Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:16

Ik hou mij zelf niet bezig met de fok.
Maar ik kan wel dit zeggen; Als ik hier op de verkoopsites kijk, wordt je zo'n beetje dood gegooid met sportpaarden, die aanbevolen worden vanwege afkomst/prestaties en met dravers.
In mijn geval ben ik drie keer de markt afgestruind voor een simpel braaf recreatiepaard (1 keer voor mijn man, 1 keer voor mij maar besodemieterd en toen nog een keer voor mij)
Ras maakte mij niet uit. (haflinger/fjord whatever, staat niet garant voor braafheid, in tegenstelling tot wat velen denken) Het ging om het karakter en gezondheid.
Ik kan vertellen dat ik weken lang -nee, maandenlang- honderden kilometers heb gereden, elk weekend, soms tot in Noordzweden, om zo'n paard te vinden. Maar ze waren meestal niet zo gemakkelijk als werd beweerd of , meestal, mankeerde die paarden iets.
Gezonde brave paarden worden niet zo gemakkelijk doorverkocht. Dat is duidelijk. (wel helaas erg vaak kapotgereden omdat ze vooral bereden worden door mensen die niet worden gehinderd door verstand van zaken)
Een gezond braaf paard staat hier dan ook niet lang te koop. Verre van. De 'te koop gevraagd' advertenties bestaan voor minst 3/4 uit advertenties van mensen die op zoek zijn naar een braaf recreatiepaard.
Ik denk dan ook dat de vraag hiernaar erg wordt onderschat en dat er heel wat meer mensen op zoek zij naar een goedzak dan naar een tortillas.

Verder zou wat onderricht voor potentiele kopers geen kwaad kunnen...paarden dienen daarvoor te worden ingezet, waar ze geschikt voor zijn. Het aantal kapotgereden paarden in de advertenties, is werkelijk schrikbarend.
(Naast toch ook nog wel wat paarden met gedragsproblemen, door onkundige begeleiding)

Met dravers heb je wellicht nog een groter probleem dan met de sportpaarden mbt fok. Hier wordt nog minder naar karakter en rijgeschiktheid gekeken, maar slechts een zeer klein percentage op de baan blijkt uiteindelijk geschikt voor de sport.
De rest moet dan de recreatiesport in, terwijl te veel van deze paarden door karakter (uit zeer moeilijke hengst en/of merrie gefokt) en/of bouw ongeschikt voor zijn.
Nog maar even niet in aanmerking genomen dat deze paarden voor een appel en een peer de deur uit gaan en daardoor veelal terecht komen bij mensen die geen geld willen steken in omscholing en daar zelf niet toe in staat zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:18

Ik ben de trotse bezitster van 2 hele fijne brave paarden , die ook erg fijn kunnen lopen . De oudste van de 2 is al onder zadel , het is zeker geen flegmatische slaper in t werk ! Ook aan dit paard moet je rijden , echter ze is koel , spannende dingen is ze maar even van onder de indruk en dan even spanning en weer doorwerken .....
Tja , het is een gelderse merrie , en die willen de meeste ruiters niet !!!!
Waarom niet , vraag ik me keer op keer af ?!
Het huidige fokbeleid is best oké , alleen je moet als aspirant koper je eigen kunnen niet.overschatten en je niet blind staren op dat mooie fok lijntje ...... En daar hapert het , iedereen droomt van en dressuur kanon of in elk geval een bewegingsgeweldenaar onder de kont , maar je paard kan alleen maar uitblinken.samen met jou ...
Dus je moet een kopen die je past

