2 Verwaarloosde shetjes, een nieuwe band en op rijden HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Re: 2 Verwaarloosde shetjes, een nieuwe band en op rijden HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:30

Maak dan foto's van de plekken op hun huid, de stal en het weitje waar ze staan.. dit zegt niet zoveel :)
Maar op het eerste gezicht zien ze er in mijn ogen goed uit, flinke vacht en die rechter had best een buikje :)

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 17:31

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:31

Waar wonen jullie? Misschien kan iemand een keer mee kijken, zo van deze foto's is het niet echt te zien..

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 17:33

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:33

Ik ga dit ook even volgen...
En heb je foto's van die stal? En de shetjes helemaal?
:)
edit: ik zie post boven mij al :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:37

Hoi,

ik wil jullie toch even waarschuwen hoor! Weet waar jullie aan beginnen! Je zegt dat jullie ze 'gekregen' hebben, maar wat houd dit in? Mogen jullie ze beschouwen als eigen ponies volgens de man? Maar wie maakt dan de kosten voor de dieren? Zijn hier afspraken over gemaakt? Wat als ze ziek worden, wie draait er op voor de consequenties?

Zo te horen staan ze bij een man die ze voor een prikkie gekocht heeft en er ook graag weinig aan uitgeeft. Hoe zijn ze er verder eigenlijk aan toe? Worden ze ingeënt en regelmatig ontwormt? En gaan ze op tijd naar de hoefsmid? Want ondanks dat shetlanders weinig nodig hebben en somber leven is dit wel erg belangrijk. Misschien zouden jullie het hier met de eigenaar eens over kunnen hebben?
Verder vind ik het niet netjes om zonder toestemming paarden van een ander te voeren. En dan helemaal met 'voer' dat niet voor ze geschikt is! Wat als er een pony ziek van geworden was?

Die shetjes hebben weinig nodig qua krachtvoer. Ik heb twee shetten en die eten alleen gras (nu hooi) en dagelijks een summerfitkoek voor de mineralen en vitamines. Het is juist uitkijken dat ze niet op een te rijke wei komen te staan, daar kunnen ze hoefbevangen door raken. Ik zet hier steeds een deel wei af en ze krijgen steeds een strookje nieuw gras. Nu is dat natuurlijk niet van toepassing omdat de wei kaal is.

Met rijden zou ik gewoon wachten. Om eerlijk te zijn betwijfel ik of jullie niet te groot zijn om op de shetlanders te rijden. En daarbij weet je niet zeker of ze lichamelijk gezond zijn, dus ik zou er niet zomaar op gaan zitten en rondcrossen.
Verzin andere dingen. Neem ze aan een halster en een touw mee voor een leuke wandeling. Verdiep je in vrijheidsdressuur of werken aan lange lijnen (iets anders dan longeren).

Weten jullie eigenlijk wel hoe oud de shetlanders zijn?

Succes!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-02-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:39

Uhm.. ik zie geen verwaarloosde pony's?
Ik denk dat je het rijden beter achterwege kan laten, ga gewoon lekker wandelen met ze en een band opbouwen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:46

Meiden waar zijn jullie aan begonnen??? Wat vinden jullie ouders hier van?
Zijn de ponies dan ook daadwerkelijk overgeschreven op jullie naam? Wie heeft de papieren en weten jullie de chipnummers als ze überhaupt al gechipt zijn? Want zo nee, dan kan die man dat wel zeggen maar dan is er totaal niet te bewijzen dan ze van jullie zijn (wat ze dan ook helemaal niet zijn).

En in hoeverre hebben jullie er verstand van? Want ze zien er helemaal niet verwaarloosd uit. Shetlanders in hun wintervacht kunnen er nog al verwildert uit zien. Dagelijks goed poetsen is totaal niet nodig. Ik poets juist met het koude weer van afgelopen tijd onze shetlanders niet dagelijks. Ik doe enkel de hoefjes en de manen.
En die schuurplekken lijken mij gewoon (kleur) aftekeningen? Wat bedoel je met olifantenhuid?

Heb je al gekeken wanneer jullie een afspraak moeten maken voor de entingen? Hebben jullie al een hoefsmid gevonden. En zijn ze onlangs nog ontwormd. Het voer was duur zei je, maar besef je wel dat bovenstaande dingen ook voor jullie rekening komen??? En wat als één van de ponies ineens ziek wordt en dit hoge kosten met zich mee brengt? Wie gaat dat betalen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-02-12 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:47

De pony's lijken me klein voor twee 13-jarige meiden.

Als jullie ze 'gekregen' hebben, wilt dat ook zeggen dat jullie (jullie ouders) opdraaien als er dierenartskosten om de hoek komen kijken?

