Stelling; Moederlijn de zwakste schakel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:06

En toch zie je vaak asl men stukjes leest in allereei bladen dat alleen de vader en moedersvader vermeld word.Naar mijn mening doet men in de media heel vaak de moeders tekort

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:10

Joshua hoeveel merries zijn er en hoeveel hengsten. Als je een hengst noemt weten de kenners uit welke merrielijn die komt.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:16

Ik bedeol dat toen ik eerder nog wel eens met een merrie showde kreeg ik vaak te horen van dat is een dochter van deze hengst en een kleindochter van die hengst. De moederlijn werd helemaal buiten beschouwing gelaten en dat lees je wel vaker.

Stel je voor mijn A merrie welsh is een Llwynian Flash uit een dochter van Brierwood Rocket en Synod Summers dream.Vaak lees je dan van deze merrie is gefokt Flash X Rocket.Heel vaak word de verdere merrielijn niet een besproken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:27

joshua schreef:
Ik bedeol dat toen ik eerder nog wel eens met een merrie showde kreeg ik vaak te horen van dat is een dochter van deze hengst en een kleindochter van die hengst. De moederlijn werd helemaal buiten beschouwing gelaten en dat lees je wel vaker.

Stel je voor mijn A merrie welsh is een Llwynian Flash uit een dochter van Brierwood Rocket en Synod Summers dream.Vaak lees je dan van deze merrie is gefokt Flash X Rocket.Heel vaak word de verdere merrielijn niet een besproken.

Het probleem zit em in het feit dat men bij de KWPN niet met stamnummers via de moeders werkt. Aan de hand van stamnummers kunnen dan alle paarden (inclusief de prestaties, goedgekeurde hengsten etc.) worden herleid. Dit is zeer waardevolle fokkersinformatie. Alleen het EASP werkt in Nederland met stamnummers.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:29

Ja rpecies dat bedeol ik dus de merrelijn word heel vaak weggecijfert.Hoe vaak hoor je niet als men een goed paard ziet lopen dat is een zoon of dochter van die hengst.Terwijl er toch ook een moeder achter het product zit die van grote invloed is.Naar mijn inzien van een grotere invloed als de hengst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:40

Anna42"]
[quote="joshua schreef:

Het probleem zit em in het feit dat men bij de KWPN niet met stamnummers via de moeders werkt. Aan de hand van stamnummers kunnen dan alle paarden (inclusief de prestaties, goedgekeurde hengsten etc.) worden herleid. Dit is zeer waardevolle fokkersinformatie. Alleen het EASP werkt in Nederland met stamnummers.
[/quote]

Joshua had ik al eerder uitgelegd waarom men hengsten noemt en dat het voor de fokkers niet veel uitmaakt omdat die zowel bij de Welsh als bij het KWPN wel weten uit welke stammen die hengsten komen.
Noem Joost van Gestel een Welsh merrie en hij weet uit welke stam ze komt, om maar een voorbeeld te noemen.
Noem een fervente KWPN fokker een merrielijn en hij herkent deze.
Overigens is men bij het KWPN enige jaren terug begonnen met het nummeren van stammen, dat staat nu ook in officiële papieren en b.v. het groene hengstenboekje bij de hengsten vermeld.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:09

Maar er zijn ook nog een heleboel moeders waar men nog nooit an gehoord heeft.Wat betreft Joost is echt een uitzondering op de regel in de welsh,kom vaak genoeg tegen dat eigenaren niet eens weten wat de afstamming is in de tweede en derde generatie .Daarbij komt als voorbeeld van mijn welshmerrie dat als men zegt Flash X Rocket niemand weet wat de meoderlijn is hoor,alleen wat de vader van de moeder is.Naar mijn inziens heeft de moeder niet alleen een vader maar ook een moeder die zeker we bepalend is voor het product.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:15

