[KWPN] hengst voor stermerrie Jazz gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:44

DiamondHorse schreef:
Net of het ocd onderzoek een waterdicht gegeven is :roll: leuk zo een onderzoek, maar dan hadden ze om het kloppend te maken, moeten zorgen dat de merries waaruit de veulens geprikt zijn ook allemaal schoon waren... ;)

Het is allemaal al een keer uitgelegd natuurlijk maar ik zal net nog 1 keer doen. Als je in een controlegroep een bepaald aantal nakomelingen gebruikt, in dit geval minimaal 20, dan valt de invloed van de moeder weg binnen het onderzoek. De cijfers zijn wetenschappelijk gezien beslist betrouwbaar.

Rambobo

Re: [KWPN] hengst voor stermerrie Jazz gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 09:52

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:07

janderegelaa schreef:
DiamondHorse schreef:
Net of het ocd onderzoek een waterdicht gegeven is :roll: leuk zo een onderzoek, maar dan hadden ze om het kloppend te maken, moeten zorgen dat de merries waaruit de veulens geprikt zijn ook allemaal schoon waren... ;)

Het is allemaal al een keer uitgelegd natuurlijk maar ik zal net nog 1 keer doen. Als je in een controlegroep een bepaald aantal nakomelingen gebruikt, in dit geval minimaal 20, dan valt de invloed van de moeder weg binnen het onderzoek. De cijfers zijn wetenschappelijk gezien beslist betrouwbaar.

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor!! ;) zo heeft iedereen een mening!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:10

Is San Remo nog beschikbaar in NL? Lijkt mij geen verkeerde combi. Geeft een langer hals, heeft zich bewezen op Jazzbloed. Het voorbeen ga je hiermee alleen niet verbeteren. Afgaande op je beschrijving lijkt dan echter idd Tuschinski het meest aan je wensen te voldoen, ook gelet op je voorkeur voor een compacter paard. En Krack zelf?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:06

Nee idd San Remo gaat het voorbeen niet verbeteren en ook souplesse niet denkik.
Idd voorkeur voor compacter paard, echter wel een met ruime bewegingen en geen prop ;)
Krack zelf heb ik idd ook al aan gedacht maar dan spreekt Tusch mij meer aan.
Ik fok voor mijzelf, maar het veulen moet wel aantrekkelijk zijn voor de commercie (u never know)
Geen HK materiaal, maar gewoon een fijn sportpaard met goede bewegingen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:22

Rambobo schreef:
kan jij in mijn portomonee kijken?

Sla dan over en doe het volgendjaar met een goed gevulde portomonee :D
Wie weet wat alles kan gaan kosten, wat er bij kan komen kijken, die ruimte moet je financieel hebben,
dat is de verantwoordelijkheid die wij mensen voor onze dieren nemen, vind ik zelf persoonlijk.
Als het krap kan gaan worden en je al moet opletten voor het dekgeld, gewoon niet doen.
Vaak fokken ook wat oudere mensen, hebben geld zat, en vinden het leuk, en hebben de luxe. :D

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 09:46

Ik vind 1650 euro gewoon een hoop geld, als ik niet kan kiezen tussen 2 hengsten kies ik uiteindelijk toch voor de goedkoopste .... Apache was idd mijn eerste keus, maar ik ben dus eigenlijk soort van genoodzaakt om dit jaar te dekken als ik mijn merrie goed tussen haar oren wil houden. EN waarom? Ze heeft vorig jaar een veulen verloren, sindsdien is ze hormoniaal dusdanig van slag dat we iom dierenartsen hebben besloten dat het beter voor de merrie is om weer te dekken.

Ik kan zeer zeker een veulen onderhouden en alles wat erbij komt kijken. Maar het veulen is voor mijzelf en neit voor verkoop. Ik vind 1650 euro gewoon een hoop geld!!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:55

Ik ben voor nog een keer SO, maar dat komt ook omdat ik zelf een SO heb en ze echt stuk voor stuk die ik heb gezien geweldig vind :o

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:12

Nope SO valt af, wil graag richting Krack bloed en daarnaast vind ik t jammer dat SO zelf niet in de sport loopt. De SO uit deze merrie is wel aardig goed gelukt, mooi beestje. Maar ik vind hem nog net iets te "grof". Alhoewel hij nu nog redelijk puppy is ...

