jaarling voor 750 euro?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:23

Ellie_F schreef:
Het dekgeld is inderdaad 1250,- euro. De fokker verliest er nogal op. Ik zou eens vragen waarom hij de jaarling met zoveel verlies verkoopt. Het zijn moeilijke tijden, maar toch zou ik er direct nog even naar vragen.

Altijd gaan kijken.

Misschien is de gevraagde 750 euro reële in vergelijking met de dekgeld. Veelal staan de dekgelde nu toch te hoog.
Verkoper moet het dier nog doorhouden ... kost hem ook geld, dus ipv nog verder verlies te lijden beter nu goedkoper verkopen dan er nog +/- 1500 euro per jaar tegen aan gooien voor de komende 2 jaar en dan moeten afwachten of je een niet-zadelmak 3 jarige kan verkopen voor 1250+1500+1500 = 4250 euro in de huidige markt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:25

Kijken kan geen kwaad. De markt is nu zo slecht dat veel jonge dieren onder de dekprijs/het opfokbedrag weggaan. Maar sommige mensen moeten wel en hebben geen keus.

Persoonlijk zou ik een veulen niet laten keuren. Wat jij ziet (mits je over ervaring beschikt) is niet veel minder dan wat een dierenarts in dit stadium zou zien.
Ik zou sowieso wel iemand meenemen. Ten eerste kan extra kennis en een tweede mening nooit kwaad en ten tweede kan die persoon je van je roze wolk aftrekken en zorgen dat je serieus naar het veulen kijkt en niet alleen naar z'n leuke koppie ;).

kirstentje

Re: jaarling voor 750 euro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:38

Lekker gaan kijken joh! Wie weet is 't wat.
En ik heb mijn veulen wel laten keuren. Uiteraard kan er geen buigproef o.i.d. gedaan worden bij een veulen maar de arts heeft wel even naar hart en longen geluisterd, naar de ogen gekeken en naar de beenstanden. En hij beoordeelt de algehele conditie. Kostte 35 euro, daar hoef je het niet voor te laten. Was overigens wel in Duitsland, 'k weet niet of de tarieven daar anders liggen dan hier. Succes ermee!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:50

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:54

waarschijnlijk blijft het paard klein,dan gaan ze voor niet veel weg.
Geen probleem natuurlijk als je zelf ook niet lang bent.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:41

ik ben er ongeveer uit, ik ga zaterdag naar haar kijken met mijn instructrice, als haar karakter mij aanstaat en ze ziet er goed en gezond uit, dan overweeg ik om er een optie om te nemen, en in de week met mijn dierenarts terug te komen voor een algemene check. Als deze in orde is, gaat ze mee naar huis.

@sorbetje, dat is inderdaad de moeder !
@geerke, ik ben zelf 1.65, niet de grootste maar moet toegeven dat mijn merrie van 1.74 toch wat groot is om er elke keer op te klimmen, dus kleiner zou geen probleem zijn.

En wat betreft mijn ervaring, ik sta met mijn paard bij mijn overbuur, een fokker die 10HA weiland e.d ter beschikking heeft en voldoende kennis en ervaring met jonge paarden heeft. Het zal voor mij mijn eerste jong paard worden, maar heb zelf wel ervaring in omgang met veulens en jonge paarden. Uiteraard zal er proffesionele hulp worden ingeschakeld op welk vlak dan ook :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:32

Verstandig. Een kat in de zak lijkt me dit nog niet zo gauw. Veulens, maar ook jaarlingen en twenters worden echt ver onder kostprijs of dekgeld verkocht.

Jammer genoeg is er van maar 1 nakomeling de stokmaat op horsetelex vermeld. Als je lid bent van het KWPN kun je gratis een nakomelingenoverzicht van het KWPN opvragen. Geeft veel info over de broertjes en zusjes en een wat meer zekere verwachting over deze jaarling.

Bedenk wel dat de aankoopprijs laag is, maar voordat ze 3 - 3,5 is en je er wat mee kunt, al een aardige duit kost. Om goedkoop uit te zijn moet je het niet doen (kun je beter een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen). Je moet het vooral leuk vinden om te doen. Veel succes zaterdag.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:36

Nakomelingen overzicht heeft TS inmiddels ontvangen :list:

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:39

Ik heb ondertussen al van een bokker een nakomelingenoverzicht van de moeder gekregen, waarvoor heel erg bedankt! Ben het nu even aan het bekijken...