Ik had het over fokkers joshua.
Die zijn belangrijker voor de voortgang van een fokkerij, welke dan ook, dan de mensen langs de lijn.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:19

ja prciesmaar als ik nu een fokeer vertel ik heb een merrie Flash X Rocket dan weet niemand toch wie de moeder is van de moeder? Want hoeveel Flash X Rcket lopen er wel niet rond. Ik kijk naar de onderste lijn.Niet naar de hengst alleen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:21

Die fokker zal toch direkt vragen uit welke moederlijn jouw merrie komt, als ie dat al niet weet omdat hij weet welke lijnen jullie hebben.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:25

Ja precies na navraag.Maar ik had het erover dat je heel vaak leest van flash X Rocket terwijl de moederlijn dus buiten beschouwing blijft.

Voorbeeld van een hengst:

Vader : Farn
Moedersvader: Koridon

Zo lees ik het heel vaak in de bladen,maar het zegt mij dus echt niks over de eigenlijke moederlijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:36

Jammer Joshua dat je zo geselecteert leest, ik ga niet herhalen.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:40

Nou oke dan vertle jij mij dan eens over de moederlijn van bovengenoemde hengst?Lijkt me heel sterk zonder dat de vermelding erbij staat van wie de moeder is.Er staat alleen de vader van de moeder.Nergens lees ik wat over de moederlijn van deze hengst alleen dat het een koridon is.Maar tot het tot stand komen van een veulen heb je niet alleen een vader nodig neem ik aan Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:44

Zou je geen moeilijker voorbeeld kunnen nemen dan Nimmerdor

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:45

Bij het kwpn werken ze niet met merrielijnen, dat doet Jacq Remijnse.
Ik heb bij het kwpn om een merrielijn gevraagd omdat er in de veilingfolders met merrielijnen werd gewerkt dit jaar.
Bij het kwpn konden ze mij daarover niks vertellen, dat was niet hun zaak.

Plus ik kan me nog herinneren dat iemand een berg werk had verzet om de stammen te registreren en dat het kwpn daar ook niks van moest hebben.

En tja een bepaalde merrielijn leer je wel kennen als die steeds in de media wordt gebracht, maar ik neem niet aan dat een fokker uit Zeeland weet wat er allemaal in Groningen loopt aan stammen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:46

Bij het uitpluizen van de ouderdieren is het gemakkelijker om informatie te vinden over de hengsten dan de merries. In de oude IDS-ens die ik recentelijk heb weten te bemachtigen vind je veel meer informatie over de merries dan nu en zijn de toegevoegde foto's echt een surplus.
Ik kwam toevallig een hengst tegen uit dezelfde stam als mijn merrie, en laat die nu als twee druppels water op haar lijken! Mijn oog viel er eigenlijk op omdat het type zo bekend was.
Je moet echter om aan meer informatie te komen wel een netwerk hebben lijkt het. Anders is het wel verr.. moeilijk. Weet iemand of er gewerkt wordt aan een cd-rom of zo of een boek?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:47

Je hebt nu boeken van Jacq Remijnse over merrielijnen, lijkt op de collectie hengstenmappen.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:48

Oke dan maar dat komt dat jij kennis van zaken hebt in de fokkerij,helaas heeft niet iedereen dat. Helaas zijn het niet allemaal fookers die van de merrielijnen op de hoogte zijn.Sommigen verdiepen zich er niet eens in.Ik hoor vaak genoeg van mensen ik heb een Jazz,op een toon van dan is het goed.Kolder lijkt mij dat er staat ook een moeder achter die van grote invloed is.Men vlakt heel vaak de merrie weg.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:14

sarabande"]
[quote="Anna42"][quote="joshua schreef:

[/quote]

Noem een fervente KWPN fokker een merrielijn en hij herkent deze.
[/quote]

Daar geloof ik niks. Dat zijn een paar merriestammen die men kent. De Nikkistam en de Carlastam en nog een paar en dan houdt het op. Rianne bv een van de beste prestatiestammen noemen ze weer niet de Riannestam

Overigens is men bij het KWPN enige jaren terug begonnen met het nummeren van stammen, dat staat nu ook in officiële papieren en b.v. het groene hengstenboekje bij de hengsten vermeld.
[/quote]