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:26

Zinzi_jewel schreef:
Ik ben de trotse bezitster van 2 hele fijne brave paarden , die ook erg fijn kunnen lopen . De oudste van de 2 is al onder zadel , het is zeker geen flegmatische slaper in t werk ! Ook aan dit paard moet je rijden , echter ze is koel , spannende dingen is ze maar even van onder de indruk en dan even spanning en weer doorwerken .....
Tja , het is een gelderse merrie , en die willen de meeste ruiters niet !!!!
Waarom niet , vraag ik me keer op keer af ?!
Het huidige fokbeleid is best oké , alleen je moet als aspirant koper je eigen kunnen niet.overschatten en je niet blind staren op dat mooie fok lijntje ...... En daar hapert het , iedereen droomt van en dressuur kanon of in elk geval een bewegingsgeweldenaar onder de kont , maar je paard kan alleen maar uitblinken.samen met jou ...
Dus je moet een kopen die je past

Het vergt een groot karakter om toe te geven dat je beter thuishoort op de rug van een gepensioneerd springpaard van 18 in plaats van op de rug van een 5 jarige bewegingsgeweldenaar.

Overigens: wat jij beschrijft over je eigen paard dat onder het zadel is... voor zo'n beschrijving hoef je geen Gelderse te hebben hoor. Er zijn heel veel meer paarden die zich zo laten beschrijven. Zéker aan het begin van de sportcarriére. Lastige paarden zijn t/m B-L best nog wel braaf in de omgang en het prille rijden. Het wordt pas lastig zodra je ze aan het échte werk zet (draagkracht, buiging).

Echte brave paarden onderscheiden zich erin dat ze reeds op jonge leeftijd gewoon langs de weg gereden kunnen worden omdat ze intern zo stabiel zijn dat ze alle omgevingsprikkels goed kunnen verwerken zonder tegendraads te worden.

De reden waarom veel mensen geen Gelderse willen is (denk ik) omdat ze bewegingstechnisch gewoon minder zijn naast een niet-Gelders type sportpaard. Persoonlijk vind ik Geldersen met een platte kont en een ramshoofd echt lelijk. Doe mij maar zo'n mooi Rubinstein-snoetje!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:12

"De reden waarom veel mensen geen Gelderse willen is (denk ik) omdat ze bewegingstechnisch gewoon minder zijn naast een niet-Gelders type sportpaard. Persoonlijk vind ik Geldersen met een platte kont en een ramshoofd echt lelijk. Doe mij maar zo'n mooi Rubinstein-snoetje!
"
En dat is ook vaak het probleem met mensen die er geen verstand hebben, bedoel ik jou niet mee hoor Dees! Maar mensen die geen verstand hebben van karakter en type en dan vallen voor een mooi smoeltje in plaats van karakter. En niet beseffen dat ze met een vaak ook nog jong sportpaard (moet wel te betalen blijven he) niet zomaar op buitenrit kunnen en het strand op kunnen. Nog erger vaak zijn ze manegepaarden gewend, brave borsten met jarenlange ervaring en dan verwachten ze hetzelfde van zo'n jong ding.
Maar ja kan me voorstellen dat het voor een fokker niet echt een uitdaging is om een lelijk, braaf paard te fokken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:25

Hm... ik geloof dat ik ook op een gelderse had kunnen vallen, met dat wat ik voor ogen had.
Hier kennen ze volgens mij geen gelderse paarden
Gat in de markt??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:28

Braaf en lelijk zijn natuurlijk niet aan elkaar verbonden. Je hebt ze ook wel braaf en mooi hoor.
Net zoals je tegenwoordig trouwens ook wel Geldersen hebt met een mooi bekkie en een iets rondere croupe.

Maar inderdaad: er zijn maar weinig mensen die ervaren hebben wat het betekent om een jong paard op te leiden naar een ervaren, zelfverzekerd paard waarmee je veilig op buitenrit kunt. Dat kost jáááren.

Denk dat het wel een beetje met onze moderne cultuur te maken heeft. We willen het, we willen het snel en we willen het nu. Instant satisfaction. Het is immers zo leuk als je je nieuwe crack van de trailer haalt en de hele pensionstal staat te kwijlen van je nieuwe aanwinst.
Dat effect bereikt de paardenkoper eerder met een "5-jarige Jazz met potentie" dan met een "18-jarige Burggraaf die het allemaal al gezien heeft".

