[KG] vachtkleurtest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:41

Leuk om te zien, weer een typische N/SB1 tinker!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:46

Sabino 1 is dominant over niet-sabino 1

je paard is heterozygoot, en dus heeft ze 50% kans dit sabino1-gen door te geven aan haar veulens
met een effen partner, boek je mijns inziens de mooiste resultaten (maar dat is uiteraard zeer persoonlijk)
je veulen wordt dan zowiezo effen, al naargelang de kleur van de hengst kan dat dan vos, zwart of bruin zijn
voor zekerheid van een vos veulen, kies je een vosse hengst
een bruin veulen kan je alleen krijgen met een bruine hengst
een zwart veulen kan je zowel met een bruine hengst als een zwarte hengst krijgen (op voorwaarde dat de hengst niet homozygoot agouti is, maar daar ga ik even niet van uit)
uit een zwarte of bruine hengst is een vos veulen echter nog steeds mogelijk (al naargelang zijn genetische bagage)
je hebt dan via moeders kant 50% kans op een veulen met veel wit zoals moeder
je kan die kans verhogen door bewust een SB1-hengst te gaan kiezen, dan verhoog je je kans tot 75% op een SB1-veulen (waarvan 1/3 homozygoot SB1/SB1 en 2/3 zoals moeder/vader)

met een bonte hengst heb je ook nog 50% kans op een bont veulen
al naargelang of daar de sabino 1 op gaat inwerken of niet, is het mogelijk dat je van dat bonte minder gaat zien, zoals volgens mij bv het geval is bij deze: http://www.tinkerhoeve.nl/pagina/foto/welkom.jpg

Sica
Moderator Over Paarden

Re: vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:48

TI --> F AM

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:25

frenia schreef:
grid: maximaal en minimaal zijn termen van fenotypes (uiterlijke kenmerken)
en hebben niks te maken met homozygoot zijn of heterozygoot zijn (wat genotypes zijn of dus genetische kenmerken)

Huh hoezo heeft dat niks te maken met genotypen? fenotypen zijn toch altijd gelinkt aan achterliggende Genotypen :o? een paard kan niet zwart zijn met ee al maakt het inderdaad als het Dominant is niet uit of het hetero of homozygoot is :)
Maar ik heb begrepen dat sabino 1 incompleet dominant is waardoor het fenotype dan toch kan afwijken afhankelijk van hoe het voorkomt ?! dacht dat dan maximaal/ minimaal daar dan wel afhankelijk van zou zijn :o

Citaat:
sabino 1 in heterozygote vorm is bij niet-tinkers ook niet noodzakelijk verantwoordelijk voor een quasi geheel wit paard, maar kan gewoon zorgen voor stekelharigheid, gemelleerde manenkam en/of staart, hoge witte benen enz

de meeste tinkers hebben bovenstaande kenmerken zowiezo (brede bles, beetje stekelharig, hoge aftekeningen) en wanneer die dan gecombineerd worden met sabino 1, geeft dat zelfs in heterozygote vorm spectaculaire effecten.

Ahh kijk dat maakt het duidelijker :)* Dit geeft dus eigenlijk min of meer al aan dat bij tinkers met sabino 1 (die dus allemaal zo wit tonen) de speculatie over invloed van andere genen dus eigenlijk al min of meer naar voren komt 8-)

grid schreef:
Al zou het natuurlijk dus wel zo kunnen zijn dat deze Sabino1 in verband staat met de andere genen (mbt sabino) en/ of deze dus versterkt, maar dat is nog speculeren want dat is volgens mij nog heel nieuw terrein wat nog onderzocht moet worden want sabino1 is pas het 1ste gen van sabino dat getest kan worden, hopelijk volgen er in de toekomst nog meerdere waardoor e.e.a. wellicht duidelijker wordt...

Dus hierdoor krijg je dus blijkbaar die witte laag en is die witte laag niet al per definitie "gewoon" sabino 1 :)
Dan snap ik idd dat het maximaal genoemd kan worden :j
Laatst bijgewerkt door grid op 08-02-12 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:26

Mij lijkt het trouwens idd ook het mooist op een effenkleurige :D 8-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:29

mijn hoop is een lookalike shamrock in de merrievariant alleen wat de kans daarop is als je alle 50% naast elkaar legt is niet zo hoog

Vos 100% -> merrie 50% -> Effen (als saphira al hetrozygoot is voor bont)25% -> dan nog het SB gen van shamrock wordt 12.5% naja zolang het er maar gezond uitkomt en na een dag alles ook nog helemaal gezond is is voor mij even stap 1.

Ik probeerde het voor Karlijn in normale taal uit te leggen hier komen de tabellen gelijk uit de kast als er wat berekend moet worden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:36

Ik ben ook heel blij dat het in normale taal werd uitgelegd , hihihi ... moet nog helemaal in de genetica groeien , maar dit was een mooi begin om het te leren !

Misschien moet je met Shamrock een merrie zoeken die je door Shamrock kan laten dekken ( en dat het veulen voor jou is en de merrie alszijnde van iemand anders als "draagmoeder"kan gebruiken .... )Ik weet het ook niet , denk alleen een beetje hardop !

Ben heel blij dat ze het vosgen draagt , mijn horizon is hierdoor een stuk groter geworden ! en de keus aan hengsten ook ! ( alhoewel ik dus geen zwartbonte wil .... hihihi )

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 17:45

WildChild

Re: [KG] vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:16

Wat apart, dat maximaal sabino! Misschien kom ik een beetje asociaal het topic binnenvallen maar ik vroeg me af, is er ook een kans dat deze merrie een effen veulen geeft met 'medium' sabino? Of is het 50% effen of bont en 50% maximum sabino en dus een (bijna) wit veulen?

snowdon

Re: [KG] vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:47

Ja, ze is heterozygoot SB1, dus ze hoeft dit helemaal niet te vererven.
En als ze het gen wel vererft kan het ook minder extreem 'uitpakken'.