Het nummeren van de famillies en niet de stammen is niet door het KWPN ter hand genomen maar een buitenstaander n.l. Misset uitgeverij om toch maar wat orde te scheppen in deze afstammingsbrij. Desondanks is men omdat het geen stamnrs betreft niet in staat om de prestatiegegevens en de goedgekeurde hengsten uit die stam te lichten.
Ik ben benieuwd welke officiele papieren je bedoeld.
Het groene boekje is een uitgave van Misset en wordt samengesteld door Henk Bouwman. Ook hier worden geen stamnummers vermeld

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:50

Anna42 schreef:
Het groene boekje is een uitgave van Misset en wordt samengesteld door Henk Bouwman. Ook hier worden geen stamnummers vermeld

Je hebt zeker al een paar jaar geen nieuwe editie meer aangeschaft.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:19

Het kwpn heeft mij zelf verteld dat ze niet met stammen werken.

Het zou reuze fijn zijn, maar ik weet zeker dat men in het zuiden niet weet wat hier rondloopt.
Er zijn idd bepaalde stammen die men misschien wel kent zoals de Loma stam, maar die is herkenbaar aan het achtervoegsel van elke naam.

Maar er zijn ook goede stammen waar men dit niet bij heeft gedaan.
En dat lijkt me moeilijk zo te weten of je moet MissHIS heten, die leert alles uit der hoofd Haha!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:23

Ik ben van mening dat de impact van stammen hier in Nederland niet zo groot is als bijv. in Holstein. Daar heeft men veel meer teruggefokt en lijnenteelt bedreven dan hier in Nederland. Het KWPN is een open stamboek, waarbij dus gemakkelijk vele hengstinvloeden bijeengebracht kunnen worden, die vervolgens het effect van een merriestam enigszins om zeep helpen. Stal Roelofs is een voorbeeld van een fokkerij, die meer op lijnenteelt is gebaseerd en plukt daar nu ook de vruchten van.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:47

Hmm, ik geloof dat we op een of andere manier alleen op details van mening verschillen. Serieuze fokkers weten wat moederlijnen zijn. Toch is de echte tip voor een beginnend fokker: Kijk naar de moeder. De vader is niet zo interessant, tenzij het een enorme bok van een hengst is.

Daarbij geldt dat predikaten in principe niks voorstellen. Kijk of de moeder voldoet aan je eigen fokeisen. Stermerries zijn er in alle soorten en maten, de ene is beter in eigenschap a, de andere beter in eigenschap b.

Als je de mogelijkheid hebt, bekijk ook de moeder van de moeder. Kijk of de eigenschap verankerd is in de lijn.

Dan, heel belangrijk, kwa kapot fokken. Stel dat een merrie 70% doorgeeft aan haar veulen (ik denk persoonlijk dat het 50% genotype is, ik wil de beredenering hier gerust van geven in een ander topic) Een kleindochter zal dan gemiddeld 49% van haar grootmoeder geerfd hebben. Een achterkleindochter heeft dan 35% van haar overgrootmoeder geerfd. Dat betekent dat 65% van haar vader, grootvader en overgrootvader komen.

De kracht van selektie moet niet onderschat worden. Het kan best zijn dat een individu tot 50% (!!) van overgrootmoeder geërfd heeft of slechts 0,0% van overgrootmoeder. In het laatste geval is de pony geen juiste vertegenwoordiger van die moederstam.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:50

Excuseme schreef:
Stal Roelofs is een voorbeeld van een fokkerij, die meer op lijnenteelt is gebaseerd en plukt daar nu ook de vruchten van.

Stal Roelofs plukt vooral de vruchten van de rigoureuze opruiming die ze een aantal jaren geleden onder hun eigen fokmateriaal gehouden hebben.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:59

Door opruimen fok je nog geen betere paarden, dat hebben ze vooral te danken aan het veelvuldig inzetten en terugfokken op hengsten als Joost, Abgar en ramiro.