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:35

Het zijn niet alleen gelderse paarden, Hannoveranen worden ook om hun karakter gefokt. Zitten best koele paarden tussen. Maar ik denk dat het ook ligt aan met wat voor bloedcombinatie je doet. Een gelderse kan ook heet worden, een hannoveraan ook.

Dees wat bedoel je met instant satisfaction? Wij hebben er twee nakomelingen van op stal $

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:47

"Maar inderdaad: er zijn maar weinig mensen die ervaren hebben wat het betekent om een jong paard op te leiden naar een ervaren, zelfverzekerd paard waarmee je veilig op buitenrit kunt. Dat kost jáááren."

Helemaal mee eens. Mensen denken dat paarden braaf geboren worden en dat is echt zelden zo. Zou zelf niet een paard kopen van 4 of 5 ook niet als het een "braaf" ras is, die kunnen je het net zo moeilijk maken uiteindelijk als een sensibel paard, ook al zullen ze iets minder hard gaan. 8 jaar of ouder en goed opgeleid....maar dat zijn dure paarden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:52

jaa deze dieren blijven vluchtdieren niet waar? :) Karakter is deels aangeboren en moet je in de opvoeding aangeven lijkt mij!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:39

ismy schreef:
[naam verwijderd] wat bedoel je met instant satisfaction? Wij hebben er twee nakomelingen van op stal $

Instant satisfaction = directe bevrediging :D
Toevallig heet er ook een hengst zo maar in de context van mijn reactie gaat het meer over het snelle succes dat men wenst te hebben. Liefst zonder al te veel offers daartoe (zoals tijd en emotionele investering/toewijding)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:34

ismy schreef:
Saffier schreef:
Een fokker kan fokken zoals hij zelf wil. Als er geen vraag is naar een betreffend paard dan zal het niet verkocht worden.
En meer recreatie paarden fokken? Zijn er niet al genoeg rassen (en fok richtingen) die wat "makkelijkere" paarden hebben?? Ik denk dat het probleem hem meer zit in mensen die voor zichzelf niet de juiste keuze weten te maken en graag willen showen met hun paard, dan wel vergeten dat het paard te heet voor hem / haar is, maar er vervolgens nog wel 6kg brok per dag in stoppen en het beest ook 24/7 op stal laten staan.

En hier ben ik ook mee eens! Mensen zien soms zelf niet goed welk type bij hun past en zijn zelf zo eigenwijs om dat 'mooie' paard te kopen. Toch gaat er dan heel wat mis. En inderdaad genoeg recreatie rassen!

@piezze Er zijn idd te weinig mensen die er daadwerkelijk echt verstand van hebben als ze een paard nemen. In sommige gevallen gaat dit goed en soms ook niet. En toch zijn wij erg eigenwijs als het gaat om de paardensport. Hier heeft natuurlijk iedereen zijn eigen mening mee. Maar ik kan mij hierzelf ook op betrappen.

Er zijn misschien wel genoeg recreatie rassen, maar mijn mening is wel dat ze van juist die rassen iets proberen te maken wat het niet is. Kijk maar naar de haflinger, pony bij uitstek voor de recreatieruiter, maar als ik zie wat ze nu fokken... Allemaal NF in een vos kleedje, en dat vindt ik dan geen recreatieras meer. Geef mij maar die ouwe boere knol van vroeger :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:03

Mijn post van hierboven bedoelde ik niet in te zeggen dat de mijne braaf is omdat ze Gelders is hoor ...
En ook niet elke Gelderse is zo braaf , veelzijdig zijn ze wel ..
En ook ik liep vroeger met n boog om.gelderse paarden heen , platte kont , kromme kop ....
Dat heeft die van mij niet ... Weinig jongere gelderse paarden beschikken nog over die kromme kop , gelukkig ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:40

