hengst voor mijn KWPN merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiamondHorse

Re: hengst voor mijn KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:17

Special D zou ik nog maar even mee wachten, grote kans dat hij op wacht wordt gezet, het KWPN houd hem voor dit jaar nog een hand boven het hoofd ( evenals Scandic )

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 10:19

Ja oke, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan ;).
Scandic vind ik meer mannen paarden, vaak een beetje stug van voor en ietswat op kop gebouwd dus voor een vrouw vaak iets lastiger te rijden. (is mijn mening dan, er zullen best uitzonderingen zijn hoor).
Ik heb van Special D toch echt al een paar hele fijne gezien.....
(Overigens is Hemmingway ook een jaar afgekeurd geweest, en die nakomelingen breken nu overal door, Bustron en Bentley zijn volgens mij ook allebei afgekeurd)

Maar misschien is het wel slim om te wachten......hij zal waarschijnlijk wel goedkoper worden dan.....

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:12

ik zou daar toch wel waarde aan hechten :j zeker voor evt. verkoop.
maar ik had het ook al via pb gezegd wat hierboven staat ;)
en daarbij zijn er zoveel hengsten waar ook vast een passende hengst bij zit:D dus zou ik niet kiezen voor speciaal d ook al is hij dan misschien goedkoper :+

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:19

Ik begrijp uit je topic dat je weg wil blijven van de hengsten die vermoedelijk veel gaan dekken dit jaar, maar die instelling begrijp ik niet zo goed, je merrie komt uit een niet zo bijzondere merrie lijn qua predikaten, dus je fokt waarschijnlijk voor jezelf of iig voor de sport, als je voor verkoop fokt dan zou het juist interessanter zijn om een commerciële hengst te gebruiken! Mits die uiteraard de mindere kanten van je merrie kan compenseren!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:04

Ik fok in eerste instantie voor mezelf. Mijn merrie is qua lijn zeker niet de interessantste, al komt ze wel uit de Jacoba stam, en dat schijnt dan weer niet slecht te zijn (heb ik geen verstand van). VOor de keuring was ze verder eigenlijk goed zat, dus vandaar dat ik ook wel met haar durf te fokken.
Mocht ik voor de verkoop fokken (tegen die tijd dat mijn merrie met pensioen gaat) dan is commercieel wel van belang. (maar goed, dan moet je een commercieel veulen fokken >> dus dan gebruik je een hengst die tegen die tijd mode is) daar ben ik voor mezelf helemaal niet voor. Ik wil eerst kijken wat het maximaal haalbare is voor mijn merrie om een goed veulen te fokken waar ik zelf tevreden over ben en waar ik iets in zie.
Fokken kost veel geld, dus voor mij is het belangrijk dat ik iets heb staan waar ik achter sta, en niet iets wat ik genomen heb omdat het "mode" is. Dan fok je voor andere, dat is ook geen probleem, maar niet mijn doel.
Vandaar dat ik ook eerst mijn Rousseau veulen afwacht, kijk wat die verbetert heeft en is, wat ik zelf vind wat nog meer moet worden verbetert en dan kijk ik welke hengsten ik denk die dat kunnen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:27

Heel verstandig!! Dan zou ik idd eerst dit veulen maar af wachten ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:28

Maar daarom wil ik wil nog opties ;) haha
ik wil dingen goed tegen elkaar afwegen, en je weet nooit waar mensen mee komen.
Misschien mensen hier op bokt met ervaringen met Daddy Cool?
ooit gezien bij de IJzeren man, en die kon niet alleen lopen, maar ook nog eens bovengemiddeld springen! (wat natuurlijk nooit misstaat op een hemmingway).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:25

je geeft zelf al aan dat haar karakter iets wat vreemd is (zoals bij de meeste hemminway s ;) ) ben benieuwd wat het rousseau veulen word, het is een mooie merrie :) zal alleen wel een scheeerrp karakter worden denk ik O:)

ik heb mijn merrie ook op 14 jarige leeftijd op de foto laten zetten (en helemaal goed :) )

ik ga is even nadenken, je hebt nl nogal wat punten wat je wil verbeteren :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:54

Hahaha, jepz, gelukkig hou ik van eenkennige en zeer scherpe (maar eerlijke!) paarden, en als deze niet eenkennig wordt weet ik het niet meer :D
mijn vriend zegt altijd, jij zou zelfs nog een eenkennige goudvis uitzoeken ...dus dat komt goed!
Ik zet mijn merrie pas op de foto als ik tevreden ben met het veulen :D anders heeft het voor mij geen meerwaarde. Heb ik echt zoveel verbeterpunten :D hahah
qua type mag het van mij hetzelfde zijn als de merrie, alleen dan 3 cm groter, hals wil ik niet op minderen. en natuurlijk wil ik de gangen altijd verbeteren. We moeten natuurlijk wel voor het "perfecte" gaan (althans, wat ik perfect vind voor mezelf)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:56