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:09

Misschien is het een overweging om naar de nieuwe lichting hengsten te kijken (mede om de kosten te drukken) ze moeten het verrichtings onderzoek uiteraard nog lopen, maar als hij er goed doorheen zou komen dan zou nr 424 Exalibur (Furst Romancier x krack C) zeker een optie zijn! Hij stond 3e in de kampioenschap ring, maar had op de 1e plaats zeer zeker ook niet missstaan!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:42

Tuschinski is maar 900 euro.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:02

@diamondhorse, thanks voor de tip. Ik ga eens kijken!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:40

Rambobo schreef:
Ik kan zeer zeker een veulen onderhouden en alles wat erbij komt kijken. Maar het veulen is voor mijzelf en neit voor verkoop. Ik vind 1650 euro gewoon een hoop geld!!!

Zeker, dat kan ik ook goed begrijpen, vind alleen erg grappig hoe je zo hapt :D

Waarom zou je minder massa willen bekomen bij de nakomeling, of zoals het hier genoemd word niet te grof. De bekende sport dressur paarden zijn meer klasiek. Salinero was ook vele malen beter dan Krack C met Anky. Veel meer Klasiek paard, veel meer (eigen)balans. Krack C, heel erg mooi, de gummi, soeplesse, maar geen lijn loopt de recht. :+

Wel zeer veel succes met het vinden van een hengst voor je merrie. Hoop ook zeker dat het goed gaat komen betreft dracht en bevalling van de merrie, want het is zondermee jammer je merrie, of veulen te verliesen hier aan.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:54

@ agerrits,

wil geen dun poppetje, hou zelf wel van beetje massa. Maar de merrie fokt zelfs op "normale" hengsten nog best veel massa door. Moet hier dus een middenweg in zien te vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:25

Spielberg geeft ze luxe in het model.
Een Jazz x Havidoff x Ferro moet het scheutje Sandro HIt bloed wel aan kunnen.
Plus: dan krijg je waarschijnlijk een paard dat redelijk normaal is tussen de oren.
Een Apache x Jazz zou ik op papier niet willen hebben (te heet), net zo min als een Tuschinscki x Jazz (ook te heet).
Ik zocht het buiten het geijkte KWPN-bloed. Ik zocht het in Duits. Met het voordeel van Spielberg dan weer dat hij wel NRPS-goedgekeurd is en dus goed op de foto's.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:12

@ dees, mijn merrie is voor een jazz echt ontzettend nuchter ... sterker nog als we op buitenrit gaan is zij vaak de relaxte van het hele stel ;).

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:51

Wat vind je van Zhivago? Hengst met een prachtige voorhand, langgelijnd, maat, veel beweging en rassig. Wel een lang achterbeen en je merrie moet een sterke bovenlijn hebben.
Gezien het feit het krack-jazz is, fokt je wel behoorlijk dicht terug op Jazz...

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:52

DiamondHorse schreef:
Misschien is het een overweging om naar de nieuwe lichting hengsten te kijken (mede om de kosten te drukken) ze moeten het verrichtings onderzoek uiteraard nog lopen, maar als hij er goed doorheen zou komen dan zou nr 424 Exalibur (Furst Romancier x krack C) zeker een optie zijn! Hij stond 3e in de kampioenschap ring, maar had op de 1e plaats zeer zeker ook niet missstaan!

Totaal mee eens beste hengst die ik daar heb gezien. Heeft ook het gewenste bloed en massa.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:22

Rambobo schreef:
@ [naam verwijderd], mijn merrie is voor een jazz echt ontzettend nuchter ... sterker nog als we op buitenrit gaan is zij vaak de relaxte van het hele stel ;).

Dat kan best wezen, maar je fokt met de GENEN.
Je wilt toch dat je veulen ook zo fijn en nuchter zal zijn?

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:21

Sandreo zou ook interessant zijn gezien de chiqueheid en lossigheid die je graag in het veulen terug zou willen zien.