Tosca2 schreef:
Er zijn misschien wel genoeg recreatie rassen, maar mijn mening is wel dat ze van juist die rassen iets proberen te maken wat het niet is. Kijk maar naar de haflinger, pony bij uitstek voor de recreatieruiter, maar als ik zie wat ze nu fokken... Allemaal NF in een vos kleedje, en dat vindt ik dan geen recreatieras meer. Geef mij maar die ouwe boere knol van vroeger :j

Helemaal mee eens. Er gaat niets boven een ouderwetse lekkere stevige boerenknol voor recreatie :D :D :D
(heb er zelf ook een boerenknol :D )

Maar je moet wel van het eigengereide karakter houden :=

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:33

Daar bedoel ik het dus mee te zeggen. De paarden van nu, Zie de nieuw gefokte haflingers, fjorden, friezen, fallabella's worden zo enorm doorgefokt tot een barbie paard. En daar wil ik niemand mee voor het hoofd stoten maar ik denk dat wij als mens overal te veel ander bloed door heen gooien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:22

Ik wacht nog even op Haflingers in de 1.60-1.65m. maat.
Dáár heb ik dan weer interesse in :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:24

Dan zou ik ze teveel doorgefokt vinden. Netzo als de fries die waren eerst niet groter dan 150 cm tot 160 cm en nou 1.75 m wel! Lijkt me in het opzicht niet gezond :o

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:25

Wat ik niet begrijp is dat mensen elk jaar hun merrie weer een veulen laten krijgen terwijl er geen afnemers zijn voor hun jonge paarden, hooguit beneden de reeele prijs.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:26

dat snap ik ook nog steeds niet..
voor sommigen is het een hobby.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:42

Ik heb de merrie hier drachtig. Ik héb die merrie voor de fokkerij.
In geval van merrieveulen is het voor mezelf, maar een hengstveulen gaat inderdaad weg.
Het is voor mij wel hobby. Dus de opbrengst van zo'n veulen is voor mij inderdaad niet de hoofdzaak.
Voor inkomsten heb ik een baan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:51

Wij fokken ook hobbymatig tussen de 2 en 5/6 veulens per jaar, ligt niet aan crisis maar hoeveel merries we hebben om te dekken en hoeveel er dragend worden. Vorig jaar hadden We 3 gedekt maar 2 zijn dragend ook prima een jaar rustiger.
Hengstveulens gaan er per definitie uit, meestal in 1 koop aan iemand uit sportkringendie ze doet opfokken evt verkopen. Merries ligt er helemaal aan, verkopen we vaak niet zeker niet als het echt speciaal lijntje is icm dat het fysieke veulen ook correct is.
Niet correcte veulens worden niet verkocht en gaan naar slacht (al hebben we dat pas 1x meegemaakt in 25 jaar (gestoord veulen)).

Fokken is prima maar ik ken 101 fokkers (en tegenwoordig ook "proffesionele" us niet alleen hobbyfokker/fokkers met 1 paard die maar lukraak dekken. Waarvan ik denk wat moet je ermee, en vaak zie je ze dan terug opde markt in hedel met 9vd10 veulens...
1 je maakt er geen winst over
2 je "vervuilt" de markt in zin van er zijn genoeg goede paarden

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:01

Hierover heeft ook al een keer een stuk in de KWPn'er gestaan, alweer een aantal jaren terug.

KWPN staat ook echt wel voor de sport.

Als jij graag een braaf paard wil fokken, dan neem je toch een 'mindere'' hengst, let je op karakter (worden ook alle hengsten op getest). Alleen moet je niet verwachten dat ze €5.000,- gaan betalen voor een 3 jarige recreatie/basis paard. Doordat het paard in de sport loopt en presteerd, zijn wij er blij mee. Daarom leeft het paard eigenlijk nog. Nu is recreatie meer in opkomst (gelukkig). We hebben hem niet meer nodig om van a naar b te komen.