ja altijd verbeteringen hebben haha
nou met de maat van mijn rousseau zit t wel goed :') 3 jaar en zeker 1.73 :Y) (moeder is 1.66)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:04

haha jupz, zo ken ik er nog een paar, maar ik ken er ook enkele kleintjes uit (duimen maar...)
Mijn merrie is voor mij perfect, maar toch moet je eerlijk kunnen zijn en kunnen zeggen wat er schuilt en wat er verbetert kan worden.
Ik ben ook eerlijk genoeg om toe te geven, dat als het veulen niet voldaat aan mijn eisen, deze gewoon verkocht gaat worden (voor het geld wat hij op dat moment waard is). Ik ben er niet voor om een paard 3 te laten worden onder het motto " we zien wel wat het wordt". Het kost mij teveel geld om te moeten gokken dat het toch misschien ooit wel een goede gaat worden. Ze kosten al snel 5000 euro voor ze 3 zijn, daar heb je in deze tijd een hele leuke 3 jarige voor....

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:56

Dank je wel voor je toelichting, vanwege vakantie kon ik niet eerder reageren.
Ik ben erg benieuwd naar je Rousseau veulen en in welk opzicht deze jou merrie verbeterd.
orienteer je inderdaad qua bloedlijnen wat je aanspreekt en ga gewoon nakomelingen bekijken,
fokken is inderdaad gokken maar als je enig inzicht hebt in hoe jou merrie fokt, kun je straks ook makkelijkere keuzes maken.

Ik wens je er veel succes mee.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:09

Ik heb een Hemmingway x Zuidhorn merrie, inmiddels al 18 jaar.
De beste die we uit deze lijn hebben gefokt was Beckham (v. flemmingh), verrichtingsonderzoek 2009.
De 1e was een Rhodium, mooi zwartbruin, groot 1.74m, en nuchter en cool. Heerlijk te rijden, overal.
Vorige jaar een Ampere veulen, ook heel mooi.
Dit jaar verwachten we een veulen van Cupido (daddy cool x jazz).
Ferro bloed (direct of indirect via Rousseau, Rhodium, Ampere) of Flemmingh fokt verbeterend op mijn merrie.
Duits bloed ben ik niet zo gecharmeerd van, en het is dus nu ook de 1e keer dat we iets heel anders hebben gepakt (Cupido)...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:58

Hey Fokkertje, ja jouw merrie ben ik volgens mij op internet weleens tegengekomen tijdens mijn zoektochten. (Beckham ook).
Flemmingh ben ik ook zeker weg van, alleen de rug iets minder, maar ja, nogmaals, beter een wat weke rug dan een strakke. Grappig dat jij het nu over Cupido hebt, ik had het eerder over Daddy Cool zelf. Maar meer omdat ik die heb zien lopen en springen en daar toen toen was hij zelf 3) heel erg weg van was.
Heb je toevallig een foto van je Ampere veulen? daar ben ik wel benieuwd naar. Rhodium ben ik niet weg van, zal wellicht heel fijn paard zijn. Maar ik wil wel graag achter een hengst staan.
Zelf ben ik ook niet echt weg van duits, heb ik ook al eerder aangegeven. Vooral dat hakkentrekken staat me niet aan, en ik hoef ook geen hang en sleur paard, ik ben zelf niet zo sterk en heb een hekel aan als ik een paard op druk moet rijden omdat hij anders de kantjes ervan af loopt.....Geldt vast niet voor alle duitsers, maar goed, we wachten eerst maar eens de Rousseau af.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:13

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0003/9055/Davino_V.O.D..pdf
Ik vind dit zelf een ontzettend mooie KWPN hengst, maar hij is pas kort geleden goedgekeurd (najaar 2011) en heeft naar mijn weten nog geen nakomelingen. Ik heb ook geen idee wat de dekvoorwaarden precies zijn, maar in het raport stond dat hij vooral de gangen kan verbeteren. Afstamming moet je even zelf naar kijken, daar heb ik echt geen verstand van. :Y) ik ben zelf hobbymatig aan het kijken naar fokkerij maar het is hier een meerjarenplan. :o

Succes met het vinden van een geschikte hengst! Ik blijf dit zeker volgen :j

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

Ampere x Hemmingway

Afbeelding

Alleen weet ik niet via welke hengstenstation Ampere dit jaar nog ter dekking staat en hoeveel hij nu kost.
Bon Bravoure heb ik ook even in mijn hoofd gehad, maar ik ben niet zo gek op Painted Black-bloed.
Vivaldi? Alleen je hoort nog wat weinig van de nakomelingen onder zadel.
Sandreo hoor ik wel veel van, maar weer Duits bloed he?
Vind het elk jaar toch wel lastig, bij onze merrie ondanks dat ze wel vrij is van JFFFG bloed....
Chameur zou ook niet verkeerd kunnen zijn.
Beweging vererft onze merrie wel daar hoeven we niet zo op te letten. Maat, rechthoek, front en wellicht wat souplesse zijn wel verbeterpunten.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:39

