[KG] Zilverappel ed.?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:45

Wispeltuur schreef:
@hestejente:

Zoiets heb ik dus ook telkens en daarom vroeg ik het dus ook hier. Ik heb totaal geen verstand van kleuren en vedrunningen ed. was dus ook heel benieuwd wat voor een kleur labeltje jullie er aan zouden plakken :)

Meeste mensen houden vol dat het een zweetvosje is :')
Bedant voor het compliment in iedergeval, welke kleur ook het is een schat :D

Een (zweet)vos is het zeker niet. Het is een wildkleur, en het is een zilverappel. Onmiskenbaar. Maar of hij bruin of zwart is kan ik niet zien. Normaal gesproken zou je bij donkerder benen geneigd zijn om ervan uitgaan dat 't een bruine is. Maar vanwege de wildkleurfactor kun je het gewoon niet zeggen. Zowel wildkleurbruinen als wildkleurzwarten hebben nou eenmaal donkerder benen.

Ik wilde toen ik een paard ging zoeken een zilverappelwildkleurbruinbonte... vind ik mooi. En ik heb.... een vos. En die vind ik inmiddels ook mooi <3
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-02-12 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:47

@Wispeltuur, je paardje is zilver bruin, geen wildkleur, de aalstreep is countershading ;)

@_horselovee_, die van wispeltuur is duidelijk een bruine, zilverroos is een zwarte, het zilver verbleekt niet alleen de manen en staart ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:48

Van schreef:
geen wildkleur, de aalstreep is countershading ;)

Waar maak je dat uit op?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:50

Oja, voor ik het vergeet wat mij een paar keer op is gevallen is dat het lijkt alsof hij wat witte haren door zijn vacht verspreid heeft. Gewoon hier en daar een witte haar, alsof hij oud word :') Dit is vooral op zijn rug en billen te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:51

Wispeltuur schreef:
Oja, voor ik het vergeet wat mij een paar keer op is gevallen is dat het lijkt alsof hij wat witte haren door zijn vacht verspreid heeft. Gewoon hier en daar een witte haar, alsof hij oud word :') Dit is vooral op zijn rug en billen te zien.

Dan ben jij misschien wel degene met een sabino :wow:

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:52

Van schreef:
@Wispeltuur, je paardje is zilver bruin, geen wildkleur, de aalstreep is countershading ;)

@_horselovee_, die van wispeltuur is duidelijk een bruine, zilverroos is een zwarte, het zilver verbleekt niet alleen de manen en staart ;)

Countershading hield toch in dat de aalstreep de ene keer minder zichbaar was dan de andere keer of?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:52

hestejente schreef:
Van schreef:
geen wildkleur, de aalstreep is countershading ;)

Waar maak je dat uit op?

de afwezigheid van andere wildkleur kenmerken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:55

Van schreef:
hestejente schreef:
Waar maak je dat uit op?

de afwezigheid van andere wildkleur kenmerken?

Ehm hallo..? Pony heeft donkere benen. En hoe raar is het dat een ZILVERAPPEL geen twee kleuren manen heeft :Y)

Countershading houdt in dat inderdaad vaak de aalstreep in de winter niet te zien is en in de zomer wel. Countershading wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld het sooty-gen.

Meavey

Re: [KG] Zilverappel ed.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:06

100% zilverappelbruin absoluut geen wildkleur.
Wat is zijn afstamming?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:08

bruine paarden hebben nou eenmaal donkere benen. Sinds wanneer moet een zilver 2 kleurige manen hebben?

countershading is een streep lijkend op een aalstreep, heeft niks met seizoenen te maken

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:19

Meavey schreef:
100% zilverappelbruin absoluut geen wildkleur.
Wat is zijn afstamming?

Vader amh Star`s rolex
Moeder Otje van Midzomer

Als je nog meer moet weten dan moet ik het even op gaan zoeken want :')
Vader is een zilverappel zwart, moeder was wit officiele kleur weet ik niet kan ik dus wel opzoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:54

Van schreef:
bruine paarden hebben nou eenmaal donkere benen. Sinds wanneer moet een zilver 2 kleurige manen hebben?

countershading is een streep lijkend op een aalstreep, heeft niks met seizoenen te maken

Wildkleuren hebben tweekleurige manen. Wildkleurzilverappels juist niet.