Tuschinski zou idd ook niet verkeerd zijn. Hopelijk weer zo'n mooie zwarte! :D

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:36

En een van de lichting jongere hengsten? Heb je al naar Don Tango gekeken? Jazz in de 2e lijn..

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:33

Leuk een topic te lezen over advies voor een Jazz x Havidoff. Wij hebben namelijk ook een Elite, sport merrie van Jazz x Havidoff maar dan in de 3e generatie Pericles. Verbeterpunten van deze merrie zijn bijna identiek aan jou merrie. Alleen verwacht ik dat onze merrie wat sensibeler is dan jou merrie. Super instelling onder het zadel, heb haar zelf ook gereden en ook deze merrie had zeel veel talent voor het sluitwerk, passage/piaffe. Onder het zadel had ze een enorme ''Go'', altijd naar voren denken en daarbij zeer veel tact. Echt een fijn dier om te rijden, licht aan de hulpen, altijd willen werken/bij de les zijn, echter wel alleen voor iemand met gevoel.
We hebben er een aantal veulens mee gefokt. We kochten haar drachtig van Uptown, deze 4 jarige ruin met een stokmaat van 1.75 kon wat luxer zijn en hadden we graag wat hoogbeniger gezien, ook deze is wat kort in het voorbeen (wellicht van Ferro afkomstig). De merrie is na de geboorte van de Uptown een jaar de sport in geweest en dus gust gebleven. Daarna geinsemineerd met Rousseau. Een echte bloedkikker kwam er uit, vliegensvlug en sensibel. Ook deze kon duidelijk wat hoogbeniger zijn en miste ook weer wat lengte in het voorbeen.
Toen dekte we met Sandreo, mede omdat Sandro Hit ze vaak wel hoogbenig geeft en Sandreo over het algemeen fijne karakters mee geeft. Heb daar lang over moeten twijfelen omdat ik eigenlijk niet zo weg was/ben van Sandreo zelf. Maar hij leek wel goed te kunnen aanvullen op wat onze merrie miste. De merrie beviel van een prachtig groot, hoogbenig merrieveulen. De beste tot nu toe zo lijkt. En wat een karakter!!! Vanaf dag 1 al zo super makkelijk, aanhankelijk en nuchter. Ze valt op door haar rijke voorhand en lange voorbeen. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Sandro Hit bloed maar hij heeft de zwakke punten op onze Jazz merrie zo enorm verbeterd dat ik het in dit geval een super mach vind.
Afgelopen jaar was onze merrie gust gebleven. In 2011 hadden we haar met Amazing star laten insemineren, mede voor een betere galop welke onze Jazz merrie ook wel nodig heeft. Helaas niet gepakt, maar misschien achteraf ook weer niet zo erg i.v.m grote aantal paarden. Ben dit jaar nog enorm aan het twijfelen (wie niet :+ ) maar alle hengsten die jij noemt heb ik zelf ook al vaker aan gedacht voor onze merrie.
Ik hou je topic in de gaten. De hengst die DiamondHorse noemde, de Furst Romancier x Krack C klinkt qua bloedvoering erg intressant/passend

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:43

Deze merrie vind ik mooi om te zien. Mocht wel iets meer bloeduitdrukking hebben. Charmeur ben ik weg van maar dan krijg je met deze een massaal paard. Zou ik niet doen. Vivialdi ook niet, teveel Jazz in bloedlijn. Overdrijven is dan ook een kunst.Paard kan ook wat meer lengte gebruiken. Flemmingh nazaat kan dat wel geven.

Scandic zou nog niet eens een gekke keuze zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:54

Scandic gaat geen langer voorbeen geven..Sandreo zou wel een goede match kunnen zijn,als je merrie genoeg kracht achter heeft.Tuschinksy's nafok vindt ik persoonlijk erg tegenvallen..maar hij fokt ook niet erg uniform van wat ik gezien heb.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:10

Hier ook een Jazz x Havidoff merrie ( en daarachter Aktion) en ben aan het overwegen of ik haar zal laten dekken. Zit een beetje rond te kijken maar heb werkelijk waar geen idee, dus volg je topic ook even.