(ik vraag me uberhaubt af of je als 13-jarige zoiets kunt krijgen, of dat jullie ouders altijd verantwoordelijk zijn)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:48

toch vind ik de shetjes niet heel groot ogen denk idd dat je dr beter niet op kan gaan zitten...
en volgens mij mogen jullie ze enkel verzorgen en wonden ofzo zie ik eerlijk gezegd niet echt :')

volgens mij is het eerder de vacht die een andere kleur heeft ipv wonden ik vraag me af hoeveel verstand jullie uberhaupt van paarden hebben...en ik denk dat het namelijk niet jullie pony's zijn denk aan papieren etc die heeft de man nog steeds

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:49

Delphi schreef:
Meiden waar zijn jullie aan begonnen??? Wat vinden jullie ouders hier van?
Zijn de ponies dan ook daadwerkelijk overgeschreven op jullie naam? Wie heeft ze papieren en weten jullie de chipnummers als ze überhaupt al gechipt zijn? Want zo nee, dan kan die man dat wel zeggen maar dan is er totaal niet te bewijzen dan ze van jullie zijn (wat ze dan ook helemaal niet zijn).

En in hoeverre hebben jullie er verstand van? Want ze zien er helemaal niet verwaarloosd uit. Shetlanders in hun wintervacht kunnen er nog al verwildert uit zien. Dagelijks goed poetsen is totaal niet nodig. Ik poets juist met het koude weer van afgelopen tijd onze shetlanders niet dagelijks. Ik doe enkel de hoefjes en de manen.
En die schuurplekken lijken mij gewoon (kleur) aftekeningen? Wat bedoel je met olifantenhuid?

Papieren (paspoort) zijn feitelijk nooit eigendomsbewijs, dus maakt het niet uit of ze wel of niet overgeschreven zijn. Maar inderdaad, om alles een béétje meer officieel te maken dan alleen maar een telefoonuitspraak is dat wel een goede vraag.
TS: hebben jullie de paspoorten in bezit?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 17:54

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:03

AnoukWelsh schreef:
Hallo,
Aangezien het dus een ingewikkeld verhaal is zal ik het proberen kort uit te leggen.
We gaan van de week foto's maken zodat jullie zien hoe het eraan toe gaat.
Het gaat beter sinds dat wij ze hebben gekregen, wij borstelen ze elke dag en we geven een voerschepje per dag. Die man komt nooit meer. We hebben hem gebeld want Laeticia's vader heeft via via aan het telefoonnummer kunnen komen. Het enige wat de man zei was dat hij ze aan ons heeft gegeven en dat wij er verantwoordelijk voor zijn. En dat de grond waar ze op staan nog wel van hem is, alleen de beesjes niet.
Ingewikkeld, maar wij zijn dus de baasjes. Ik snap dat jullie het niet echt begrijpen want ik snap het soms ook niet. Maar wij zijn de baasjes, vandaar dat wij ze ook eten geven. We proberen zo vaak mogelijk de stal schoon te maken. Foto's volgen!
Alvast bedankt, en we willen niet echt dressuur rijden ofiets maar gewoon buiten met ze stappen/draven. Ik ben 1.52 en Laeticia 1.56, en ik weeg 44 kg en laeticia 47kg....
De pony's zijn best wel groot voor een shet.

Ik zou van die man dat hele verhaal echt zwart op wit willen en de bijbehorende paspoorten (mocht er controle komen kan je een dikke boete krijgen als je die niet kan overleggen nl). In de paspoorten staat als het goed is ook of en wanneer ze geënt zijn. En hoe oud ze echt zijn.

Wat de pony's kunnen dragen (incl. zadel en kleding ruiter) bereken je door het gezonde gewicht te nemen en daarvan 20% te nemen. (uitgaande van shet met bijbehorend vierkantsmodel bouw). Die regel gaat wel alleen op voor volwassen dieren (vanaf 6 jaar), jonger zit je lager. Uitgaande van wat ik weet van gewichten gezonde shet betwijfel ik echter of die jullie nog mogen dragen.

De donkere pony heeft inderdaad forse schuur? plekken in de manenkam. hier moet eigenlijk een DA naar kijken. Het kan heel goed seme zijn, maar omdat shetlanders nogal eens megawintervachten kweken is een huidparasiet als mijt of luis ook mogelijk.

Qua brok : ik weet niet wat je nu voert, maar sobere pony's (en zeker als ze enkel gras/hooi krijgen) komen makkelijker mineralen tekort dan energie. Goedkoopste wat het meeste nut heeft en minste kwaad kan is subli ponybrok voeren. Dat heeft weinig energie, maar wel een flink hoog gehalte aan mineralen. Heeft de ene shet inderdaad seme dan kan die extra dosis mineralen helpen om minder jeuk te hebben, mits samen met deken, beweging (goed op gewicht houden) en goed weidebeheer/arm hooi bijvoeren.