Kom maar hier naar mijn paard met countershading kijken. Kun je nu niks van zien. Kom in de zomer maar terug. Dan zie je duidelijk z'n aalstreep.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:03

Hier een foto van zijn manen, is een wat oudere foto van afgelope zomer dus die kleur is op het moment (in de winter) donkerder dan ik ooit eerder heb gezien. Toen hij jong was had hij dit helemaal niet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ICUJRKER.jpg

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:09

bij zilvers kleuren de haren van de manen en staart donkerder naar mate ze ouder worden ;)

countershading komt in meer en minder mate voor, ook wel eens zo duidelijk dat het niet te onderscheiden is van een aalstreep

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:15

O dat word donkerder, leuk :D
Kan ik verwachten dat hij nog doorkleurt omdat hij nog wat jonger is of is dit waarschijnlijk wel het eindproduct?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:19

Wispeltuur schreef:
Ik weet dat er al wel meerdere topics zijn, ik heb deze doorgelezen en ook internet doorgespit maar het blijft voor mij een beetje onduidelijk, zeker toen ik er achterkwam dat er ook nog zilverappelwildkleur is. Daar hij niet echt overeenkomt met foto`s die ik heb gezien vraag ik me dus af hij indd zilverappelbruin is.

In iedergeval hier zijn de gevraagde foto`s, ik zet ze even in een linkje omdat ik niet zeker weet of ik ze hier gewoon mag plaatsen:

4 weken oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOAVDYVQ.jpg

1 jaar oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUAQJIZC.jpg

2 jaar oud, wintervacht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIAKCUKX.jpg

2 jaar oud, zomervacht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X4XXYL3H.jpg

Hij heeft een aalstreep zowel zomer als winter. Zijn manen zijn wit maar bij het de aanzet in de nek zijn er plukken die anders zijn gekleurd die naarmate hij ouder word steeds donkerder lijken te worden.

Deze is een Zilver BRUIN ... niet zwart. In het engels: Silver Dun Bay

Ken zijn afstamming niet, zeker die van de merrie, en kan niet adhv de foto's zeggen of ie dun/wilkleur is.
Hebt jij een foto van zijn rug?
Heeft hij strepen op zijn benen ... hoe ligt dan ook?
Laatst bijgewerkt door Peterina op 24-02-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:22

_horselovee_ schreef:
http://5.media.hyves-static.net/1423683 ... 83532.jpeg
- roze onderlip
- 4 witte voeten
- roze bovenlip
- stekelharig (volgens mij)
en er was nog meer maar dat weet ik niet meer :')

En toch Zilver Zwart, oftewel een Black Silver.
Als ie zilver bruin was dan had je duidelijk 'verbleking' op het lichaam, wat hier zeker niet aanwezig is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:55

Peterina schreef:
Wispeltuur schreef:
Ik weet dat er al wel meerdere topics zijn, ik heb deze doorgelezen en ook internet doorgespit maar het blijft voor mij een beetje onduidelijk, zeker toen ik er achterkwam dat er ook nog zilverappelwildkleur is. Daar hij niet echt overeenkomt met foto`s die ik heb gezien vraag ik me dus af hij indd zilverappelbruin is.

In iedergeval hier zijn de gevraagde foto`s, ik zet ze even in een linkje omdat ik niet zeker weet of ik ze hier gewoon mag plaatsen:

4 weken oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOAVDYVQ.jpg

1 jaar oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUAQJIZC.jpg

2 jaar oud, wintervacht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIAKCUKX.jpg

2 jaar oud, zomervacht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X4XXYL3H.jpg

Hij heeft een aalstreep zowel zomer als winter. Zijn manen zijn wit maar bij het de aanzet in de nek zijn er plukken die anders zijn gekleurd die naarmate hij ouder word steeds donkerder lijken te worden.

