fjordengedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: fjordengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:30

Nou Maureen16,je kan ook wel wat fatsoenlijker reageren hoor vind ik,dan zijn mensen sneller geneigd iets van je aan te nemen. Jij stelt dat wat jij te melden hebt gewoon klopt,maar het ene paard is het andere niet.

zeggen dat je nooit moet straffen is wel erg zwart-wit. je moet het per situatie bekijken,voor je inderdaad zomaar je paard op zn donder geeft.

TS,ik heb het idee dat de verhouding tussen jou en je paard erg scheef ligt,je paardje is pittig,en probeerd over jou de leider te zijn.
Het lijkt me een goed idee om hulp van iemand te zoeken die meer verstand heeft van paardengedrag.

succes

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:43

Ik denk dat wat je uitstraalt belangrijker is dan wat je 'doet'. De een straft de ander negeert. Prima iedereen zijn eigen methode. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen waar we verhalen en tips op baseren. Dat is prima, er zijn meerdere wegen naar Rome. Laten we dan ook iedereen in zijn eigen waarde laten en het op zijn of haar eigen methode oplossen... ;)

Ik snap Amber haar verhaal wel goed, die ligt denk ik aardig dicht bij die van mij, ik werk ook met hengsten die natuurlijk dekken en die moet je gewoon streng in de hand hebben. Helemaal als er merries, ruinen en andere hengsten in de buurt zijn. (wat op ons erf redelijk gebruikelijk is)
De ene hengst reageert sneller op stem en houding dan de ander, maar het blijven dieren met een eigen karakter waar per paar een andere methode van toepassing is.

Voor de TS wil ik zeggen, ga op zoek naar de reden van zijn gedrag. Dit is niet normaal gedrag voor een paard, is het echt karakter of is het een combinatie van miscommunicaties tussen jullie beiden. Doet hij dit bij iedereen of alleen bij jou?
Ga met hem grondwerk oefeningen doen om het vertrouwen en wederzijdse respect weer goed te krijgen. Straf niet alleen als hij het verkeerd doet maar zorg er voor dat je ook duidelijk beloont als hij het goed doet. (dit hoeft bij wijze van spreke alleen maar met stem te zijn)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:47

Belonen doe je juist duidelijk naar een paard toe, als je 'de druk' er op tijd af haalt (bij grondwerk ERG belangrijk). Stem alleen vind ik persoonlijk niet voldoende, zeker niet als je net begint. Maar een 14-jarige grondwerk laten doen zonder voorbereiding/begeleiding vind ik ook niet verstandig. :n

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:26

Amber_ schreef:
Als hij dan hapt, negeer jij het ? Dan zal hij het juist blijven doen. Dan wil ik jou wel is met mijn Toot zien omgaan :j. Ik vind dat je het per paard moet bekijken. Mijn oudste Fjord hoef ik niet te straffen inderdaad, maar mijn 2 jongste toch echt wel... Die zoeken nog duidelijk de grenzen op.

Je pakt een end hout...... :D
Nee hoor, maar als je (niet jij persoonlijk Amber) over je heen laat lopen door een Fjord, ben je niet goed bezig. Alles leuk en aardig, maar ze moeten wel respect voor je hebben.. En dan is negeren van slecht gedrag echt niet altijd dé oplossing!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:35

Ik heb niet echt het gedrag gezien. Kan het niet zijn dat hij ook wat moeite heeft met wennen?
Toen jij hem verzorgde reed er toen nog iemand op hem? Zo ja misschien kan je vragen of ze jou wilt helpen.
Ik was ook 14 toen ik een fjord kreeg samen met mijn zusjes van toen 10 en 11, maar als mijn moeder er niet geweest was dan was het nu een onhandelbaar paard geweest ben ik bang. Hij stijgerde naar ons, sleurde ons mee, met rijden zijn eigen gang gaan enz. Voor dat stijgeren is hij wel goed gestraft en doet hij nu alleen met spelen. De rest is met genoeg geduld en tijd verbeterd.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:52

oke, zie al veel reageerties
probeer op het meeste te reageren

hij krijgt meestal elke dag beweging, als het niet anders kan. een dagje niet. rij dan een uurtje, en borstel hem daarvoor goed.