Mijn budget ligt veel hoger als de aankoopprijs van het veulen, dus een overschot heb ik zeker. Ook beschik ik over een eigen weide en een hele lieve overbuur :) Maar ik zie er echt naar uit om een band op te bouwen en stap per stap iets te bereiken..

Ik hou jullie op de hoogte voor zaterdag!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:43

tamary:

en stel nou dat je het veulen hebt gekocht, en het blijkt ernstig ziek te zijn, of heeft iets niet goed zitten
of noem maar op noem maar op.
dan heb je wel een veulen gekocht voor 750 euro en dan heb je er nog niets aan ?

ik zou tegenwoordig echt niet meer er vanuit gaan dat iedereen zo eerlijk is.
zo heb ik ook die misstap gezet, pony koste maar 600 euro, 2 jaar later kwam ik er wel achter dat ze een dodelijk virus bij zich droeg,
heb ik dr moeten laten in slapen.
dat geld qua voer, chippen, paspoort aanvragen, hoefsmid, stalling had ik me kunnen besparen.
en dan praat je over een bedrag van ong. 10.000 euro, wat ik me dan had kunnen besparen

daar had ik liever een mooie auto voor gehad

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:48

Het gaat nu eenmaal slecht met de paardenhandel en de mensen zijn blij als ze van een veulen afkunnen. En sommige mensen weten de juiste waarde niet. Dat kan hier ook nog het geval zijn. Ik zou toch op zijn minst gaan kijken. Kijken kost niets (behalve de benzine). En voor dat geld kun je natuurlijk ook niet echt een miskoop begaan. Een recreatiepaard heb je er vast en zeker wel aan. Wat het meer wordt is alleen maar meegenomen.
Het paard kost zeker nog een aantal jaar geld voordat je er iets mee kan. En er kan altijd iets misgaan. Maar dat kan ook met een ander paard. En een ander paard kost je ook het geld van de hoefsmid ed. Het ligt eraan of jij het de moeite waard vind en het risico. Daarvoor moet je haar toch eerst zien. Je kunt haar altijd laten nakijken door een dierenarts, bloed laten trekken, en als je nog meer geld wilt uitgeven, laat je foto's maken.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:48

Hoi!

Ik zag net de advertentie en de naam + locatie kwamen me heel bekend voor.
Ik ben zelf ooit bij die meneer voor een paard gaan kijken, is maar 5 minuten rijden vanaf mijn huis dus als je info wil over goede dierenarts
hier, hoor ik het graag!

Wat betreft mijn eigen ervaring daar, ik ben gaan kijken naar een 3 jarig paard, stond nog op het land met een ander paard.
We mochten zelf vrij de wei in zonder dat hij er was, zijn ouders of broer of dergelijke wonen daar, hijzelf woont net in Belgie.
Het is een handelaar en de prijzen bij hem liggen altijd laag. Ik had toendertijd zelf een advertentie staan met paard gezocht omdat ik mijn ding echt niet vond op internet
en hij was 1 van de mensen die daarop reageerde. Hij had verschillende paarden staan en kreeg info + prijsindicatie in de zin van lagere prijsklassse, normale prijsklasse.
Toen ik informeerde naar 1 van de paarden met hogere prijsklass dacht ik van oei dat gaat boven mijn budget, maar dat was het absoluut niet.
Hogere prijsklasse was bij hem 3000 euro ofzo voor een paard met goede papieren.
Ik weet niet of het bij hem 'onwetendheid'/onkunde is of hij doet dit er echt voor zijn plezier bij.

Naar mijn gevoel heeft hij niet veel kennis, hij kan alleen wat vertellen over de papieren/afstamming maar dat vind ik zelf dan weer minder belangrijk.
Ik heb het paard daar niet gekocht omdat het gewoon niet mijn type paard was, dus ik kan je helaas niets vertellen over de betrouwbaarheid van deze man.
Ik zou alleen niet te snel uitgaan van wat hij zegt en gewoon inderdaad een professioneel persoon meenemen.
Wel vond ik 1 nadeel aan deze man en dat is dat hij mij achteraf heel opdringerig mailde van wat ik ervan vond en dat ik mijn trainer nog moest meenemen en dat ik toch nog maar een keer moest terugkomen.