Deze is een Zilver BRUIN ... niet zwart. In het engels: Silver Dun Bay

Ken zijn afstamming niet, zeker die van de merrie, en kan niet adhv de foto's zeggen of ie dun/wilkleur is.
Hebt jij een foto van zijn rug?
Heeft hij strepen op zijn benen ... hoe ligt dan ook?

Ik zal binnekort eens een foto van zijn aalstreep en benen maken, zijn de strepen ook gewoon te zien door een wintervacht?
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 24-02-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:02

Peterina schreef:
_horselovee_ schreef:
http://5.media.hyves-static.net/1423683 ... 83532.jpeg
- roze onderlip
- 4 witte voeten
- roze bovenlip
- stekelharig (volgens mij)
en er was nog meer maar dat weet ik niet meer :')

En toch Zilver Zwart, oftewel een Black Silver.
Als ie zilver bruin was dan had je duidelijk 'verbleking' op het lichaam, wat hier zeker niet aanwezig is.

Maar bijvoorbeeld deze foto dan?
Afbeelding

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:02

*dubbel*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:40

Kijk Zilver is een verdunner ... het verdunt de basis kleur ... dus zwart wordt verdunt naar bijvoorbeeld egaal bruin, en bruin wordt verdunt naar geel-achtig.

Niet voor niets zijn er in het verleden toen men niets af wist van kleuren en specifieke genen, werden HEEL VAAK zilver bruin geregistreert als palomino omdat het vachtkleur bij deze verdunning geel-achtig was. Zilverbruin wordt heel vaak 'nep-palomino' genoemd. Het onderscheidt zich wel als zilver bruin omdat er altijd in meer of minder expressie donkere onderbenen zijn ... en dit heeft een 'echte' palomino niet.

Heel simpel is deze redenering: wat de basis kleur heeft, heeft de verdunde versie ook ... voorbeelden:
- bij basis bruin hebt je altijd ! zwart onderbenen ... dus bij zilver-bruin moet een of ander vorm/tint van donkere onderbenen hebben
- bij basis zwart hebt je nooit! onderscheiding van kleur op de onderbenen of ergens anders op het lichaam ... dus bij zilver-zwart hebt je ook nooit en nimmer een onderscheiding van tint op de onderbenen. Het vachtkleur tint kan natuurlijk altijd afwijken ... maar dit hebt je ook met gewone zwart gekleurd paarden ook.

Het paard in de foto hierboven is:
- of zwart + zilver + misschien sooty (vanwege de tint schakelingen in de vacht en de manen wortels)
- of sealbrown + zilver ... sealbrown is een andere vorm van bruin die dichterbij zwart-bruin ligt dan de 'gewone' bruin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:26

@ petrina.
Kan zilver op een bruine ook een beetje verborgen zijn/lijken?
Ik ken een fokker die een bruine merrie heeft met een grijze staart. De benen zijn wel zwart maar niet zo mooi als normaal( ziet er een beetje " verwassen" uit) afstamming is Zep x....dacht Zandman...maar die laatste moet ik thuis even nakijken.
Liep van de zomer een veulen bij van Alexandro en dat was een zeer duidelijk een zilverappel bruine. Alexandro is echt een gewone bruine. Zal eens kijken of ik nog een foto van het stelletje kan vinden.
Van Zep wist de fokker dat die zo nu en dan een zilver komt. Zelf was Zep vos en dekte veel vossen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:04

lexie2010 schreef:
hestejente schreef:
Dat kan, als het paard genetisch getest is. Maar op het oog kun je niet zien of een vos zilverappel draagt of niet.

Daarnaast zijn er veel paarden die de kleur verkeerd in het paspoort hebben staan.

Mij niet bekend dat "bij veel paarden" de verkeerde kleur op het paspoort staat :?

Mwah, ik ken een zilvervalk die als isabel in het paspoort staat, een bruinbonte die als pintaloossa staat, en mijn eigen merrie (grulloroan bont) staat als silverdun, dus tja ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:44

Ik had inderdaad ergens gelezen dan zilverappelbruin vaak als palomino word gezien, maar die van mij is eerder vos dan palomino toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:59

Haflingers worden ook vaak zat Paolini genoemd, dus tja ;)