Xip schreef:
Ik vind dit zelf een ontzettend mooie KWPN hengst, maar hij is pas kort geleden goedgekeurd (najaar 2011) en heeft naar mijn weten nog geen nakomelingen. Ik heb ook geen idee wat de dekvoorwaarden precies zijn, maar in het raport stond dat hij vooral de gangen kan verbeteren. Afstamming moet je even zelf naar kijken, daar heb ik echt geen verstand van. :Y) ik ben zelf hobbymatig aan het kijken naar fokkerij maar het is hier een meerjarenplan. :o

Deze heb ik ook in mijn rijtje staan voor mijn hemmingway-merrie. Alleen al vanwege maat, front...
Alleen de bloedlijn: Hotline (h-gang Duits) x Michelangelo. Denk dat het commercieel niet zo geweldig fokt... Weet niet zo goed wat ik er van moet denken...

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:05

Mag ik het topic even vervuilen met de vraag wanneer een combi van een merrie en een hengst wel 'commercieel' is? :Y)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:57

Xip schreef:

Ziet er wel goed uit, ook de afstamming wel (niet commercieel interessant, maar ik hou daar wel van),. Heb hem alleen nog niet zien lopen (en ben nog steeds niet van het dekken met onbewezen hengsten).
Ik vind ook dat de hengsten de laatste jaren ook gelijk zo duur beginnen. Vroeger had je nog een jonge hengst voor 500-600 euro, tegenwoordig kosten ze het eerste jaar al rond de 1000 euro, wat ik gekkenwerk vind voor een onbewezen hengst.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:59

fokkertje schreef:
Ampere x Hemmingway

Afbeelding

Alleen weet ik niet via welke hengstenstation Ampere dit jaar nog ter dekking staat en hoeveel hij nu kost.
Bon Bravoure heb ik ook even in mijn hoofd gehad, maar ik ben niet zo gek op Painted Black-bloed.
Vivaldi? Alleen je hoort nog wat weinig van de nakomelingen onder zadel.
Sandreo hoor ik wel veel van, maar weer Duits bloed he?
Vind het elk jaar toch wel lastig, bij onze merrie ondanks dat ze wel vrij is van JFFFG bloed....
Chameur zou ook niet verkeerd kunnen zijn.
Beweging vererft onze merrie wel daar hoeven we niet zo op te letten. Maat, rechthoek, front en wellicht wat souplesse zijn wel verbeterpunten.

Gaaf dier qua type! beweging kan ik zo niet over oordelen.... lijkt wat weinig vanuit de schouder, maar dat is natuurlijk vanuit de foto beoordeeld.

Ik ben ook niet weg van Painted Black bloed. Is dus ook niet mijn ding. Vivaldi is al helemaal niet mijn ding, dan ben ik meer van tango ;), of Krack C zelf.
Sandreo hou ik ook niet van, is die niet uit de sport gehaald omdat ze hem niet goed aan de gang kregen?
Mijn merrie is ook vrij van alle "bekende" bloeden....maar toch is het inderdaad moeilijk.
Charmeur ben ik ook helemaal weg van, maar ja, weer zo'n massa brenger, en dan hoeft het voor mij niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:56

Xip schreef:
Mag ik het topic even vervuilen met de vraag wanneer een combi van een merrie en een hengst wel 'commercieel' is? :Y)

Je noemt een hengst commercieel als hij "in de mode" is. Dus Jazz al een hele tijd (al zijn er ook veel mensen niet weg van)
Vivaldi is heel lang (en nog steeds) een commerciele hengst, en op dit moment helemaal in combinatie met Havidoff.
Nog meer gewenst bloed is natuurlijk Krack C, Ferro, Flemmingh.
Springbloed (hangt er ook weer vanaf welke) in je dressuurlijn vinden sommige niet gewenst.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:14

sorry hoor jongens hierdoor ben ik er achter gekomen dat mijn merrie dus wel een veulen heeft gehad,(dat was bekend) maar wist niet precies wanneer, ik heb haar in 2007 gekocht en toen waren haar manen afgebeten nu keek ik net op een link van 1 van jullie van horseTelex en ik dacht even dat ze 3 veulens had gehad, maar het kan ook gewoon 1 naam zijn, ik snap dat niet helemaal kan iemand mij hier duidelijkheid over geven? (sorry dat ik het hier neer zet hoor!!) hier de link van mijn merrie! http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=275188

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:20

oh volgens mij las ik het verkeerd, het is gewoon de volledige naam met de vader en de afstamming erbij!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:23

Als jouw merrie Woelandia is, heeft ze 1 veulen gehad die is toegevoegd aan paardenfokken.
Als je wilt weten hoeveel en welke nakomelingen jouw merrie exaxct heeft gehad, moet je contact opnemen met het KWPN. Zij kunnen precies zien hoeveel veulens jouw merrie heeft gehad, en van welke hengsten.
Mijn merrie heeft volgens paardenfokken.nl geen 1 nakomeling, en bij het KWPN staan er 2 of 3 geregistreerd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:24