Ik zou gewoon een keertje gaan kijken, voordeel op deze plaatsen is dat hij zijn paarden niet zo optimaal voorstelt als een professionele handelsstal doet waardoor je er al sneller op vooruit gaat na aanschaf dan achteruit (mits geen lichamelijke gebreken) ;)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:04

Het geld heb ik er voorover, geen probleem. De uiteindelijke bedoeling is om het paard LRV te starten, zowel dressuur, springen & viertal. Zolang ik er maar een leuk proefje en parcoursje mee kan rijden is dat voor mij perfect :)

Wel heel fijn dat er hier ervaring met de verkoper in kwestie is, nu weet ik toch een beetje meer "hoe" ik het moet aanpakken, maar een ervaren iemand neem ik sowiso mee !
Normaal neem ik mijn eigen dierenarts mee, maar anders hoor je me zeker, dankje voor het aanbod!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:37

bello2005 schreef:
tamary:

en stel nou dat je het veulen hebt gekocht, en het blijkt ernstig ziek te zijn, of heeft iets niet goed zitten
of noem maar op noem maar op.
dan heb je wel een veulen gekocht voor 750 euro en dan heb je er nog niets aan ?

ik zou tegenwoordig echt niet meer er vanuit gaan dat iedereen zo eerlijk is.
zo heb ik ook die misstap gezet, pony koste maar 600 euro, 2 jaar later kwam ik er wel achter dat ze een dodelijk virus bij zich droeg,
heb ik dr moeten laten in slapen.
dat geld qua voer, chippen, paspoort aanvragen, hoefsmid, stalling had ik me kunnen besparen.
en dan praat je over een bedrag van ong. 10.000 euro, wat ik me dan had kunnen besparen

daar had ik liever een mooie auto voor gehad

Wat betaal jij per jaar? € 10.000 voor 2 jaar? Da's wel errug veel geld.
Enne vwb die auto, daar kun je ook pech mee hebben. Ik had een mooie auto gekocht bij een Bovag garagebedrijf, met garantie. Een drama bak tot en met. Voor het geld dat die me heeft gekost had ik liever een leuk paard gehad.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:53

alani,

reken je maar uit gemiddeld 200 euro per maand , excl voer 100euro per maand dan zit je al op 7200euro voor 2 jaar alleen stalling en voer, dierenarts ,hoefsmid, dingen die aan geschaft moesten worden, extra dingen zoals snoepjes, appels, worstels noem maar op.

nee hur, autos kosten lang niet zo veel geld.. ik heb zo mijn monteurs waar ik alleen de onderdelen hoef te betalen en dat krijg ik ook nog eens met korting;)
voor mijn auto ben ik op 2 jaar tijd gemiddeld 1000 euro kwijt.
en ik heb 2 autos dus dan zal het 2000 euro zijn voor 2 jaar, aan onderhoud dan.
zonder de benzine erbij geteld wanneer ik de benzine er bij tel kom ik uit op gemiddeld 10.000 euro
en dat is dan voor 2 autos dus dan zou het ongeveer 5000 euro zijn.
ik rij ontiegeliek veel, dus ik ben gemiddels 100 euro per week kwijt aan alleen benzine.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:54

Op de fotos lijkt de jaarling enorm dikke kogels te hebben. Kan zijn dat er veel haar aan zit en dat ie in de modder heeft gestaan, maar check dat even goed.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:00

bello2005 schreef:
alani,

reken je maar uit gemiddeld 200 euro per maand , excl voer 100euro per maand dan zit je al op 7200euro voor 2 jaar alleen stalling en voer, dierenarts ,hoefsmid, dingen die aan geschaft moesten worden, extra dingen zoals snoepjes, appels, worstels noem maar op.

nee hur, autos kosten lang niet zo veel geld.. ik heb zo mijn monteurs waar ik alleen de onderdelen hoef te betalen en dat krijg ik ook nog eens met korting;)
voor mijn auto ben ik op 2 jaar tijd gemiddeld 1000 euro kwijt.
en ik heb 2 autos dus dan zal het 2000 euro zijn voor 2 jaar, aan onderhoud dan.
zonder de benzine erbij geteld wanneer ik de benzine er bij tel kom ik uit op gemiddeld 10.000 euro
en dat is dan voor 2 autos dus dan zou het ongeveer 5000 euro zijn.
ik rij ontiegeliek veel, dus ik ben gemiddels 100 euro per week kwijt aan alleen benzine.

Sinds wanneer betaal je 200 euries per maand voor opfok? Ingeval van TS zeker niet omdat zij een heel lieve buur heeft. Gemiddeld rekenen opfokkers € 1.500 per jaar/per jaarling.
En dingen die je aanschaft horen niet bij je jaarling. Appels en snoepjes krijgen mijn jonge paarden niet, krijg je etterbakken van.

