep ) waar kun je die vinden?
keuring is voor mij helemaal nieuw..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:50

De voorbrengers zijn gewoon op de keuring aanwezig (die combineren dus met een clubje van meestal 3 zowel het voorbrengen als het aandrijven). Kosten zijn €15,00 en kan je direct afrekenen met hun of de ringmeester. Ook kun je bij de ringmeester meestal van te voren al doorgeven dat je een voorbrenger wilt, zodat je niet in de stress zit als de keuring begint ;)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:01

Ik breng mijn Kyan 2 weken voor de keuring naar Corné. ( 1 van de voorbrengers ) .
Kyan is echt een......... stresskipje en zo kan hij mooi aan hem wennen en schaaft hem her en der nog een beetje bij .......
Dus ik laat het doen...

Als het bevalt gaat Karlijn volgend jaar 2 weken voor haar 3-jarige keuring naar Corné.

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:51

Leonoor schreef:
De voorbrengers zijn gewoon op de keuring aanwezig (die combineren dus met een clubje van meestal 3 zowel het voorbrengen als het aandrijven). Kosten zijn €15,00 en kan je direct afrekenen met hun of de ringmeester. Ook kun je bij de ringmeester meestal van te voren al doorgeven dat je een voorbrenger wilt, zodat je niet in de stress zit als de keuring begint ;)

Dus je hoeft maar 1 malig 15 euro te betalen? en dan krijg je een clubje van 3 ( zoals ik het lees :P )
Ja sorry ik zou begod niet weten hoe alles moet:$ hihi

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:51

Ken je die voorbrenger dan al langer aangezien je hem naar Corné toe brengt(A)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:03

Ik vind dit onderwerp zéér interessant, aangezien ik mijn merrie volgend jaar weer wil voorbrengen :j (Doel; 1ste premie, aangezien ze dàt kan, ze is Stermerrie..)

Ik heb persoonlijk nog maar één keuring bijgewoont, en dat was dus gewoon een keuring op de stal waar ze stond. Met keuringsmeesters van het bts. Jammer genoeg was mijn merrie in een niet bepaalde 'keurconditie' (lees; graat mager, totaal geen bespiering..) en haalde ze dus maar een 3de premie. Vorige jaren heeft ze vaak 2e premie gehaalt en zelfs ook eens een 1ste + Sterpredicaat! Nu hebben wij haar weer helemaal opgelapt en ik wil bewijzen dat ze het nog eens kan. Dit zou echt een boost voor mijn zelfvertrouwen zijn, en het is nog eens een goede test voor Tinky.

De laatste keer dat ze gekeurd werd, was ze totaal niet fit, ze slofte een beetje, was zéér klef en zag er dus ook echt niet uit. Haar draf was wel driehoekig, maar niet wow. Valt te begrijpen, dag erna lag ze in de kliniek, beestje had gewoon pijn :(:)

Mijn doel - toen ze zo mager was - is om dit te bereiken;
Afbeelding
En we zitten momenteel hier;
ze oogt puppy op die foto's, maar dat is ze echt niet!
Afbeelding
Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:57

Ja , ben er afgelopen weekend nog geweest en toen wist ik het zeker.
Hoor ook goede verhalen over hem.

Ze worden daar volgend jaar ook beleerd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:17

xJaleasa schreef:
Leonoor schreef:

Dus je hoeft maar 1 malig 15 euro te betalen? en dan krijg je een clubje van 3 ( zoals ik het lees :P )
Ja sorry ik zou begod niet weten hoe alles moet:$ hihi

Je betaalt inderdaad gewoon bij de ring eenmalig die 15 euro en het gehele voorbrengen wordt voor je gedaan :j

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:57

Ik heb veel respect voor de voorbrengers hoor!!Ze weten alles toch meestal wel in goede banen te leiden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:57

Ik dacht begin dit jaar nog, dat ik Diaz nog jaaaren moest uitstellen.. _/-\o_
Maar ze begint al aardig 'keuringsklaar' te zijn kwa uiterlijk.

Ik vind het alleen zo jammer dat ze haar sokken door de zomer heen zo ongeveer verliest -O-
Hier word toch ook naar gekeken?

Kwa gangen zit het wel goed :') Ze loopt als een trein!

Zou het wat zijn voor dit jaar?

Afbeelding
Afbeelding

Of beter volgend jaar?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:59

als je gaat wil ik wel gaan kijken als het lukt :D
Maar sokken ja hier slijten ze ook altijd en meestal begint dat idd al voor de keuring, heel jammer!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:10

Tuurlijk moet je dan kijken! _/-\o_
Ik zou dan in Augustus gaan .. naar Rockanje.
Of is er een centralere plek? 8-)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:13

Je meot doen wat voor jou handig is ;)
maar Lunteren ligt centraler haha

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:02

Die liggen beide even ver van mijn huis ;)

Wat word er trouwens liever voor draf gezien? (Bij NSVT)

Dit?
Afbeelding
Afbeelding

Of dit?
Afbeelding
Afbeelding