Ten slotte raad ik je echt aan om als je hieraan begint je goed in te lezen, je te realiseren dat deze 2 pony's goed verzorgen een hoop tijd, geld en kennis gaat vragen en je zo snel mogelijk een DA langs moet laten komen ivm advies ontwormen, tanden, vaccinaties en algehele checkup, zodat je weet waar je aan toe bent. Eerst volgende stap nu id goed overleg met je ouders over of en hoe je dit wil gaan doen, immers daar zal het geld vandaan moeten komen. Om over het niet verwaarlozen van je school maar te zwijgen, want dat zal bij je ouders negrijpelijkerwijs prioriteit hebben.

Edit: Ik begrijp dat eigenaar de DA betaald? Maak daar dan goede afspraken over, want die moet toch echt even langskomen.
Laatst bijgewerkt door tamary op 15-02-12 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:04

Goh dat is snel geregeld ;) . Ik hoop dat jullie hier wel van geleerd hebben!? Ik denk eerlijk gezegd dat jullie alleen aan de leuke dingen gedacht hebben. Het rijden en knuffelen. Niet aan het regelen van entingen, hoefsmid, op tijd ontwormen en wat als één van de ponies ziek is?

Volgens mij weten jullie heel weinig van de ponies, ondanks dat jullie er al wel op ´gereden´ hebben. Weten jullie de leeftijd en of ze ingeënt zijn, op tijd ontwormd zijn en of ze regelmatig naar de hoefsmid gaan?

Ik denk dat jullie hier mee uit moeten kijken. Zorg dat je geen problemen krijgt, mochten er straks ineens (medische) kosten gemaakt moeten worden. Jullie zijn er jong en ik betwijfel of jullie wel alleen de verantwoording over de ponies kunnen dragen.

Op de foto´s zie ik enkel gekleurde haren, geen kale plekken.

Tictac007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:04

Het kan een soort van schurft zijn, die kale plekken.
Bij schurft ten gevolge van Psoroptes en Sarcoptes zie je eerst doffe haren en kale grijzige plekken. Op de huid onstaan kleine blaasjes, die etterig vocht afgeven na barsten. Dit vocht droogt op tot korsten. Het paard heeft zeer heftige jeuk en mede daardoor ontstaan de huidbeschadigingen.

Psoroptes zit vooral in de manenkam en rond de schoft, de rug, het kruis en de staartbasis.

Kijk uit schurft is ook besmettelijk voor de mens!!
Kijk er dus mee uit. wil je wat foto's maken van de kale plekken?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:16

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:21

Ik zou eerst de DA laten beoordelen wat het is. Schurft, mijten, eczeem of iets anders. Dan kun je gericht gaan behandelen. De vraag is alleen of de eigenaar dat goed vindt en het wilt betalen. Zo nee, of jullie (of beter gezegd jullie ouders) voor de kosten op willen draaien?

TS jij hebt toch zelf ook een eigen pony? (tenminste ik heb je wel eens in een topic voorbij zien komen)

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:24

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:27

AnoukWelsh schreef:
Ik heb een eigen pony ja,

Zorg dan dat je spullen die in aanraking komen met de shetlanders, niet in aanraking komen met jouw pony i.v.m. eventuele besmetting!!!! De spullen van de shetjes zou ik gewoon daar laten ;)

Kijk hier maar eens voor wat extra info, misschien herken je het e.e.a. aan de hand van de plaatjes!
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... ml#schurft

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:28

Linkerpony lijkt zomerexceem te hebben, hoe ziet de staart eruit?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:30

Ts weten jullie wel hoe oud de shetlanders zijn?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:40

ik denk regenscheurft (rainrot) dit kun je doen met imaverol maar ik zou er wel even iemand naar laten kijken ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:49

Ik zou in elk geval als jullie deze 2 Shetlanders willen overnemen en gaan verzorgen eerst een contact op nemen met een dierenarts en ze na laten kijken.
Zo te zien heeft de zwarte al last van Z E, schurft of een schimmel infectie en ze zien er zo op de foto niet al te vrolijk uit.
En dan schiet het mij ook in het verkeerde keelgat, dat jullie het al hebben over rijden en opbouwen van conditie, als het jullie daar alleen om is te doen, dan zeg ik, nu stoppen en lekker in een manege gaan rijden, want dit verdienen deze pony's niet!
Zorg als jullie ze echt willen hebben, eerst eens dat deze dieren goed worden gevoerd en verzorgt voor je het gaat hebben om er als 13 jarige op te willen zitten!

AnnikaRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:57

1 schep voer per dag is veelste veel voor een shet.. Mijn shetveulen krijgt af en toe ongeveer 2 a 3 keer in de week voer.. en dan maar iets van een kwartje.. of minder..