aan grondwerk/nh heb ik zelf ookal gedacht omdat ik nu wel weet dat onze band er ook niet echt meer is. dus hij laatste tijd ook weinig van aantrekt wat ik denk. denk dat het wel helpt met discipline en een band. maar oefen nu veel met hem aan de hand lopen maar vind het erg moeilijk want daar loopt hij al overmeheen. elke x als hij dat doet stop ik ook en laat ik hem wat achteruit lopen.

Heb zelf ook les van de eigenaar van de pensionstal, rijd Z en weet ook veel van paarden af. maar lukt met zijn 2en ook niet echt. heb er al 2 andere goede ruiters op gehad, 1 was het gelukt om hem niet zijn gang te laten gaan, de ander niet.

Ik denk dat er ook misschien een beetje met wennen te maken heeft, maar vind dit gedrag wel onacceptabel. ik heb het ook wel proberen te negeren maar dan gaat ie alleen maar door.

daarbij straf ik hem wel, maar werk ook met beloningen, naar rijden als hij het goed heeft gedaan krijgt ie wel genoeg broodjes van mij, loopt hij goed aan de hand, schouderklopje (soms snoepje) ik probeer hem ook veel op te drukken wanneer het goed gaat met me stem.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:54

oja, hij staat ook genoeg in de wei, met dit weer nu niet maar anders altijd met alle andere ruinen!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:09

En hoe staat hij in het voer? Of heb ik daar nu over heen gelezen.

Ik snap dat je het gedrag ondanks het wennen onacceptabel vind dat is ook alleen maar goed. Want als je het nu accepteerd dan blijf het lang doorgaan. Die van mij heeft nu nog zo zijn buien afentoe en dan is het weer tijd om hem even terug op zijn plaats te zetten.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:24

ja dat doe ik ook hoor,
weet niet precies uit mijn hoofd (staat op pension, word daar eten geregeld) maar het is ook niet dat hij te veel energie krijgt. hij krijgt (volgensmij) 2 stukken hooi per dag en 2 x een beetje brok

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:51

Je hebt een relatief jong paard, dat zo te horen nog niet helemaal doorgereden is.
Dus onervaren is.
Je bent zelf relatief jong en onervaren.
Bovendien heb je allicht het nadeel dat je niet groot en sterk overkomt, hoe erg je je best ook doet.
Je lichaamshouding is hierin heel belangrijk en je moet je ook bewust zijn van wat je uitstraalt.
Ook al probeer je alles goed te doen, timing is heel belangrijk in het belonen van goed gedrag.
Maar timing is nog belangrijker als je wel een keer straft.
(ik ben niet tegen straffen, aangezien ik anders ook allang onder de voet was gelopen door een beige fjordsel!
Af en toe moet ik even de grens duidelijk aangeven en dan is het weer oke.)
Een paard is een gewoonte dier, dus duidelijkheid in dingen is voor heen paard zekerhied, dus maak het
makkelijk voor hem, doe alles in vaste volgorde zodat hij weet wat hij kan verwachten en hij weet wat er
van hem verwacht wordt, dat geeft zekerheid/stabiliteit, sommige paarden hebben dat nodig.
Als je hem dan beter kent en alles gaat goed, kan je gekke dingen gaan doen. (ehh, voorlopig jij even niet!)

Hoe lang heb je je paard al?
Hoe ervaren was het paard toen je het kreeg?

Je zegt dat je niet elke dag rijdt, maar komt je paard wel elke dag lekker buiten, zodat hij zijn energie kwijt kan?
Heeft hij lekker contact met soortgenootjes?
Dat de eigenaar van stal Z rijdt, zegt niet perse iets over zijn rijkwaliteiten en lesgeef kwaliteiten.
(ken jouw stal eigenaar niet, maar het rijdt Z, zegt niets.)