Dan volledig off topic. Als je een auto koopt die niet voldoet aan de koopovereenkomst en waar je binnen de garantie meer mee stilstaat dan mee rijdt. Er tig reparaties aangedaan moeten worden die weliswaar binnen de garantie uitgevoerd worden, maar wel de verzekering en belasting voor betaald. En vervolgens een advocaat in de arm moet nemen om de koopovereenkomst te ontbinden. Nou dan heb je niks aan een handig monteurtje. Dan heb je gewoon een dramabak gekocht. Dus had ik liever een leuke jaarling gekocht. Sterker nog ik had er wel een paar kunnen kopen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:13

Ik zou ook gaan kijken. Ik ben helaas niet gaan kijken naar een veulen waar ik helemaal gek van was (wel gezien op een soort van veiling). Heb er tot aan de dag van vandaag nog spijt van.... :S

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:13

opfok ?? wie heeft het hier over de opfok.
in ieder geval, wanneer je paard klaar is om te gaan rijden en je er dan pas achter komt dat er iets scheelt aan je paard is het weg gegooid geld, dan kan het paard maar 750 euro aan aanschaf zijn geweest, als je 2 a 3 jaar lang stalling geld betaald en de overige kosten is dat dus allemaal weg gegooid geld

wie heeft het hier over een gloednieuwe auto ?? prul dingen
aan nieuwe autos kun je zelf niet sleutelen, nieuwe autos geven vaak storingen die je niet kunt oplossen, nieuwe autos kosten een hoop geld en wanneer je de deur uit rijdt zijn ze al meteen minimaal 2000 euro van waarde gezakt en ja .. wie brengt een auto nou na de garage,, wanneer je de voet binnen hebt gezet ben je al min 50 euro kwijt. mij niet gezien.
dus over garantie is hier geen sprake van.
belasting en verzekering betaal ik voor 2 auto nog geen 60 euro waaronder 1 auto binnekort geen belasting meer over hoef te betalen.
dus nog minder per maand, plus ik rij al 3 jaar bijna 4 jaar schade vrij, tel uit je winst;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:29

een veulen nemen is altijd een gok...groeit het gezond op,hoe groot wordt het,past het temperament bij de ruiter?
Net zoals er zoveel dingen in het leven onzeker zijn...behalve dat we een keer dood gaan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:33

ja dat is zeker,, en risico's moet je nemen.
maar ik vind het gewoon zonde van je geld.
ik heb mijn geld beter kunnen investeren in iets beters. dan in een hoopje ellende.
ik weet dat mijn pony een goed leven bij me heeft gehad, maar het heeft helaas niet mogen helpen.
maar toch vind ik het zonde geld.

en wil mensen er gewoon op attenteren dat je je paard gewoon goed van te voren moet laten na checken door een dierenarts.
dat er naderhand wat gebeurd,dat is je eigen pakkie an.
maar mijn pony had blijkbaar al een dodelijk virus toen ik haar kocht

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:38

Staat niet erop kunnen rijden dan gelijk aan nutteloos geld uitgeven? :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:39

maar wie zegt dat deze jaarling ongezond is?
Volgens mij heb ik nog nieteens een foto gezien?
Klinisch laten keuren is niet weg natuurlijk,op de foto laten zetten heeft geen zin bij een jaarling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:40

bello2005 schreef:
ja dat is zeker,, en risico's moet je nemen.
maar ik vind het gewoon zonde van je geld.
ik heb mijn geld beter kunnen investeren in iets beters. dan in een hoopje ellende.
ik weet dat mijn pony een goed leven bij me heeft gehad, maar het heeft helaas niet mogen helpen.
maar toch vind ik het zonde geld.

en wil mensen er gewoon op attenteren dat je je paard gewoon goed van te voren moet laten na checken door een dierenarts.
dat er naderhand wat gebeurd,dat is je eigen pakkie an.
maar mijn pony had blijkbaar al een dodelijk virus toen ik haar kocht

iets wat je met passie en liefde doet kan nooit zonde van je geld zijn

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:48

dat hoor je mij niet zeggen,, ik rij amper tot nooit, ik laat mn ponys lekker in hun waarde..
rijden vind ik niet belangrijk.

niemand zegt dat dit veulen ongezond is, en fotos kunnen bedriegen
en van de buitenkant kun je niet altijd zien of een pony gezond is ja of nee

die van mij zag er ook super uit..
ik vind het wel zonde geld als je je pony na 2 jaar moet laten inslapen.
als dit eerder was uitgekomen, had ik haar uit haar lijden verlost en had ik een ander paardje kunnen helpen.
wat het dan wel had gered.