Ik keur zeker wel het extreme fokken af, hoor! Maar ja, als je recreatief wil gaan rijden moet je ook geen volbloed hengst gaan kopen. En eens is de markt verzadigd.

Ik maak me meer druk om dat jonge paarden al zoveel moeten presteren, worden jong bij de moeder weggehaald. En dit gebeurd het meest bij de particulieren!!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:01

Ook ik vraag me met grote regelmaat af waar het heen gaat in de hedendaagse fokkerij. Niet alleen de rijpaarden, ook veel andere rassen gaan een kant op dat je je moet afvragen waar 'men' mee bezig is.

Zelf fok ik tegenwoordig met merens, maar heb altijd in de rijpaarden en friezenwereld rondgewandeld . Voordat iemand in mijn profiel loert en begint van jaaaa maar jij hebt koudbloeden.

Ik vrees dat je over pakweg 10/20 jaar niet meer van een afstand kunt zien of je nu een kwpn, fries, haflinger, tinker, nf oid in de weide hebt staan. Alle dieren hebben dan ongeveer dezelfde (veel te sjieke)bouw en het enige wat verschil maakt is het kleurtje (al fokken ze tegenwoordig ookal kwpners met een haflingerkleur want da's lekker apart :P )

Kortom alle rassen beginnen eenheidsworst te worden want 'men' vraagt binnen ieder stamboek om mooie geweldenaren die mee kunnen doen in welke tak van sport dan ook. Dat hierdoor rastypische dieren verdwijnen lijkt wel bijzaak te zijn.

Gelukkig zijn er binnen alle stamboeken wel 'vervelende' eigenwijze fokkers die het oude in stand willen en proberen te houden waardoor de echte fries, fjord, haf,gelder,groninger,fjord, merens nog bestaat maar ik kan me goed voorstellen dat TS zich zorgen maakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:12

Klopt wat je zegt. Vind ik eeuwig zonde. Opeens moet alles sportpony/paard worden en moeten ze overal in meedraaien.
Ik ben ook een van die eigenwijze mensen (maar geen fjord) die van mening is dat de rastypische eigenschappen van vroeger behouden moet worden en dat je bewust voor een dergelijk ras kiest, vanwege dat uiterlijk, maar ook vanwege het doel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:43

Er wordt gefokt waar vraag naar is dus als de markt, waar wij Bokkers toe behoren graag barbiepaarden koopt en op alle fora onze bewondering blijven uitspreken voor degenen die zo een wonderschoon Barbiepaard bezitten, zullen de fokkers doorgaan. We willen geen haflingers met groot hoofd, nee het moet luxe, sportgericht en manen van een halve meter hebben, en dan zo blond mogelijk.
Ik lees hierboven dus hetzelfde. Mensen willen geen platkontige, ramshoofdige Gelderse. Met het eruitfokken van die kenmerken worden net zo goed het vriendelijke, meegaande karakter er een beetje uitgefokt. WE DOEN HET DUS GROTENDEELS ZELF. Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik daarom zeggen. Dat is ook het enige waar je invloed op hebt, bij wat je zelf koopt.
Ik denk dat de normale rassen als haflinger, gelderse, friezen etc. niet te gek veranderd hoeven worden, ze waren goed zoals ze waren. Het vroegere Basispaard was prima, braaf envoudig en niet luxe en geen uitblinker in iets, maar prima geschikt om mee te beginnen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:07

ismy schreef:
dat snap ik ook nog steeds niet..
voor sommigen is het een hobby.

Voor mij is het ook een hobby. Maar wel een die betaalbaar moet staan en mogelijk.
En áls ik dan fok, doe ik het met een hele goede merrie met goede bloedlijnen. Maar dan nog laat ik haar gust. De manier waarop mensen bieden is gewoon schandalig en erbarmelijk.
Als ik al fok, wil ik het veulen kunnen aanhouden. Het laatste veulen dat ik met haar gefokt hebt wordt dit jaar 2. En die is nog steeds in mijn bezit.