Je zegt dat je de laatste tijd geen band meer hebt met hem.
Een band is wel iets waar je aan moet werken een paard doet nooit iets expres om jou te pesten of zo,
dus kwaad worden of onredelijk omdat hij iets niet wil/kan/snapt of anders doet dan jij bedoeld heeft
eigenlijk nooit zin.
Met wandelen heb je al problemen, dus daar gaat al iets mis.
Als je hem gaat poetsen gaat dat goed? Voetjes optillen etc?

Gok het er op als ik het zo lees, dat je fjord net een maatje te groot is voor jou en daar gewoon
op zijn manier gebruik van maakt, jij geeft geen leiding dus gaat hij zelf maar bedenken wat hij
dan moet doen. Is dus niet rottig van hem, is gewoon omdat jij hem niet dat kan geven wat hij
nodig heeft.

Maar blijf het vreemd vinden dat hij zo sikkeneurig is, jong paard hoort gewoon vrolijk en blij te zijn.

Maureen, wel eens van negative reinforcer gehoord? Werkt ook goed 8-)

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:38

Bedankt voor de reactie.

Ik rij hem nu 2,5 jaar ongeveer (half jaar van mij)
Hij heeft die 2 jaar op de manefe gestaan.
Hij heeft dus altijd wel onervaren (net beginners, treintje rijden) gehad, en daarbij ook betere. Hij heeft alles wel op zijn rug gehad maar aar is hij altijd netjes geweest.
En ookal rij ik al wel een tijdje. Ik ben nog lang niet helemaal uitgrleerd.

Ik probeer elke dag (meestal 5/6 x per week) te rijden. Verder staat hij elke dag met zijn vriendjes in de wei te gra

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:00

maureen16 schreef:
ja maar toch vind ik dat je ze niet moet straffen.

Nou daar ben ik het echt niet mee eens!
Een paard kan echt wel tegen een tik, ik beloon altijd heeel erg goed ze iets goed doen en als ze echt tegen gaan werken moeten ze dat maar voelen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:47

Wat een grote onzin... Dat je je fjord niet mag straffen ?! :=

Toen ik Kyra kocht was ze ook heel stout en stront eigenwijs, ze heeft
me maximaal uitgeprobeerd het 1e halfjaar. Ook wegrennen, ontsnappen,
happen, met longeren gewoon wegrennen en met rijden ongevraagd sprintjes
trekken..

Ik heb het opgelost door dus 100% consequent te zijn en haar wel duidelijk
te straffen als ze met die geintjes kwam aanzetten. En bij straffen hoort
uitgebreid belonen op alles wat ze wel goed deed. En dat werkte goed
ze nu ontzettend lief, rustig en luistert heel goed. :j

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:51

Dit is inderdaad grote onzin dat je een fjord niet mag straffen....

Radar heb ik vaak genoeg laten weten wie er hier de baas was en dat ik ze gedrag toen niet accepteerde...
Als ik niet zo consequent was geweest had ik nu nog vliegend door de bak gegaan en werd ik gebeten en zou die nog steeds ze benen optillen als ik die eten wou... Nu doet die alles voor me en luisterd heel goed!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:24

Je zit precies op het punt dat jouw fjord je gaat uitproberen! Voorheen reed er van alles op zijn rug en had hij dus met niemand echt een band. Nu is hij van jou en rijd jij hem alleen nog dus gaat hij je uitproberen! Blijf consequent en straffen mag heus op de juiste momenten anders gaat hij echt een loopje met je nemen! Mijn advies is, neem goed les maar ga zeker grondwerk met hem doen, ook hier kun je les in krijgen, win zijn respect! Meid geef niet op hoor, met de juiste begeleiding gaat het heus wel goed komen :j

Even off topic, Denk dat amber wel degelijk weet waar ze over praat hoor!!!
Ik ben ook niet voor onnodig straffen maar je moet wel degelijk ongewenst gedrag afstraffen net zoals je goed gedrag beloond! Overigens zal dat ook voor ieder paard anders ingevuld moeten worden maar met alleen lieve praatjes ga je het niet redden hoor!!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:33

ik volg Amber en thessa (en natuurlijk de andere die eensgezind reageren)

wij hebben ook 2 jonge fjorden, Githa (7 jaar) en Jalenka (4j)
bij Githa hebben we ook door een machtsstrijd gemoeten, de baas dan (Leslie) en haar
was even een paar maand slikken en alle goede momenten goed onthouden
nu (die fase is ondertussen al 2 jaar achter de rug) zijn het 2 handen op 1 buik

de basis hebben we gelegd met grondwerk, even geheel terug naar enkel grondwerk gegaan
ook gewoon in de omgang laten voelen dat wij de baas zijn
nu is het maar roepen en ze staat bij ons, vrolijk en al (ze staan wel nu al een jaar continu buiten met een loopstal)
geen gedrags en dram problemen meer

Jalenka was eerst heel mak (als jaarling) maar eens 2 jaar was ze een echte hel
continu drammen en vooruit willen lopen
vorig jaar een paar keer een degelijke grondwerksessie gehouden en nu is ze een hondje, netjes naast me, niet meer trekken of drammen
altijd vrolijk, we krijgen ook altijd een begroeting (van al onze 3 pony's)
Jalenka heeft meer dan 1 keer van me serieus op haar donder gekregen, een touw of zweep had ik altijd wel achter de hand en de stem is almachtig

je zult met begeleiding even die kwajongensstreken moeten doorbreken en een nieuw stramien in jullie omgang moeten krijgen
zoals even helemaal niet meer rijden, enkel poetsen en trutten en grondwerk (ook niet dagelijks een uur, maar aan een touw leren lopen bezie ik niet echt als grondwerk)
en eens jullie band gebeterd tot zelfs goed is op de grond ga je speels verder naar rijden

ik heb de indruk dat je paard op te snelle wijze 'oud' is geworden, hij moet even terug naar zijn leeftijd komen en weer speels worden
jullie komen er wel, het feit dat je dit topic opent is teken dat je eraan wilt werken

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:42

Ik vind dat je een paard echt wel een keer mag straffen. Ik geloof niet dat je met lieve woordjes kunt voorkomen dat je paard in een onstuimige bui over je heen walst. Daarbij krijgen dieren in het wild of in een groep ook echt wel eens flink op hun duvel van dominantere dieren en zo hard als die dieren kan ik niet eens schoppen!!
Ik ben zelf wel het dominantste dier van de kudde!!!

Het moeilijkst is om in te schatten wat de juiste straf is op het moment dat het nodig is, en die beslissing moet soms erg snel genomen worden. Als je eerst 5 minuten gaat soebatten over welke straf ben je te laat.
Je moet ook kritisch naar jezelf kijken, wat doe jij, wat straal je uit en doe je zelf wat verkeerd waardoor het dier het gedrag vertoont. Is het dier bang of is het je aan het uitproberen??
Alhoewel er dingen zijn die gewoon nooit door de beugel kunnen, schoppen, bijten, dominant gedrag. Er zit bij mij overigens ook nog wel weer een nuance in deze dingen, bijt een paard uit boosheid of denkt het 'hee, zullen we even krabben' en je even een 'lekkere' krabbel terug geeft..

Grondwerk is zeker een aanraden, je wordt je bewuster van de communicatie tussen paard en mens. Zowel van jouw kant als die van het paard. Ik heb er ook heel veel van geleerd, vooral met het jonge dier dat ik nu heb. Ik snap haar beter. De grootste fout die ik zelf maakt was dat zij mij niet snapte en wel dingen probeerde goed te doen, maar dat ik dat alleen zag als ongewenst gedrag.

Rijden is niet het belangrijkste in de paarden hobby, werk eerst aan de juiste communicatie en dan zul je zien dat het rijden ook beter gaat.

Bekijk grondig hoe je paard zijn leven eruit ziet, heeft het dier het naar zijn zin en zijn er dingen die beter kunnen?? En welke factor ben jij in het leven van je paard??